Publicerat Augusti 25, 201114 yr Tjenare någon av er här som jagar med Rage 2 blade brodhead eller ? Dom verkar ju ge helt sjuka blödningar. 2 filmer på dom.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Tja! Jag har skjutit på allt förutom levande djur med rage 2 blade 100grain! Även en nyskjuten grävling,vilket gav fullt genomslag och full såkanal... MEN efter ett tag skjutning så har spetsarna lite svårt att hålla ihop bladen när man skjuter. Jag tror dom kan vara grymma på rådjur och liknande, hade dock inte velat hamna i bogskölden på en stor galt med dom. Köp hem ett 3 pack och skjut på grejer,det bukar stilla ens funderingar! MVH
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Tycker inte rage har funkat bra. Dom skadeskjutningar som har skett på min mark av gäster har varit med expandebles bla Rage. Jag tror dom viker ut sig för mycket och orkar inte igenom bogbladen. Med fasta blad tex Mussy eller wac'em så har dom gått igenom helatiden även bogblad och har aldrig haft några skade skjutningar. Man behöver inte en 2 tums sårkanal ifall pilen sitter rätt. Wac'em har 1 1/32 tum diameter och dom flyger bättre en muzzy och har funkat sjukt bra på vitsvans vilt.
Publicerat September 11, 201114 yr Tanken med Rage och andra "utfällbara" jaktspetsar är ju att man ska kunna ha lite bredare skäryta utan att det påverkar flygförmågan hos pilen. Dock ska man ju ha lite mer fart i bågen för att pilen med en så bredbladig spets (och tvär vinkel på bladen) ska orka igenom ett lite större vilt.. Det går kanske inte så bra med en dragvikt på 45-55 lbs, utan det bör kanske vara 60+ eller en av dagens "speed bows". Detta problem har ju Rage uppmärksammat och gjort sin 2 bladiga modell 40KE med 1.5 tums skäryta och mindre tvära blad. Den behöver inte samma fart som den vanliga 2 bladiga för att gå igenom. Man ska ju heller inte skjuta "mitt i bogen" när det gäller bågjakt.. Men visst shit happens..
Publicerat September 12, 201114 yr Hej Varför är det så viktigt att skjuta i bogbladet? När vi lär ut IBEP i Sverige har vi sagt att man ska inte skjuta framifrån på hjortvilt med pil och båge, för risken är stor att pilen bär av mot bogbladet. Utan rena sidoskott eller snett bakifrån. Välkommen till Bågjägareskolan. MVH Kenth Hansson (som lånat inloggningsuppgifter från s)
Publicerat September 12, 201114 yr Nästan så att jag gräver fram min båge och börjar öva igen!! Hur fungerar det nu i Sverige, är det jakt på dispans eller är det hägn som gäller?? Vet att vi i Serbien har fri jakt med båge, men där är jag ju inte varje dag
Publicerat September 12, 201114 yr Författare Jag fattar inte vad det är dom skall besluta om bågjakt.
Publicerat September 13, 201114 yr Nästan så att jag gräver fram min båge och börjar öva igen!! Hur fungerar det nu i Sverige, är det jakt på dispans eller är det hägn som gäller?? Vet att vi i Serbien har fri jakt med båge, men där är jag ju inte varje dag Bågjakt är helt förbjudet i Sverige, än så länge! Det sprids en massa olika RYKTEN om att de redan tagit ett informellt beslut om att legalisera bågjakten, och att de nu tittar på hur utbildningen ska se ut (hörde detta på en jaktaffär söder om Göteborg).. Men vad som är sant eller bara rykten ser vi ju när beslutet om ett Ja eller Nej tas..
Publicerat September 13, 201114 yr Jag fattar inte vad det är dom skall besluta om bågjakt. Det känns lite som att de funderar på en jaktform som fungerat alldeles utmärkt i ca 40.000 år, fortfarande fungerar.. Skämt och sido så är det nog tyvärr en del politik i det hela. Att vem "vågar" skriva på ett beslut om bågjakten om det senare skulle bli strul med ickejagande organisationer. Sedan kommer det in skrivelser mot bågjakten till verket som saknar verklighetbakgrund och bygger på "tyckande". Dessa måste ju gås igenom och försenar naturligtvis det hela.. Men nu har vi kapat denna tråd alldeles tillräckligt..!
