Publicerat September 25, 201114 yr tabasco funkar inte på min hund iaf. endast att plocka undan efter sig. och om man ser när dom hoppar upp rya i ordenligt. Därimot fick kattfan i sig 2dl tacokryddad köttfärs härom veckan men den dog int iaf. men den e nog värre en hunden,
Publicerat September 25, 201114 yr Spontant låter det som att det är dags att börja från början, att befästa din roll som alfa. Ingen hund snor nånting, över huvud taget, av flockledaren... Sätt dig och youtuba lite Cesar... ;-) -- Mats
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Hon vet garanterat sin plats i den här flocken. Hon är under äldre pojken som är 7 år. Har aldrig upplevt det som ett problem att hon ska va flockledare eller ens försöka.
Publicerat September 25, 201114 yr Hon vet garanterat sin plats i den här flocken. Hon är under äldre pojken som är 7 år. Har aldrig upplevt det som ett problem att hon ska va flockledare eller ens försöka. Säker? Skulle jag säga åt min tik att hon inte får äta sin mat, så äter hon inte! Även om maten står på golvet hela dagen. Detta vet jag då hon tydligen har misstolkat mig av någon anledning vid några tillfällen. Hon tror att jag inte gett henne lov att äta, så då låter hon bli. Det enda som hjälper då är att handmata henne kula för kula. Inte ens råkött äter hon när hon tror att hon inte får..... Men sitta och dregla över maten kan hon göra ändå.
Publicerat September 25, 201114 yr Säker? Skulle jag säga åt min tik att hon inte får äta sin mat, så äter hon inte! Även om maten står på golvet hela dagen. Detta vet jag då hon tydligen har misstolkat mig av någon anledning vid några tillfällen. Hon tror att jag inte gett henne lov att äta, så då låter hon bli. Det enda som hjälper då är att handmata henne kula för kula. Inte ens råkött äter hon när hon tror att hon inte får..... Men sitta och dregla över maten kan hon göra ändå. känner igen de där lite grann. kan ställa ner maten åt bägge hundaran även valpan 6månader idag och dom sitter och vänter på "varsegod" viserligen tappar valpen tålamodet ibland o på väg o ska äta men bara "morra" lite åt han så sätter han sig igen, sitter o dräggla kan dom göra en stund sen går dom och lägger sig för dom tröttnar. dom hadde samma problem med dom som du verkar ha med din "råtta" att dom vill sno från borden men räckte med en gång kom ja på dom var o de räckte. och då fick dom veta att dom levde. sen har de inte varit nått problem.
Publicerat September 26, 201114 yr Mina flickor äter bara efter tillåtelse och snor inget från bordet så länge de tror att husse eller matte är i närheten. Är man inte hemma eller sover så undersöker de små liven om det inte finns nåt gott att nalla. Jag tolkar det som att de underordnar sig flockledaren d v s mig o tanten men när inte vi är i närheten så övergår ledarrollen till äldsta tiken och hon har en annan åsikt om dethära med att sno mat.
