Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 sanningen - död eller dra iväg

Featured Replies

Publicerat

Var ganska dumt av mig att överhuvudtaget nämna något annant än 6.5 på detta forum.

Själv tycker jag du drar slutsatser på fel grunder. Det finns inte ETT svar på frågan vilken kaliber som är "bäst", det är upp till individen och omständigheterna.

30-06 och 6.5 är de kalibrar som används mest av självklara själ, militären använde dessa länge == billig ammo. Jag tror att kronan har sponsrat älgjakten i Sverige i flera decenier vilket gjort dessa kalibrar populära.

• Svar 77
  • Visningar 18,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Beatless, jag är ganska nyfiken vad du menar med afrikajakt ?

är det små antiloper duger ju 6.5 men vill du jaga vad jag tror

dom flesta menar med afrikajakt t.ex cape buffalo eller liknande

så skulle inte jag ta med mig en 7mm Rem mag iaf.

Jag tycker som många andra att man kan träna med något klent men jaga

gärna med något grövre.

Var ganska dumt av mig att överhuvudtaget nämna något annant än 6.5 på detta forum.

Med afrikajakt så menade jag jakt på plains game (Som utgör säg minst 90 % av all jakt i Afrika) i olika storlek men inklusive kudu, gnu, gemsbock/oryx och zebra. På impala och hade 6.5 varit optimal och även till kudu hade jag kunnat tänka mig 6.5:an, och kanske t gemsbock/oryx, dock, både zebra och framförallt gnu ska ju vara riktigt hårdskjutna. Man betalar ju oavsett om man skadeskjuter djuret eller fäller det också så därför kändes det bra att ha lite marginal. Och det är sällan det finns eftersökshundar tillgängliga. Avstånden är ofta långa så flackskjutande kalibrar är ett plus.

Vad gäller big five: De flesta länder har ju som lagkrav minst .375 H&H el 9.3x62 på big five. Om vi bortser från lagliga aspekter: Buffel hade jag inte skjutit med mindre än 9.3x62 (Men jag hade tränat som fan och försökt lära mig hantera en .416 riktigt bra), lejon 9.3x62 (Men där behövs inget större), leopard hade jag jagat med t ex 7mm RM eller .308 Win. Med med tanke på min inkomst ligger big five minst tre år bort i tiden, men någon gång ska jag skjuta en buffel och en leopard. Elefant och noshörning har jag inget intresse av så där vet jag inte.

Publicerat
Elefant och noshörning har jag inget intresse av så där vet jag inte.

Om jag träffar på dessa i den svenska skogen kommer ni var bland de första att få veta det... I övrigt så håller jag fast vid min 6,5:a tills hon bevisat sin eventuella oduglighet...

Publicerat

Med afrikajakt så menade jag jakt på plains game (Som utgör säg minst 90 % av all jakt i Afrika) i olika storlek men inklusive kudu, gnu, gemsbock/oryx och zebra. På impala och hade 6.5 varit optimal och även till kudu hade jag kunnat tänka mig 6.5:an, och kanske t gemsbock/oryx, dock, både zebra och framförallt gnu ska ju vara riktigt hårdskjutna. Man betalar ju oavsett om man skadeskjuter djuret eller fäller det också så därför kändes det bra att ha lite marginal. Och det är sällan det finns eftersökshundar tillgängliga. Avstånden är ofta långa så flackskjutande kalibrar är ett plus.

Vad gäller big five: De flesta länder har ju som lagkrav minst .375 H&H el 9.3x62 på big five. Om vi bortser från lagliga aspekter: Buffel hade jag inte skjutit med mindre än 9.3x62 (Men jag hade tränat som fan och försökt lära mig hantera en .416 riktigt bra), lejon 9.3x62 (Men där behövs inget större), leopard hade jag jagat med t ex 7mm RM eller .308 Win. Med med tanke på min inkomst ligger big five minst tre år bort i tiden, men någon gång ska jag skjuta en buffel och en leopard. Elefant och noshörning har jag inget intresse av så där vet jag inte.

