Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grilla rådjursstek?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har provat att grilla hel rådjursstek?

eller någon som har något tips på vad man kan göra med dom?

Publicerat

Är det någon som har provat att grilla hel rådjursstek?

eller någon som har något tips på vad man kan göra med dom?

Aldrig prövat själv men jag vet att Matbohman brukar grilla dom på indirekt värme i klotgrillen och det ska tydligen vara smarrismask.

Käkade grillad rådjursrygg häromdagen och det var överdjävligt gott och så var det inte ens grillat över kol.

Personligen tror jag inte att du behöver knöla till det alls. Gnid in ordentligt med kryddor, grilla på indirekt värme och håll koll på temperaturen, kanske pensla på lite smör vartefter. Borde funka rent teoretiskt i alla fall (och blir förmodligen asgott också).

Lycka till.

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Då blir det grillar rådjursstek till mat i morgon

Publicerat

Har du en marinadspruta så kan du fixa till nåt kul med öl, olja, salt och kryddor och injecera i steken! Om du inte har en marinadsputa så kan jag rekomendera dig att köpa en :P!

Enkel variant: http://www.racerback.se/marinadspruta-ii-p-1258.html

Publicerat

Köp lite sidfläsk, ta det fetaste,

gör strips, späcka rådjursköttet, det är så magert att det kan behöva fett och salt för att ha smak,

sen ser det sjukt proffsigt ut att göra späckningen...

/Christian

Publicerat

Jag brukar grilla lamm- och rådjursbogar hela på indirekt värme. Funkar finfint. En stek lär väl inte vara några större problem det heller, bara men ser till att glöden ligger långt från steken.

Jag tror på Christians förslag om späckning, kanske räcker det med att lägga fläsket ovanpå steken så det får rinna ner över köttet under grillningen. Men då blir det än viktigare att det inte finns något som kan fatta eld under köttet. Jag skulle nog slängt på lite fuktigt enris på glöden ett par gånger under tillagningens gång. Då får du en lätt enrisrökning vilket brukar vara rätt smarrigt! Skulle tro att lite äppleträ eller päronträ skulle kunna funka bra också.

Publicerat
  • Författare

Har du en marinadspruta så kan du fixa till nåt kul med öl, olja, salt och kryddor och injecera i steken! Om du inte har en marinadsputa så kan jag rekomendera dig att köpa en :P!

Enkel variant: http://www.racerback.se/marinadspruta-ii-p-1258.html

En sån får vi ta och testa..

Köp lite sidfläsk, ta det fetaste,

gör strips, späcka rådjursköttet, det är så magert att det kan behöva fett och salt för att ha smak,

sen ser det sjukt proffsigt ut att göra späckningen...

/Christian

Då står ett stycke sidfläsk på inköpslistan.

Jag brukar grilla lamm- och rådjursbogar hela på indirekt värme. Funkar finfint. En stek lär väl inte vara några större problem det heller, bara men ser till att glöden ligger långt från steken.

Jag tror på Christians förslag om späckning, kanske räcker det med att lägga fläsket ovanpå steken så det får rinna ner över köttet under grillningen. Men då blir det än viktigare att det inte finns något som kan fatta eld under köttet. Jag skulle nog slängt på lite fuktigt enris på glöden ett par gånger under tillagningens gång. Då får du en lätt enrisrökning vilket brukar vara rätt smarrigt! Skulle tro att lite äppleträ eller päronträ skulle kunna funka bra också.

Indirekt värme blir det.

Man borde ju kunna lägga in lite kryddor och örter under fläsket och sen ta bort fläsket den sista tiden så man får in lite röksmak och yta på själva steken...

Vilken temperatur brukar du grilla på och hur länge eller gradtal

Publicerat

Nu har jag aldrig provat att grilla någon hel stek, men däremot skär jag ofta ner stekar typ som "renskav" och lägger i olika egentillverkade marinader.

Hela tiden nya smakupplevelser! ;)

Publicerat
  • Författare

Jag tror det blir två olika grilltyper då det är två små stekar och så får vise vilken som bli bäst.

