Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köttbullefostran....

Featured Replies

Publicerat

Får ju tidningen hundsport..

Förra upplagan skrev Barbro Börjesson en bra debattartikel ang hur man fostrar o tränar hund.

Ledarskap behövs o ska praktiseras osv...

Barbro avslutade med orden riktade till (instruktörer med mjuka metoder), med meningen "Usch - det osar Livets Ord om er!"

Kanske inte så smart precis den biten men antar att hon drar en paralell till sekt eller slutet sällskap.

Nu i gårdagens nummer så kom det en del svar ang att det visst är bättre med typ köttbullar...

Ett exempel ur texten...

"Varje gång den ser en katt kan man berömma innan den hetsar upp sig och belöna med en godbit."

Ehh...

Sen..

Slutklämmen.. åtsyftat till Barbro dårå.

" Du står för den auktoritära skolan och jag för den mjuka. Vi når ungefär samma resultat beträffande problembeteendena, men "mina" hundar är gladare och det syns på långt håll vilken skola de har gått i."

Ehh... igen..

Vart är hundsverige på väg ?

Har haft bångstyriga hundar av olika sort med mer eller mindre jaktlust.

Att få stopp på en fågelhund med galen jaklust i ståndcstuationer med påföljande eftergång med o berömma innan den går efter o kasta en köttbulle på den verkar lite väl långsökt...

Eller som en annan vettig insändarskribent i samma tidning..

Citat.

"Min schäfer hade då inte avstått från att "döda" en tax, med hjälp av en köttbulle..."

Visst finns det hundar som mjuka metoder funkar klockrent på men att tro det funkar på alla hundar, eller på hundar med stor motor och jaktlust..

Nä det är nog dags o sätta ner foten om vi ska ha några jakthundar med tillräcklig jaklust kvar.

Den jycken som väljer köttbullen framför ett springande/flygande vilt vill inte jag ha.

Hela hundsverige verkar vara påväg mot hundar som kreti o pleti klarar handa med hjälp av köttbullar...

Spår en ljus framtid för mamma scan.. ;):blink:

• Svar 60
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Så illa får vi väl hoppas att det inte blir att allt går till ytterligheter. Blanda allt, plocka gobitarna ur alla miljarder "metoder" och sätt sin personliga prägel på det hela (anpassat efter hundindividen)är min paroll och det funkar bra för mig i alla fall ^_^

Jag tror inte jag är ensam om att göra så.

Publicerat

Jag tycker att det är ELAKT att kommunicera med en hund på människans villkor. Bättre att visa uppskattning, bita ifrån, markera sin rang etc på samma sätt som flocklevande rovdjur brukar göra.

Konstaterar också att mjukismänniskorna för det mesta kör med veka nervvrak av anglosaxisk härstamning, typ spaniel/setter/collie etc.. Dessa stackars hundar får permanenta psykiska skador av att man fyar dem, så i just dessa fall kan det vara befogat att köra mjukismetoder etc. Immi-folket har inte tyska jaktterriers.

Jag frågade en gång en IMMI-frälst om jag borde ge min hund en köttbulle varje gång han inte biter ett barn och varje gång han inte river söder stoppningen i mattan. Och hur gör jag i kombinationer av dessa fall, om han biter ett barn men samtidigt inte river söder soffan? Skall han ha en halv köttbulle då?

Publicerat
  • Författare

Så illa får vi väl hoppas att det inte blir att allt går till ytterligheter. Blanda allt, plocka gobitarna ur alla miljarder "metoder" och sätt sin personliga prägel på det hela (anpassat efter hundindividen)är min paroll och det funkar bra för mig i alla fall ^_^

Jag tror inte jag är ensam om att göra så.

Vi är många som gör så.

Inget fel i att belöna o berömma eller ge köttbullar osv i inlärningsfasen men sen kommer krav på lydnad.

Det är oxå milsvid skillnad på att för husse/matte och dommarns skull vara lydig på en apellplan gentemot va jakligt lydig på lååångt håll.

Om en jycke vägrar en apport av dummis/aportbock på en tävling/prov är inte hela världen men skiter den i o apportera den vingade fågeln den hittat långt från föraren så är det djurplågeri och oaceptabelt.