En impala väger 60-80 kg. Den kan man skjuta med 222:a. Kudu , Oryx , Black Wildebeest är som en vuxen kronhjort i vikt dvs 220 - 280 kg. Duger gott med 6,5:an. Zebran ligger runt 270-300 kg o Blue Wildebeest runt samma vikt. Med bra skott räcker det med den mest hatade o älskade kalibern som finns = 6,5:an. Många PH:s accepterar inte 6,5 när det gäller Eland som kan väga upp till 900 kg.

När det gäller Big Game så gäller det som krav i dom sydligaste afrikanska länderna minimum 375.Dock ska man veta att genom åren har nog flest bufflar fallit för den tyska storviltskalibern 9,3x62.

Dessutom så har en av de mest legendariska storviltsjägarna , en engelsman vid namn Bell fällt över 1000 elefanter med en 7x57 :o

Sen skulle jag vilja fråga dig följande : Har du jagat lejon eftersom du anser att det inte behövs ngt större än 9,3 ???? Finns det några djur i Afrika som vägrar dö är det de stora katterna

Publicerat

Själv tycker jag du drar slutsatser på fel grunder. Det finns inte ETT svar på frågan vilken kaliber som är "bäst", det är upp till individen och omständigheterna.

30-06 och 6.5 är de kalibrar som används mest av självklara själ, militären använde dessa länge == billig ammo. Jag tror att kronan har sponsrat älgjakten i Sverige i flera decenier vilket gjort dessa kalibrar populära.

30.06 har aldrig varit en Svensk militärkalliber, Det var en Amerikansk, som infördes 1906 i Amerikanska armen.

6,5x55 är däremot en såväl Svensk som Norsk militärkalliber. Och den har nog som sagt sponsrat väldigt mycket övningsskytte som jakt under drygt 100 år.

Jag misstänker att du förväxlat 30.06 med 308. 308 ligger farligt nära AK4:ans 7,62x51 Nato, och det finns dom som använder armens 7,62x51 Nato, för övningsskytte i sina 308:or, fast det inte riktigt är samma sak. Vilket jag trodde till jag blev upplyst att så var inte fallet, på detta forum.

Publicerat

30.06 har aldrig varit en Svensk militärkalliber, Det var en Amerikansk, som infördes 1906 i Amerikanska armen.

6,5x55 är däremot en såväl Svensk som Norsk militärkalliber. Och den har nog som sagt sponsrat väldigt mycket övningsskytte som jakt under drygt 100 år.

Jag misstänker att du förväxlat 30.06 med 308. 308 ligger farligt nära AK4:ans 7,62x51 Nato, och det finns dom som använder armens 7,62x51 Nato, för övningsskytte i sina 308:or, fast det inte riktigt är samma sak. Vilket jag trodde till jag blev upplyst att så var inte fallet, på detta forum.

308, självklart, misstag av mig. 6,5 och 308. Men kronans ammunition har sänkt mycket vilt i våra skogar, oavsett kaliber :P:wub:

Publicerat

En impala väger 60-80 kg. Den kan man skjuta med 222:a. Kudu , Oryx , Black Wildebeest är som en vuxen kronhjort i vikt dvs 220 - 280 kg. Duger gott med 6,5:an. Zebran ligger runt 270-300 kg o Blue Wildebeest runt samma vikt. Med bra skott räcker det med den mest hatade o älskade kalibern som finns = 6,5:an. Många PH:s accepterar inte 6,5 när det gäller Eland som kan väga upp till 900 kg.

När det gäller Big Game så gäller det som krav i dom sydligaste afrikanska länderna minimum 375.Dock ska man veta att genom åren har nog flest bufflar fallit för den tyska storviltskalibern 9,3x62.

Dessutom så har en av de mest legendariska storviltsjägarna , en engelsman vid namn Bell fällt över 1000 elefanter med en 7x57 :o

Sen skulle jag vilja fråga dig följande : Har du jagat lejon eftersom du anser att det inte behövs ngt större än 9,3 ???? Finns det några djur i Afrika som vägrar dö är det de stora katterna

En Impala väger snarare 40-50 kg. Den kan man absolut skjuta med 222:a. Men det är inget som rekommenderas. En 6.5:a är mkt bättre. Impala anses vara ganska hårdskjutet för sin storlek.

