Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inavel bland vargar ger skelettskador

Featured Replies

Publicerat

Med den här studien så kan det leda till att det blir inplantering av varg i landet tror jag.

Citat Norrbottens-Kuriren www.kuriren.nu

"Inavel bland vargar ger skelettskador

Stockholm, TT.

Missbildningar i form av skelettskador är vanligare bland vargar i Sverige och Norge än på andra håll i Europa. Orsaken är troligen den kraftiga inaveln i den skandinaviska vargstammen.

Det hävdar forskare vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. De har undersökt skeletten hos 166 vargar som finns bevarade på olika museer i Norden.

Många av dessa har sitt ursprung i Finland och Ryssland. Andra härrör från äldre, numera utrotade, populationer i Sverige medan 52 stycken har tillhört individer från den nuvarande svensk-norska stammen.

Varningssignaler

En typ av medfödd defekt i ländryggen förekom med högre frekvens inom den sistnämnda gruppen jämfört med de finsk-ryska vargarna. Hos de äldre svenska vargarna kunde man inte upptäcka defekten alls.

Varningssignaler om skelettmissbildningar har kommit med jämna mellanrum de senaste åren. Det har rört sig om vargar som haft klara problem att röra sig på normalt sätt.

Studien ger ännu ett bevis för att den skandinaviska stammen, som härstammar från endast tre individer, är kraftigt inavlad. En annan inavelseffekt som upptäckts nyligen är att valpkullarna blir allt mindre."

• Svar 50
  • Visningar 4,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Om det inte redan sker inplantering....jag har hört många skumma historier som utspelat sig i mellansverige.....dock så har jag ingen aning om sanningshalten - men är det inte så: ingen rök utan eld? ??? ???  :-

Publicerat
  • Författare
Om det inte redan sker inplantering....jag har hört många skumma historier som utspelat sig i mellansverige.....dock så har jag ingen aning om sanningshalten - men är det inte så: ingen rök utan eld? ??? ???  :-

Du är inte den första som hör sådant.  ::):o

Publicerat
Du är inte den första som hör sådant.  ::):o

De är tråkigt att myndigheterna inte kan vara ärliga i dessa frågor - man blir ju inte direkt mer positiv till varg när man hör sånt här....

Publicerat

Jag har oxå hört om det där med utplantering o om det förekommer vilket jag själv tror att det gör så är det ju ärligast ju om dom erkänner det , jag har oxå hört i från vissa källor att detta har inträffat oxå men det gör ju detsamma för man får väl aldrig reda på sanningen iaf..... :(

Publicerat
  • Författare
Jag har oxå hört om det där med utplantering o om det förekommer vilket jag själv tror att det gör så är det ju ärligast ju om dom erkänner det , jag har oxå hört i från vissa källor att detta har inträffat oxå men det gör ju detsamma för man får väl aldrig reda på sanningen iaf..... :(

NVV kommer aldrig att erkänner att dom har utplanterat rovdjur. >:( Detta skulle leda till en snabb död för dessa mest troligt.

Publicerat

Dessa rykten har pågått i ett par år men det finns absolut inget belägg för det. Alla som säger att dom känner någon som har sett något har aldrig kunnat presenterat ett enda ögonvittne. Vargen vandrar långa sträckor! Glöm inte den märkta, "svenska" vargen som blev skjuten i Norra Finland i fjol, den var väl märkt strax norr om Idre eller liknande.  ;) ;)

Kolla denna tråd, där diskuteras utplanteringsteorin ganska mycket:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=28...asc&start=0

Utplaceringsteorin av varg borde platsa i nästa bok om moderna folksägner av Bengt af Klintberg, typ "Råttan i pizzan",  ;D ;D

Publicerat
Dessa rykten har pågått i ett par år men det finns absolut inget belägg för det. Alla som säger att dom känner någon som har sett något har aldrig kunnat presenterat ett enda ögonvittne. Vargen vandrar långa sträckor! Glöm inte den märkta, "svenska" vargen som blev skjuten i Norra Finland i fjo, den var väl märkt strax norr om Idre eller liknande.  ;) ;)

Utplaceringsteorin av varg borde platsa i nästa bok om moderna folksägner av Bengt af Klintberg, typ "Råttan i pizzan",  ;D ;D

Det må så vara att vissa inte tror på sina källor men jag tror iaf på mina.....

det jag kan säga är att det fans inga spår som gick in på denna marke i från dom andra markerna, men därimot inne i området fans det o ändå så var det spår snö i det där området ???? ...................  förklara det kanske det var en varg som druckit red bull o fick flyga in ??? 

Publicerat
NVV kommer aldrig att erkänner att dom har utplanterat rovdjur. >:( Detta skulle leda till en snabb död för dessa mest troligt.

Kanske därför vissa väljer att avgå för att dom inte vill vara med längre för att det börjar att osa katt,, eller vad ska man tro ??? hur som hellst smaken är som baken den är iaf delad i denna fråga  ;)

Publicerat
  • Författare
Kanske därför vissa väljer att avgå för att dom inte vill vara med längre för att det börjar att osa katt,, eller vad ska man tro ??? hur som hellst smaken är som baken den är iaf delad i denna fråga  ;)

Jepp!