Det blir i alla fall grillning på ganska låg temp och ganska långe med mycket röksmak. mmmmmmmm

Publicerat

Här har vi ett exempel på varför man tar reda på fettväven runt vomen vid jakt eller slakt. (kommer inte ihåg vad den heter på svenska :blush:)

Man lindar in steken i detta så smörjer det under tillagningen!

Publicerat

Jag tror det blir två olika grilltyper då det är två små stekar och så får vise vilken som bli bäst.

Det blir i alla fall grillning på ganska låg temp och ganska långe med mycket röksmak. mmmmmmmm

+1!

Publicerat
  • Författare

Här har vi ett exempel på varför man tar reda på fettväven runt vomen vid jakt eller slakt. (kommer inte ihåg vad den heter på svenska :blush:)

Man lindar in steken i detta så smörjer det under tillagningen!

Finns där en fettväv??? Hade jag ingen aning om. Fryser du bara in den då eller?

Publicerat

Finns där en fettväv??? Hade jag ingen aning om. Fryser du bara in den då eller?

Vomen ligger i en fetthinna som ser lite ut som ett spindelväv om du förstår vad jag menar ;)

Jag lägger dem i plastpåsar och fryser bara in dem och tinar dem vid behov.

De kan torka lite av den behandligen men det spelar ingen roll.

Funkar även perfekt om man gör en rulle eller liknande för då behöver man inget snöre, detta räcker och sedan smälter den bort i ugnen under tillagningen!

Det finns en hel del godsaker inne i djuren om man bara är lite äventyrlig och finurlig :blush:

Publicerat

IMGP0043_thumb%5B1%5D.jpg?imgmax=800

/Christian

Vafan.. helgrillad råtta!

För de måste väl va svansen som sticker ut ??

;):D

Publicerat
  • Författare

Vomen ligger i en fetthinna som ser lite ut som ett spindelväv om du förstår vad jag menar ;)

Jag lägger dem i plastpåsar och fryser bara in dem och tinar dem vid behov.

De kan torka lite av den behandligen men det spelar ingen roll.

Funkar även perfekt om man gör en rulle eller liknande för då behöver man inget snöre, detta räcker och sedan smälter den bort i ugnen under tillagningen!

Det finns en hel del godsaker inne i djuren om man bara är lite äventyrlig och finurlig :blush:

Ha det där måste jag testa :D

Publicerat

Vilken temperatur brukar du grilla på och hur länge eller gradtal

Om frågan var riktad till mig så är mitt svar: vet ej..... Har ingen termometer på min grill. Men en termometer kan man ju alltid stoppa in i steken. Jag skulle satsa på 57-58 grader + någon till när den vilar i folie. När jag kört bogstekar så är de oftast så tunna att termometer är lite overkill.

Publicerat

Vafan.. helgrillad råtta!

För de måste väl va svansen som sticker ut ??

;):D

Skållad spädgris...

/Christian

Publicerat
  • Författare

Sådär ja lite späck och en bit rökt sidfläsk inhandlat och två rådjursstekar

post-3858-131065601648_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Lite späck och kryddor mellan stekarna och sen ihop med dom och sidfläsket runt om och sedan knyt ihop woala färdigt för grillen

post-3858-131065618388_thumb.jpg

post-3858-13106562334_thumb.jpg

Publicerat

¨även fast jag precis ätit grymt od middag och är proppmätt så bleev jag lite sugen då jag såg detta.... :wub::D

Publicerat
  • Författare

Det kan jag tänka mig. Så här ser det ut i griller

5eeaaa57-1c31-688e.jpg

post-3858-131066165212_thumb.jpg

Publicerat

Letar efter dreggel-smileyn... :D

Publicerat
  • Författare

Det finns ju ingen î„…

Men det blir mer sånt här när vi ska skjuta den 13

post-3858-131066450341_thumb.jpg

Publicerat

Men det blir mer sånt här när vi ska skjuta den 13

Din lilla mysgubbe :wub:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.