Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlagar

Featured Replies

Publicerat

Gissar att fler med mig fasar för vad politikerna kommer hitta på nu i efterdyningarna av Norge skjutningen.

Läste någonstans att psykopaten var jaktintresserad och hade licens för ett par vapen. Utan att veta så gissar jag att Sverige och Norge har liknande vapenlagstiftningar och att vi säkert kan förvänta oss en skärpning av dessa eller iaf en översyn.

Gissar att halvautomatiska vapen ligger mest i skottgluggen när våra folkvalda skall visa sig handlingskraftiga och införa mer förbud.

Hur lång tid tror ni det tar innan förste politiker uttalar sig om detta? Har iof säkert redan skett men jag missat det....

• Svar 61
  • Visningar 9,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Annat vore väl inte tänkbart när det nu finns möjlighet att inhåva en hel hög med lätta politiska poäng. Snacka om att profitera på en tragedi. Notabelt i sammanhanget är att när ett stolpskott inom SD uttalar sig för att tjäna politiska poäng så blir han fördömd men när stolpskotten från övriga partier gör samma sak så är det ok. :huh:

Publicerat

Visst kommer detta få konsekvenser! Konstigt vore väl annars då det i detta fallet tyvär handlar om legalt förvärvade vapen.

Halvautomatiska pistoler och gevär kommer diskuteras garanterat,finns inget som säger att vi inte får samma lagar som England har efter en liknande men mindre dramatisk skjutning där.

Inga handeldvapen eller Halvautogevär medges tillstånd på alls.

IPSC-skyttet i sverige kan nog få det svårt.

Inte osannolikt att förstagångssökande måste ha genomgått en psykologisk utvärdering innan tillstånd medges.

Staten har egentligen inget intresse eller nytta av att medborgare i detta land innehar handeldvapen överhuvudtaget eller semiautogevär.

Jakt klarar vi ändå utan dom och skyttet är en litet sport i det stora hela -_-

/Mike

Publicerat

Känns lite märkligt att skicka in den ansökan på en Remington 11-87 som jag precis skrivit ut -_-

Publicerat

Jo nog kommer man att försöka göra det svårare med vapeninnehav men det känns inte som rätt väg att gå.

I England så var man tvungen att gå på en polisintervju samt stå ut med en bakgrundskoll innan man fick lappen i näven och det kändes faktiskt riktigt bra tyckte jag.

Sen kan man ju fundera på vad det skall leda till eftersom det är ofantligt mycket enklare (och billigare) att införskaffa olagliga vapen om man skall göra någonting kriminellt.

Dock kan jag hålla med om att dra ner "sex appeal" på de Rambo-kåta individernas vapenutbud och inte tillåta AR plattformen t ex men här har jag ingen aning om det överhuvudtaget skulle få någon effekt. (nu är de ju inte lagliga för jakt ändå...)

Kommer alla bönder som handlar KNO3 framöver att vara presumtiva terrorister också?

Med mycket lite social engineering och digital kompetens kan man snabbt skapa sig en bild om en person och dess lämplighet att inneha vapen eller andra saker.

Med tanke på vart och vad gärningsmannen i Oslo skrev sina högerextrema budskap tillsammans med sin grönsaksfirma samt hans beställning av nicotin och läkemedel så behöver man inte vara raketforskare för att inse vad han EVENTUELLT planerar!

För min del får de gärna göra det svårare att skaffa vapenlicens och polisen är mer än välkommen på inspektion av mitt vapenskåp!

Dock måste man nog dra den klassiska slagdängan också: vapen dödar inte människor, människor dödar människor, och har de inte vapen så hittar de någonting annat.

Publicerat

Känns lite märkligt att skicka in den ansökan på en Remington 11-87 som jag precis skrivit ut -_-

Gissa hur det kändes att åka till jobbet imorse och röra sig på allmäna platser med vapen -_-

Inget kul alls! Helst skulle jag vilja göra något annat nu än att skjuta skadedjur det närmaste halvåret.

