Publicerat September 1, 201114 yr Jag tror inte att J fuskar men den här jämförelsen kan inte göras nog tydlig. Jag är förvånad hur svåra och enkelspårig gubbarna med bössor kan vara att övertyga om bågens och jaktspetsens effektivitet. De har i varje fall inte gjort den här testen Jag tycker ändå att filmen är kanonbra.... men med den inledningsmusiken kan man dock vänta sig lite snärtigare klädsel och möjligen lite stepp. Nej, varför skulle man fuska med det här? Det är ju så lätt att kolla själv. Köp en 10 kronors hink på affären och fyll den med sand. Sen är det bara att skjuta och kolla om det blir hål på båda sidorna av hinken. Jag körde faktiskt en Riverdance på filmen. Men Roger redigerade bort det!
Publicerat September 2, 201114 yr Den där AR15-armborsten är ju som att återuppfinna bössan igen. Men, vänta något år tills de börjar bygga armborstar på en plattform av Barrett M107 50BMG i stället för fjuttiga AR15 ! Då kommer armborstarna att spöa bågarna med hästlängder. Den skjuter 2-kilos spjut flera kilometer.
Publicerat September 2, 201114 yr aven en hård blykula i 45/70 i 500m/s? en hardcast 30-30 penetrerar 3dm sand då jag provade och även en 196a i 8mm, sänker man farten på dem så kommer de längre, precis som pilen kanske? Kalle Men det handlar ju inte om att hitta en kaliber som går igenom hinken, syftet är att visa på vilket område kulan och pilen skiljer sig åt. Jouko hade kunnat avlossat en pansarbrytande RPG raket, så hade både hinkarna,han coh en PSE omen flugit i luften. Men det hade inte vart ett dugg lärorikt. Anledningen till att man tar 30-06 är för att det är en av de 3 mest använda kalibrarna av svenska jägare. För det kan ju fan inte vart för dom billiga skotten!!!!
Publicerat September 2, 201114 yr Författare Vi kan väl starta en tråd på krut sidorna om alla förträffliga kalibrar och så personligen tycker jag de delarna är ointresant i denna tråd, det är så att säga inte direkt relevant och vill inte att tråden spårar ur.
Publicerat September 2, 201114 yr Författare Nu var det länge sedan jag sålde mitt sista armborst. Det var en Jennings Devastator (Jänkarna kan döpa sina produkter) på 150 pounds dragvikt. Skillanden mellan båge och armborst idag är att armborstet har kortare draglängd. Sällan över 22 tum. Medans en båge brukar ligga på mellan 28-30 tum beroende på skytten. Denna skillnad i den så kallade "power stroke" gör att en 150 pounds armborst inte nödvändigtvis spöar en 70 pounds båge. Annars är ju verkan i en djurkropp precis likadan för man skjuter ju fortfarande en pil med jaktspets. Så någon större praktiskt skillnad i själva pilen är det ju inte. Armborstpilarna är något kortare. Däremot blir det mera gevärslikt att skjuta armborst. Man lagrar ju energin i själva vapnet och inte i din egen kropp som med båge. Nu har jag dålig koll på vad dagens armborstar presterar. Jag tror att många av dessa compoundarmborstar får spö i prestanda av de vassaste bågarna. Se denna länk; I länken ovan får just det armborstet spö av bågen. Här en värsting! Jag ska utveckla en adapter så jag kan montera min hoyt på min Mosberg 12 pump! jag herregud vad de håller på!
Publicerat September 2, 201114 yr Jag ska utveckla en adapter så jag kan montera min hoyt på min Mosberg 12 pump! jag herregud vad de håller på! Ja, det är väl det här som kallas produktutveckling och som håller affärerna igång. Säkert många som vill ha ett sånt här armborst. För mig är den helt ointressant då jag vill jaga med båge och inte armborst. Men den går att köpa helt licensfritt i Finland.
Publicerat September 2, 201114 yr Jag ska utveckla en adapter så jag kan montera min hoyt på min Mosberg 12 pump! jag herregud vad de håller på! FPSRussia har ett armborst som är pärla för jakt. lol
Publicerat September 2, 201114 yr Men det handlar ju inte om att hitta en kaliber som går igenom hinken, syftet är att visa på vilket område kulan och pilen skiljer sig åt. Jouko hade kunnat avlossat en pansarbrytande RPG raket, så hade både hinkarna,han coh en PSE omen flugit i luften. Men det hade inte vart ett dugg lärorikt. Anledningen till att man tar 30-06 är för att det är en av de 3 mest använda kalibrarna av svenska jägare. För det kan ju fan inte vart för dom billiga skotten!!!! ? Visste inte att det fanns RPG för jakt. då visar testet inte ett skit som inte var känt sedan innan, det är precis som du skriver, "inte ett dugg lärorikt" om man inte försöker jämföra på ett någorlunda jämbördigt sätt. så med andra ord är det inte svårt att låta bli att skriva mer i tråden för att hindra urspårning.