Publicerat September 13, 201114 yr Nästan så att jag gräver fram min båge och börjar öva igen!! Hur fungerar det nu i Sverige, är det jakt på dispans eller är det hägn som gäller?? Vet att vi i Serbien har fri jakt med båge, men där är jag ju inte varje dag Korrekt fakta är att i Serbien får du enbart jaga innom innhängat område, om man jagar utanför dessa villket säkert många gör är det dock inte lagligt
Publicerat September 13, 201114 yr Hej Varför är det så viktigt att skjuta i bogbladet? När vi lär ut IBEP i Sverige har vi sagt att man ska inte skjuta framifrån på hjortvilt med pil och båge, för risken är stor att pilen bär av mot bogbladet. Utan rena sidoskott eller snett bakifrån. Välkommen till Bågjägareskolan. MVH Kenth Hansson (som lånat inloggningsuppgifter från s) Korrekt! detär så att man ska kunna skjuta på rätt ställe, klarar man inte det ska man nog inte bågjaga
Publicerat September 13, 201114 yr Korrekt! detär så att man ska kunna skjuta på rätt ställe, klarar man inte det ska man nog inte bågjaga Det ju faktisk så att varje pil sitter inte perfekt som vi faktiskt kunde se på eran film. Missar man då lite eller att djuret rör sig i skott ögonblicket så tycker jag att det är bättre att ha ett blad som jag vet går igenom bog bladet. För varje perfekt skott man skjuter så är man ett närmare ett inte så bra skott. Vi alla strävar efter perfektion men jagar man tillräkligt länge så kommer man ha en skade skjutning eller en bom och det spelar ingen roll om man jagar med bössa eller med pilbgåge det kan hända den bäste. Man blir nervös eller man ser inte en liten kvist, misbedömmer avståndet mm.
Publicerat September 13, 201114 yr Det ju faktisk så att varje pil sitter inte perfekt som vi faktiskt kunde se på eran film. Missar man då lite eller att djuret rör sig i skott ögonblicket så tycker jag att det är bättre att ha ett blad som jag vet går igenom bog bladet. För varje perfekt skott man skjuter så är man ett närmare ett inte så bra skott. Vi alla strävar efter perfektion men jagar man tillräkligt länge så kommer man ha en skade skjutning eller en bom och det spelar ingen roll om man jagar med bössa eller med pilbgåge det kan hända den bäste. Man blir nervös eller man ser inte en liten kvist, misbedömmer avståndet mm. Jo du har rätt, klumpigt utryckt från mig, menar väl mer generellt alltså att man inte ska utgå från att man skjuter fel och om man har blad som man vet har en begränsning ska man skjuta därefter, jag är inget fan av Rage av helt andra skäl och tycker nog att mek spetsar funkar bra oavsett och iget fel med breda blad heller för den delen. Dock noterar jag som möter ca 70-80 st bågjägare varje år på skjutprov att det rent överlag är dåligt tränade/förberädda så spetsen ska inte vara avgörande utan skytten är nog vad jag menar.
Publicerat September 13, 201114 yr Författare Men är om man ser på penetration test i testmassa så värkar rage gå lika långt in som alla andra spetsar. eller blir de helt annat i ett bogblad då eller ?
Publicerat September 14, 201114 yr Men är om man ser på penetration test i testmassa så värkar rage gå lika långt in som alla andra spetsar. eller blir de helt annat i ett bogblad då eller ? I mjukdelar är det nog ingen större skillnad.. Lite missvisande blir det ju när man bara skjuter i gele: Varken hud/hår/ull/ben att penetrera.
Publicerat September 15, 201114 yr Men är om man ser på penetration test i testmassa så värkar rage gå lika långt in som alla andra spetsar. eller blir de helt annat i ett bogblad då eller ? ifall ett blad har 1 1/32 tum diameter och det andra har 2 tums diameter plus en agresivare vinkel på bladen så är det klart att det senare inte penetrerar lika mycket. Sen att skillnaden inte märks särskilt mycket i ballistisk gele är inte heller konstigt men när en sån stor spets träffar ett ben eller bog blad så är det en skillnad. det är vad jag tror i alla fall. sen är det så att precis som Roger tänker (tror jag i alla fall) det är en massa mer fippel med mekaniska spetsar som kan gå fel.
Publicerat September 15, 201114 yr ifall ett blad har 1 1/32 tum diameter och det andra har 2 tums diameter plus en agresivare vinkel på bladen så är det klart att det senare inte penetrerar lika mycket. Sen att skillnaden inte märks särskilt mycket i ballistisk gele är inte heller konstigt men när en sån stor spets träffar ett ben eller bog blad så är det en skillnad. det är vad jag tror i alla fall. sen är det så att precis som Roger tänker (tror jag i alla fall) det är en massa mer fippel med mekaniska spetsar som kan gå fel. Jo med Rage är det det, har testat dem och skrev även här i forumet om vad jag tycker, de har tydligen blivigt något bättre (troligen klagomål)men jag gillar inte konstruktionen i sig då de är för känsliga vid smygjakt (öppnar sig om man kommer åt en kvist eller liknande) I ett torn funkar de säkert, men jag vill inte behöva fundera på om den är öppen precis då djuret står där, finns annat att fundera på då Effektmässigt är den nog hur bra som helst
Publicerat September 16, 201114 yr Författare ifall ett blad har 1 1/32 tum diameter och det andra har 2 tums diameter plus en agresivare vinkel på bladen så är det klart att det senare inte penetrerar lika mycket. Sen att skillnaden inte märks särskilt mycket i ballistisk gele är inte heller konstigt men när en sån stor spets träffar ett ben eller bog blad så är det en skillnad. det är vad jag tror i alla fall. sen är det så att precis som Roger tänker (tror jag i alla fall) det är en massa mer fippel med mekaniska spetsar som kan gå fel. Kan man skjuta från mer vinklar med fast spets då eller ? kan man t.ex skjuta snett framifrån på en whitetail med fast ?