:D ???

Publicerat

det jag kan säga är att det fans inga spår som gick in på denna marke i från dom andra markerna, men därimot inne i området fans det o ändå så var det spår snö i det där området ???? ...................   förklara det kanske det var en varg som druckit red bull o fick flyga in ???  

Men ni såg hjulspår från både transport och bil där vargspåren började ? Det borde ni ha sett ganska bra om det var spårsnö. ;) ;)

Jag tror knappast att man flyger in dom med helikopter och en landningsplats i spårsnö syns verkligen bra ;D ;D

Ni har sett för många avsnitt av Alias eller X-files, mina vänner.... 8) 8)

Publicerat
  • Författare

Det kan nog stämma med för mycket arkiv X. Haha! ;D ;D

Publicerat

det jag kan säga är att det fans inga spår som gick in på denna marke i från dom andra markerna, men därimot inne i området fans det o ändå så var det spår snö i det där området ???? ...................   förklara det kanske det var en varg som druckit red bull o fick flyga in ???   

Intfäffade detta runt trakten av hudik? Kankse lite norr om Hudik??......

Publicerat
Men ni såg hjulspår från både transport och bil där vargspåren började ? Det borde ni ha sett ganska bra om det var spårsnö. ;) ;)

Jag tror knappast att man flyger in dom med helikopter och en landningsplats i spårsnö syns verkligen bra ;D ;D

Detta hände norrut om hudiksval nämligen i jämntland ,,,l det dom hörde på natten var en helikopter sedan så var vargen på området bara..,, förklara det hur en helikopter är ute på nätterna o flyger omkring o släpper ner oidentifierade föremål i från luften ,,,  det var ju just det som dom hade gjort enligt honnom då men jag vet ju inte ...........

Publicerat
  • Författare
Detta hände norrut om hudiksval nämligen i jämntland ,,,l det dom hörde på natten var en helikopter sedan så var vargen på området bara..,, förklara det hur en helikopter är ute på nätterna o flyger omkring o släpper ner oidentifierade föremål i från luften ,,,  det var ju just det som dom hade gjort enligt honnom då men jag vet ju inte ...........

Det var väl några spioner med webkamera som släpptes ner. ;) ::)  :P X-files. ;)

Publicerat

Okej, mina "historier" innehåller bilar och därefter vargspår........men som sagt, jag har inte sett nått själv och vissa har kanske intresse av att sprida dessa "falska" historier men man vet ju aldrig.......

Publicerat
  • Författare
Okej, mina "historier" innehåller bilar och därefter vargspår........men som sagt, jag har inte sett nått själv och vissa har kanske intresse av att sprida dessa "falska" historier men man vet ju aldrig.......

En webkamera fastmont. på skallen med en antenn för sattelitöverföring ??? ;)

Publicerat

Ja ;D Ska tipsa mina källor... ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Ja ;D Ska tipsa mina källor... ;D ;D

Gör så! Är det någon på NVV ???  ;)

:D ;D

Publicerat
Gör så! Är det någon på NVV ???  ;)

:D ;D

Nä, vore det så väl skulle jag gå till pressen (om jag inte kände dem väldigt bra)...... ;D :D Ortsbor är det......

Publicerat

Nej, utplanteringsteorierna kommer nog aldrig att klarläggas helt. "Cancerman" har för stor makt för att det ska ske... ;) :-

Personligen tycker jag det är märkligt om vargen som det påstås har vandrat från Baltikum in i Sverige och stannat just så koncentrerat i det område den nu är. Betänk att ren-skafferiet således nonchalerades av vargen till förmån för Värmland/Dalarna. Visserligen fanns hyfsat med älg tidigare, men det hade varit närmare att promenera till östra delen av Sverige med rika viltstammar...eller?

Jag tror det inplanterats, helt klart. Hur länge skall nöjes-experimentet pågå?

Publicerat
  • Författare
Nä, vore det så väl skulle jag gå till pressen (om jag inte kände dem väldigt bra)...... ;D :D Ortsbor är det......

Jaha, se där ja!   :o

Publicerat
Jaha, se där ja!   :o

Ärlighet varar längst.....

Men som sagt, hade jag vänner på NVV som kunde förklara varför de utplantera varg (om de nu gjode det) så skulle jag inte läcka nåt, men om de hade orimliga förklaringar då jävlar ;D ;D

Du verkar  :o förvånad...how come??

Publicerat
  • Författare
Ärlighet varar längst.....

Men som sagt, hade jag vänner på NVV som kunde förklara varför de utplantera varg (om de nu gjode det) så skulle jag inte läcka nåt, men om de hade orimliga förklaringar då jävlar ;D ;D

Du verkar  :o förvånad...how come??

Du kunde läcka till mig bara. ::)

Publicerat
Du kunde läcka till mig bara. ::)

okej ;D ;D