/Mike

Publicerat

Dock måste man nog dra den klassiska slagdängan också: vapen dödar inte människor, människor dödar människor, och har de inte vapen så hittar de någonting annat.

Man kan ju faktiskt vända på hela scenariot. Tänk om man hade liberalare vapenlagar och som dessutom medgett människor att gå beväpnade. Hur många vapen kunde då inte galningen på ön haft emot sig av de vuxna som fanns på plats?

Nu var ju han den enda beväpnade på hela ön och det slutade ju i tragedi.

Även om man tar av alla vapnen från de laglydiga så kommer de kriminella fortfarande att vara beväpnade.

Det hjälper liksom inte. Vill någon få tag på ett vapen för att döda så fixar de fram dessa. Den här galenpannan hade ju dessutom planerat dådet i 9 år. Är man så beslutsam så är det svårt att stoppa en person.

Jaja, jag surrar mest i tragedins efterdyningar. Synd om alla anhöriga och alla dessa ungdomar som hade livet framför sig.

Publicerat

Jag fasar inte så mycket egentligen, förhoppningsvis håller man sig mest till uttalanden och inte så jättemycket förändringar, det finns ju områden i svensk vapenlagstiftning man skulle kunna skärpa till en del. Men få tag på vapen är ju så löjligt enkelt så inte stoppar man några galningar från att få tag på vapen om man inte på riktigt tar tag i vapensmugglingen.

Publicerat

För min del får de gärna göra det svårare att skaffa vapenlicens och polisen är mer än välkommen på inspektion av mitt vapenskåp!

+1 (Samtidigt kan man ju konstatera att om den som är dum nog att befatta sig med illegala vapen skulle knappast förvara dem i vapensåpet tillsammans med legala jaktvapen)

Den här galenpannan hade ju dessutom planerat dådet i 9 år. Är man så beslutsam så är det svårt att stoppa en person.

Det är ju det som är dilemmat... En tillsynes skötsam person, en "sociopat" som ligger under radarn, är oerhört svår att hindra, och extremt farlig!

Publicerat

Gissa hur det kändes att åka till jobbet imorse och röra sig på allmäna platser med vapen -_-

Ja, fy tusan - tänkte inte på det :unsure:

Publicerat

Inget kul alls! Helst skulle jag vilja göra något annat nu än att skjuta skadedjur det närmaste halvåret.

/Mike

Kan ana känslan Mike, men samtidigt så är det jävligt viktigt att det så snart som möjligt normaliseras igen det här med att synas med vapen i hand, i helt legala ärenden, för att avdramatisera den moralpanik som så många omger sig med idag, efter det hemska som hänt.

Dårens vapen var inte det som var farligt, utan det var dåren som höll i dem.

Ponera att han lyckats plantera en likadan laddning på ön som han drog av i Oslo, då hade nog dödstalet varit större är jag rädd.

Redskapen är ofarliga tills den dag nån galning ger liv åt dem.

Som jämförelse kan man ju ta den vansinneskörning som skedde i Gamla stan, jag tror inte många, om ens någon, tyckte det kändes jobbigt att sätta sig i sin egen bil dagen efter den händelsen, och vi vapenägare och jägare ska fan i mig inte känna någon som helst kollektiv skuld för det som hände i Norge, och vi ska definitivt inte ta på någon tagelskjorta och späka oss i leran för det som hänt, för det är en sjuk människa med snedvriden politisk syn på världen som gjort detta, och det har ingen koppling till vapenägare i övrigt, för vi kan inte lagstifta bort sådant här, för då kommer vi att få uppleva "1984" i verkligheten till slut, och vem vill det ?

Publicerat

Norska vapen lagar är lite generösare än våra men det är en detalj.

Vad jag däremot tycker det är att det har inte varit så farligt med skrik om vapenrestriktioner.

Några sommarskribenter har skrivit lite men det har inte kommit några uttalanden från makthavare / politiker.

