Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 sanningen - död eller dra iväg

Featured Replies

Publicerat

Tjänare!

Det finna 1000000000000000000 trådar om denna kaliber redan.

Tänkte höra EN GÅNG FÖR ALLA - är 6,5 en potent kaliber. Skjöt just högviltsprovet, och är nu på jakt efter en Klass 1 studsare. Vad jag läst funkar 6,5 inte, men killarna på skjutbanan talade sig varma om dess kompetens. Jag gillade den ringa rekylen, och de sa att om jag träffade som jag gjorde på provet (17-17-19) så skulle alla djur dö av en 6,5. Nu vill jag veta sanningen - 6,5 eller typ 30-06. Anledningen till att jag frågar är att det verkar finnas många fina 6,5:or begagnade - och ammunitionen är ju löjligt billig.

Tack,

Sch

• Svar 77
  • Visningar 18,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Den funkar=)

mvh

Cris

Publicerat

klart den funkar...

man kan inte mosa på med en tex 9,3 på alla djurarter... :blush:

Publicerat

Varje svensk jägare skall ju så klart ha en 6,5x55 i sin garderob. Den är bra till mycket, behöver man något kraftigare så kan man ju köpa till det lite senare. Finns ju några platser i vapengarderoben att fylla upp :P

Publicerat

Varje svensk jägare skall ju så klart ha en 6,5x55 i sin garderob. Den är bra till mycket, behöver man något kraftigare så kan man ju köpa till det lite senare. Finns ju några platser i vapengarderoben att fylla upp :P

det e sant..den är bra till övnings skytte då det är nästan halva priset att skjuta gämnfört med 9,3:an jag har.

Publicerat

Klart den räcker till allt vilt som finns att skjuta om kulan sitter exakt där den ska, det är för de flesta inget större problem då du tar ett första skott på ett vilt. Men om du vill ha lite mer marginaler då du kanske kommer i ett läge med ett redan påskjutet vilt som du vill ha omkull fast det inte ger dig en perfekt bredsida, då skulle du kunna se på en lite grövre kaliber, men återigen är det bara du som kan bestämma.

Köp en bössa du trivs med och har råd att övningsskjuta med brukar vara standardtipset vid denna frågeställning. Tids nog hinner du prova dig fram, ändra dig, bilda en egen uppfattning, ändra dig igen, köpa fler vapen och byta några gånger.

Publicerat

har en 6,5a den funkar fint, billig att övningsskjuta med !

Publicerat

+1 på det ;)

Publicerat

6.5 duger väl om kulan sitter! inget jag själv skulle använda för älg.. men köp inte bössa för rekyl! är lätt -

eller billig ammu! det finns kanske ett skäl till att det finns så mycket 6.55 till salu!

testa grövre kalibrar så märker du att dom inte slår så farligt ,

Publicerat
  • Författare

Låter bra. Jag tycker själv att 9,3 eller 30-06 låter lite overkill på räv och rådjur. Vad jag förstår av era synpunkter så kan man även fälla älg och svin med 6,5. Då blir det nog en 6,5:a som förstavapen. Skulle ni rekommendera Sako Finnbear, Tikka M65 eller CG 3000? Finns nämnligen på jaktia i min stad - Örebro - för en ringa slant. Kikare har jag redan.

Publicerat
  • Författare

6.5 duger väl om kulan sitter! inget jag själv skulle använda för älg.. men köp inte bössa för rekyl! är lätt -

eller billig ammu! det finns kanske ett skäl till att det finns så mycket 6.55 till salu!

Rekylen är ingen fara - dunkade vildsvin med 300WM i Texas utan problem. Men det är ammopriset och "overkillkänslan" (9,3/300WM/30-06 på rådjur) som avskräcker mig.

Publicerat

Rekylen är ingen fara - dunkade vildsvin med 300WM i Texas utan problem. Men det är ammopriset och "overkillkänslan" (9,3/300WM/30-06 på rådjur) som avskräcker mig.

på rådjur.räv duger 6.5 ,, gällande ammupriser så är det dags att börja handladda sjuka priser !!

Publicerat

på rådjur.räv duger 6.5 ,, gällande ammupriser så är det dags att börja handladda sjuka priser !!

håller med dig där..

det är dags att börja ladda själv

Publicerat

Kolla på Tikka o Sako är mitt råd

Publicerat

Detta med "overkill" kan ju till stor del styras genom att använda lämplig kula och laddning.

Men gillar du precision, att skjuta mycket och med låg rekyl så är 6,5X55 det perfekta valet. Och djuren dör av den också...