För övrigt, när jag var nere i juni var det en som sköt en riktigt kraftig kudu, 300 kg när den hängdes upp, och det var ändå en lång bit in i brunsten. Till saken hör ju att du skjuter de största djuren du kan hitta, de mindre exemplaren skippar du ju oftast medans du i Sverige blir överlycklig om du får chansen att fälla en krontjur på 220 kg. Och i sverige är skotthållen dessutom betydligt kortare än i Afrika så kulan kommer ha tappat rejält mycket mer fart vid anslaget. Som jag skrev så hade jag ju kunnat tänka mig att skjuta en kudu eller oryx med 6.5:an. Jag övervägde det ett tag till nästa resa också, men valde bort det.

Vad gäller gnu och Zebra tycker jag din jämförelse haltar lite - de kan helt enkelt inte jämföras med kronhjort i samma vikt. Med Gnu så tror jag helt ärligt att 6.5 är i underkant, de är ju kända som riktigt hårdskjutna och Zebra anses också ganska hårdskjuten. Har du själv erfarenheter med 6.5:an från Afrika på nämnda arter vore det ju kul att höra. Eller länkar till andra källor som rekommenderar 6.5 för specifikt dessa två arter.

Och om du har läst tråden ser du att jag hela tiden propagerat för 6.5x55, som jag skrev tidigare, skottplacering och kulval är 99% av skottverkan.

Sammanfattningsvis, visst, det funkar säkert med 6.5x55, men det handlar om 10000-15000 kr om du skadeskjuter djuret eller bara inte hittar det. Som sagt, eftersökshundar är sällsynta. Och det är skäl nog för mig att gå upp lite i kaliber.

Edit: Nej, jag har inte jagat lejon. Har du? 9.3 till lejon bygger jag på att den är tunnhudad och väger ganska lite och inte är jättekraftigt byggd, prat m PHs samt att 7mm med EO på 3000 ft lbs är legalt minimumkrav i vissa länder. Ett skadeskjutet lejon är nog en helt annan situation för där driver du ju lejonet tills det anfaller dig i princip. Håller inte med dig där om katterna heller, om det är något djur som är känt för att inte dö så är det väl buffel.

Karamojo Bell sköt ju alla sina elfanter med hjärnskott och hade nog en enormt bra bild av elefantanatomi. Imponerande men säger inte så mycket om kaliberns kapacitet för annan typ av jakt där det är lungskott som gäller. Men det är fortfarande en användbar och bra kaliber.

Redigerad med Beatless

Publicerat

Nu ska ni ha det klart att ingen tråd spårar ur utan att jag är inblandad ;)

Om man får ha sex i garderoben blir kanske frugan glad :wub: (Men kanske inte om det är med licenstanten ;) )

Det är när du kliver ur garderoben som frugan blir sur :lol: :lol: :lol:

On Topic

Jag håller med Älgflugornas Herre "Varje svensk jägare skall ju så klart ha en 6,5x55 i sin garderob" Klart grabben ska ha en 6,5a

Publicerat

Jag håller med Älgflugornas Herre "Varje svensk jägare skall ju så klart ha en 6,5x55 i sin garderob" Klart grabben ska ha en 6,5a

+1 (inte för att jag har erfarenhet av en massa andra mer eller mindre obskyra kalibrar, men det är 6,55 Swedish, Scandinavian eller Nordic)

Publicerat

6.5X55 EFTERSÖKSJÄGARENS MARDRÖM :P:P retas bara

6.5x55 har o kommer diskuteras som kaliber!! en del gillar den o en del ogillar den till högvilt!!

så kommer väl det vara i framtiden åkså! ;)

Publicerat

Med med tanke på min inkomst ligger big five minst tre år bort i tiden

Om du menar samtliga arter i Big Five så skulle jag vilja ha din inkomst! :lol:;)

Såvitt jag kan bedöma var trådskaparen ute efter en första klass 1-pang för "normal" jakt. Då känns det lite overkill att blanda in Afrika i det hela, och särskilt Big Five. Snacka om att öppna en burk mask vad gäller den diskussionen, där de flesta av oss har noll erfarenhet. Vilket pucko som helst (mig inkluderat) kan köpa en sketen 375:a, men det är väldigt få som har råd att jaga Big Five. Och lika få som har "råd" att uttala sig om vad som funkar och inte funkar, utan att hänvisa till andras erfarenheter.