Publicerat September 3, 201114 yr Författare ? Visste inte att det fanns RPG för jakt. då visar testet inte ett skit som inte var känt sedan innan, det är precis som du skriver, "inte ett dugg lärorikt" om man inte försöker jämföra på ett någorlunda jämbördigt sätt. så med andra ord är det inte svårt att låta bli att skriva mer i tråden för att hindra urspårning. Tyvärr har du nog missat hela grejen med försöket, men det spelar ingen roll.
Publicerat September 3, 201114 yr Den där AR15-armborsten är ju som att återuppfinna bössan igen. Men, vänta något år tills de börjar bygga armborstar på en plattform av Barrett M107 50BMG i stället för fjuttiga AR15 ! Då kommer armborstarna att spöa bågarna med hästlängder. Den skjuter 2-kilos spjut flera kilometer. Varför skulle man överhuvudtaget vilja skjuta 2 kilos spjut flera kilometer? Är det inte bättre att tejpa fast pilen på nästa raket till mars? Då kan vi börja snacka flygsträcka!
Publicerat September 3, 201114 yr ? Visste inte att det fanns RPG för jakt. då visar testet inte ett skit som inte var känt sedan innan, det är precis som du skriver, "inte ett dugg lärorikt" om man inte försöker jämföra på ett någorlunda jämbördigt sätt. så med andra ord är det inte svårt att låta bli att skriva mer i tråden för att hindra urspårning. En hink med sand! Skjuta 2 kulor och 2 pilar. Kontrollera! genomslag eller inte! Hur svårt kan det vara! Syftet med testet var aldrig att hitta den kula som slår igenom hinken! Syftet var att testa skillnaden i arbetssätt mellan kula och jaktpil och på ett enkelt sätt synliggöra detta för alla som vill se filmen. Jag vet att det snackas en hel del i jägarekretsar om just dessa test. Vi har ju gjort den tidigare. Många har fått för sig att vi med dessa "tester" ska försöka misskreditera kulan som jaktprojektil. Det handlar inte om det. Vi vill med denna film påvisa att anslagsenergi är inte hela sanningen. En båge på 110 joule duger precis lika bra som en 30.06 som ger 4000 joule till jakt. I det här fallet spöar bågen 30.06. Om man tänker sig att 30.06:an inte duger till jakt på afrikansk buffel, men bågen gör det.
Publicerat September 3, 201114 yr Varför skulle man överhuvudtaget vilja skjuta 2 kilos spjut flera kilometer? Är det inte bättre att tejpa fast pilen på nästa raket till mars? Då kan vi börja snacka flygsträcka! Nä, det var ännu ett av mina otydliga sätt att idiotförklara ett skitfult armborst byggt på en automatkarbin. Det finns fula bössor och vackra. Det finns fula armborst och vackrare armborst. AR15-modellen var faktiskt ett av de smaklösaste jag sett. Allt går mot ytterligheter för att bräcka en konkurents häftigaste pryl och för att få sälja mer. Så är det med gevär och kalibrar så varför inte med 50BMG-armborst som skjuter spjut? Samma med bågar men jag tycker ännu inte att någon av bågarna tangerar det här armborstet. Fel väg i tråden i alla fall. Du har gjort en bra film som var kul att se. Måste prova själv bara för att det skall bli kul å göra det ! Skall testa om gubbarna vill utmana mig till veckan när jag drar till fjälls för älgjakt. Ska ladda med hinkar, sand och TR-pilar.
Publicerat September 3, 201114 yr Nä, det var ännu ett av mina otydliga sätt att idiotförklara ett skitfult armborst byggt på en automatkarbin. Det finns fula bössor och vackra. Det finns fula armborst och vackrare armborst. AR15-modellen var faktiskt ett av de smaklösaste jag sett. Allt går mot ytterligheter för att bräcka en konkurents häftigaste pryl och för att få sälja mer. Så är det med gevär och kalibrar så varför inte med 50BMG-armborst som skjuter spjut? Samma med bågar men jag tycker ännu inte att någon av bågarna tangerar det här armborstet. Fel väg i tråden i alla fall. Du har gjort en bra film som var kul att se. Måste prova själv bara för att det skall bli kul å göra det ! Skall testa om gubbarna vill utmana mig till veckan när jag drar till fjälls för älgjakt. Ska ladda med hinkar, sand och TR-pilar. Håller helt med dig! På konsumtionens heliga altare måste varje ny pryl vara häftigare, snabbare och kraftigare än den förra. När amerikanska biltillverkare snackar om en ny modell så innebär det tyvärr oftast att man klämt in en starkare motor och klistrat på en till kromlist! Nu är det inget fel på starkare motorer. Jag gillar själv en mullrande V8. Man kanske skulle tillverka ett armborst som skjuter järnspett och har 500 kilos dragstyrka. Nu snackar vi nästan pansarbrytande!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.