Publicerat September 16, 201114 yr Kan man skjuta från mer vinklar med fast spets då eller ? kan man t.ex skjuta snett framifrån på en whitetail med fast ? Nej det vill jag inte påstå att du kan, den finns väl de som menar att mek spetsar inte funkar bra vid sidoskott vilket är BS, jag har skjutit många på det viset, snett fram ifrån ska du inte skjuta oavsett blad typ/storlek
Publicerat September 18, 201114 yr Jag tycker denna artikel förklarar hela situationen rätt bra. http://www.americanhunter.org/articles/what-broadhead-is-best/
Publicerat September 18, 201114 yr Författare Jag tycker denna artikel förklarar hela situationen rätt bra. http://www.americanhunter.org/articles/what-broadhead-is-best/ Slutsatsen av det verkade vara att fixed blade klarar bogblads träffar bättre. Men att mechanic flyger bättre därför lättare att träffa perfekt med. Båda spetsar jobbar ju emot sig själva lite tycker jag ^^
Publicerat September 19, 201114 yr Om du överhuvudtaget ska träffa något (oavsett spetstyp) så måste du öva med det du ska jaga! Du måste naturligtvis trimma/skjuta in bågen med jaktspets. För att bibehålla skjutskickligheten med bågen så måste man öva minst 1-3 ggr i veckan. Det går inte bara att skjuta in och hänga undan bågen och tro att du skjuter lika bra om 1 månad.. Slutsatsen av det verkade vara att fixed blade klarar bogblads träffar bättre. Men att mechanic flyger bättre därför lättare att träffa perfekt med. Båda spetsar jobbar ju emot sig själva lite tycker jag ^^
Publicerat September 19, 201114 yr Författare Om du överhuvudtaget ska träffa något (oavsett spetstyp) så måste du öva med det du ska jaga! Du måste naturligtvis trimma/skjuta in bågen med jaktspets. För att bibehålla skjutskickligheten med bågen så måste man öva minst 1-3 ggr i veckan. Det går inte bara att skjuta in och hänga undan bågen och tro att du skjuter lika bra om 1 månad.. No shit
Publicerat November 2, 201114 yr Hej! Har funderat mycket på olika mekaniska broadheads..Som många andra så kikade jag även på Rage 2 och 3 bladiga. Ska nämnas att jag har inte prövat dem själv. Tycker på många filmer att penetration inte verkar vara superbra i alla lägen. Har kikat mer och mer på G5 T3 som jag tycker ser väldigt lovande ut med sin mekanism som gör att dom glider bakåt och ut vid träff istället för att vika sig framifrån och bak. Vore väldigt intressant och höra om ngn här har skjutit ngt vilt med dessa spetsar. Tillverkarens sida http://g5outdoors.com/product_detail/12 Film
Publicerat November 3, 201114 yr Hej! Har funderat mycket på olika mekaniska broadheads..Som många andra så kikade jag även på Rage 2 och 3 bladiga. Ska nämnas att jag har inte prövat dem själv. Tycker på många filmer att penetration inte verkar vara superbra i alla lägen. Har kikat mer och mer på G5 T3 som jag tycker ser väldigt lovande ut med sin mekanism som gör att dom glider bakåt och ut vid träff istället för att vika sig framifrån och bak. Vore väldigt intressant och höra om ngn här har skjutit ngt vilt med dessa spetsar. Vad ska du skjuta för villt är första frågan? mer än vilket märke på spets du ska köpa. Alla fungerar nog bra men har olika egenskaper som du noterat själv. Det går inte att säga spets "xxxxx" är bäst då man behöver skjuta många djur i olika situationer för att avgöra om en spets rent kliniskt är bra eller dålig. den mekaniska aspekten är enklare kanske, man kan titta på hur de rent mekaniskt fungerar och sedan göra en egen bedömmning om vilken konstruktion man själv tror på. Man ska se till några saker 1. Vilken diameter har spetsen 2. Hur bra är bladen, kan man skärpa dem eller måste man köpa nya var gång man skjutit osv 3. Är de svåra/enkla att byta blad på ? 4. Vad kostar reservblad ? 5. finns det övningsblad till den modellen? 6. Är det enkelt/svårt att köpa nya blad ? osv I grund och botten får man testa sig fram genom åren tills man tror sig hittat det som fungerar bäst för dig så att säga