Det som har hänt är så påtagligt, så stort, det finns helt enkelt inte plats för populistiska utspel.

//Lasse D.

Publicerat

Kråkjanne har helt rätt i det han säger och det är mycket viktigt att normalisera läget snabbt.

Nu när jag tänker på det så var jag faktiskt och sköt lite både på lördagen och söndagen och jag tänkte aldrig en tanke på att jag var ute på baksidan med ett vapen och att det nyligen hade varit en massaker. Inte för att jag inte tänkte på människorna i Norge men jag tänkte absolut inget konstigt med mina vapen i alla fall vilket nu i diskussionen känns bra eftersom jag absolut inte kan förknippa varken mina hagelvapen eller kulvapen med det som det svinet gjorde!

Sen tycker jag att de inte skall kalla honom för skytt eller jägare i media eftersom det bara var noggrant planerade täckmantlar för att säkra hans plan.

Han var ju faktiskt ingen duktig skytt om man skall vara krass... Han avrättade alla med två skott i ryggen med expanderande kulor eller på mycket korta håll med pistol och det krävs det ingen skicklighet i.

Fan, ju mer jag tänker på honom i denna diskussionen blir jag illamående av ilska till det jävla svinet och skulle mer än gärna vilja möta honom i en mörk gränd :angry:

Publicerat

Kan ana känslan Mike, men samtidigt så är det jävligt viktigt att det så snart som möjligt normaliseras igen det här med att synas med vapen i hand, i helt legala ärenden,

I sak har du givetvis helt rätt broder!

Dock har nog misstänksamheten till personer med märkta arbetskläder och vapen ökat just nu.

Har i dagarna två nästan förväntat mig att bli omringad av piketen på varje plats jag besökt ;)

Tiden läker alla sår brukar det heta så vi får hoppas på det!

/Mike

Publicerat

Norska vapen lagar är lite generösare än våra men det är en detalj.

Vad jag däremot tycker det är att det har inte varit så farligt med skrik om vapenrestriktioner.

Några sommarskribenter har skrivit lite men det har inte kommit några uttalanden från makthavare / politiker.

Det som har hänt är så påtagligt, så stort, det finns helt enkelt inte plats för populistiska utspel.

//Lasse D.

Tuve Skånberg (KD) riksdagsledamot sedan 2010.

Lena Olsson (VP) riksdagsledamot och ledamot av justitieutskottet sedan 2006.

Även Centerpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna vill se en skärpning av nuvarande vapenlagstiftning, rapporterar Ekot

Publicerat

Om det nu skulle bli ett förbud mot halvautomater (vilket inte är alltför osannolikt), vad skulle hända med befintliga halvautomater? Skulle staten konfiskera dom? Skulle ägaren få betalt för vapnet? Skulle dom undantas förbudet?

Nån som vet hur detta funkade i england där samma förbud tydligen infördes?

I övrigt så tycker jag att vapenlagen i sverige är ganska bra som den är. Är det något som borde skärpas så är det en grundligare koll när man skaffar första vapnet. Idag kan man ju i princip ta jägarexamen över en helg och sen är det fritt fram.

Publicerat

Detta var dock en intressant artikel på aftobladet just nu

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13376426.ab

En positiv artikel om jakt och kvinnor! Har det slagit slint för aftonbladet eller?

(givetvis pratar jag om att de alltid har negativa artiklar när det handlar om jakt, inte att kvinnor jagar för det ser jag som en självklarhet!)

Publicerat

Debatt på P4 extra mellan Schyman-Ask någon gång mellan 14-15 i em.

Publicerat

Om det nu skulle bli ett förbud mot halvautomater (vilket inte är alltför osannolikt), vad skulle hända med befintliga halvautomater? Skulle staten konfiskera dom? Skulle ägaren få betalt för vapnet? Skulle dom undantas förbudet?

Som reglerna är idag, gäller inlösen eller om man kan hitta någon som meddelas tillstånd på annan grund än jakt

Nån som vet hur detta funkade i england där samma förbud tydligen infördes?

