Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula mot jaktspets

Featured Replies

Publicerat

Här kommer mer film..

prenumera gärna på vår FAQ/Blogg så vet ni när vi lägger upp filmer!

http://bagjaktfaq.blogspot.com/2011/08/kula-vs-pil.html

PS, kolla gärna i fullskärm på you tube för bästa kvalitet!

Publicerat

Riktigt kul test grabbar :)

Publicerat

Här kommer mer film..

prenumera gärna på vår FAQ/Blogg så vet ni när vi lägger upp filmer!

http://bagjaktfaq.blogspot.com/2011/08/kula-vs-pil.html

PS, kolla gärna i fullskärm på you tube för bästa kvalitet!

Kul att se. Har funderat på att testa själv men inte gjort det. Jag tror absolut inte att Jouko mixtrar med förutsättningarn men filmen hade nog blivit mer tydlig och svårare att ifrågasätta om hinkarna filmades lite uppifrån och utan cementplattan. Ok, sanden hoppar säkert till och kanske välter hinken. Kulan kanske inte stannar kvar i sanden men man ser vad som händer. Ingen kritik men en fundering bara. Annars en mycket bra film som jag skall hänvisa till ! Tack.

Publicerat

Trevlig film,

resultaten är exakt dem som man kan och skall förvänta sig, att ens antyda att det är något skevt med dem är bara tjafsigt.

Men om man vill göra något annat så kan man ju prova andra testmedia än sandhinkar, å andra sidan är sand det medium som bäst visar pilens egenskaper jmfr med en kula.

/Christian

Publicerat

Trevlig film.

Skulle va kul o se hur långt en bondad kula typ oryx går in i hinken.

Eller lapula naturalis.

En blyspets antar jag är rätt mjuk kula som konstruerats för att demoleras lätt o lämna all enerig i viltet.

Publicerat

Kul att se. Har funderat på att testa själv men inte gjort det. Jag tror absolut inte att Jouko mixtrar med förutsättningarn men filmen hade nog blivit mer tydlig och svårare att ifrågasätta om hinkarna filmades lite uppifrån och utan cementplattan. Ok, sanden hoppar säkert till och kanske välter hinken. Kulan kanske inte stannar kvar i sanden men man ser vad som händer. Ingen kritik men en fundering bara. Annars en mycket bra film som jag skall hänvisa till ! Tack.

Vi har genom åren testat denna sandhinkskjutning med kalibrar som 45-70. 9.3x62 och 375 H&H. Kulan har aldrig gått igenom eller vält omkull hinken. Kulan hittas alltid i sanden, för det mesta helt söndersmulad. Tar man bort stenplattan så går inte kulan ens halvvägs in i hinken. Men nästa gång kan man ju prova nån luftvärnspjäs! Då kan det nog bli genomskott! :lol:

Skjuter man mitt i hinken och filmar uppifrån så är det enda du ser att det vibrerar till i hinken. Inga större grejer alltså. Detta bevisar ju att kulan gör precis det den ska göra! Avlämna sin energi i djurkroppen (Sandhinken).

Publicerat

Trevlig film.

Eller lapula naturalis.

En blyspets antar jag är rätt mjuk kula som konstruerats för att demoleras lätt o lämna all enerig i viltet.

Har för mig att det i jämförelse med pilen inte blir någon större skillnad ens om du byter till helmantel.

Ett annat intressant test är att tynga ner en brädbit en knapp meter i vattnet.

Problemet är bara att många människor kommer tro att du missade brädan med kulan...

Publicerat
  • Författare

Trevlig film.

Eller lapula naturalis.

jo men syftet med filmen är inte att testa olika kulors egenskaper, det får någon annan göra :)

syftet är att visa på skillnaden mellan kula/jaktspets/pil

Publicerat

Trevlig film.

Eller lapula naturalis.

Nu är jag inte så hemma på olika kulor. Men kulan som sköts är en vanlig älgpatron. Lapua Mega 13 gram.

