Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köttbullefostran....

Featured Replies

Publicerat

En hel del, av den enkla andledningen att mycket av vardagslydnaden går ut på att dämpa konsekvenserna hundars nedärvda jaktegenskaperna.

Fast mina hundar skäller inte sämre i skogen för att de inte får gapa i hundgårdarna ex.vis ;)

• Svar 60
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Där håller jag inte alls med dig! Det är två saker som spelar in: hundens anlag och hur du förvaltar dem. En hund utan jaktlust kan inte bli lika bra som en hund med mycket jaktlust. Men gör du fel får du klart den hund du förtjänar.

Vad är det man säger joo "En bra hundkarl får en bra hund av en katt".

Vissa personer får genom åren fram bra hund efter bra hund medan andra med samma hundmatrial aldrig får fram någon hund överhuvudtaget.

Det är faktiskt måttet ....

//Lasse D.

Publicerat

Fast mina hundar skäller inte sämre i skogen för att de inte får gapa i hundgårdarna ex.vis ;)

Det har jag faktikst inte sagt, vad jag har sagt det är att "Var sak har sin plats".

I skogen skall det jagas, skall det jobbas med jaktdresyr så skall ske på sådant sätt att hunden uppfattar den som sådan.

Man skall vara försiktig med appell dresyr & utnyttjande av appell dresyr i skogen innan hund blivit så gammal att han själv kan hålla isär jakt & icke jakt.

//Lasse D.

Publicerat

Ahh, men då är vi på samma planhalva. Jag missuppfattade det som du skrev tidigare bara -_-

Publicerat

Ahh, men då är vi på samma planhalva. Jag missuppfattade det som du skrev tidigare bara -_-

Har haft många hundar och det är helt olika uppfostringsmetoder i princip på dom alla, har för tillfället en tjt tik som är tio och tyvärr så förstår hon bara ett språk. Har även en Wachtel/laika som det räcker med att ge henne "onda" ögat för att hon ska krypa ur sitt eget skinn. Jag personligen är helt emot att slå och sparka sina hundar utan tycker att det ska räcka att man tar tag i dom om det ska behövas. Tyvärr så har man sett och hört många gånger om hundar som både får utstå sparkar och slag på löpande band och det går verkligen fetbort, har ett par gånger även påpekat det och ifrågasagt va fan vederbörande håller på med. Mycket kel och kramar och när det väl ska uppfostras så gör jag alltid det riktigt klart för dom att detta gör du bara en gång. 95% kärlek 5% uppfostran funkar för mig

Publicerat

Har haft många hundar och det är helt olika uppfostringsmetoder i princip på dom alla, har för tillfället en tjt tik som är tio och tyvärr så förstår hon bara ett språk. Har även en Wachtel/laika som det räcker med att ge henne "onda" ögat för att hon ska krypa ur sitt eget skinn. Jag personligen är helt emot att slå och sparka sina hundar utan tycker att det ska räcka att man tar tag i dom om det ska behövas. Tyvärr så har man sett och hört många gånger om hundar som både får utstå sparkar och slag på löpande band och det går verkligen fetbort, har ett par gånger även påpekat det och ifrågasagt va fan vederbörande håller på med. Mycket kel och kramar och när det väl ska uppfostras så gör jag alltid det riktigt klart för dom att detta gör du bara en gång. 95% kärlek 5% uppfostran funkar för mig

+1

Publicerat

Visst är det generellt sett så att en spaniel är mer styrbar av föraren och har mer "will to pleas" än nämda raser. Men att påstå att det är en mjuk ras (jaktlinjerna här) vetefasen men det beror på vad man lägger in i ordet mjuk.

Kan ge Hippshots hundar som exempel där Hippen åtskilliga gånger hävdar att Hamilton (spanielen) är den hund som jobbar oförtrutet med tung apportering hela dagen medans labbarna lägger av efterhand och det beror på att spanieln har mer vilja och att han inte känner att han är trött (hård?).

Mmm Hampe har en rätt sund jaktlust, styrbar och hanterbar på alla sätt så frågan är varför han gnor på när alla andra lägger av? Min gissning är att jycken helt enkelt är dum :blink: Men det passar mej på något sätt :wub:

Detta med motor och jaktlust.. jycken ger ett lugnt intryck faktiskt inför jobb osv. Visst sugen att gno men det är tveklöst hanterbart. Jämför jag med min andra spaniel så är läget helt annorlunda!

Han har motor för hela flocken, resistent mot korrigeringar och jaktlust i överflöd. Allt detta gör att han sammantaget är rätt usel jycke, det går helt enkelt inte att hantera honom. Testat både mjuka och hårda metoder och jag ser ingen som helst effekt någonstans förutom att han gör i princip samma misstag men med låg svansföring efter ett hårt pass med linförighet.

Både Hampe men även Snaps kan man "bestraffa" med en mörk blick typ medan Zacko inte reagerar det minsta på samma behandlig.

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Blev tipsad om en länk till Anders Landins bidrag i debatten.

http://landins-hund-...nders-hallgren/

Publicerat

Jag - som inte ens har en hund i dagsläget - ska kanske hålla käften. Men det gör jag inte, för jag har fostrat lydiga (lyckliga) hundar förr och ser värdelösa exempel varje dag...

Jeppe Stridh. Köp hans böcker. Nog talat.

-- Mats

Publicerat

Mmm, det är ett klart läsvärt inlägg i denna debatt.

Publicerat

Jag har ofta fantiserat om att låta en riktig "mjukis" köra ett lydnadspass med min vorsteh. Det skulle förmodligen ge samma resultat som när jag räckte över kopplet till en matchokille som vi tränade med förut, som försökte sig på någon sorts dominansgrej genom att brotta ner Ville fysiskt. Har nog aldrig skrattat så mycket som när den annars så tuffe karln åkte omkring som en vante när hunden tolkade det hela som en social kamplek. :lol:

Det vore oerhört intressant om Anders Landin lyckades ordna en kurs med ledning av en äkta "klickerhuligan". :D