Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tänker/gör jag fel med inskjutningen?

Featured Replies

Publicerat

Nej tvärtom!

Rattarnas indikering är hur dem flyttar träffen

Nu hann du precis före Lars. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Svar 66
  • Visningar 39,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

ok, men det betyder ju att jag ändå gjorde rätt från början...

Får väl försöka bulla upp fler sandsäckar runt bössan så att den kanske

ligger stilla lite bättre nästa gång.

Publicerat

Hur långt från riktpunkt är du på 30m?

Är du inne på tavlan så att du ser om dina justeringar/klick på kikaren ändrar träffläget?

Som du beskriver det har du ju skruvat rätt.

Säg att din kikare har ca 1cm/klick på 100m effekten av ett klick vid 30m skjutavstånd borde bara bli ca en 1/3 av det.

Alltså får du öka antalet klick/cm du vill föflytta träffläget när du skjuter på kortare håll.

Alltså vill du flytta träffläget 10cm åt vänster på 30m skjutavstånd bör det bli närmare 30klick vänster på kikaren.

kanske tänker helt galet men då får du glömma det jag skrivit

/Petter

Publicerat

ok, men det betyder ju att jag ändå gjorde rätt från början...

Får väl försöka bulla upp fler sandsäckar runt bössan så att den kanske

ligger stilla lite bättre nästa gång.

Är det första siktet du skjuter in tycker jag det är överkurs att skruva riktmedlet medan du kollar i siktet utan att röra vapnet. Starr har helt rätt att varje klick gör mindre på kortare avstånd står det något mått på justeringsratten gäller det troligen 100 meter, om du är på en skjutbana så sätt inga tavlor på annat ställe än vallen pga av risk för rikoschetter det är vanligt att även vana skyttar glömmer det.

Publicerat

Tror det blir enklare om du beskriver lite mer exakt vad som "inte gick så bra", skott för skott.

Funkar inte justeringarna som du vill eller sprider bössan mer än vad du är nöjd med?

Du har ju inga dåliga grejor eller kraftigt rekylerande bössa...

Jag brukar palla upp bössan hyfsat stadigt och titta genom kikarn mot ett tydligt objekt på tavlan och sedan glo genom loppet. Hur är din "simulerade" träff? Exempelvis så ser jag genom loppet att jag ligger över och till höger om riktpunkten. Ser du inte var loppet pekar, så får du röra lite på bössan för att se bättre, men glöm inte att lägga hårkorset på riktpunkten innan du gör din bedömning var mynningen pekar i sida och höjd.

Klicka därefter på kikarn (grovt) enligt markeringen på kikarn. Rikta om bössan och kika genom kikarn att den ligger mot riktpunkten, titta igen genom loppet. Bra eller dåligt? Gör om tills du är nöjd. Detta kostar inte en krona...

För denna simulerade inskjutning är en lerduva ett perfekt verktyg. Orange och rund i bra storlek.

Då brukar jag kunna hamna inom ca 10-20 cm radie från riktpunkt vid första skottet.

För att förenkla allt när du ska börja skjuta , så är det bra att ha en stor vit tavla med en eller flera riktpunkter i svart eller rött. Då ser man träffarna från skjutplatsen och slipper springa fram mellan varje skott. Man kan som Lars var inne på, ha någon form av rutnät för att lättare "mäta" hur stor avvikelse i höjd/sida i cm (om man man inte har mildot-riktmedel vill säga ;) ).. Justera på kikarn efter behov. Det är väl 1/4 MOA-klick på din kikare, som är ca 7-8 mm på 100 meter (tror jag... :blush: )

Allt detta borde du klara på två-tre skott innan du börjar finlira och kanske testa precisionen hos olika ammotyper just för din bössa. Sen om den är helt ny brukar det ta ett antal skott innan precisionen infinner sig. Men det är en helt annan vetenskap... :lol:

/Må

Publicerat

Hur långt från riktpunkt är du på 30m?

Är du inne på tavlan så att du ser om dina justeringar/klick på kikaren ändrar träffläget?

Som du beskriver det har du ju skruvat rätt.

Säg att din kikare har ca 1cm/klick på 100m effekten av ett klick vid 30m skjutavstånd borde bara bli ca en 1/3 av det.

