Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var finns sveriges tätaste Älgstam?

Featured Replies

Publicerat

Satt o klurade lite vid frukosten.

Vi har här nere i Småland (generaliserar lite) en Älgstam på ca 10-15 älgar /1000ha

Denna är delvis uppskattad då vår och grannskötselområdets spillningsinventeringar visar på ca 20Ä/1000.

Nu är dessa två inventeringar de första som görs och jag tror att jägarna har saltat lite grann :blush:

Åter till frågan, var i sverige har vi tätast Älgstam?

Kan lägga till en fråga, var skjuter men flest Älgar/1000ha?

//

• Svar 75
  • Visningar 15,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Här i norra västmanland har vi enligt älgobs och flyginventering 17 älgar per 1000 ha. Det fick vi höra var sveriges älgtästate område.

Men har ni 20 älgar per 1000 ha i småland så lär ni ju ha enormt mycket älg, här ser man ju minst en älg varje gång man är ute, ofta mer och endå är många skeptiska till 17 älgar per 1000 ha.

Publicerat

Inte i Uppland kan jag tala om.

Älgskötselområdet säger att vi har 5,7 Älg/1000 hektar i vinterstam, men jag tror att en mer realistisk gissning är runt 4/1000.

Bara unga djur och jätte låga slaktvikter. Skulle föroda endast kalvjakt ett år men det skulle aldrig gå igenom.

Publicerat
  • Författare

Här i norra västmanland har vi enligt älgobs och flyginventering 17 älgar per 1000 ha. Det fick vi höra var sveriges älgtästate område.

Men har ni 20 älgar per 1000 ha i småland så lär ni ju ha enormt mycket älg, här ser man ju minst en älg varje gång man är ute, ofta mer och endå är många skeptiska till 17 älgar per 1000 ha.

Vi har INTE 20/1000. Inte i mitt område i vart fall.

17/1000 är mycket, vad har ni för avskjutning?

Vår tilldelning ligger nu på 600ha/vuxen och 250ha/kalv.

De sista skötlseområdet gick stenhårt på att deras spillningsinventering som visade på 19,3/1000 stämde så de satte en avskjutning på 321ha/vuxen och 175ha på kalv. De lär inte ens så så mycket Älg är min gissning.

//

Publicerat

Jag är med och jagar ibland öster om Korsberga där de spillningsinventerat ett större område. Tror resultatwt var 18-19 älgar/1000ha. Vill minnas att de räknade med ca 16-17 spillningshögar/älg och dygn, vilket låter högt i mina öron. 13-14 har jag lärt mig.

Vet inte om deras inventering stämmer. Spillningsinventering får man mest ta som ett index över älgstammens numerära utveckling. Men otroligt gott om älg är där vill jag lova. Nedåt Åseda som inte är så långt är det betydligt glesare stam.

Sitter just nu på pass norr om Stugun, här är inte Sveriges tätaste stam precis även om kvaliteten är ganska god. 2 kapitala tjurar på 2 dagar. Den sista va på väg till mig, men ramla 100m ifrån.

Publicerat

Jag är med och jagar ibland öster om Korsberga där de spillningsinventerat ett större område. Tror resultatwt var 18-19 älgar/1000ha. Vill minnas att de räknade med ca 16-17 spillningshögar/älg och dygn, vilket låter högt i mina öron. 13-14 har jag lärt mig.

Vet inte om deras inventering stämmer. Spillningsinventering får man mest ta som ett index över älgstammens numerära utveckling. Men otroligt gott om älg är där vill jag lova. Nedåt Åseda som inte är så långt är det betydligt glesare stam.

Sitter just nu på pass norr om Stugun, här är inte Sveriges tätaste stam precis även om kvaliteten är ganska god. 2 kapitala tjurar på 2 dagar. Den sista va på väg till mig, men ramla 100m ifrån.

Blir direkt nyfiken.. :) Var där är du och jagar?

Publicerat

Skuris, söder om dig, där du var med och jagade tidigare, är oftast mer älg än mot dina hemtrakter. Vi verkar ha ganska bra med älg i år, men det kan ju ändra sig. :)

Vi har ju valt att inte skjuta alla älgar på tilldelningen. Så många kalvar föds nog knappt på våra marker. :)

Publicerat

Södra härjedalen/norra dalarna bidrog med 2,5 per tusen i fjol har jag för mig :ph34r:

Publicerat

Vi har INTE 20/1000. Inte i mitt område i vart fall.