Jag finner det smått roande att så fort någon skjutit en enda buffel i Afrika så är den personen genast expert på allt vad gäller jakten som sådan, kaliberval, och kulor. Finns det någon i Sverige som agerar likadant efter att ha skjutit sin första älg? Några finns det givetvis, men de hör lyckligtvis till undantagen. Kan det möjligen ha något med pris på jakten och tillgänglighet att göra? Högst troligt. Och egots fula förmåga att försöka blåsa upp sig bortom alla rimliga proportioner gentemot den "okunniga" (underförstått: sämre och fattigare) omgivningen.

Personligen så kan jag inte se en enda situation under mitt jägarliv där en 6,5:a inte hade räckt till alldeles utmärkt. Nu är min erfarenhet av högvilt förvisso väldigt begränsad (två älgar), så jag borde väl egentligen inte lägga mig i denna diskussion. När jag tänker efter så har jag aldrig haft nytta av ett snabbt andraskott heller, så varför klydda med magasinsbössor överhuvudtaget? :D

För egen del känns det som att svaren redan finns i tråden, inte minst mtp Henrik trevliga inlägg.

Publicerat

Om du menar samtliga arter i Big Five så skulle jag vilja ha din inkomst! :lol:;)

Såvitt jag kan bedöma var trådskaparen ute efter en första klass 1-pang för "normal" jakt. Då känns det lite overkill att blanda in Afrika i det hela, och särskilt Big Five. Snacka om att öppna en burk mask vad gäller den diskussionen, där de flesta av oss har noll erfarenhet. Vilket pucko som helst (mig inkluderat) kan köpa en sketen 375:a, men det är väldigt få som har råd att jaga Big Five. Och lika få som har "råd" att uttala sig om vad som funkar och inte funkar, utan att hänvisa till andras erfarenheter.

Jag finner det smått roande att så fort någon skjutit en enda buffel i Afrika så är den personen genast expert på allt vad gäller jakten som sådan, kaliberval, och kulor. Finns det någon i Sverige som agerar likadant efter att ha skjutit sin första älg? Några finns det givetvis, men de hör lyckligtvis till undantagen. Kan det möjligen ha något med pris på jakten och tillgänglighet att göra? Högst troligt. Och egots fula förmåga att försöka blåsa upp sig bortom alla rimliga proportioner gentemot den "okunniga" (underförstått: sämre och fattigare) omgivningen.

Personligen så kan jag inte se en enda situation under mitt jägarliv där en 6,5:a inte hade räckt till alldeles utmärkt. Nu är min erfarenhet av högvilt förvisso väldigt begränsad (två älgar), så jag borde väl egentligen inte lägga mig i denna diskussion. När jag tänker efter så har jag aldrig haft nytta av ett snabbt andraskott heller, så varför klydda med magasinsbössor överhuvudtaget? :D

För egen del känns det som att svaren redan finns i tråden, inte minst mtp Henrik trevliga inlägg.

Notera minst tre år. Troligare är väl fem-sex-sju :angry:

Sorry att tråden deteriorerade en del, bara det att jag fick en del specifika frågor riktade till mig. Blir tyvärr ofta så. Kanske borde man skicka PM egentligen? Personligen tror jag mer på att vara väl inläst på ett ämne från en mängd bra källor och ha pratat med kunniga och ha en åsikt än att utgå från egen erfarenhet, om den inte är mycket extensiv. Min PH som jag gick med hade jobbat i Kruger Park och skjutit fler bufflar än vad han kunde hålla räkningen på, "flera hundra" - han var värd att lyssna på och jag frågade mycket. Egen erfarenhet blir nästan alltid för litet urval för att något säkert ska kunna sägas, om det inte rör principiella frågor där någon har gjort ett specifikt test. Men det är bara min inställning till saker och ting.

