Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Barnomsorg vid jakt?

Featured Replies

Publicerat

Ja hur är det? Är det ok att ha barnomsorg vid Jakt? Jag menar visst borde man få ha det! Frugan jobbar , själv har man semester och far bort på jakt. Eller är man olaglig?

Är det förbjudet kanske man måste säga åt barnen att dra en vit lögn ;)

• Svar 59
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Medans vi bodde i Sverige jobbade min fru inom skola. Både som dags/fritids personal och som lärare. (Vi kan ta diskussionen om behöriga lärare en annan gång...) Hon sa en intressant sak till mig när

• Appropå urtagning och barn - dotterns högsta önskan vid varje jakt är att få titta på hjärnan... En lika klockren kommentar var när hon var med första gången då vi sköt en räv. Hon tyckte lite synd o

• Är man sjuk så får väl barnen vara på dagis?! Man behöver ju inte vara så dålig att man inte kan jaga?

Publicerat

Officiellt är det nog inte kurant på ett kommunalt dagis men jag har aldrig haft problem med detta på vårat dagis ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja jag har oxå hyffsat tolleranta dagispersonal men ändå är det inte som att man vill skylta med vad man ska göra! :ph34r:

Publicerat

Det är ok om du bor på annan ort när du jagar. Så jag har alltid bott hos svärfar en mil bort.

Publicerat

Då frugan är förskolelärare så kan du få svaret av mig (eller henne)

Nej det är inte tillåtet om du har tagit någon form ledighet. Är man ledig skall man vara med barnen. Har man däremot det som en bisyssla som är inkomstbringande så är det ok, men då skall detta lämnas in till kommunen så att de kan beräkna rätt avgift för barnen.

Är man som vi snälla trevliga och hämtar våra barn i tid samt även hämtar tidigare om man blir fri tidigt och inte strular i andra fall så är det inga problem.Samt även ringer i tid å att personalen vet ifall det strulat till sig på jobbet och man kanske drar över en halvtimme.

Kan även vara så att många i bygden är jägare och många av personalens män jagar :)

Som politiker kan jag bara säga att jag tycker ur kommunens syn på det så skall ju inte kommunen vara barnpassare för att man skall dra iväg på en hobby. Ger man en tillstånd så kommer nästa med golf, bowling etc. Man måste ta det ett steg längre i tanken. Det är inte det våra skattepengar skall användas till.

Som jägare tycker jag givetvis det är synd men reglerna är lika för alla och det är bara att följa tyvärr :(

Publicerat

Som politiker kan jag bara säga att jag tycker ur kommunens syn på det så skall ju inte kommunen vara barnpassare för att man skall dra iväg på en hobby. Ger man en tillstånd så kommer nästa med golf, bowling etc. Man måste ta det ett steg längre i tanken. Det är inte det våra skattepengar skall användas till.

Som jägare tycker jag givetvis det är synd men reglerna är lika för alla och det är bara att följa tyvärr :(

Håller med fullständigt!

Publicerat

Nej det är inte tillåtet om du har tagit någon form ledighet. Är man ledig skall man vara med barnen. Har man däremot det som en bisyssla som är inkomstbringande så är det ok, men då skall detta lämnas in till kommunen så att de kan beräkna rätt avgift för barnen.

Är man som vi snälla trevliga och hämtar våra barn i tid samt även hämtar tidigare om man blir fri tidigt och inte strular i andra fall så är det inga problem.Samt även ringer i tid å att personalen vet ifall det strulat till sig på jobbet och man kanske drar över en halvtimme.

Kan även vara så att många i bygden är jägare och många av personalens män jagar :)

Nu håller INTE jag med, för kommer det inte ut folk i skogen och jagar, så borde staten/försäkringsbolagen/storföretagen ha anställda fler anställda jägare. Älgjakten som den ser ut idag, är som en jättefest med pengar som byter ägare, (stuguthyrare,biluthyrning, allt!) och den lilla smällen, som komunen får ta igenom att "se igenom fingrarna", tar dom säkert igen på karusellerna..

Jakt är inte bara en hobby, det finns en stor grad av samhällsnytta, och bör inte jämställas med golf. Men när man kan påverka nollvisionen, med golf, kan jag förstås tänka mig att tänka om.

/Lasse

Publicerat

Nu håller INTE jag med, för kommer det inte ut folk i skogen och jagar, så borde staten/försäkringsbolagen/storföretagen ha anställda fler anställda jägare. Älgjakten som den ser ut idag, är som en jättefest med pengar som byter ägare, (stuguthyrare,biluthyrning, allt!) och den lilla smällen, som komunen får ta igenom att "se igenom fingrarna", tar dom säkert igen på karusellerna..

Jakt är inte bara en hobby, det finns en stor grad av samhällsnytta, och bör inte jämställas med golf. Men när man kan påverka nollvisionen, med golf, kan jag förstås tänka mig att tänka om.

/Lasse

Det ligger en del i detta resonemanget tycker jag också.

Publicerat

Nu håller INTE jag med, för kommer det inte ut folk i skogen och jagar, så borde staten/försäkringsbolagen/storföretagen ha anställda fler anställda jägare.

I det läget fungerar det ju, då utförs ju jakten yrkesmässigt och du är berättigad till barnomsorg...

(Det går säkert att debattera samhällseffekterna av golf också, att det omsätter pengar etc (Skulle tro att golf omsätter en sjuhimla massa pengar :excl:).)