Publicerat September 26, 201114 yr Författare Mina flickor äter bara efter tillåtelse och snor inget från bordet så länge de tror att husse eller matte är i närheten. Är man inte hemma eller sover så undersöker de små liven om det inte finns nåt gott att nalla. Jag tolkar det som att de underordnar sig flockledaren d v s mig o tanten men när inte vi är i närheten så övergår ledarrollen till äldsta tiken och hon har en annan åsikt om dethära med att sno mat. Är inne på samma spår ungefär. Fast det här kräket skiter i om man är hemma När det är matdags så platsas hon och får vänta på varsågod innan hon får äta. Samma på kvällarna brukar jag lägga en tuggpinne framför henne efter hon platsas och den får hon inte röra heller utan lov. Visst ibland försöker hon men då är man ju vaken så det har hon inge för. Alldeles nyss skulle jag ta ut henne och platsade henne vid dörren och sa "stanna", det tog ett par ggr innan hon kom ihåg att husse bestämmer. Problemet då var att grannen nyss kommit och hon var uppe i 5000 varv. Har ingen aning om varför men på sista tiden blir hon helt tokig då folk kommer och rusar runt och ska försöka hälsa. Från början brydde hon sig inte ett skit och det var ju skönt men nu är det helvändning. Kan givet ha fel i att man är flockledare till 100%. Gör garanterat nåt galet nånstans. Vet inte om det bara är jag men tycker jämtens lynne är svårt att tyda. Ja menar dom använder ju rösten och munnen mycket. Hon pratar ju mer än en liten unge som nyss lärt sig känns det som ibland. Samma då jag skickar hon till bädden kan hon ligga å sträcka fram tassarna å fjäska men morra/muttra samtidigt Men får jag nu förstöra ett par hundar ska det säkert gå bra
Publicerat September 26, 201114 yr Mina flickor äter bara efter tillåtelse och snor inget från bordet så länge de tror att husse eller matte är i närheten. Är man inte hemma eller sover så undersöker de små liven om det inte finns nåt gott att nalla. Jag tolkar det som att de underordnar sig flockledaren d v s mig o tanten men när inte vi är i närheten så övergår ledarrollen till äldsta tiken och hon har en annan åsikt om dethära med att sno mat. Tiken min lämnar skålen ifred hela dagen även om jag inte finns på plats..... Dock är detta min första hund som inte passar på att äta ur hundskålar om jag är borta. Men jag har inga problem med mat som står på bord/bänkar. Det lämnas ifred av alla mina hundar. Dock tjyvade stövartiken någon gång ibland när hon var ung och närmade sig löp. Efter att kommit på henne en gång så är hon inget problem heller.
Publicerat September 26, 201114 yr Är inne på samma spår ungefär. Fast det här kräket skiter i om man är hemma När det är matdags så platsas hon och får vänta på varsågod innan hon får äta. Samma på kvällarna brukar jag lägga en tuggpinne framför henne efter hon platsas och den får hon inte röra heller utan lov. Visst ibland försöker hon men då är man ju vaken så det har hon inge för. Alldeles nyss skulle jag ta ut henne och platsade henne vid dörren och sa "stanna", det tog ett par ggr innan hon kom ihåg att husse bestämmer. Problemet då var att grannen nyss kommit och hon var uppe i 5000 varv. Har ingen aning om varför men på sista tiden blir hon helt tokig då folk kommer och rusar runt och ska försöka hälsa. Från början brydde hon sig inte ett skit och det var ju skönt men nu är det helvändning. Kan givet ha fel i att man är flockledare till 100%. Gör garanterat nåt galet nånstans. Vet inte om det bara är jag men tycker jämtens lynne är svårt att tyda. Ja menar dom använder ju rösten och munnen mycket. Hon pratar ju mer än en liten unge som nyss lärt sig känns det som ibland. Samma då jag skickar hon till bädden kan hon ligga å sträcka fram tassarna å fjäska men morra/muttra samtidigt Men får jag nu förstöra ett par hundar ska det säkert gå bra Tiken min pratar och ler rätt mycket. Det är inte svårt att inse att dom ljuden och den tandvisningen är av inställsam natur och ej varnande. Hon har sagt ifrån till andra hundar och det låter helt annorlunda. Var glad att hon "pratar" och se det som en bekräftelse att hon gilla kontakt med dig. Två hundar som "gosar" med varandra låter också. Så prata gärna tillbaks med samma ton och ljud.