Men skulle vara intressant att prova olika kulor. Swift A frame kanske. Den är ju solid och gjord för hårdskjutet afrikanskt vilt. Nu har jag inte möjlighet att springa iväg och köpa en ask av varje sort för att prova. Blir dyrt att köpa på sig massa olika sorter. Men om ni har olika kulor i kaliber 30-06 så kan ni ju skicka mig några patroner så kan jag filma resultatet!

Publicerat

Har för mig att det i jämförelse med pilen inte blir någon större skillnad ens om du byter till helmantel.

Ett annat intressant test är att tynga ner en brädbit en knapp meter i vattnet.

Problemet är bara att många människor kommer tro att du missade brädan med kulan...

Vi har provat med helmantel i kaliber 30-06 och 9,3x62. Det blev inget genomslag i hinken med dessa. Man får ett liknande resultat i vatten. Kulan stannar snabbt medan pilen har förmåga att gå ner några meter under vattenytan.

Ju längre pil du har desto djupare ner kommer du i vattnet. Inbromsningen av pilen börjar egentligen först när bakändan bryter vattenytan. Indianerna i amazonas t.ex har ju pilar som ibland kan vara runt 2 meter långa. Med ganska klena bågar fiskar de ibland riktigt stor fisk.

Publicerat

Nu är jag inte så hemma på olika kulor. Men kulan som sköts är en vanlig älgpatron. Lapua Mega 13 gram.

Men skulle vara intressant att prova olika kulor. Swift A frame kanske. Den är ju solid och gjord för hårdskjutet afrikanskt vilt. Nu har jag inte möjlighet att springa iväg och köpa en ask av varje sort för att prova. Blir dyrt att köpa på sig massa olika sorter. Men om ni har olika kulor i kaliber 30-06 så kan ni ju skicka mig några patroner så kan jag filma resultatet!

Ok, jag tänkte lite i banor om att filmen skulle kunna kritiseras av belackare..

Nu nämndes bara blyspets o de slog mig då att en kula konstruerad för djupverkan kanske ger annorlunda resultat.

Tror att misstänkande personer som jag .. ;):blush: inte tänkt i de banorna om man nämnt att det va Laupa mega.

Motståndet mot bågjakt är kanske massivt på en del håll o det handlar väl mest om okunskap men dessa personer kan nog hitt på ett motargument, typ fel ammo i bössan osv.

Är bara i all välmening jag är lite nyfiken...;)

Publicerat

Ok, jag tänkte lite i banor om att filmen skulle kunna kritiseras av belackare..

Nu nämndes bara blyspets o de slog mig då att en kula konstruerad för djupverkan kanske ger annorlunda resultat.

Tror att misstänkande personer som jag .. ;):blush: inte tänkt i de banorna om man nämnt att det va Laupa mega.

Motståndet mot bågjakt är kanske massivt på en del håll o det handlar väl mest om okunskap men dessa personer kan nog hitt på ett motargument, typ fel ammo i bössan osv.

Är bara i all välmening jag är lite nyfiken...;)

Ja, man kanske skulle ha sagt att det var en Lapua Mega istället för blyspets. Men jag har ju alltid kallat älgammunition blyspets! ;)

Motståndet mot bågjakt har luckrats upp rejält genom åren. Det är sällan vi får någon negativ kommentar på mässor t.ex.

Inte en enda negativ kommentar kom fram på senaste Elmia game fair t.ex

Publicerat

jo men syftet med filmen är inte att testa olika kulors egenskaper, det får någon annan göra :)

syftet är att visa på skillnaden mellan kula/jaktspets/pil

om det är stor skillnad ni vill visa så är det väl bara att öka avståndet till målet. ;)

Publicerat

om det är stor skillnad ni vill visa så är det väl bara att öka avståndet till målet. ;)

Vad tror du det skulle visa? Kulan kommer ju knappast att gå igenom på längre håll. Jag vet att pilen går igenom hinken på 40 meters håll. Det provade vi på en träff i Månkarbo för några år sen.