Publicerat

Bara en rolig fråga, varför blir många svenska jägare helt tokiga så fort någon

pratar om en annan kaliber än 6.5 när det gäller klass 1 ? för de märker man i varenda tråd som 6.5 är inblandad ^^

Varför kan man inte låta folk få ha sin åsikt om kalibrar istället för att citera alla som sagt något annat än 6.5

för de blir ju ganska onödigt att diskutera annars ju. 6.5 måste vara världens bästa kaliber som är perfekt till allt....iaf om man skall lyssna

på dom svenska forumen :P

Publicerat

Jag tycker det är ganska jämnt skägg när det diskuteras för och emot den kalibern

Publicerat

Skjuter man bra med en 378 så är den givetvis bättre älgkaliber än 6,5.

Annat är bara nonsens :wacko:

Publicerat

Skjuter man bra med en 378 så är den givetvis bättre älgkaliber än 6,5.

Annat är bara nonsens :wacko:

Det bästa som sagts i denna tråd :)

Publicerat

Skjuter man grov kaliber för att väga upp för klen kaliber i kallingen;) kanske ett kvinnligt kön räknas som mer påsatt av en storklubba än liten. Eller åtminstone ger mer förståelse om man inte hittar rätt direkt för den är trots allt grov å gör skada vid halvmiss :) för mycket snack å för lite jakt snart jagar prylarna av sig själv när allt är "optimalt" tjohejj från mig

Publicerat

Bara en rolig fråga, varför blir många svenska jägare helt tokiga så fort någon

pratar om en annan kaliber än 6.5 när det gäller klass 1 ? för de märker man i varenda tråd som 6.5 är inblandad ^^

Varför kan man inte låta folk få ha sin åsikt om kalibrar istället för att citera alla som sagt något annat än 6.5

för de blir ju ganska onödigt att diskutera annars ju. 6.5 måste vara världens bästa kaliber som är perfekt till allt....iaf om man skall lyssna

på dom svenska forumen :P

Tycker de flesta trådar som handlar om 6.5 brukar ha både förespråkare och belackare. Att du fick ganska skarpa reaktioner på ditt första inlägg berodde på att du rekommenderade några av de kraftigaste och mest svårskjutna kaibrar som finns till en nybliven skytt. Hade du sagt att du tyckte 6.5 var lite klen för älg på längre avstånd eller i vissa vinklar och rekommenderat en .308 Win så hade folk tyckt det var en vettig kommentar och den här tråden hade sett helt annorlunda ut.

Sedan är det för mig uppenbart att många är lite väl förtjusta 6.5x55, men att det är en mångsidig kaliber som räcker för många jägare står utom tvivel.

Publicerat

En Impala väger snarare 40-50 kg. Den kan man absolut skjuta med 222:a. Men det är inget som rekommenderas. En 6.5:a är mkt bättre. Impala anses vara ganska hårdskjutet för sin storlek.

För övrigt, när jag var nere i juni var det en som sköt en riktigt kraftig kudu, 300 kg när den hängdes upp, och det var ändå en lång bit in i brunsten. Till saken hör ju att du skjuter de största djuren du kan hitta, de mindre exemplaren skippar du ju oftast medans du i Sverige blir överlycklig om du får chansen att fälla en krontjur på 220 kg. Och i sverige är skotthållen dessutom betydligt kortare än i Afrika så kulan kommer ha tappat rejält mycket mer fart vid anslaget. Som jag skrev så hade jag ju kunnat tänka mig att skjuta en kudu eller oryx med 6.5:an. Jag övervägde det ett tag till nästa resa också, men valde bort det.

Vad gäller gnu och Zebra tycker jag din jämförelse haltar lite - de kan helt enkelt inte jämföras med kronhjort i samma vikt. Med Gnu så tror jag helt ärligt att 6.5 är i underkant, de är ju kända som riktigt hårdskjutna och Zebra anses också ganska hårdskjuten. Har du själv erfarenheter med 6.5:an från Afrika på nämnda arter vore det ju kul att höra. Eller länkar till andra källor som rekommenderar 6.5 för specifikt dessa två arter.