Publicerat September 26, 201114 yr Författare Efter att kommit på henne en gång så är hon inget problem heller. Hur lärde du hon egentligen? Tiken min pratar och ler rätt mycket. Det är inte svårt att inse att dom ljuden och den tandvisningen är av inställsam natur och ej varnande. Hon har sagt ifrån till andra hundar och det låter helt annorlunda. Var glad att hon "pratar" och se det som en bekräftelse att hon gilla kontakt med dig. Två hundar som "gosar" med varandra låter också. Så prata gärna tillbaks med samma ton och ljud. Kompisens jämte drar ordentligt på smilbanden då hon kommer lufsande i skogen och man möter henne. Lånade hon förra helgen ut på ön och sa åt en gubbe som var nära när det drog iväg att koppla gärna upp henne om du kan. Men sa samtidigt åt han hur hon är, hon ser riktigt förbannad ut då hon kommer men hon vill bara kela lite å är glad att se en Men en liten fråga, oftast är det ju lite ljusare brummande hon har men då ibland blir det riktigt dovt. Kan det va nåt försök att mopsa upp sig? Tex när jag skickat henne på dynan så vill hon gärna bli skällig (protest antar jag) å då brukar jag gå ner på knä där å morra tillbaka när hon morrar. Är det bara protester allting? Vart fan e Ceasar då han behövs Samma idag när jag släppte henne i skogen, eller det är alltid. När jag kallar in hon kan hon bli som tokig morra, springa runt mig och nafsa i händerna då hon drar förbi. Absolut inte så hon biter men när hon hade valptänderna så kunde det kännas
Publicerat September 26, 201114 yr Hur lärde du hon egentligen? Kompisens jämte drar ordentligt på smilbanden då hon kommer lufsande i skogen och man möter henne. Lånade hon förra helgen ut på ön och sa åt en gubbe som var nära när det drog iväg att koppla gärna upp henne om du kan. Men sa samtidigt åt han hur hon är, hon ser riktigt förbannad ut då hon kommer men hon vill bara kela lite å är glad att se en Men en liten fråga, oftast är det ju lite ljusare brummande hon har men då ibland blir det riktigt dovt. Kan det va nåt försök att mopsa upp sig? Tex när jag skickat henne på dynan så vill hon gärna bli skällig (protest antar jag) å då brukar jag gå ner på knä där å morra tillbaka när hon morrar. Är det bara protester allting? Vart fan e Ceasar då han behövs Samma idag när jag släppte henne i skogen, eller det är alltid. När jag kallar in hon kan hon bli som tokig morra, springa runt mig och nafsa i händerna då hon drar förbi. Absolut inte så hon biter men när hon hade valptänderna så kunde det kännas Stövaren tog jag tag i nackskinnet och skickade iväg henne. Samma när hon blev könsmogen och testade ledarskap. Tog tag och välte omkull henne och hon fick ligga på rygg tills hon var avslappnad. Då gick jag bort men hon fick ligga kvar tills jag lät henne gå. Dock är stövardamen mycket "hårdare" än jämten. Jämttiken behöver jag i princip bara titta lite argt på, så vet hon att hon gjort fel. På gott och ont, så läser hon kroppsspråk och fina signaler och tar åt sig av dom. Så ibland läser hon in "signaler" som eg inte finns/jag är omedveten om att jag sänder.... Så hur du ska göra med din hund kan bara du klura ut. Eller om du känner någon som kan läsa av din hund hur hon är, kan komma med handfasta råd som passar din tik. Om morrande ljud kommer tillsammans med ett förändrat(stelare) kroppsspråk, så kan det vara att hon sätter sig upp eller markerar att "det räcker nu". Men annars låter det som att hon bara söker kontakt delvis genom bus, lek och ljudeffekter. Kroppsspråket säger mer än ljuden! Det är du som måste lära dig tolka dom. Iakta henne med andra hundar. Hon kommer garanterat säga ifrån när någon hund går för långt, där kan du se när bus och lek övergår i allvarligt menat(säger ifrån) morr och hållning.
