Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rage 2 blade

Featured Replies

Publicerat

Vad ska du skjuta för villt är första frågan? mer än vilket märke på spets du ska köpa. Alla fungerar nog bra men har olika

egenskaper som du noterat själv. Det går inte att säga spets "xxxxx" är bäst då man behöver skjuta många djur i olika situationer

för att avgöra om en spets rent kliniskt är bra eller dålig. den mekaniska aspekten är enklare kanske, man kan titta på hur de rent

mekaniskt fungerar och sedan göra en egen bedömmning om vilken konstruktion man själv tror på. Man ska se till några saker

1. Vilken diameter har spetsen

2. Hur bra är bladen, kan man skärpa dem eller måste man köpa nya var gång man skjutit osv

3. Är de svåra/enkla att byta blad på ?

4. Vad kostar reservblad ?

5. finns det övningsblad till den modellen?

6. Är det enkelt/svårt att köpa nya blad ?

osv

I grund och botten får man testa sig fram genom åren tills man tror sig hittat det som fungerar bäst för dig så att säga

Klantigt att inte skriva men Jag syftade på hjortdjur Ang dessa spetsar då filmer i första inlägget samt vissa svar syftar på vitsvans , från rådjur upp till elk va min tanke.

Självklart ska man skaffa sig en egen uppfattning om denna djungel av spetsar med lika många debattörer.

Men nu när vi här ett sådant kalasbra forum så är det inte fel och läsa om andras syn o tankar.

Här aldrig skjutit en jaktspets under de åren Jag skjutit båge så Jag tar åt mig all info i min lilla hjärna som jag kommer över :)

Min båge ska vara en naturlig förlängning av armen innan Jag gör mig redo för kurs samt jakt.

Bågjagar med studsaren sen några är tillbaka, det är rolig träning :)

Den enda kontakt Jag haft med Båg folk är Kenth Hansson i sollebrunn så Jag är ganska ny i gamet. Finns han här på forumet?

Publicerat

Klantigt att inte skriva men Jag syftade på hjortdjur Ang dessa spetsar då filmer i första inlägget samt vissa svar syftar på vitsvans , från rådjur upp till elk va min tanke.

Självklart ska man skaffa sig en egen uppfattning om denna djungel av spetsar med lika många debattörer.

Men nu när vi här ett sådant kalasbra forum så är det inte fel och läsa om andras syn o tankar.

Här aldrig skjutit en jaktspets under de åren Jag skjutit båge så Jag tar åt mig all info i min lilla hjärna som jag kommer över :)

Min båge ska vara en naturlig förlängning av armen innan Jag gör mig redo för kurs samt jakt.

Bågjagar med studsaren sen några är tillbaka, det är rolig träning :)

Den enda kontakt Jag haft med Båg folk är Kenth Hansson i sollebrunn så Jag är ganska ny i gamet. Finns han här på forumet?

Alla spetsar av kvalitet fungerar bra för att döda, 30mm skärande diameter och uppåt är bra då du skär stora kanaler med

dem och felmarginalen blir mindre så att säga, G5 gör över lag bra grejor så de tror jag du blir nöjd med. Rage har jag personligt dåliga

erfarenheter av (den mekaniska sidan) men håller de ihop dödar de lika bra som alla andra

Publicerat
  • Författare

Alla spetsar av kvalitet fungerar bra för att döda, 30mm skärande diameter och uppåt är bra då du skär stora kanaler med

dem och felmarginalen blir mindre så att säga, G5 gör över lag bra grejor så de tror jag du blir nöjd med. Rage har jag personligt dåliga

erfarenheter av (den mekaniska sidan) men håller de ihop dödar de lika bra som alla andra

Vilken brodhead rekommederar du om man vill ha så snabb urblödning som möjligt på whitetail då ?

Skjuter 70pund med 29 i draglängd.

Publicerat

Vilken brodhead rekommederar du om man vill ha så snabb urblödning som möjligt på whitetail då ?

Skjuter 70pund med 29 i draglängd.

Jag skulle använda de jag skjuter med idag, NAP spitfire MAXX, men som jag sa är de över 30mm i skärande diameter

2 eller 3 blad så gör det jobbet utan problem, förutsatt att man skjuter där man ska förstås, men det behövs väl

inte nämnas igentligen.

