Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Barnomsorg vid jakt?

Featured Replies

Publicerat

Håller inte med här, visst jag förstår att man inte kan ha dom på förskola/dagis när man har fp. Men om den ena parten jobbar och den andra har semester för någon anledning , varör ska man inte inte få ha dom på dagis? jag menar man betalar ju för det! Det är ju inte gratis direkt!

Håller med.

Jag betalar full dagisavgift vare sig Julia är på dagis halva eller hela månaden.

Är jag borta och Maria jobbar så måste ju Julia kunna vara på dagis.........

• Svar 59
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Medans vi bodde i Sverige jobbade min fru inom skola. Både som dags/fritids personal och som lärare. (Vi kan ta diskussionen om behöriga lärare en annan gång...) Hon sa en intressant sak till mig när

• Appropå urtagning och barn - dotterns högsta önskan vid varje jakt är att få titta på hjärnan... En lika klockren kommentar var när hon var med första gången då vi sköt en räv. Hon tyckte lite synd o

• Är man sjuk så får väl barnen vara på dagis?! Man behöver ju inte vara så dålig att man inte kan jaga?

Publicerat

En bekant till mig är numera portad från ICA Maxis barnhörna... annars kan ju det vara ett alternativ till dagis :wink:

Usch, får mig att tänka på en berättelse en kollega som jobbat på IKEA berättade. En kväll vid stängningstid så var en lilltjej kvar i bollhavet utan att någon hämtat henne. Efter att förgäves försökt ringt föräldern och sen fått tag på dennes adress åker personalen hem till dem med flickan. Och öppnar gör morsan och hennes gubbe som är i full fart att supa och festa.. :sick:

Publicerat

Om jag får vända på det hela och sticka in en ny fråga...

I vilken ålder har ni tyckt det funkat bra att ta med barnen på jakt?

Svara gärna både gällande ett par timmars vakjakt samt en heldags älgjakt eller dyl.

Publicerat

Om jag får vända på det hela och sticka in en ny fråga...

I vilken ålder har ni tyckt det funkat bra att ta med barnen på jakt?

Svara gärna både gällande ett par timmars vakjakt samt en heldags älgjakt eller dyl.

Det är nog så individuellt som det går att få det.

Vill de och kan de så får de.. för mig alltså!

Man måste ju ha någon liten och smidig vid urtagningen :wink:

Publicerat

Vi har samma tur som MaxW, att vi har möjlighet att ha barnen på förskolan 5 dagar om året även om någon av oss föräldrar är "lediga". Brukar alltid ta några av dessa dagar till älgjakten.

Sedan ang om barnen kan vara med, så har våra varit med från 0 år. Första åren blir det mest att släpa med dom på hundsläpp och till korvgrillningen, men från 3-4 år går de kortare drev och följer gärna med någon med bössa kortare stunder.

Däremot lite svårt att få dom att vara tyst i den åldern...

Vid ca 6 år har vi haft med dom på första hela jaktdagarna, och då har dom också kunnat sitta tysta och stilla på pass i längre stunder.

Eftersom vi båda föräldrar jagar, och dessutom bor mitt i jaktmarken, så blir det inte så komplicerat att ta med barnen. Och när det är svårt att hitta barnvakt, och vi båda vill jaga så är det inte mycket mer att välja på än att anpassa jakten så att alla kan vara med. Inte lätt att få till optimala jakter på det sättet, men vi kommer i alla fall ut och barnen lär sig att vara med i skogen och älskar numera jaktfilmer och skogsutflykter mer än dataspel och danslektioner...

Publicerat

Appropå urtagning och barn - dotterns högsta önskan vid varje jakt är att få titta på hjärnan...

En lika klockren kommentar var när hon var med första gången då vi sköt en räv. Hon tyckte lite synd om den,och undrade varför man skjuter rävar. Mitt svar var givetvis att om man vill ha fåglar och rådjur så kan inte rävarna få bli för många för då äter dom upp de andra djuren. "Men då kan vi väl mata rävarna istället för att skjuta dom"

Med vad undrade jag då.