Och om du har läst tråden ser du att jag hela tiden propagerat för 6.5x55, som jag skrev tidigare, skottplacering och kulval är 99% av skottverkan.

Sammanfattningsvis, visst, det funkar säkert med 6.5x55, men det handlar om 10000-15000 kr om du skadeskjuter djuret eller bara inte hittar det. Som sagt, eftersökshundar är sällsynta. Och det är skäl nog för mig att gå upp lite i kaliber.

Edit: Nej, jag har inte jagat lejon. Har du? 9.3 till lejon bygger jag på att den är tunnhudad och väger ganska lite och inte är jättekraftigt byggd, prat m PHs samt att 7mm med EO på 3000 ft lbs är legalt minimumkrav i vissa länder. Ett skadeskjutet lejon är nog en helt annan situation för där driver du ju lejonet tills det anfaller dig i princip. Håller inte med dig där om katterna heller, om det är något djur som är känt för att inte dö så är det väl buffel.

Karamojo Bell sköt ju alla sina elfanter med hjärnskott och hade nog en enormt bra bild av elefantanatomi. Imponerande men säger inte så mycket om kaliberns kapacitet för annan typ av jakt där det är lungskott som gäller. Men det är fortfarande en användbar och bra kaliber.

Ja jag har varit med på en lejonjakt. Dock inte jag som höll i bössan. Det räcker inte en chaufförslön till. 2 i mina ögon bra träffar med en 375. Jobbet fick avslutas med cal.12 med buckshots. Jag har aldrig haft ngt annat med i Afrika än min kära SAKO FiNNBEAR i cal. 6,5

Publicerat

Rekylen är ingen fara - dunkade vildsvin med 300WM i Texas utan problem. Men det är ammopriset och "overkillkänslan" (9,3/300WM/30-06 på rådjur) som avskräcker mig.

Det känns väl som du fått svar på det mesta och mer därtill i den här tråden egentligen. Jag har både en 6,5 och en 9,3 och är väldigt förtjust i båda. Det som jag tycker är den stora skillnaden är, förutom ammopriset då, att 9,3:an ställer lite högre krav på mig som skytt.

Med det menar jag att jag kan ta ut 6,5 vilken dag som helst och skjuta hyfsat, men det har kostat en del jaktmatch och ett spräckt ögonbryn för att få fram ett avslappnat och bekvämt skytte med 9,3:an.

Av de vilt jag skjutit på så har den mest avgörande faktorn både vad det gäller flyktsträcka och köttförstöring varit kulplacering.

Publicerat

Ett vapen med lång pipa och liten rekyl, gärna lite tyngre, ger mindre variationer i träffläget om man skjuter jaktskott. Det ena jaktskottet är inte det andra likt även om man sitter i torn och stirrar på en hög äpplen.

Givet ovanstående kan du ha ett lättare/kortare vapen med samma praktiska precision om du går ner i kaliber. Du kanske skjuter lika bra med en 30-06 med dämpare som med en 308 utan t ex.

Min egna tunga 6,5 med dämpare tål dåliga anlägg betydligt bättre än min lätta 308.

Skottverkan givet samma träff skiljer sig markant: en 308 vulcan på 80m på ett rådjur blir klart soppigare än en stålmantlad 6,5 alaska på 200 i en älg. Och en del påstår att energin i en 9,3x62 på 300m är mindre än i en 6,5a. Rörigt som tusan tycker jag.

Jag läste att det går att få iväg en 10,7g North Fork kula från en 30-06 i 960m/s och då borde kulbanan kunna mäta sig med 6,5 som annars är i klass med 7 rem mag och ts favorit 300 winmag.

En bekant säger att kulor som går fortare än 800m/s suger med sig så mycket hår in att köttförstöringen blir mångdubbel (gäller ej hårda 6,5 kulor).

Jag tror du ska ta Tikka 65an i 6,5. Dom brukar vara bra.