Alltså får du öka antalet klick/cm du vill föflytta träffläget när du skjuter på kortare håll.

Alltså vill du flytta träffläget 10cm åt vänster på 30m skjutavstånd bör det bli närmare 30klick vänster på kikaren.

kanske tänker helt galet men då får du glömma det jag skrivit

/Petter

Helt rätt!

Detta var min tanke också, och den tankevurpan gjorde jag själv i början. "fan! klicken stämmer ju inte med vad det står på siktet" inte konstigt när man är 3x så nära målet, det kan ju omöjligtvis flytta träffläget 1/4 MOA då.

MVH/Jocke

Publicerat

Helt rätt!

Detta var min tanke också, och den tankevurpan gjorde jag själv i början. "fan! klicken stämmer ju inte med vad det står på siktet" inte konstigt när man är 3x så nära målet, det kan ju omöjligtvis flytta träffläget 1/4 MOA då.

MVH/Jocke

Nu gör du en tankevurpa igen.. MOA är ju ett vinkelmått, så en 1/4 MOA är en 1/4 MOA oavsett avstånd... ;)

Sen vad det blir i sida/höjd ortogonalt riktlinjen, är kopplat till avståndet..

/Må

Publicerat
  • Författare

joen viktigt del i allt när jag sköt förra gången var ju att jag misstänkte att jag inte dragit fast siktet ordentligt, då det var små skrapspår på det, det är nu åtgärdat.

ska ta med mig lite a4 papper och inskjutnings tavlan som fanns i senaste jakttidningen

och ska ta till mig det ni skrivit och återkommer efter att jag pangat imorrn!

Publicerat

joen viktigt del i allt när jag sköt förra gången var ju att jag misstänkte att jag inte dragit fast siktet ordentligt, då det var små skrapspår på det, det är nu åtgärdat.

ska ta med mig lite a4 papper och inskjutnings tavlan som fanns i senaste jakttidningen

och ska ta till mig det ni skrivit och återkommer efter att jag pangat imorrn!

Ja där har du säkert problemet!!du har inte dragit åt eller har kassa fästen-ringar=! blir skrapmärken när du skjuter!!

Publicerat

Nu gör du en tankevurpa igen.. MOA är ju ett vinkelmått, så en 1/4 MOA är en 1/4 MOA oavsett avstånd... ;)

Sen vad det blir i sida/höjd ortogonalt riktlinjen, är kopplat till avståndet..

/Må

Försök du förklara det för ett sikte när du står på 20m och vill ha det till att det är 7mm mellan klicken :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat

Det funkar inte så,en kvarts moa är en kvarts moa oavsett avstånd. Dock är en kvarts moa ca 1,5 mm på 20 m.

Publicerat

Det funkar inte så,en kvarts moa är en kvarts moa oavsett avstånd. Dock är en kvarts moa ca 1,5 mm på 20 m.

tror vi missförstår varann och det grövsta just nu.

Ni har rätt.

MVH/Jocke

Publicerat

Tacka vet jag mil ;)

På 300 meter gör 1 klick 3 cm.

På 200 meter gör 1 klick 2 cm.

På 100 meter gör 1 klick 1 cm.

78 meter gör 1 klick 0,78 cm.

50 meter gör 1 klick 0,50 cm.

25 meter gör 1 klick 0,25 cm.

Visst är det härligt? ;)

Och jo - MOA är Minute Of Angle = en vinkelminut = tan 1/60 = 29,09 mm på 100 meter

Jo, mil är BETYDLIGT enklare B)

Publicerat

Tycker inte MOA är fel.

MEN diskussionen gällde ju "felsökning" av vad som kan ha varit galet vid ett skjuttillfälle.

Hur det än är, antingen du har justering med MOA eller MIL så blir det ju fler antal klick desto kortare avstånd. Att jag sedan formulerade mig fel är ju en annan femma och snappades snabbt upp.