Jag har för närvarande ingen 6,5 i skåpet och det känns tomt, tomt...

.30-06 tycker jag personligen är helt meningslös. För mycket smäll och rekyl när den ändå bara ger ".308-effekt".

Vill du ha mer klös än 6,5 så är din .300 WM ett mycket roligare val.

//Danne

Publicerat

6,5X55 är en förträfflig klass 2-patron och "reservklassetta" och optimal på pappälg. Sitter skottet bra så stupar det mesta. Dock har jag själv tveksamma erfarenheter av kalibern till älg och till tex. vildsvin av större modell så väljer jag klart hellre något som ger grövre hål och därmed bättre förutsättningar till goda blodspår om träffen inte sitter där den skall. Själv så kompletterar jag min 6,5:a med 338Win.Mag. och 7X65R men hade inte haft något emot 9,3x57 därtill för korthåll..

Publicerat

använder just nu min 9,3x62 till allt utöver 30 meter pga av att det e den enda kulbyssa.

har ingen tillgång till annan jakt älg och vildsvin,

då som gäst jägare.....

Publicerat
  • Författare

6,5X55 är en förträfflig klass 2-patron och "reservklassetta" och optimal på pappälg. Sitter skottet bra så stupar det mesta. Dock har jag själv tveksamma erfarenheter av kalibern till älg och till tex. vildsvin av större modell så väljer jag klart hellre något som ger grövre hål och därmed bättre förutsättningar till goda blodspår om träffen inte sitter där den skall. Själv så kompletterar jag min 6,5:a med 338Win.Mag. och 7X65R men hade inte haft något emot 9,3x57 därtill för korthåll..

Det blir nog en 6,5:a och sedan en 300WM - om jag känner att jag behöver grövre kaliber. Vad säger ni om 6,5 på älg och vildsvin??? - älg i bröstet så klart, men vildsvinen skjuter jag i halsen. Har alltid varit knall och fall för mig, och inte ett enda eftersök.

Publicerat

Jag har fällt 50 älgar med min sex och halva så säga att det inte duger till älg är väl och ta i sen ser jag en fördel med billig ammo om man vill öva mycke så man blir säkrare i sitt skytte .

Sen går det ju till allt från topp fågel till älg så vill man ha en allrund så funkar det bra.

Publicerat
  • Författare

Jag har fällt 50 älgar med min sex och halva så säga att det inte duger till älg är väl och ta i sen ser jag en fördel med billig ammo om man vill öva mycke så man blir säkrare i sitt skytte .

Sen går det ju till allt från topp fågel till älg så vill man ha en allrund så funkar det bra.

Låter bra. Vad anses vara bäst - självklart ska den passa osv - Tikka M65 eller SAKO Finnbear?

Publicerat

Har ingen erfarenhet av Sako finnbear men har 2 m65'or. en i 300wm & en 6,5'a

Riktigt bra bössor bägge två och de kompletterar varandra väl.

Dock har ingen älg fallit för min 300wm men väl för 6,5'an :D

Publicerat
  • Författare

Har ingen erfarenhet av Sako finnbear men har 2 m65'or. en i 300wm & en 6,5'a

Riktigt bra bössor bägge två och de kompletterar varandra väl.

Dock har ingen älg fallit för min 300wm men väl för 6,5'an :D

Kanske värt att åka till Jaktia då... ;D 4'900 ska de ha för den. Hur låter det?

Publicerat

Kanske värt att åka till Jaktia då... ;D 4'900 ska de ha för den. Hur låter det?

Visst är det värt att åka och titta på bössorna. Men glöm inte bort att även titta på Carl Gustaf. Har själv en 3000 i 6,5*55 och det är en mycket trevlig bössa.

Publicerat

skälet är väl att dom flesta här läst här o på grannkanalen?

finns ju vissa som tycker 458 win mag är perfekt för älg o tycker kal 30 är för klen!

6,5:an duger till allt svenskt vilt. viktigare val är kulvalet.

tikkan är fin. likaså sakon så välj o vraka du :)

Publicerat

6.5 halv duger men vill du ha lite mer skillnad tycker jag inte att

man skall satsa på 30-06 utan något som är mer tryck i. Jag upplever

att farten i en kula hjälper till en del så har man råd så är

nog inte magnum kalibrar helt fel till älg t.ex 300wby , 378wby eller

liknade. Sen hur kul är det att ha en vanlig 6.5 när man kan ha något

roligare :)