Publicerat

De flesta jägarna i Sverige började sin karriär med 6.5x55 och jag är ganska övertygad om att just den kalibern fortfarande leder stort i antalet älgar och björnar som är nedlagda.

Även om något så horribelt som ett blyförbud skulle dyka upp så kommer inte sexochenhalvan att försvinna, den kommer bara att bli den "nya" klass 2:an.

Anledningen till varför jag inte jagar så mycket älg med 6.5x55 längre är för att jag tycker den ger lite för mycket blodsprängning i bog och slaksidor men det är tveklöst en effektiv kula på samtliga våra jaktbara djur i skog och mark.

Den enda nackdelen med lite klenare kalibrar är att de är mycket känsliga för sly och ris. Visst skall man inte skjuta genom dylikt men det kan vara svårt att se sly på ett hygge på 40 meter när man kikar genom tuben på en älg som står 80 meter bort. Har haft styrning med 6.5x55 och det blev ett lite oväntat eftersök som lyckligtvis tog stopp efter 300 meter med ett avskjutet framben.

Jag har efteråt testat att skjuta genom ris och sly mot måltavlor med 9.3x62 och där är det betydligt mindre påtagligt.

Nu skall man inte ta detta som att det är ok att göra detta men det kan vara bra att veta och en del ställen jag jagar på är rena djungeln och det kan vara svårt att vara helt säker på att ingenting finns mellan mig och viltet som kan störa kulbanan.

9.3x62 har visat tendenser till att bli den nya sexochenhalvan men det tror jag mer handlar om övertro om grova kalibrar samt vildsvinsexplositionen, men även det är en mycket trevlig kaliber.

Magnumträsket är en helt annan femma... Skjuter man på extremt långa håll eller är avståndsuppfattningsdyslexiker (skall fan ta patent på det ordet nu! :lol:) och bara kan skjuta med en flackskjutare så må det vara hänt men det är tragiskt att komma fram till en älg som är skjuten rakt i bogen med en 378 weatherby magnum och börja försöka reda ut vad som går att spara och vad som lämnas i skogen... <_<

Jag håller ju på att skaffa mig en 416 Rigby så jag faller väl in i "magnumklubben" jag också snart men det handlar om en spännande historisk kaliber med samma kulbana om 9.3x62 där jag kan ladda en ännu tyngre kula med låg hastighet och på så sätt minimera köttförlusten samtidigt som jag har tillräckligt många joule i bagaget för att dra i handbromsen direkt.

Nej, jag kommer nog aldrig att göra mig av med min 6.5x55 eftersom ammunitionstillgången är extremt god och den funkar så jäkla bra till så många saker!

Faktum är att det nog säljs mer än dubbelt så många vapen i 6.5x55 än det gjordes för 10-15 år sedan så denna kalibern är nog inte ute för räkning riktigt än ;)

Long live 6.5x55!

Publicerat

Finns inget vilt i Europa jag inte skulle våga möta med en 6,5:a

Vicent??

Publicerat

Att reflektera över:

- Har man ingen rekyl alls i sitt vapen, ingen alls (teoretiskt) så kan du se dina fel när du trycker av, för fel eller avvikelser har alla när man släpper bulan.

kan man då dämpa rekylen så att mer av avvikelsen märks/syns eller så att man kan slappna av och verkligen känna efter "vad hände när jag tryckte av?" då kommer man längre på kortare tid och man lär sig mer om sig själv och sin utrustning totalt sett.

Detta är grunden till att förstå och lära sig hur jag själv skjuter.

Är man inte intresserad av detta utan mer intresserad av effekten från det vapen man använder, då spelar kaliber inte större roll än att man bör kolla att man endast följer lagen.

för att hitta sig själv som skytt och utveckla sig livet ut, att då förbättra sig ständigt, kräver en annan inställning till vad det innebär att jaga och man får bestämma sig för hur man skall jaga. Dvs använda sin befintliga utrustning.

När en person säger - jag behöver mer effekt så slutar man nästan lyssna numera om det inte gäller farliga djur där man kan råka rejält illa ut om effekten är för liten för ändamålet.

