Publicerat Juli 13, 201114 yr Är det någon som har provat att grilla hel rådjursstek? eller någon som har något tips på vad man kan göra med dom?
Publicerat Juli 13, 201114 yr Är det någon som har provat att grilla hel rådjursstek? eller någon som har något tips på vad man kan göra med dom? Aldrig prövat själv men jag vet att Matbohman brukar grilla dom på indirekt värme i klotgrillen och det ska tydligen vara smarrismask. Käkade grillad rådjursrygg häromdagen och det var överdjävligt gott och så var det inte ens grillat över kol. Personligen tror jag inte att du behöver knöla till det alls. Gnid in ordentligt med kryddor, grilla på indirekt värme och håll koll på temperaturen, kanske pensla på lite smör vartefter. Borde funka rent teoretiskt i alla fall (och blir förmodligen asgott också). Lycka till. Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 13, 201114 yr Har du en marinadspruta så kan du fixa till nåt kul med öl, olja, salt och kryddor och injecera i steken! Om du inte har en marinadsputa så kan jag rekomendera dig att köpa en ! Enkel variant: http://www.racerback.se/marinadspruta-ii-p-1258.html
Publicerat Juli 13, 201114 yr Köp lite sidfläsk, ta det fetaste, gör strips, späcka rådjursköttet, det är så magert att det kan behöva fett och salt för att ha smak, sen ser det sjukt proffsigt ut att göra späckningen... /Christian
Publicerat Juli 13, 201114 yr Jag brukar grilla lamm- och rådjursbogar hela på indirekt värme. Funkar finfint. En stek lär väl inte vara några större problem det heller, bara men ser till att glöden ligger långt från steken. Jag tror på Christians förslag om späckning, kanske räcker det med att lägga fläsket ovanpå steken så det får rinna ner över köttet under grillningen. Men då blir det än viktigare att det inte finns något som kan fatta eld under köttet. Jag skulle nog slängt på lite fuktigt enris på glöden ett par gånger under tillagningens gång. Då får du en lätt enrisrökning vilket brukar vara rätt smarrigt! Skulle tro att lite äppleträ eller päronträ skulle kunna funka bra också.
Publicerat Juli 13, 201114 yr Författare Har du en marinadspruta så kan du fixa till nåt kul med öl, olja, salt och kryddor och injecera i steken! Om du inte har en marinadsputa så kan jag rekomendera dig att köpa en ! Enkel variant: http://www.racerback.se/marinadspruta-ii-p-1258.html En sån får vi ta och testa.. Köp lite sidfläsk, ta det fetaste, gör strips, späcka rådjursköttet, det är så magert att det kan behöva fett och salt för att ha smak, sen ser det sjukt proffsigt ut att göra späckningen... /Christian Då står ett stycke sidfläsk på inköpslistan. Jag brukar grilla lamm- och rådjursbogar hela på indirekt värme. Funkar finfint. En stek lär väl inte vara några större problem det heller, bara men ser till att glöden ligger långt från steken. Jag tror på Christians förslag om späckning, kanske räcker det med att lägga fläsket ovanpå steken så det får rinna ner över köttet under grillningen. Men då blir det än viktigare att det inte finns något som kan fatta eld under köttet. Jag skulle nog slängt på lite fuktigt enris på glöden ett par gånger under tillagningens gång. Då får du en lätt enrisrökning vilket brukar vara rätt smarrigt! Skulle tro att lite äppleträ eller päronträ skulle kunna funka bra också. Indirekt värme blir det. Man borde ju kunna lägga in lite kryddor och örter under fläsket och sen ta bort fläsket den sista tiden så man får in lite röksmak och yta på själva steken... Vilken temperatur brukar du grilla på och hur länge eller gradtal
Publicerat Juli 13, 201114 yr och http://annasskafferi.blogspot.com/2009/05/grillad-lammstek.html tja som lite inspiration då... Fn så otroligt sugen på att laga lite mat. /Christian
Publicerat Juli 13, 201114 yr Nu har jag aldrig provat att grilla någon hel stek, men däremot skär jag ofta ner stekar typ som "renskav" och lägger i olika egentillverkade marinader. Hela tiden nya smakupplevelser!