Det jag inte fattar är att nån kan strida så in i den för den mjuka metoden utan "bestraffning", motståndet för tex ryck i kopplet med dressyrlänk verkar va stort.

Individanpassat måste helt enkelt va de rätta.

En del hundar kan man ta i med hårda handskar o andra med silkesvantar.

Kan bli precis lika bra jakthundar för det. Dock så är kravfasen nått som man inte kan påverka med mjuka köttbullar ..

Men det jag upplever är att den jycke man får jobba lite mer med där sitter det lixom lite bättre.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att det är ELAKT att kommunicera med en hund på människans villkor. Bättre att visa uppskattning, bita ifrån, markera sin rang etc på samma sätt som flocklevande rovdjur brukar göra.

Konstaterar också att mjukismänniskorna för det mesta kör med veka nervvrak av anglosaxisk härstamning, typ spaniel/setter/collie etc.. Dessa stackars hundar får permanenta psykiska skador av att man fyar dem, så i just dessa fall kan det vara befogat att köra mjukismetoder etc. Immi-folket har inte tyska jaktterriers.

Jag frågade en gång en IMMI-frälst om jag borde ge min hund en köttbulle varje gång han inte biter ett barn och varje gång han inte river söder stoppningen i mattan. Och hur gör jag i kombinationer av dessa fall, om han biter ett barn men samtidigt inte river söder soffan? Skall han ha en halv köttbulle då?

Ok.. jag har missat nått..

va faen e IMMI ??:blush:

Publicerat

En branschorganisation för hundpsykologer etc etc. En central trossats är att hunden aldrig får orsakas obehag som en del i sin uppfostran...

Publicerat

Konstaterar också att mjukismänniskorna för det mesta kör med veka nervvrak av anglosaxisk härstamning, typ spaniel/setter/collie etc.. Dessa stackars hundar får permanenta psykiska skador av att man fyar dem, så i just dessa fall kan det vara befogat att köra mjukismetoder etc.

Kan konstatera att du aldrig träffat en spaniel av jaktstam model hård. ;)

Zoda generna gav i många fall spaniels med TJTpsyke, hade själv en sån men jag håller med om att det finns en del veka spaniels.

Publicerat

Kan konstatera att du aldrig träffat en spaniel av jaktstam model hård. ;)

Du kan nog hitta hård och mjuka hundar inom alla raser. Tror nog dock den generella bilden av Spaniels är att det är generellt mjukare än säg... TJT, Weimaraner eller Vorsteh. :)

Publicerat

Men det jag upplever är att den jycke man får jobba lite mer med där sitter det lixom lite bättre.

Det är jag böjd att hålla med i.

Publicerat
  • Författare

En branschorganisation för hundpsykologer etc etc. En central trossats är att hunden aldrig får orsakas obehag som en del i sin uppfostran...

o fan.. de finns trosamfund inom hunderiet oxå...

Undrar om de någon gång sett hur en vettig tik fostrar sina små....

Publicerat

För x antal år sedan (Jakt & Vapen tror jag att det var) så fanns det en artikel om en karl och dess älghund,

som använde sig av 2 stenar och en bit pannkaka när han kallade in hunden från ståndskall om det inte

var en tillåten älg att skjuta och på jaktprov. Han gned stenarna mot varandra bara så lät det som ett naturligt

ljud för älgen och hunden lämnade älgen med blixtens fart och stack till husse och fick en bit pannkaka i munnen.biggrin.gif

Han hade alltid samma stenar i byxfickan!biggrin.gif

Publicerat
  • Författare

För x antal år sedan (Jakt & Vapen tror jag att det var) så fanns det en artikel om en karl och dess älghund,

som använde sig av 2 stenar och en bit pannkaka när han kallade in hunden från ståndskall om det inte

var en tillåten älg att skjuta och på jaktprov. Han gned stenarna mot varandra bara så lät det som ett naturligt

ljud för älgen och hunden lämnade älgen med blixtens fart och stack till husse och fick en bit pannkaka i munnen.biggrin.gif

Måste ju va perfekt.

Jycken hade o välja på att få en sten i huvudet eller pankaka i munnen ;):D

Publicerat

Måste ju va perfekt.

Jycken hade o välja på att få en sten i huvudet eller pankaka i munnen ;):D

Ja visst måste det vara det!