När en person säger - jag behöver en.... för att jag hindras i min utveckling, jag behöver prestandan. Då är jag intresserad av hur den personen kommit fram till detta. när mike beskriver effekten av en kula på 300+ meter i 308 och berättar om just effekterna av den och hur den räcker till blir man ödmjukt varse om att kaliber är nog inte värst viktigt i mitt läge. val av kula för ändamål är minst lika nödvändigt och står i paritet med just valet av kaliber.

trådskapare - förstå mig rätt, du bör utvecklas genom ditt kaliberval, inte bara förskansa dig rätten till att jaga och fälla. turligt nog finns ett brett spektrum av kalibrar och kulor till ditt förfogande.

;)

Kalle

Publicerat
  • Författare

Att reflektera över:

- Har man ingen rekyl alls i sitt vapen, ingen alls (teoretiskt) så kan du se dina fel när du trycker av, för fel eller avvikelser har alla när man släpper bulan.

kan man då dämpa rekylen så att mer av avvikelsen märks/syns eller så att man kan slappna av och verkligen känna efter "vad hände när jag tryckte av?" då kommer man längre på kortare tid och man lär sig mer om sig själv och sin utrustning totalt sett.

Detta är grunden till att förstå och lära sig hur jag själv skjuter.

Är man inte intresserad av detta utan mer intresserad av effekten från det vapen man använder, då spelar kaliber inte större roll än att man bör kolla att man endast följer lagen.

för att hitta sig själv som skytt och utveckla sig livet ut, att då förbättra sig ständigt, kräver en annan inställning till vad det innebär att jaga och man får bestämma sig för hur man skall jaga. Dvs använda sin befintliga utrustning.

När en person säger - jag behöver mer effekt så slutar man nästan lyssna numera om det inte gäller farliga djur där man kan råka rejält illa ut om effekten är för liten för ändamålet.

När en person säger - jag behöver en.... för att jag hindras i min utveckling, jag behöver prestandan. Då är jag intresserad av hur den personen kommit fram till detta. när mike beskriver effekten av en kula på 300+ meter i 308 och berättar om just effekterna av den och hur den räcker till blir man ödmjukt varse om att kaliber är nog inte värst viktigt i mitt läge. val av kula för ändamål är minst lika nödvändigt och står i paritet med just valet av kaliber.

trådskapare - förstå mig rätt, du bör utvecklas genom ditt kaliberval, inte bara förskansa dig rätten till att jaga och fälla. turligt nog finns ett brett spektrum av kalibrar och kulor till ditt förfogande.

;)

Kalle

Jo, men visst. Det är ju därför jag frågar. Jag har en Quad, och är en god skytt så länge jag skjuter på stillastående mål. Förlåt alla på forumet (ni vill nog inte höra ;P) men när jag var i USA skjöt vi vildsvin på 200-300 m med 300WinMag - 0 eftersök - endast knall och fall med halsskott. Så skyttet sitter. Jag vill dock träna på älgbanan - då rörliga mål är nya för mig. Ett besök till lerduvebanan kan nog behövas också faktiskt. Jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag vill ha en 6,5 för ammoprisets skull, men lutar nu mot en 30-06. Rekylen har jag inga problem med, och ammopriset blir ju ändå helt OK. Jag skulle känna mig säkrare med en 30-06 än en 6,5:a vid vildsvinsjakt. Visst har jag sett vildsvin skjutas med 17HMR i Texas - och det gick hur bra som helst (EJ LAGLIGT I SVERIGE). Trots detta känns 30-06 som mer vapen än en 6,5. Nu lutar jag snarare åt att köpa en nyare bössa (stackars min plånbok!). Browning X-Bolt S/S eller Sako Finnlight. Båda har fått bra recensioner. Så antagligen blir det en av dem i 30-06 (jag är ju plastfantast - trästock i all ära, men plast och rostfrit känns bättre för mig). Så om vi snackar 30-06 - X-Bolt eller Finnlight? Visst är en 6,5 av intresse - men i värsta fall kan jag ju skjuta på älgbanan med skjutbanans lånevapen.