"Med allt kött som vi har i frysen" kom det blixtsnabba svaret!

Publicerat

Ahapp, det löste sig visst ändå! :)

Intressant i det hela är att jag ringde min kära mamma och hörde med henne då hon är dagmamma hur det brukar funka. Det var flera föräldrar i hennes grupp som skulle jaga och ha barnen hos dagmamma och har så gjort i flera år (även andra ledigheter) och varken hon eller nån i hennes dagbarnsvårdargrupp kände till att man INTE får göra så! Ha ha!

Publicerat

Dagis kan ej bevisa vart du befinner dig, det är inte deras jobb att göra heller.

Så jag har ungen på dagis och inte gfan vet dom var pappan är när mamman både lämnar och hämtar... Och jag betalar skatt som alla andra.

Ifall någon inte håller med, så tänk att vi betalar skatt för dessa invandrare, politiker som tar idiotiska beslut, mördare(mat och dyl. I finkan). Behöver jag skriva mer???

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Publicerat

Nej Mikki behöver inte "skriva mer???" eftersom du tycks gilla att betala skatt till dem som överutnyttjar välfärdssystemet i ditt fall dagis :sleep:

Publicerat

Ska själv jaga älg då det är bara att skaffa barnvakt de dagarna. Lam ursäkt att skylla på annat. Fortsätter alla i det spåret kommer välfärden urholkas helt. Har man skaffat barn har man en skyldighet att ta hand om dom, det är ej statens/kommunens skyldighet. Det är som tidigare sagts en oerhörd förmån att ha en plats på förskolan och det man betalar är ju en spottstyver mot den verkliga kostnaden. Är man inte nöjd med det finns privata alternativ att betala för......

Publicerat

UlfS ochToarparn, beundrar er.tro på systemet och att.göra.rätt.för er! Antar ni är de som betalar er tv-licens och aldrig jobbar svart. Bra gjort! Ni är nog dinosaurier på väg att dö ut, så stå på er!

För egen del, så handlar jag efter eget samvete. Skulle råda alla att handla utifrån vad de kan leva med.

Publicerat

Ulf tror du själv på det du skriver?

Varför betalar vi skatt??????

Jag jagar inte för nöjes skull, får kött dvs MAT!!!!

Dom där 160000 betalar jag lätt i skatt så jag får jaga med gott samvete :)

Publicerat

Toarpan så länge staten kommunen tar invandrare betalar socialbidrag till alkisar mm.

Så har jag ungen på dagis.

Punkt slut!!

Publicerat

Orkar inte läsa hela tråden.. men.

Nu har jag inga barn på dagis längre.

Men när det begav sig både lämnade och hämtade jag emellanåt iförd jaktkläder.

Ingen som sa nått eller så.

Men till saken hör att jag även får en del inkomst av jakten, guidar gästjägare osv.

Alltså hade jag mitt på det torra så sett.

Tycker annars systemet där man har ungar på dagis men inte har något jobb är väldigt märkligt..

Studerar man så visst, men..

Förstår inte varför man ska ha rätt till det om man ändå går hemma 7 dar i veckan.

Övertygad om att samhället hade sett annorlunda ut om våra barn inte hade fostrats i grupp...

Publicerat

Det varierar väl mellan kommunerna hur man får ha barnen på dagis när man är arbetslös, studerar eller föräldraledig (med ett mindre syskon). Även om det är en kommunal eller privat verksamhet.

Oavsett tror jag att de flesta kommuner inte medger att man har barnen på dagis när man själv har semester. Men för älgjakten verkar det vara få som stött på patrull. Själv har jag också hämtat i jaktkläder. Fröknarna är mest intresserade. Vid nått tillfälle frågade de om jag kunde tillhandahålla en fågelhjärna som de skulle ha i nått fågelprojekt.. :ohmy::biggrin:

/Må

Publicerat

Orkar inte läsa hela tråden.. men.