Publicerat

Vet inte vart detta 30 mm kommer ifrån, men då dissar man ett helt gäng spetsar som funkar hur bra som helst på storvilt!!

Mina 4 bladiga 125 gr. Muzzy har "bara" 1 1/8 tum skärdiameter enligt spec.

Alltså endast 28.17 mm!

Muzzy har funkat klockrent på de djur jag skjutit!

Från mårdhund upp till vildsvin..

Sedan finns ju andra väl beprövade spetsar med 1 tums skärdiameter, typ Slick Trick 4 bladiga.

Men sen kanske det beror på hur man räknar, för har man 4 blad så är det ju 2 x 1 1/8 tum i diameter..

Eller 2 x 1 tum för Slick Trick..

Oavsett vilken modell man än väljer så ska ju bladen vara riktigt vassa, det får man inte glömma.

Har man skjutit dem 1 gång så ska ju bladen bytas ut/vässas, oavsett hur vassa de än känns!

Men du Megadippen verkar ju ha bra fart i bågen så då skulle jag aldrig ta mindre än 4 blad i spetsen.

Du kommer ha genomskott på det mesta ändå samtidigt som du får en riktigt bra urblödning! :)

"Urblödningstesterna" som finns på bland annat YouTube, där man skjuter med jaktspets på plastflaskor är egentligen helt värdelösa.

Om man nu inte ska jaga just plastflaskor..

Det går inte jämföra plastflaskor och vilt!

Huden/senor/kött kommer inte dra ihop sig, utan hålet öppnas hellre upp, tack vare att det inte finns nån chockverkan som gör att det "krampar".

Därför kommer det blöda ännu mera än när man skjuter med tex kula!

Träffar man på långa håll med jaktspetsar med fasta blad?

Allt hänger på intrimning..!

Publicerat

Vet inte vart detta 30 mm kommer ifrån, men då dissar man ett helt gäng spetsar som funkar hur bra som helst på storvilt!!

Kommer ingenstans ifrån annat än att om man vill ha en stor sårkanal så vill man ha breda blad!

och jag dissar inga spetsar och förklar bara vad man söker i breda blad på stora villt samt

att jag skjutit djur i ca 15 år med min båge!

Publicerat

Hej!

Har funderat mycket på olika mekaniska broadheads..Som många andra så kikade jag även på Rage 2 och 3 bladiga. Ska nämnas att jag har inte prövat dem själv.

Tycker på många filmer att penetration inte verkar vara superbra i alla lägen.

Har kikat mer och mer på G5 T3 som jag tycker ser väldigt lovande ut med sin mekanism som gör att dom glider bakåt och ut vid träff istället för att vika sig framifrån och bak. Vore väldigt intressant och höra om ngn här har skjutit ngt vilt med dessa spetsar.

Tillverkarens sida

http://g5outdoors.com/product_detail/12

Film

nr.1 mekanisk spets

kan aldrig gå fel med den

jag har skjutit hur många som helst i allt möjligt material och olika vinklar och alla öppnade fullt utt

även från treestand (5m ) på kartong skiva som var 2 meter från trädet öppnar den fullt utt

kanon spets+att du får övnings blad med

den öppnade fullt utt även på en kråka som hängde i snöre på 35m-alltså minimal motstånd

men vill du vara seriös bågjägare välj en montec eller striker eller annan fast spets

(G5 är en av de lättaste att skjuta in om du använder Blazer fenor och båge är rätt inställd)

fast spets är alltid fast spets

Publicerat

nr.1 mekanisk spets

kan aldrig gå fel med den

jag har skjutit hur många som helst i allt möjligt material och olika vinklar och alla öppnade fullt utt

även från treestand (5m ) på kartong skiva som var 2 meter från trädet öppnar den fullt utt

kanon spets+att du får övnings blad med

den öppnade fullt utt även på en kråka som hängde i snöre på 35m-alltså minimal motstånd

men vill du vara seriös bågjägare välj en montec eller striker eller annan fast spets

(G5 är en av de lättaste att skjuta in om du använder Blazer fenor och båge är rätt inställd)

fast spets är alltid fast spets

Har inte förstått det där med seriös jägare?? Är man oseriös om man använder en mekanisk spets? Är det massa traditioner involverat i detta.