Men det känns en aning orelevant då det genomsnittliga skjutavståndet vid bågjakt är 19 meter.

Publicerat

Vad tror du det skulle visa? Kulan kommer ju knappast att gå igenom på längre håll. Jag vet att pilen går igenom hinken på 40 meters håll. Det provade vi på en träff i Månkarbo för några år sen.

Men det känns en aning orelevant då det genomsnittliga skjutavståndet vid bågjakt är 19 meter.

Tror det handlar om en utbredd fördom. Folk tror att pilen tappar mer enregi än en kula bra för att kulan når längre.

Detta när det egentligen är tvärtom. Tror många här skulle bli förvånade om du uppgav vad dina pilar har för "BC"...

Publicerat
  • Författare

Ok vill bara klargöra en sista gång vad syftet med filem/testet är och inte är

Syftet är INTE att påvisa att kulan är sämmre än en pil, för det är den inte, men den är inte

heller bättre.

Syftet ÄR att visa egenskaperna hos de två olika projektilerna och hur de arbeter på

två olika sätt men att den önskade effekten är den samma.

En pil med jaktspets behöver ytterst lite energi för att tränga igenom och göra sitt jobb

dvs döda det du skjuter på, en jakt pil ska inte avlämna energi för att döda, den ska endast skära

av vitala blodkärl och lungor och där med döda snabbt.

En kulas egenskap är sådan att den SKA avlämna energi och en tryckvåg i djuret för att orsaka kraftig

blödning och där med döda viltet snabbt.

Summa summarum gör altså båda projektilerna samma jobb fast på olika sätt. Vi vill visa de som jagar med

kula hur pilen arbetar, då det råder endel felaktigheter i tron om hur en projektil dödar, och därför vill man

lätt tro att pilen måste fungera som en kula gör, vilket altså INTE är fallet.

Så avståndet som en pil är effektiv i genomträngning är irrelevant, den har samma förmåga på 5 meter som på 100 meter

då en pil tappar mycket lite energi även på långa håll, och den den bara behöver en tiondel av vad ni ser i filmen för

att tränga igenom ett rådjur (t.ex.) Att en pil trillar i marken efter 200-300 meter beror mer på jordens dragningskraft

än förlust i energi.Problemet är att träffa något på 200 meter, och därför används inte bågen som ett långhållsvapen

vid jakt, därför som det finns kulvapen..

Publicerat

Men det känns en aning orelevant då det genomsnittliga skjutavståndet vid bågjakt är 19

meter.

Ja varför skulle man jämföra dom två när skillnaderna är så totala.

Publicerat

Ja varför skulle man jämföra dom två när skillnaderna är så totala.

Tja, varför inte?

Jag jagar inte med båge och heller inte för avsikt att börja.

Däremot så tycker jag att det är jävligt intressant att läsa om och jag tycker att filmen var både intressant och upplysande.

I mina ögon så verkar bågen vara ett alldeles utmärkt jaktvapen om det brukas på rätt sätt (och det lilla jag har läst indikerar åtminstone att svenska bågjägare verkar ha huvudet på skaft) och jaktformen som sådan är förmodligen hur jävla spännande som helst.

Därför tycker jag att det är intressant med dylika jämförelser.

Mvh. Fitz

Publicerat

Bra talat, jag själv har även varit intresserad av den praktiska skillnaden mellan armborst och pilbåge.

Publicerat

Bra talat, jag själv har även varit intresserad av den praktiska skillnaden mellan armborst och pilbåge.

Jaha.

Jag tycker att jämförelsen av funktion mellan ett kulvapen och en pilbåge är mer intressant men det är ju jag det.