Publicerat

I det läget fungerar det ju, då utförs ju jakten yrkesmässigt och du är berättigad till barnomsorg...

(Det går säkert att debattera samhällseffekterna av golf också, att det omsätter pengar etc (Skulle tro att golf omsätter en sjuhimla massa pengar också!).)

samt bidrar till bättre psykisk och fysisk hälsa och håller då samhällskostnaderna för vård nere bla bla bla...

same shit som jakt.

Publicerat

Om man återgår till huvudfrågan; Precis som ngn sa ovan, Är du ledig, så har ud inte rätt till barnomsorg. Hos oss har vi däremot ett litet "kryphål". Förskolan har úngefär 5 stängningsdagar om året. För att kompensera dessa så har man möjlighet att ha barnen på förskolan under fem dagar då man själv är ledig. Som exempel på aktiviteter som berättigar till att nyttja dessa fem dagar är t ex älgjakt.

Förra förskolan var kanonsmidiga! Var helt ok att ha dem där då man jagade, om man bara talade om det. Främst för att 3 av fröknarna jagade själva. :)

Numera är jag ju stabo, och här verkar de inte begripa lika mycket. Men det är ju lösbart..För tillfället har vi inga problem med det då vi just nu inte har några barn i den verksamheten då hustrun är hemma med nyförvärvet. :)

Publicerat

En bekant till mig är numera portad från ICA Maxis barnhörna... annars kan ju det vara ett alternativ till dagis ;)

Publicerat

En bekant till mig är numera portad från ICA Maxis barnhörna... annars kan ju det vara ett alternativ till dagis ;)

Finns förvaringsboxar på konsum också.. ;)

Publicerat
  • Författare

Håller inte med här, visst jag förstår att man inte kan ha dom på förskola/dagis när man har fp. Men om den ena parten jobbar och den andra har semester för någon anledning , varör ska man inte inte få ha dom på dagis? jag menar man betalar ju för det! Det är ju inte gratis direkt!

Publicerat

Är man sjuk så får väl barnen vara på dagis?!

Man behöver ju inte vara så dålig att man inte kan jaga? :P

Publicerat

Håller inte med här, visst jag förstår att man inte kan ha dom på förskola/dagis när man har fp. Men om den ena parten jobbar och den andra har semester för någon anledning , varör ska man inte inte få ha dom på dagis? jag menar man betalar ju för det! Det är ju inte gratis direkt!

Spelar ingen roll. Grundtanken är att är du hemma ska barnen vara hemma. Du betalar inte för att barnen ska vara där, utan du betalar för platsen. Precis av samma orsak som du måste betala även om barnen är hemma och är sjuka i en månad eller t ex över sommaren även om de är hemma.

Det är för tusan en förmån där vi betalar en bråkdel av vad det kostar. En plats på förskolan kostar ca 160 000/år.

Med maxtaxan så betalar man ju numera bara en bråkdel av vad man fick betala tidigare..

MEN, nog tusan retar jag mig emellanåt..

Publicerat
  • Författare

:blush:

Spelar ingen roll. Grundtanken är att är du hemma ska barnen vara hemma. Du betalar inte för att barnen ska vara där, utan du betalar för platsen. Precis av samma orsak som du måste betala även om barnen är hemma och är sjuka i en månad eller t ex över sommaren även om de är hemma.

Det är för tusan en förmån där vi betalar en bråkdel av vad det kostar. En plats på förskolan kostar ca 160 000/år.

Med maxtaxan så betalar man ju numera bara en bråkdel av vad man fick betala tidigare..

MEN, nog tusan retar jag mig emellanåt..

Jo helt rätt! Vill så mycket att det ska va legalt att ha dom där vid jakt

Publicerat

Barn kostar både det ena o det andra. Skaffar man barn får man ju ta hand om dom. Det ska inte samhället göra

Publicerat

Barn kostar både det ena o det andra. Skaffar man barn får man ju ta hand om dom. Det ska inte samhället göra

Precis som med pensionärer... De kostar o får väl fn se till att spara så de klarar sig..

Publicerat

Nu har jag riktigt bra fröknar men drog det till sin spets för ett par årsedan med biträdade rektor som jag misstänker vara jakthatare.

När jag åker upp till norrland och jagar på min skogsfastighet är resan dit avdragsgill för skogsskötsel som älgjakt kallas (helt lagligt)

Åker då i egenskap av näringsidkare och har således rätt till barnomsorg under tiden. Tror egentligen det är samma här hemma då jag delvis äger marken jag jagar på.

Publicerat

Nu låt du ju som en Kd politiker ;)

Publicerat

Precis som med pensionärer... De kostar o får väl fn se till att spara så de klarar sig..

Ja o jag ska fan imig leva lyxliv som pensionär :D

Publicerat
  • Författare

Helt rätt!

Publicerat

Jag kör på helt i MKJs riktning, jag bor o jagar på egen mark och likaså när jag är ledig o jobbar i skogen har jag barnen på förskolan som de nu mera heter med lite större barn....eller heter det fritids :blush:

Har inga problem med detta här då vi bor på landet.

//

• 1 year later...
Publicerat

Lyfter denna tråden igen då det plötsligt kört ihop sig lite med barnvakt för två av dagarna under älgjakten nästa vecka... Vad kan hända om kommunen får nys om att man jagar när barnen är på dagis?