Som sagt, personligen tycker jag inte det är så krångligt om det är MOA, man plussar på några klick ifall det är kortare än 100yds, provskjuter igen och ser om man ligger rätt, om inte så vrid ett par klick till.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

ok, idag gick det bättre!

fick ingen klockrent samlad träffbild på 50 meter men när jag backade till 80 m blev

det bättre och vid 100 meter bäst!

testade sellier & bellot, där låg jag lite i underkant på 100 meter medans norma oryx låg bra i höjdled men något till vänster, ( mentalt eller skillnad på ammo?)

så här såg tavlan ut:

post-2286-0-25159000-1311373940_thumb.jp

50 meter

post-2286-0-44003900-1311373989_thumb.jp

100 meter

post-2286-0-39809100-1311374037_thumb.jp

100 meter oryx

Publicerat

Ser bra ut på rådjursfiguren, där träffarna verkligen räknas! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

funderade lite... hur förändras träffläget om jag ökar avståndet respektive minskar nu när jag skjutit in på 100 m? vad är skillnad på 50 m eller 150 m?

Publicerat

funderade lite... hur förändras träffläget om jag ökar avståndet respektive minskar nu när jag skjutit in på 100 m? vad är skillnad på 50 m eller 150 m?

beror på är du helt centrerad i målet så ska det inte skilja sej i mer än i höjd annars så får du skruva lite mer

Publicerat

Min favoritmening: "Det beror på......" i detta fall kulbanan.

Gå in på Norma´s ballistiksida lägg in dina parametrar och grovkolla, finsnickra för du göra sedan på banan genom att skjuta på 50 och 150 meter.

Raggarö

Publicerat

Du kan gå in på Norma:s ballistik-beräknare och trixa med olika inskjutningar. http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/

Klicka på [ballistik Metrisk] till vänster.

Edit: Såg inte att Raggarö skrivit samma sak...

/Må

Publicerat
  • Författare

jahapp, bäst är väl att ge sig ut och testa lite igen då ( roligare också!)

ska se hur Winchester .308W 180gr SP ammon funkar, den är ju iaf billigare än oryx...

Publicerat

Och så har du Lapua Mega 12 eller 9,7 gram. 12-grammaren har skjutit mycket bra i alla 308-or jag har haft de senaste åren (4 st..).

/Må

Publicerat
  • Författare

ok, var ute idag igen och sköt upp ca 90 skott, nu testade jag norma jaktmatch...

dåliga dåliga träffbilder från 100 meter, låg på runt 15-18 cm spridning.

Fattar inte varför?!

gick fram och provade på 50 meter och där var det bra, in om snusdosan.

tillbaka till 100 meter och vred upp förstoringen på kikarsiktet till 9.

Fortfarande för mkt spridning, 16 cm...

började bli desperat, vad är det för fel??

Polarn fick testa 3 skott men han sköt också dåligt.

Försökte skärpa till mig och ta mer tid på mig och verkligen fokusera mig till det yttersta

och dem sista 4 serierna blev bättre med 8 cm spridning men inte någon konsekvent spridning.

Det kan vara samlat åt vänster ena gången och höger andra gången.

bort med inskjutningstavlorna och upp med rådjurstavlan och där satt iaf alla 3 skotten i lungorna.

Men... hur ska jag bli bättre?? är det ställningen, parallaxjustering eller nåt annat??

Hade aldrig trott att det skulle vara så här svårt att skjuta kula?!

alla tips mottages tacksamt!!

Publicerat

Hur skjuter du med annan bössa/ammo ?

Hur skjuter din bössa/ammo med en erkänt duktig skytt ?

Jag har nog aldrig varit i närheten av 100mm/100 meter, inte ens i ytterkanten av en laddstege.

Det låter som det är något galet....

Du har fått 2 förslag ovan, det gäller (som vanligt) att eliminera ett potentiellt fel i taget, hatta inte fram och tillbaka utan var metodisk.

Norma Jaktmatch kan gå fruktansvärt illa i vissa bössor, om jag fattat det hela rätt så ha du nu provat Jaktmatch/Sellier & Bellot och Oryx, försök hålla dig till en sorts ammo när du provar - eller prova igenom ett sortiment för att se vad som skjuter bäst, och gör sedan en utvärdering om det är något fel på vapnet/kikaren osv.

Publicerat

det är någonting som är trasigt på din bössa.

kikarsiktet, fästet eller bössan.

Andreas