17/1000 är mycket, vad har ni för avskjutning?

Vår tilldelning ligger nu på 600ha/vuxen och 250ha/kalv.

De sista skötlseområdet gick stenhårt på att deras spillningsinventering som visade på 19,3/1000 stämde så de satte en avskjutning på 321ha/vuxen och 175ha på kalv. De lär inte ens så så mycket Älg är min gissning.

//

Jag tror inte vi ligger på 17/1000 ha utan snarare neråt 10-12/1000 ha. Det är svårt att räkna iom att har vargen varit någon mil därifrån så området fullt med älg men har vargen varit i området så kan du driva en hel dag utan att ens se en älg.

Vi har en avskjutning på 3 vuxna och 2 kalvar på 2200 ha.

Publicerat

Där jag jagar nere i Kalvshaga hade vi förra året en avskjutning på 5 eller om det var 6 vuxna & 7 eller 8 kalvar inklusive extra tilldelningen. Detta på ca 2500 hektar, där är gott om älg minst sagt.

Publicerat

Ni som pratar om 15-20/1000ha kan väl inte va vinterstam ni pratar om? :o

I vår skötselplan tror jag vi har som mål att ligga på 6-7 älgar per 1000ha i vinterstam.

Publicerat

Ni som pratar om 15-20/1000ha kan väl inte va vinterstam ni pratar om? :o

I vår skötselplan tror jag vi har som mål att ligga på 6-7 älgar per 1000ha i vinterstam.

För min del är det vinterstam, men som sagt jag tror inte riktigt på dom 17/1000 ha som Svensk naturförvaltning hävdar att vi har och det verkar dom flesta engagerade jägare i trakten hålla med om.

Publicerat

Där jag jagar nere i Kalvshaga hade vi förra året en avskjutning på 5 eller om det var 6 vuxna & 7 eller 8 kalvar inklusive extra tilldelningen. Detta på ca 2500 hektar, där är gott om älg minst sagt.

Jo, det kan nog jag och drängafan intyga då vi var i er jättemosse och vallade älgar. :)

Publicerat
  • Författare

Skuris, söder om dig, där du var med och jagade tidigare, är oftast mer älg än mot dina hemtrakter. Vi verkar ha ganska bra med älg i år, men det kan ju ändra sig. :)

Vi har ju valt att inte skjuta alla älgar på tilldelningen. Så många kalvar föds nog knappt på våra marker. :)

Japp Söder om mig finns det betydligt mera Älg än här hemma.

Har du prata med far din på tal om Älgar?

//

Publicerat

Japp Söder om mig finns det betydligt mera Älg än här hemma.

Har du prata med far din på tal om Älgar?

//

Japp..Vi får höras på tfn. :)

Publicerat
  • Författare

Japp..Vi får höras på tfn. :)

Ringer dig när jag avslutat detta samtal.

//

Publicerat

Medan jag bodde i och jagade i norra delen av Aneby kommunen så låg vi på en avskjutning av 1älg/80-100 ha -84-86.

Vad detta innebär i en älgstam /1000 ha vet jag inte, men det var nått grymt med älg då.

Jag har ingen koll på hur det ser ut idag.

Eftersom vi inte har haft någon helikopterinventering på senvintern i år så vet jag inte riktigt hur det ser ut här uppe i vårat ÄSO.

Vi har legat runt 5-7 älgar/1000 ha i vinterstammen förut. Det är många älgar som vandrar norr ut mot Överkalix över vintern och äter bl. a blåbärsris där uppe på högre höjder.

Publicerat

Hemma så gorde dom en total inventering i vintras då med helikopter och den gav 13 älg per 1000 detta i vinterstam alltså. Detta är norra östergötland

Publicerat

Här i norra småland gjordes en flyginventering i vintras med resultatet 30/1000 ha.

Många tyckte siffrorna var överskattade, men rör man sig i skogen så är det inget problem att hitta älg.

Gjorde en liten älg-obs under bockpremiären, och räknade ihop att 27 olika älgar som observerats på en areal på deyga 600 ha, undrar hur hög vinterstam vi får i vinter??

Kan tillägga att flera av de älgar som observerades gick i flockar om 3-4 st, i övrigt var det jämn fördelning mellan tjurar, kor och kalvar.

Publicerat

Här i norra småland gjordes en flyginventering i vintras med resultatet 30/1000 ha.

Många tyckte siffrorna var överskattade, men rör man sig i skogen så är det inget problem att hitta älg.