Skulle funnits en mekanisk som öppnade först efter den penetrerat in i djuret, kommer säkert snart.

Publicerat

Enda gången man är oseriös när det gäller val av jaktspets, är om du väljer en slö spets!!

Sedan kan man ju alltid välja en spets där bladen inte är så tvära om man har en låg dragvikt, kort draglängd och/eller inte så snabb båge.. Då kanske man ska fundera på att välja en "cut on contact" spets typ Muzzys Phantom eller Magnus spetsarna.

Det finns jaktspetsar där bladen viker ut efter de gått in!

Swhacker är en sån modell, de har små blad som viker ut större blad när de gått igenom huden.

Har inte förstått det där med seriös jägare?? Är man oseriös om man använder en mekanisk spets? Är det massa traditioner involverat i detta.

Skulle funnits en mekanisk som öppnade först efter den penetrerat in i djuret, kommer säkert snart.

Publicerat

jag kan sicka dig några examlar då kommer du att förstå vad jag menar

reklamer är skit bra men spetsen är skit

vi har provat en del som är riktigt kass-mekaniska

med seriös menar jag att man inte snålar utan köper riktiga spetsar oasätt vad de kostar

även de ska man "testa "och trena med innan man går ut och ska jaga

det viktiga är att prova flera innan du köper

mycket med trimmningen hänger på bågstyrka och din draglängd

jag använder uteslutande G5 spets för att det är en fabrik som tillverkar bla medicinsk utrusning

man ser på de direkt att det är kvalitet rakt genom och är lätta att trimma in(behövs nästan inte alls)

mazzy gillar jag men är lite svårare att trimma in

jag kan fota bladet på G5 Striker och Mazzy då kommer du att förstå direkt vad kan bli skilnad mellan spetsar

och vad är det som avgör vilken spets väljer jag i alla fall

Publicerat

Ja skicka gärna bilder på det.

självklart har det med kvalitet att göra,läst runt och kikat även i verkligheten på olika spetsar,rage bladen är jag inte så impad av just kvalitetsmässigt, lite glappiga och ger sådär bra intryck då man fingrar på dem. Kanske funkar hur bra som helst det har jag ingen aning om. Men om man dagligen arbetar med metall och tekniska prylar så får man ju en viss känsla för vad som är kvalitet och inte.

Tycker G5 verkar ha bra kvalitet på sitt stål till skillnad från vissa andra som ser ut att vara sämre än bonnaplåt.

Dom jag kommer köpa och träna med i första han är iaf G5 2 el 3 bladiga och håller dom inte måttet så letar jag vidare.. Fasta spetsar kräver mer och jag vill göra det enkelt för mig. keep it simple. Finns redan för mkt att lära sig med bågskytte än vad jag kommer kunna få in i skallen.

Trimma in hit och dit, jag är en bra skytt men än har jag inte lyckats självlära mig direkt ngt om draglängder och vinklar på strängar och knyta egna knopar osv..Det får komma då jag hittar en läromästare. Finns ju en klubb här i alingsås men verkar vara mkt långbåge och recurv, 3d bana finns iaf =)

När jag köpte bågen så ställde säljaren in draglängd och jag ställde in siktet sen har det bara funkat. Pilar mm valde han, och det blev trophy ridge prylar som jag tycker verkar fungera utmärkt. whisker biscuit pilhållaren tycker jag är underbar.

Nu blev det massa onödigt skriv här så jag nästan glömde va ja svarade på =)

jag kan sicka dig några examlar då kommer du att förstå vad jag menar

reklamer är skit bra men spetsen är skit

vi har provat en del som är riktigt kass-mekaniska

med seriös menar jag att man inte snålar utan köper riktiga spetsar oasätt vad de kostar

även de ska man "testa "och trena med innan man går ut och ska jaga

det viktiga är att prova flera innan du köper

mycket med trimmningen hänger på bågstyrka och din draglängd

jag använder uteslutande G5 spets för att det är en fabrik som tillverkar bla medicinsk utrusning

man ser på de direkt att det är kvalitet rakt genom och är lätta att trimma in(behövs nästan inte alls)

mazzy gillar jag men är lite svårare att trimma in

jag kan fota bladet på G5 Striker och Mazzy då kommer du att förstå direkt vad kan bli skilnad mellan spetsar

och vad är det som avgör vilken spets väljer jag i alla fall

Publicerat

Ja skicka gärna bilder på det.