Nu har jag inga barn på dagis längre.

Men när det begav sig både lämnade och hämtade jag emellanåt iförd jaktkläder.

Ingen som sa nått eller så.

Men till saken hör att jag även får en del inkomst av jakten, guidar gästjägare osv.

Alltså hade jag mitt på det torra så sett.

Tycker annars systemet där man har ungar på dagis men inte har något jobb är väldigt märkligt..

Studerar man så visst, men..

Förstår inte varför man ska ha rätt till det om man ändå går hemma 7 dar i veckan.

Övertygad om att samhället hade sett annorlunda ut om våra barn inte hade fostrats i grupp...

Är du arbetslös har du rätt att ha barnen på dagis 15h/vecka, sprid som du önskar bruakr det vara. Det är för att man skall kunna söka jobb, åka på intervjuver och dylikt. samt att barnen skall kunna få utvcklas genom och leka om dagarna då de flest andra alltid är på dagis är det svårt med kompisar på dagtid!

Publicerat

+5 på den Henke!

Publicerat

Helt riktigt Henke

Publicerat

Bra Henke...

Kan man då inte ta med barnet ut på jakt...

Hade med min dotter på älgjakt med teffek förra året.....

Publicerat

Henke, min (även hustruns ) övertygelse är att.dagis och fritids är ett nödvändigt ont, som tyvärr måste nyttjas. Men med dagens.arbetsklimat så tycker jag det blir fel att göra barn till en klassfråga.

Delar för övrigt din åsikt i sista stycket till 100%, vilket nog framgår av tidigare inlägg, även om jag inte ser dagis som.enbart förvaring utan att faktiskt förskolan har ett pedagogiskt ansvar.

Vidare så får man också inte bara se tiden i kvantitet utan även kvalitet. Tyvärr, tror jag att många barn har det bättre.på förskolan än.hemma.. Sorgligt men sant.. :/

I höst jagar jag numera på arbetstid och har inte det problemet. Där emot får inte de stora barnen inte så lätt ledigt från skolan för att följa med och jaga längre... Vilket jag kan se som ett problem.. ;)

Publicerat

Henke,du har rätt i det du skriver.

Men nu får du det låta som att vi som är kärleksfulla har bra ekonomiskt, lever ett stabilt liv. vi har barnen hemma då vi är lediga under veckorna men kanske inte just under jakten låta som om vi inte bryr oss??

Tänk om frun eller gubben jobbar på ett annat ställe och pendlar (är inte hemma under veckorna) hur ska dom göra då?

Det är precis samma sak, jakt ses som jobb och får köttet hem, för inte hoppar det i frysen av sig själv??

Publicerat

Henke,du har rätt i det du skriver.

Men nu får du det låta som att vi som är kärleksfulla har bra ekonomiskt, lever ett stabilt liv. vi har barnen hemma då vi är lediga under veckorna men kanske inte just under jakten låta som om vi inte bryr oss??

Tänk om frun eller gubben jobbar på ett annat ställe och pendlar (är inte hemma under veckorna) hur ska dom göra då?

Det är precis samma sak, jakt ses som jobb och får köttet hem, för inte hoppar det i frysen av sig själv??

Då är du en av de få som har betalt när du jagar.

För mig (o de flesta antar jag) har fått ta semester för att jaga under älgjaktsveckan. Då är det samma regler som annars. ( vi har max 15h/v).

Att se jakt som jobb,,näää.

Det är en livsstil. :wink:

Publicerat

Fattar du inte?? Jag ser köttet som pengar!?!

Du slipper betala för köttet på affären. Barnen behöver väl också mat!

Publicerat

Fattar du inte?? Jag ser köttet som pengar!?!

Du slipper betala för köttet på affären. Barnen behöver väl också mat!

Ahh,,visste inte att du hade gratis jakt/vapen/ammo. Ber om ursäkt.

Men hur du än vänder o vrider på det, så är jakt inget jobb.