Själv har jag inte provat den metoden på mina settrar.rolleyes.gif

Publicerat

Han hade alltid samma stenar i byxfickan!biggrin.gif

Alla sätt är bra...eller hur är det nu frasen går? Kan man få det att funka är det ju suveränt måste jag väl säga.

Publicerat

Alla sätt är bra...eller hur är det nu frasen går? Kan man få det att funka är det ju suveränt måste jag väl säga.

Ja visst måste det vara suveränt till skogs och då stenar är ju ett naturligt ljud i skogen om man inte står i myrmark för då säger det bara slafs-slafs när man går.

Publicerat

Du kan nog hitta hård och mjuka hundar inom alla raser. Tror nog dock den generella bilden av Spaniels är att det är generellt mjukare än säg... TJT, Weimaraner eller Vorsteh. :)

Visst är det generellt sett så att en spaniel är mer styrbar av föraren och har mer "will to pleas" än nämda raser. Men att påstå att det är en mjuk ras (jaktlinjerna här) vetefasen men det beror på vad man lägger in i ordet mjuk.

Kan ge Hippshots hundar som exempel där Hippen åtskilliga gånger hävdar att Hamilton (spanielen) är den hund som jobbar oförtrutet med tung apportering hela dagen medans labbarna lägger av efterhand och det beror på att spanieln har mer vilja och att han inte känner att han är trött (hård?).

Min egen spaniel dödade alla katter han fick tag i <_< och slogs utan tvekan med skammade vildsvin (hård?).

Så vad är en hård eller mjuk hund?

Publicerat

Okej okej okej... Kan erkänna att jag tvekade lite när jag skrev spaniel men de som känner mig vet att jag hellre fäller än friar... Stryk spaniel och skriv setter två gånger i stället. Var med på en koll med Permobilvildsvin och en känd setterägare skulle testa sina jyckar... båda rymde till skogs och kom INTE på inkallning :wacko:

Publicerat
  • Författare

Ser man till mentaltesten/proven så är hård mosats till vek och har med inlärning o göra.

En vek hund skapar lätt minnesbilder medans en hård går på samma "mina" många gånger utan att lära sig ett skit...

De är rätt rörigt med va vi alla lägger i ord som hård, mjuk, vek, skarp osv.

Inge lätt alls..

Tar vi hippens "hamilton" så kanske uthållighet/motor passar bättre o din kattdräpande spaniel så handlar det kanske om skärpa, dådkraft o jaktkamplust ?

Tycker de är rätt rörigt egentligen..

Publicerat

En hundistruktör här sa till min kompis med tax "Jaha, hur många frolics ska du hänga runt halsen på rådjuret för att han ska jaga då?:lol:

Jag har kört hundkurser nu i år med godisfostran och känner lite att jag kommit till vägs ände med godisfostran, det finns moment som inte går att träna in med godis, och hur ska man markera ett oacceptabelt beteende om man inte får ta i hunden? Min gråwachtel kräver ett fast handlag med tydliga tillrättavisningar, men det är ju skillnad på tillrättavisning och misshandel.

Publicerat

Visst är det generellt sett så att en spaniel är mer styrbar av föraren och har mer "will to pleas" än nämda raser. Men att påstå att det är en mjuk ras (jaktlinjerna här) vetefasen men det beror på vad man lägger in i ordet mjuk.

Kan ge Hippshots hundar som exempel där Hippen åtskilliga gånger hävdar att Hamilton (spanielen) är den hund som jobbar oförtrutet med tung apportering hela dagen medans labbarna lägger av efterhand och det beror på att spanieln har mer vilja och att han inte känner att han är trött (hård?).

Min egen spaniel dödade alla katter han fick tag i <_< och slogs utan tvekan med skammade vildsvin (hård?).

Skillnaden mellan den klassiska spanieln & drivande hundar är att spanieln skall arbeta under bössan.

Det är föraren som beslutar när jakten skall börjas & när den skall avslutas.

Den klara motsatsen här är ju den drivande hunden han letar självständigt upp viltet & börjar jakten,

jakten avslutas då hunden tycker att det är färdigt.

Det är nog just detta som mjukis anhängarna inte riktig förstår.

De har aldrig arbetat med en hund som tillbringar sin dag utom synhåll från sin förare, en hund som därmed måste ta egna beslut.

