Publicerat Juli 19, 201114 yr har så äntligen funnit lite tid att påbörja inskjutning av mitt nya gevär/kikarsikte men så här i efterhand har jag funderat på om jag verkligen gör rätt... Satte mig ca 30m ifrån inskjutningstavlan och försökte rikta in pipan ( genom att dra ut slutstycke och kika genom pipan) och kikarsiktet. När jag sköt så tog träffen ändå långt upp till höger, varpå jag då vred kikarsiktet vänster och neråt och provade mig fram så men hann inte få till det något bra (visserligen på bara 12 skott, för det var allt som jag hann med). Ska ut snart igen så jag bara undrade om jag tänkte rätt...?
Publicerat Juli 19, 201114 yr Jag brukar oxå använda glutta genom pipan-metoden, justerar siktet och skjuter ett skott, sedan (med ordentligt stöd för bössan) så skruvar jag höjd/sidoskruvarna till kikarsiktet är centrerat över det skjutna skottet - nästan klart. OBS ! det krävs bra stöd för bössan. Sedan verifierar jag inskjutningen med ett antal skott - klart ! Raggarö
Publicerat Juli 19, 201114 yr Låter lite mycket om du inte fått träffarna där du vill ha dem på 12 skott. Om du ser var första sitter ska det ju inte krävas mer än två-tre bulor för att komma på rätt ställe. Vad hände? Vad har du för grejor? /Må
Publicerat Juli 19, 201114 yr du ska skruva riktmedlet åt samma riktning som skottet tog, dvs tvärt om vad du gjort.
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare du ska skruva riktmedlet åt samma riktning som skottet tog, dvs tvärt om vad du gjort. jaha....det förklarar ju en del... tur att jag frågade innan nästa tillfälle då! Vielen dank!
Publicerat Juli 20, 201114 yr du ska skruva riktmedlet åt samma riktning som skottet tog, dvs tvärt om vad du gjort. Ehh, man justerar väl träffläget på moderna kikarsikten? Har man en högerträff så klickar man vänster på kikarsiktet, låg träff klicka uppåt osv.. enligt markeringen på kikarn. Eller hur menar du? /Må
Publicerat Juli 20, 201114 yr Jag brukar fuska lite när jag skjuter in mina bössor... Grovskruvar genom att kika genom loppet. Spänner fast bössan i en skjutstol och drar en smäll. Sen skruvar jag in så att siktet ligger exakt i hålet som jag precis skjöt och vips så är man inskjuten men bara en smäll (sen brukar jag dra iväg en 20 smällar till men det är mest bara för att det är kul )
Publicerat Juli 20, 201114 yr Wizard, Har vi gått i samma vapenskola ? Raggarö Inte helt omöjligt... Men det är ett snabbt sätt att fixa inskjutningen så att man sedan kan ägna sig åt det man skall - dvs skjuta
Publicerat Juli 20, 201114 yr Jag undrade bara eftersom vi svarat nästan likadant och det inte är så många som pysslar med detta inskjutningsförfarande. Iofs blev jag lärd att man skulle vara två - en som höll vapnet och en som skruvade, det fungerar dock ensam om man har bra stöd. Raggarö
Publicerat Juli 20, 201114 yr man skjuter ett skott, tittar i kikaren hur många MIL avikelsen är sen skruvar man på kikaren, skitenkelt Andreas
Publicerat Juli 20, 201114 yr man skjuter ett skott, tittar i kikaren hur många MIL avikelsen är sen skruvar man på kikaren, skitenkelt Andreas Som Asm sa. /Christian Om man råkar ha ett Zeiss VP med rm 0. Hur mäter man antal Mil då? /Må
Publicerat Juli 20, 201114 yr om man nu försätter sig i den situationen så finns alltid en linjal att tillgå Andreas
Publicerat Juli 20, 201114 yr om man nu försätter sig i den situationen så finns alltid en linjal att tillgå Andreas Viktigt dock att den är genomskinlig när man tejpar fast den framför objektivet... /Må
Publicerat Juli 20, 201114 yr Jag undrade bara eftersom vi svarat nästan likadant och det inte är så många som pysslar med detta inskjutningsförfarande. Iofs blev jag lärd att man skulle vara två - en som höll vapnet och en som skruvade, det fungerar dock ensam om man har bra stöd. Raggarö Jag gör också enligt detta förfarande, spar en del besvär. Brukar tipsa andra om att göra såhär men de flesta brukar inte hänga med...
Publicerat Juli 20, 201114 yr Är inte den punkten ,25 mil stor? Där är svaret. /Christian Vid vilken förstoring? Andra bildplanet du vet... /Må
Publicerat Juli 20, 201114 yr Det beskrivna sättet att skruva till hålet fungerar bra i tex bänkstöd men annars räcker ögonmåttet långt också har man inget sådant kan tex Normas tavla med rutnät i centimeter användas.
Publicerat Juli 20, 201114 yr Vid vilken förstoring? Andra bildplanet du vet... /Må Hmm, nu blev jag förvirrad, http://www.zeiss.de/C12568CF00206298/GraphikTitelIntern/chart_lg/$File/chart_lg.gif nåja, det var ett roligt skämt eller så stämmer det på 10x på min tub. /Christian
Publicerat Juli 20, 201114 yr Ehh, man justerar väl träffläget på moderna kikarsikten? Har man en högerträff så klickar man vänster på kikarsiktet, låg träff klicka uppåt osv.. enligt markeringen på kikarn. Eller hur menar du? Man kan skruva hur man vill bara man skruvar riktmedlet till träffen. Tar träffen högt till höger så ska riktmedlet skruvas till samma punkt. Jag tror inte vi tänker på samma sätt jag bryr mig bara om åt vilket håll riktmedlet rör sig. Jaktkikare och taktiska kikare har ofta olikt på det där.
Publicerat Juli 20, 201114 yr Jag håller med Wizard och maddog, tänker/gör man rätt spelar det ingen roll vad man har för kikarsikte eller om det är mRad eller MOA, inskjutningsavståndet är oxå egalt. Raggarö
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare hmm... jag har ett Nikon monarch E 2.5-10X50. Och träffar jag högt höger så ska jag alltså vrida vredet mot "R" och "U" ?? iom att det är mitt första kikarsikte ever så vet jag inte alls mycket om hur det funkar, känns dock inte som att det borde vara så komplicerat.
Publicerat Juli 21, 201114 yr hmm... jag har ett Nikon monarch E 2.5-10X50. Och träffar jag högt höger så ska jag alltså vrida vredet mot "R" och "U" ?? iom att det är mitt första kikarsikte ever så vet jag inte alls mycket om hur det funkar, känns dock inte som att det borde vara så komplicerat. Nej tvärtom! Rattarnas indikering är hur dem flyttar träffen
Publicerat Juli 21, 201114 yr Jag tror att du ska vrida L & D, alltså motsatt mot R & U. Vanligast tror jag det är att R & U står för träffläges förändring, vilket betyder att sitter träffen högt, höger, så skruvar du ner, vänster. Om det skulle vara riktmedels förändring så ska du skruva upp, höger i detta fall, men jag tror på det första jag skrev. Sent from my iPhone using Tapatalk