Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tänker/gör jag fel med inskjutningen?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hur skjuter du med annan bössa/ammo ?

Hur skjuter din bössa/ammo med en erkänt duktig skytt ?

Jag har nog aldrig varit i närheten av 100mm/100 meter, inte ens i ytterkanten av en laddstege.

Det låter som det är något galet....

Du har fått 2 förslag ovan, det gäller (som vanligt) att eliminera ett potentiellt fel i taget, hatta inte fram och tillbaka utan var metodisk.

Norma Jaktmatch kan gå fruktansvärt illa i vissa bössor, om jag fattat det hela rätt så ha du nu provat Jaktmatch/Sellier & Bellot och Oryx, försök hålla dig till en sorts ammo när du provar - eller prova igenom ett sortiment för att se vad som skjuter bäst, och gör sedan en utvärdering om det är något fel på vapnet/kikaren osv.

testade polarens vapen som han hade en bra träffbild med... där låg jag 15 cm högre och 5 ca 5-6 cm längre åt vänster än honom med 2 skott...det sista missade jag tavlan med.

någon erkänt duktig skytt känner jag inte så det är inte testat.

jag måste ju säga att jag hoppas det är jag som gör nåt fel och inte att något är trasigt med tanke på att allt är helt nytt.

• Svar 66
  • Visningar 39,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

testade polarens vapen som han hade en bra träffbild med... där låg jag 15 cm högre och 5 ca 5-6 cm längre åt vänster än honom med 2 skott...det sista missade jag tavlan med.

någon erkänt duktig skytt känner jag inte så det är inte testat.

jag måste ju säga att jag hoppas det är jag som gör nåt fel och inte att något är trasigt med tanke på att allt är helt nytt.

Känner du dig osäker kan säkert handlarn du köpt grejerna av hjälpa dig att kolla så att bössan verkligen fungerar som den skall. Får du bara svar på det så är det bara att nöta sen.

/Petter

Publicerat
  • Författare

jag antar att jag får börja med att lämna in den till xxl och se vad dom säger, det är ju dom som monterat allt... är allt monterat som det ska så får jag väl göra en ultrarengöring och ge mig ut och testa igen...

Publicerat

jag antar att jag får börja med att lämna in den till xxl och se vad dom säger, det är ju dom som monterat allt... är allt monterat som det ska så får jag väl göra en ultrarengöring och ge mig ut och testa igen...

Tror inte det är smuts som gör att den skjuter illa efter så få skott.

Om allt är helt nytt och monterat av handlarn så låt dem felsöka. Börjar du pilla själv kan det bli diskusion om vem som gjort vad.

/Petter

Publicerat

Har snabbläst tråden så hoppas detta inte varit uppe: Hur sitter du? Vad har du för stöd? Var placerar du stödet??

Tar du emot rekylen på samma sätt varje gång??

Publicerat
  • Författare

jag skjuter sittandes i en bänk med sandsäckar på, låter stocken vila mot säcken ca 10 cm in.

håller kolven mot axeln med vänster hand och försöker ta emot rekylen på samma sätt varje gång...

hur som så ringde jag butiken vilket resulterade i att vapenansvarige där och jag ska ut på banan och testa/gå igenom vapnet den 16:e augusti... det är bra service!

Publicerat

jag skjuter sittandes i en bänk med sandsäckar på, låter stocken vila mot säcken ca 10 cm in.

håller kolven mot axeln med vänster hand och försöker ta emot rekylen på samma sätt varje gång...

hur som så ringde jag butiken vilket resulterade i att vapenansvarige där och jag ska ut på banan och testa/gå igenom vapnet den 16:e augusti... det är bra service!

Precis som det skall vara, du skall inte behöva felsöka på helt nya prylar.

Hoppas det löser sig smidigt.

/Petter

Publicerat

16:e!!! Då är ju bockjakten redan igång!!!!!!

Publicerat
  • Författare

jag vet, men jag har ändå ingenstans att jaga bock så det gör inget...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Så har jag då varit ute och skjutit med bössan igen men denna gången i sällskap av vap.ansvarig från XXL, dyr inskjutning, en ask norma nosler, 14 oryx, och 9 jaktmach gick det åt... var en jäkla strul innan vi upptäkte ett minimal glapp vid främre kikarsiktes klacken.

Så fort det var avklarat satt skotten där dom skulle, mitt i prick på 100 meter och jag är sååå nöjd! All heder åt P-A på XXL, superservice verkligen!!

nu känner jag mig helt säker på att jag kommer träffa där jag siktar iaf! :D

Publicerat

Så har jag då varit ute och skjutit med bössan igen men denna gången i sällskap av vap.ansvarig från XXL, dyr inskjutning, en ask norma nosler, 14 oryx, och 9 jaktmach gick det åt... var en jäkla strul innan vi upptäkte ett minimal glapp vid främre kikarsiktes klacken.

Så fort det var avklarat satt skotten där dom skulle, mitt i prick på 100 meter och jag är sååå nöjd! All heder åt P-A på XXL, superservice verkligen!!

nu känner jag mig helt säker på att jag kommer träffa där jag siktar iaf! :D

Var det glapp mot lådan eller glapp mellan ringar och baser?

Publicerat
  • Författare

det var glapp mot lådan.

Publicerat

Kostnaden för skotten borde dom stå för tycker jag då det var dom som monterade ihop bössa o klackar..

Publicerat

Intressant tanke,

frågan är då hur många skott, 5, 10, hur många behöver man för att avgöra att det här är kasst/fungerar inte.

För min del är svaret just någonstans mellan 5-10 st för att avgöra att något är helt fel med en pang.

Hur skall en försäljare kunna vara ansvarig för det fortsatta skjutandet/testandet av en kund som inte ens har vidtalat butiken och anfört att det är fel på pangen?

Nåja, nu är det hela löst och det med lite schvuung.

/Christian

Publicerat

Ja.. ca 10 skott för att inse att det är ngt gravt fel o sen övriga "felsökningsskott" i samband med ansvarig från XXL är det minsta tycker jag.

Köper du ngt nytt så ska det fungera ,vara ihopsatt korrekt.

Publicerat

Ja.. ca 10 skott för att inse att det är ngt gravt fel o sen övriga "felsökningsskott" i samband med ansvarig från XXL är det minsta tycker jag.

Köper du ngt nytt så ska det fungera ,vara ihopsatt korrekt.

Dvs ung en ask om 20 pilar, ja det är nog inget övermaga plåster på såren, nu hade iofs Swecul skjutit om jag förstod saken rätt nästan 100 pilar med pangen innan man kom till pudels kärna och felsökte ordentligt.

Så mycket "ersättning" anser nog inte jag att det skall vara frågan om.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ja det kanske jag inte skrev men XXL stod för ammon, dem hade ingen jaktmatch inne därav nosler och oryx istället. dem nio jaktmatch jag sköt var mina egna. Jag e nöjd!