Publicerat Juli 13, 201114 yr Författare Jag tror det blir två olika grilltyper då det är två små stekar och så får vise vilken som bli bäst. Det blir i alla fall grillning på ganska låg temp och ganska långe med mycket röksmak. mmmmmmmm
Publicerat Juli 13, 201114 yr Här har vi ett exempel på varför man tar reda på fettväven runt vomen vid jakt eller slakt. (kommer inte ihåg vad den heter på svenska ) Man lindar in steken i detta så smörjer det under tillagningen!
Publicerat Juli 13, 201114 yr Jag tror det blir två olika grilltyper då det är två små stekar och så får vise vilken som bli bäst. Det blir i alla fall grillning på ganska låg temp och ganska långe med mycket röksmak. mmmmmmmm +1!
Publicerat Juli 13, 201114 yr Författare Här har vi ett exempel på varför man tar reda på fettväven runt vomen vid jakt eller slakt. (kommer inte ihåg vad den heter på svenska ) Man lindar in steken i detta så smörjer det under tillagningen! Finns där en fettväv??? Hade jag ingen aning om. Fryser du bara in den då eller?
Publicerat Juli 13, 201114 yr Finns där en fettväv??? Hade jag ingen aning om. Fryser du bara in den då eller? Vomen ligger i en fetthinna som ser lite ut som ett spindelväv om du förstår vad jag menar Jag lägger dem i plastpåsar och fryser bara in dem och tinar dem vid behov. De kan torka lite av den behandligen men det spelar ingen roll. Funkar även perfekt om man gör en rulle eller liknande för då behöver man inget snöre, detta räcker och sedan smälter den bort i ugnen under tillagningen! Det finns en hel del godsaker inne i djuren om man bara är lite äventyrlig och finurlig
Publicerat Juli 13, 201114 yr /Christian Vafan.. helgrillad råtta! För de måste väl va svansen som sticker ut ??
Publicerat Juli 13, 201114 yr Författare Vomen ligger i en fetthinna som ser lite ut som ett spindelväv om du förstår vad jag menar Jag lägger dem i plastpåsar och fryser bara in dem och tinar dem vid behov. De kan torka lite av den behandligen men det spelar ingen roll. Funkar även perfekt om man gör en rulle eller liknande för då behöver man inget snöre, detta räcker och sedan smälter den bort i ugnen under tillagningen! Det finns en hel del godsaker inne i djuren om man bara är lite äventyrlig och finurlig Ha det där måste jag testa
Publicerat Juli 13, 201114 yr Vilken temperatur brukar du grilla på och hur länge eller gradtal Om frågan var riktad till mig så är mitt svar: vet ej..... Har ingen termometer på min grill. Men en termometer kan man ju alltid stoppa in i steken. Jag skulle satsa på 57-58 grader + någon till när den vilar i folie. När jag kört bogstekar så är de oftast så tunna att termometer är lite overkill.
Publicerat Juli 13, 201114 yr Vafan.. helgrillad råtta! För de måste väl va svansen som sticker ut ?? Skållad spädgris... /Christian
Publicerat Juli 14, 201114 yr Författare Sådär ja lite späck och en bit rökt sidfläsk inhandlat och två rådjursstekar
Publicerat Juli 14, 201114 yr Författare Lite späck och kryddor mellan stekarna och sen ihop med dom och sidfläsket runt om och sedan knyt ihop woala färdigt för grillen
Publicerat Juli 14, 201114 yr ¨även fast jag precis ätit grymt od middag och är proppmätt så bleev jag lite sugen då jag såg detta....
Publicerat Juli 14, 201114 yr Författare Det finns ju ingen î„… Men det blir mer sånt här när vi ska skjuta den 13
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.