Gjorde en liten älg-obs under bockpremiären, och räknade ihop att 27 olika älgar som observerats på en areal på deyga 600 ha, undrar hur hög vinterstam vi får i vinter??

Kan tillägga att flera av de älgar som observerades gick i flockar om 3-4 st, i övrigt var det jämn fördelning mellan tjurar, kor och kalvar.

Det beror ju helt och hållet på hur många ni skjuter ;)

Publicerat

Jo, det kan nog jag och drängafan intyga då vi var i er jättemosse och vallade älgar. :)

Japp, älg överallt :P

Publicerat

Det beror ju helt och hållet på hur många ni skjuter ;)

Inget problem hos oss, skjöt fulla tilldelningen(3 vuxna + 4 kalvar) på tre dagar i fjol. Men lite sämre ställt både med jägare och jakt på grannmarkerna, där man sällan lyckas skjuta särskilt många. Vissa tycker ju det är viktigare att jaga än att skjuta...

Hoppas på extra tilldelning i år!

Publicerat

Detta beror ju väldigt mycket på vilken skala man tittar på förstås... ser man på hela län så skjuter man flest/1000 ha i Jönköping, följt av Kronoberg. Där skjuter man 4-5 ggr så många älgar per 1000 ha som i Norrbotten, som ligger i botten.

Skall man titta på hur många som finns blir det trixigare... det finns skillnader mellan områden i Älgobs som delvis beror på att observerbarheten skiljer sig (platta öppna landskap, jämfört med skogbevuxna, kuperade exempelvis). Samma sak gäller flyginventeringar. Och även för spillning så kan resultaten påverkas av skillnder i rörelsemönster mellan län och områden (med och utan vandringsälgar, spritt eller klumpat vinterfoder exempelvis). Vilken inventeringsmetod man än använder ger den förstås bara en uppskattning, och det är svårt att jämföra områden. Däremot kan man genom att mäta i samma område uttala sig om stammen gått upp, ner eller ligger mer eller mindre konstant med betydligt större säkerhet. Jönköping och Kronoberg utmärker sig jämfört med andra län genom att ha haft en stor ökning i älgobs efter Gudrun & Per. Många andra län hade en liten dipp runt mitten av 2000-talet och har sedan ökat, men F+G län utmärker sig rejält genom sin stora ökning. Förra året såg man dock en liten minskning jämfört med 2009, så avskjutningen kanske börjar komma ikapp.

De siffror ni diskuterar här är förstås extremt höga; på många håll i mellansverige ligger man snarare på 5-7 älgar/1000 ha och skogsbolagen har i många fall c:a 5/1000 ha som mål. I delar av Norrland ligger man på 1-2 älgar/1000 ha. Vill man ha kvar en meningsfull jakt efter en eventuell vargetablering bör man dock ligga runt 8-10... och när de dykt upp är det för sent att börja spara. Vilket exempelvis är något att ta hänsyn till för oss i Norduppland.

Publicerat

"Vill man ha kvar en meningsfull jakt efter en eventuell vargetablering bör man dock ligga runt 8-10... och när de dykt upp är det för sent att börja spara. Vilket exempelvis är något att ta hänsyn till för oss i Norduppland."

Amen,

som det ser ut nu är det katastrof, försökte luska lite om vad gubbarna i storlicensen skulle säga om endast kalvjakt förra året, och jösses trodde jag skulle bli tjärad och rullad i fjädrar.

Alla vet att det är kris men ingen vill/vågar göra något åt det, för så länge man kan fylla frysen i år så skiter man i vad som händer nästa år. Och varför ska vi hålla igen när inte grannlaget gör det....vad är det för stenåldersmetalitet.

Det finns knapt några tjurar och de som finns är ett och två-åringar. Det fanns två skovlar men de blev skjuta trots "förbud"

Sorry men nu fick jag gnälla av mig lite :ph34r:

//En ung jaktledare norr om Uppsala

Publicerat

Efter att ha tjatat en del under ett par år fick vi faktiskt igenom två års tjurförbud i Vendel-Tegelsmora förra året. Året innan hade vi förbud på annat än pinntjur. En 8:a och en 11:a åkte då i backen, utan straff förstås. Vilket hjälpte till i min argumentation om att ett förbud utan sanktioner mot den som bryter mot det är helt verkningslöst.

Sorry för OT. Borde inte skriva alls i en tråd om var det finns mest älg