Publicerat September 26, 201114 yr Intressant och roligt ämne. Min syster hade tidigare en helt underbart odräglig irländsk setter som fick alldeles för lite dressyr och konsekvens när hennes barn var små. Hon skulle resa bort och jag skulle vara hundvakt ett par veckor så jag tänkte att nu ska det banne mig bli lite ordning på jycken. Hon kunde inte gå i koppel. Hon snodde mat i tid och otid. Helt hopplös även i en massa andra självklara saker. Lätt fixat tänkte jag. Och började jobba med jycken. Och det enda jag egentligen misslyckades var matbiten. Trots råttfällor. Vältajmat obehag. testade allt utom elstängsel på bordet. Det gick bara inte. Jag kunde konstatera att hon nog var beredd att dö för en matbit. Jycken var helt jävla hopplös när man var ute och gick. Hade man henne lös så stoppade hon ner huvudet i papperskorgar om någon varit på picknick. En gång hade jag slagit in några mackor i gladpack och lagt i ytterfickan på en bag. Kom hem och lämnade hunden ensam ett ögonblick. Hon fick tag i mackorna och åt upp dem med gladpack och allt. Upptäckte detta eftersom när skiten skulle plockas upp nästa dag så var den redan inplastad. Om man använde en vass kniv och lade den i diskhon på morgonen så när man kom hem till lunch så hade hon flera gånger hämtat kniven och burit ut den till vardagsrumsmattan och slickat den ren utan att skära sig. Hon bar ut smörknivar, förskärare etc. En gång hade jag lämnat ett paket kakao på diskbänken utan att tänka mig för. Hon hade naturligtvis tagit paketet och ätit ren kakao. I processen hade hon också "dödat" paketet genom att skaka det. Hade kakao över hela tapeterna hemma. Hon överlevde oxå utan några större men. Barnen lärde sig också att skydda sin glass. Barnens kompisar hade det inte lika lätt när jycken snodde glassarna ur händerna. Genom åren gick det åt en och annan janssons frestelse, lasagne etc som stog på spisen och svalnade. Lämnade man hunden i fred ett tag så var det ofelbart. Man lärde sig helt enkelt den hårda vägen att inte lämna något kvar. Jag brukade ge min egen hund en liten dajmkolagodis i papper. Då jobbade hon ett tag med att få ur kolan ur papperet. En perfekt övning. Testade det på syrrans hund. Hon åt upp godiset med papperet på utan att tveka ett ögonblick. Efter denna erfarenhet så kan jag konstatera att det finns vissa hundar som är verkliga "födogenier". Hundar som helt enkelt är jävligt fokuserade på mat och som nästan är beredda att dö för en matbit och om de får chansen att utveckla denna egenskap så kan det vara snudd på omöjligt att få stopp på detta. Men med lite tur och timing så kan man kanske få stopp på det innan det utvecklats. Lycka till!
Publicerat September 27, 201114 yr Jag brukade ge min egen hund en liten dajmkolagodis i papper. Då jobbade hon ett tag med att få ur kolan ur papperet. En perfekt övning. Testade det på syrrans hund. Hon åt upp godiset med papperet på utan att tveka ett ögonblick. Du vet väl att choklad är tämligen giftigt för hundar?
Publicerat September 27, 201114 yr Mus fällor fungerar rätt bra men man måste rigga dem varje dag i en längre tid annars får de dålig effekt, ha flera uppriggad på typ varje bänk borde ge bäst effekt. Det räcker inte med typ en två ggr för att det ska gå in men får de en knäpp varje gång så blir det besvärligt för dem... Vi körde med fällor ett tag, men efter att pojken 1,5 år fastnat ett antal ggr fick vi ge oss Nu är den värste matjuven borta i hundhimlen (alt helvetet) och matjuveriet har avtagit....
Publicerat September 27, 201114 yr Tabasco och andra starka kryddor genererar bara dålig mage hos mitt as men inte fattar hon var det obehaget kommer ifrån! Råttfällor är ofarliga när de slagit ihop och man försöker tills det funkar, även om man råkar få lite ont mellan varven. Hon är så djävla väl medveten om att det hon gör inte är ok med överordnad men kan helt enkelt inte låta bli.. Funderat på elstängsel för det har hon lärt sig att det känns. //
Publicerat September 27, 201114 yr Du vet väl att choklad är tämligen giftigt för hundar? Även utan att veta de exakta ingredienserna i den "choklad" som omger en dajmklubba så är det TROLIGEN en väldigt låg halt av kakao/choklad i den bruna smeten. Jämför gärna med det som förr benämndes för "Blockchoklad" vilket har för låg andel kakaopulver för att få ha ordet choklad i produktnamnet och som idag sälj under namnet "Block"...
Publicerat September 27, 201114 yr Även utan att veta de exakta ingredienserna i den "choklad" som omger en dajmklubba så är det TROLIGEN en väldigt låg halt av kakao/choklad i den bruna smeten. Jämför gärna med det som förr benämndes för "Blockchoklad" vilket har för låg andel kakaopulver för att få ha ordet choklad i produktnamnet och som idag sälj under namnet "Block"... Ämnet som hundar är känsliga för i kakao är teobromin, desta mer kakao, desto mer teobromin gäller väl som regel. Ljus choklad innehåller runt 2mg av ämnet per gram choklad. För att hunden skall bli förgiftad krävs det 20mg teobromin per kg hund. Källan finns här. Så visst, en hund tål säkert en hel del Daim innan det blir giftigt, men jag personligen hade inte gett min hund det iaf...