Det har inte riktigt med hård eller mjuk hund att göra.

//Lasse D.

Ps en skalldrivande spaniel är en drivande hund.

Publicerat

o fan.. de finns trosamfund inom hunderiet oxå...

Undrar om de någon gång sett hur en vettig tik fostrar sina små....

Enligt en bejakare till ovan nämnda tro bestraffar en tik såväl som en varg sina små genom att putta omkull dem och nosa dem på magen. Har valpen varit riktigt stygg blir den även slickad på magen. :rolleyes:

Såhär gör min vorsteh ibland när han leker med småvalpar och de små verkar ha lika roligt som han.

Samma herre hävdar att bästa bestraffning är att titta hunden i ögonen på nära håll och prata lugnt med den. En riktigt tuff hund kan till och med kräva en vattenstråle på nosen.

Min vorsteh tycks finna det trivsamt när jag pratar med honom på det viset och en framfarande vattenstråle dricker han upp även om den kommer från trädgårdsslangen. :D

Publicerat

Ser man till mentaltesten/proven så är hård mosats till vek och har med inlärning o göra.

En vek hund skapar lätt minnesbilder medans en hård går på samma "mina" många gånger utan att lära sig ett skit...

De är rätt rörigt med va vi alla lägger i ord som hård, mjuk, vek, skarp osv.

Inge lätt alls..

Tar vi hippens "hamilton" så kanske uthållighet/motor passar bättre o din kattdräpande spaniel så handlar det kanske om skärpa, dådkraft o jaktkamplust ?

Tycker de är rätt rörigt egentligen..

+1

Alla debatter kring hundar brukar fastna i just att väldigt många (alla) tolkar orden olika och talar förbi varandra.

När det gäller inlärning tycker jag att det är mer belysande att tala om "lättlärd" och "obildbar" istället för vek o hård.

När det gäller viljan att lösa sin uppgift är "motor" ett vedertaget begrepp och min salige Rollie var skarp (rovviltsskärpa) med mycket dådkraft (mod) och hade mycket jakt/kamplust (jaktidiot) men här måste man gå djupare in på varje egenskap och analysera dem om man ska få begrepp/förståelse som alla håller med om.

Jag tycker vi lämnar det här.... ^_^

Publicerat

Enligt köttbulle metoden...

Om man har en hård hund lär det gå åt ganska många kötbullar för att de skall lära sig. Är inte risken väldigt stor att man får en tjock hund då? :blush:

Okej, kanske lite ironisk nu...

Publicerat

Enligt en bejakare till ovan nämnda tro bestraffar en tik såväl som en varg sina små genom att putta omkull dem och nosa dem på magen. Har valpen varit riktigt stygg blir den även slickad på magen. :rolleyes:

Såhär gör min vorsteh ibland när han leker med småvalpar och de små verkar ha lika roligt som han.

Samma herre hävdar att bästa bestraffning är att titta hunden i ögonen på nära håll och prata lugnt med den. En riktigt tuff hund kan till och med kräva en vattenstråle på nosen.

Min vorsteh tycks finna det trivsamt när jag pratar med honom på det viset och en framfarande vattenstråle dricker han upp även om den kommer från trädgårdsslangen. :D

På min äldre Terrier körde jag med en blomsterspruta & det gillar han inte alls.

Då hans son kom in i familjen så fungerade det inte alls,

han tog det som en belöning "Få vatten utan att behöva masa sig till skålen".

Då hällde jag citron i vattnet & det fungerade ett tag - Nu har den fan lärt sig att uppskatta citronvatten .

//Lasse D.

Publicerat

Okej okej okej... Kan erkänna att jag tvekade lite när jag skrev spaniel men de som känner mig vet att jag hellre fäller än friar... Stryk spaniel och skriv setter två gånger i stället. Var med på en koll med Permobilvildsvin och en känd setterägare skulle testa sina jyckar... båda rymde till skogs och kom INTE på inkallning :wacko:

Som NS så riktigt påpekade så tolkas vek/hård egenskaper som har med inlärning att göra och det du beskriver handlar mer om låg/obefintlig dådkraft och jakt/kamplust.

Petimetern RW

PS som jag skrev i mitt inlägg så ska vi kanske lägga ner...