Mvh. Fitz

Publicerat

Jag tror inte att J fuskar men den här jämförelsen kan inte göras nog tydlig. Jag är förvånad hur svåra och enkelspårig gubbarna med bössor kan vara att övertyga om bågens och jaktspetsens effektivitet. De har i varje fall inte gjort den här testen ;) Jag tycker ändå att filmen är kanonbra.... men med den inledningsmusiken kan man dock vänta sig lite snärtigare klädsel och möjligen lite stepp.

Publicerat

Vi har provat med helmantel i kaliber 30-06 och 9,3x62. Det blev inget genomslag i hinken med dessa. Man får ett liknande resultat i vatten. Kulan stannar snabbt medan pilen har förmåga att gå ner några meter under vattenytan.

Ju längre pil du har desto djupare ner kommer du i vattnet. Inbromsningen av pilen börjar egentligen först när bakändan bryter vattenytan. Indianerna i amazonas t.ex har ju pilar som ibland kan vara runt 2 meter långa. Med ganska klena bågar fiskar de ibland riktigt stor fisk.

Vatten är ett hårt material. Faktiskt så pass hårt att de allra flesta kulor med signifikant hastighet (studsare, automatvapen, etc) slås sönder. Den fysikaliska anledningen är att, precis som för luftmotstånd, så ökar motståndet i grus/vatten/etc exponentiellt med hastigheten. Tar man å andra sidan en vanlig 9 mm pistolkula går det alldeles utmärkt att använda en vattentank med 2 meters djup som kulfång och kulan är intakt - ett ganska vanligt knep vid kriminaltekniska vapenundersökningar. Precis som den här videon visar så har även pilar, tack vare deras låga hastighet, en väldigt bra penetrationsförmåga. I kombination med vassa jaktspetsar blir det en dödlig (:D) kombination. Kul video!

Just my 25 cents

/Nils

Publicerat

Vi har genom åren testat denna sandhinkskjutning med kalibrar som 45-70. 9.3x62 och 375 H&H. Kulan har aldrig gått igenom eller vält omkull hinken. Kulan hittas alltid i sanden, för det mesta helt söndersmulad. Tar man bort stenplattan så går inte kulan ens halvvägs in i hinken. Men nästa gång kan man ju prova nån luftvärnspjäs! Då kan det nog bli genomskott! :lol:

Skjuter man mitt i hinken och filmar uppifrån så är det enda du ser att det vibrerar till i hinken. Inga större grejer alltså. Detta bevisar ju att kulan gör precis det den ska göra! Avlämna sin energi i djurkroppen (Sandhinken).

aven en hård blykula i 45/70 i 500m/s? en hardcast 30-30 penetrerar 3dm sand då jag provade och även en 196a i 8mm, sänker man farten på dem så kommer de längre, precis som pilen kanske?

Kalle

Publicerat

En spetts penetrerar lättare än en kula.

Vet dom som tror att dom är sticksäkra när dom köpt skyddsväst men en kniv penetrerar en väst då det kan likställas med en pil.

Lite ot.

Mvh.

Publicerat

Nu var det länge sedan jag sålde mitt sista armborst. Det var en Jennings Devastator (Jänkarna kan döpa sina produkter) på 150 pounds dragvikt. Skillanden mellan båge och armborst idag är att armborstet har kortare draglängd. Sällan över 22 tum. Medans en båge brukar ligga på mellan 28-30 tum beroende på skytten. Denna skillnad i den så kallade "power stroke" gör att en 150 pounds armborst inte nödvändigtvis spöar en 70 pounds båge. Annars är ju verkan i en djurkropp precis likadan för man skjuter ju fortfarande en pil med jaktspets. Så någon större praktiskt skillnad i själva pilen är det ju inte. Armborstpilarna är något kortare. Däremot blir det mera gevärslikt att skjuta armborst. Man lagrar ju energin i själva vapnet och inte i din egen kropp som med båge. Nu har jag dålig koll på vad dagens armborstar presterar. Jag tror att många av dessa compoundarmborstar får spö i prestanda av de vassaste bågarna.

Se denna länk;

I länken ovan får just det armborstet spö av bågen.

Här en värsting!