Publicerat September 27, 201114 yr Ämnet som hundar är känsliga för i kakao är teobromin, desta mer kakao, desto mer teobromin gäller väl som regel. Ljus choklad innehåller runt 2mg av ämnet per gram choklad. För att hunden skall bli förgiftad krävs det 20mg teobromin per kg hund. Källan finns här. Så visst, en hund tål säkert en hel del Daim innan det blir giftigt, men jag personligen hade inte gett min hund det iaf... "Vit choklad görs på en blandning av socker, kakaosmör och mjölkpulver. Även om dess konsistens liknar mjölk- och mörk choklad innehåller den inte något kakaopulver eller någon kakaomassa. Därför anser många länder inte att vit choklad är choklad över huvud taget. Eftersom vit choklad inte innehåller något kakaopulver och därmed inget teobromin, kan djur äta chokladen." "Flera olika chokladsorter finns att få tag på. Ren, osötad choklad innehåller huvudsakligen kakaopulver och kakaosmör i olika mängder. En stor del av den choklad som idag konsumeras är choklad som innehåller både choklad och socker. Mjölkchoklad tillhör den chokladen, samt innehåller därutöver mjölkpulver eller kondenserad mjölk." Sammanfattning: ju mindre kakao, ju mindre farlig för hunden.
Publicerat September 27, 201114 yr Mycket underhållande tråd (så länge man själv slipper problemet)! Kan bara konstatera att samtliga här verkar ha "grythundar" (oavsett ras). Varför skulle de annars vara på spisen? Har en polare som hade problem med att hans strävhåriga vorstehhane hoppade upp och lade sig på hans säng när han inte var hemma. Han försökte med att rigga råttfällor på sängen för att ge hunden obehag - det slutade med att han hittade hunden liggande på sängen med söndertuggade råttfällor kring sig. Undrar hur IMMI-folket skulle lösa problemet? Kanske mata hunden med köttbullar konstant när den inte stjäl mat så att den är för mätt eller för fet för att orka kolla på bord och bänkar när man inte är där??? MVH Alias
Publicerat September 27, 201114 yr Du vet väl att choklad är tämligen giftigt för hundar? Jo. Men EN liten dajmkola dör ingen hund av :-)
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Köpt röd peppar som nog kanske kan råkas glömmas på köksön imorrn Lär väl skita knäck sen men det tar jag.
Publicerat September 30, 201114 yr Zäpo som ung hund snodde allt från bord och diverse andra ställen. Vid ett tillfälle stod det en tallrik med stuvade makaroner och isterband på köksbordet studsar upp klipper ett isterband sväljer det på vägen ner studsar upp så fort tassarna träffar golvet och klipper nästa. Vid ett annat tillfälle klipper en halv kebabpizza och dra runt i huset med sonen efter det var hans pizza innehållet var spritt runt om. Det är inte charmigt men det lustiga är att vid ca ett års ålder slutade han plötsligt med detta ofog ok fått mycket banning men har slutat helt. Även slutat med dörrkarmar, strumpor och diverse annat tuggande satans skönt. Lasse
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Författare Lasse den här jycken känns det som att det bara kommer eskalera. La upp en röd peppar innan vi åkte nu å nog fan var den borta när vi kom tillbaka. Hon var lika glad som vanligt men det lär nog elda i röven på henne imorrn då det ska ut
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Lasse den här jycken känns det som att det bara kommer eskalera. La upp en röd peppar innan vi åkte nu å nog fan var den borta när vi kom tillbaka. Hon var lika glad som vanligt men det lär nog elda i röven på henne imorrn då det ska ut Inskränker mig till egna erfarenheter, expertandet får andra ta. De flesta unga hundar har inte utvecklade "konsekvens" hjärnor. Normalt sett har terrorbeteenden typ det du beskriver försvunnit till 1,5-2 år, men undantag finns säkert.