självklart har det med kvalitet att göra,läst runt och kikat även i verkligheten på olika spetsar,rage bladen är jag inte så impad av just kvalitetsmässigt, lite glappiga och ger sådär bra intryck då man fingrar på dem. Kanske funkar hur bra som helst det har jag ingen aning om. Men om man dagligen arbetar med metall och tekniska prylar så får man ju en viss känsla för vad som är kvalitet och inte.

Tycker G5 verkar ha bra kvalitet på sitt stål till skillnad från vissa andra som ser ut att vara sämre än bonnaplåt.

Dom jag kommer köpa och träna med i första han är iaf G5 2 el 3 bladiga och håller dom inte måttet så letar jag vidare.. Fasta spetsar kräver mer och jag vill göra det enkelt för mig. keep it simple. Finns redan för mkt att lära sig med bågskytte än vad jag kommer kunna få in i skallen.

Trimma in hit och dit, jag är en bra skytt men än har jag inte lyckats självlära mig direkt ngt om draglängder och vinklar på strängar och knyta egna knopar osv..Det får komma då jag hittar en läromästare. Finns ju en klubb här i alingsås men verkar vara mkt långbåge och recurv, 3d bana finns iaf =)

När jag köpte bågen så ställde säljaren in draglängd och jag ställde in siktet sen har det bara funkat. Pilar mm valde han, och det blev trophy ridge prylar som jag tycker verkar fungera utmärkt. whisker biscuit pilhållaren tycker jag är underbar.

Nu blev det massa onödigt skriv här så jag nästan glömde va ja svarade på =)

om jag minns rätt du köpte båge hoss KIH

packa allt och ta en sväng till mig då kan du både se och provskjuta spetsar

jag även lånar ut de så du kan testa i lugn och ro och välja själv (har G5 trophy ridge och mazzy)

va inte oroligt-du kommer att skjuta fasta spetsar lika bra som fältspets-man ska i alla fall prova

dagens fasta är mycket bättre en de vi använde förre tip 10års sen

när mazzy komm då var den den bästa som kunde hända

men idag är den inte alls i närheten som dagens nya när det geller inskjutningen

men allt hänger ihop med vilken skaft du väljer,fenor och framför allt längden på skaftet ihop med spine och pilens fock

många har problem bara för att de limmar Blazer fena med vanlig fjädrings jigg och kapar skaft 29 för att de drar 29

använder du deras helix tower då har du mycket bättre pilflykt med fast spets och kapar du skaft i olika längder och testar då hittar du den rätta receptet

men det tar tid och kostar

men som sagt hör av dig så hjälper jag dig med det

Publicerat

Precis som KA_swe skriver så är jag lite osäker på mekaniska spetsar i vissa lägen(jag som hade en skadeskjutning på hans mark) tex när det blir skott mot bogblad eller tom att det tar i revben.

Jag skulle rekomendera vanliga spetsar efter egna erfarenheter iaf, jag har iaf bytt till wac'em & förra veckan när jag va i USA s¨hade jag inga problem med att ta mig igenom både ett bogblad & ett revben.

Publicerat
  • Författare

Kungligt gabbe !

Publicerat

Precis som KA_swe skriver så är jag lite osäker på mekaniska spetsar i vissa lägen(jag som hade en skadeskjutning på hans mark) tex när det blir skott mot bogblad eller tom att det tar i revben.

Jag skulle rekomendera vanliga spetsar efter egna erfarenheter iaf, jag har iaf bytt till wac'em & förra veckan när jag va i USA s¨hade jag inga problem med att ta mig igenom både ett bogblad & ett rev

GRATTIS GABBE! Riktigt kul att se! :lol:

Publicerat

När man hittar en spets som funkar så är det bara att köra på. Byta spets gör man om dom inte funkar.

:-)

Publicerat

Grattis och bra film! visar tydligt att man visst kan spåra :) (endel som menar att man inte kan)