Där tog man alla vapen, rakt av, ingen ersättning så vitt jag vet, därtill så förstörde man alla(nästan alla) gamla vapen, många av påtaligt värde, monetärt och historiskt.

I övrigt så tycker jag att vapenlagen i sverige är ganska bra som den är. Är det något som borde skärpas så är det en grundligare koll när man skaffar första vapnet. Idag kan man ju i princip ta jägarexamen över en helg och sen är det fritt fram.

Nej det är inte fritt fram, den som tror det är vilseledd, polisen slår i både Dur 1 och Dur 2, dvs både i misstanke och belastningsregister samt vid fall av förekomst inhämtar ytterligare info från KUT,

är man flaggad av någon anledning kan man glömma ett tillstånd, men för att kommentera vidare på sakfrågan, jo då det kan nog vara rimligt med återkommande kontrolller, men jag vill verkligen inte det.

/Christian

Publicerat

Tuve Skånberg (KD) riksdagsledamot sedan 2010.

Lena Olsson (VP) riksdagsledamot och ledamot av justitieutskottet sedan 2006.

Även Centerpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna vill se en skärpning av nuvarande vapenlagstiftning, rapporterar Ekot

Nu är det lite fler än dessa som sitter i riksdagen Lena Olsson har faktiskt inte fått något gehör för sina åsikter i utskottet.

Rapporter från Ekot skall nog tas med en väldigt stor nypa salt .

//Lasse D.

Publicerat

I sak har du givetvis helt rätt broder!

Dock har nog misstänksamheten till personer med märkta arbetskläder och vapen ökat just nu.

Har i dagarna två nästan förväntat mig att bli omringad av piketen på varje plats jag besökt ;)

Tiden läker alla sår brukar det heta så vi får hoppas på det!

/Mike

Att du har förväntat dig det är en sak vad som är mycket viktigare är att du har inte blivit det .....

Har heller inte sett någon demostration mot vapen i närheten Walter Borg eller Widfors i Stockholm som det borde varit om alla var nervösa för vapen.

//Lasse D.

Publicerat
Nej det är inte fritt fram, den som tror det är vilseledd, polisen slår i både Dur 1 och Dur 2, dvs både i misstanke och belastningsregister samt vid fall av förekomst inhämtar ytterligare info från KUT,

är man flaggad av någon anledning kan man glömma ett tillstånd, men för att kommentera vidare på sakfrågan, jo då det kan nog vara rimligt med återkommande kontrolller, men jag vill verkligen inte det.

Jo, men problemet är ju om man inte är flaggad.

Jag tänkte mig nåt liknade det som Wizard beskrev ovan om ett "förhör" hos polisen. Dessutom borde man vara tvungen att lämna ett urinprov för visa att man är drogfri. Detta skall enbart ske vid första vapnet. Vid övriga vapen räcker det med den vanliga kollen.

Publicerat

Jo, men problemet är ju om man inte är flaggad.

Jag tänkte mig nåt liknade det som Wizard beskrev ovan om ett "förhör" hos polisen. Dessutom borde man vara tvungen att lämna ett urinprov för visa att man är drogfri. Detta skall enbart ske vid första vapnet. Vid övriga vapen räcker det med den vanliga kollen.

Varför inte som i hemvärnet när vapnen skulle förvaras i bostaden.(Nu centralförvarade i kasun...)

Hembesök av bemyndigad person som utför en intervju, samt har ögonen med sig om hur det ser ut i och kring bostaden. Sitter det en massa VAM propaganda eller hakkors på väggarna, så är det inte troligt att licensen beviljas...

Chansen borde vara större att upptäcka personer som är olämpliga att inneha vapen om hembesök alltid görs vid licensansökan.

Ett extra + blir det i form av fler anställda för dessa kontroller/intervjuer, så arbetslösheten torde minska en aning iaf.

Publicerat

Stollen i Norge är nog (antagligen) tillräckligt intelligent för att passera en sådan intervju utan anmärkning -_-