Publicerat Oktober 29, 201114 yr Författare Det är bara intelligenta hundar som är/blir mattjuvar Har fått belägg på att det inte är så, det är girighet och inget annat. Jag står vid köksön och hon ställer sig på bordet 1 m ifrån mig Det vart hon varse att den skiten flyger inte hos husse. Hon är säkert intelligent på sitt sätt men girig då det gäller mat/smulor.
Publicerat Oktober 29, 201114 yr Har fått belägg på att det inte är så, det är girighet och inget annat. Jag står vid köksön och hon ställer sig på bordet 1 m ifrån mig Det vart hon varse att den skiten flyger inte hos husse. Hon är säkert intelligent på sitt sätt men girig då det gäller mat/smulor. Ifall lydnad och mat är ett bevis för intelligens på en hund så är Taxen inte en av de smartaste hundar som existerar på denna jord. Kan konstatera att vi alltid har en tax på matbordet efter varje middag som omsorgsfullt går igenom antal smulor på bordet. Hur många gånger vi än har arbetat med att hon inte får vara i närheten av bordet så sker det ändå. Givetvis är vi aldrig i köket när hon hoppar upp och hon kliver extremt snabbt ner på kökssoffan när fotstegen närmar sig. I går han hon med att äta upp två nygräddade chibata bröd inom loppet på 1 minut, medan frun ropade in barnen till fika. Givetvis blir man arg och det markeras tydligt. Taxen lägger sig då på rygg för att inom 2 minuter sätta sig vid bordet och helt lönlöst försöka tigga till sig någon smula från barnen. Antingen är taxen osmart eller extremt smart som hund, det är bara att avgöra själv.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Nu gjorde hon det igen. När jag satt vid bordet Anser det vara en brist i intelligensen då hon vet att husse blir förbannad. Får lust att klappa till henne i skallen med nåt riktigt hårt
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Sätt en musfälla med något gott. Gör din hund om gärningen efter den läxan så har du en envis jäkel. Funkar till bord, skor osv... Blir ju i princip som tiken korrigerar...
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Nu gjorde hon det igen. När jag satt vid bordet Anser det vara en brist i intelligensen då hon vet att husse blir förbannad. Får lust att klappa till henne i skallen med nåt riktigt hårt Prova att lägg en smörgås vid bordskanten (att du står och arbetar vid köksbänken) och lådsas att du sitter och läser en tidning och daska till henne över nosen om hon försöker ta den och ett säg ett tydligt "nej" men inte så att du vrålar/skriker idiothögt. Testa det flera gånger så får vi se om det ger resultat.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Låter som att du har en riktigt tjurig hund att åtla med starka kryddor och liknande tror jag är helt verkningslöst hon tar knappast in någon lärdom av det. Vet inte hur du fostrat henne i övrigt men låter som att du är rätt hårdhänt och högljud det kan göra att hon bara blir härdad mot skrik och bråk, dem bästa dressörer jag känner skriker och sliter extremt sällan med sina hundar men när det väl händer så blir det rejält istället och vid exakt rätt tillfälle. Sedan är det 100% konsekvens som gäller det skall man tänka på innan man kräver något av hunden, vet man att det blir svårt att lyckas med sitt krav är det bättre att låta bli att försöka. Kanske bäst att tillägga att jag själv inte är någon stor dressör så detta är ingen kritik till dig
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Låter som att du har en riktigt tjurig hund att åtla med starka kryddor och liknande tror jag är helt verkningslöst hon tar knappast in någon lärdom av det. Vet inte hur du fostrat henne i övrigt men låter som att du är rätt hårdhänt och högljud det kan göra att hon bara blir härdad mot skrik och bråk, dem bästa dressörer jag känner skriker och sliter extremt sällan med sina hundar men när det väl händer så blir det rejält istället och vid exakt rätt tillfälle. Sedan är det 100% konsekvens som gäller det skall man tänka på innan man kräver något av hunden, vet man att det blir svårt att lyckas med sitt krav är det bättre att låta bli att försöka. Kanske bäst att tillägga att jag själv inte är någon stor dressör så detta är ingen kritik till dig Tar det inte som kritik. Men jag är inte hårdhänt eller skriker på henne. Höjer rösten visst men inga tokskrik. Det hårdaste jag gör är att ta henne i nackskinnet då hon ställer sig på bordet. Inte hårt men bestämt. Hon säger inget om det så då antar jag att det inte är för hårt. Brukar räcka med att morra åt henne då hon gör saker hon inte ska göra, tex stryka runt bordet då vi äter. Men det glöms rätt fort
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Tar det inte som kritik. Men jag är inte hårdhänt eller skriker på henne. Höjer rösten visst men inga tokskrik. Det hårdaste jag gör är att ta henne i nackskinnet då hon ställer sig på bordet. Inte hårt men bestämt. Hon säger inget om det så då antar jag att det inte är för hårt. Brukar räcka med att morra åt henne då hon gör saker hon inte ska göra, tex stryka runt bordet då vi äter. Men det glöms rätt fort Ok då ändrar jag mig låter som du är för lite hårdhänt här Kommer du på hunden stående på bordet ska du anfalla ordentligt ett djungelvrål och nacksving ner på golvet med tiken ett sådant läge ska man inte försitta
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Författare Ok då ändrar jag mig låter som du är för lite hårdhänt här Kommer du på hunden stående på bordet ska du anfalla ordentligt ett djungelvrål och nacksving ner på golvet med tiken ett sådant läge ska man inte försitta Precis vad som hände igår men inte fan lärde hon sig nåt av det.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Tar det inte som kritik. Men jag är inte hårdhänt eller skriker på henne. Höjer rösten visst men inga tokskrik. Det hårdaste jag gör är att ta henne i nackskinnet då hon ställer sig på bordet. Inte hårt men bestämt. Hon säger inget om det så då antar jag att det inte är för hårt. Brukar räcka med att morra åt henne då hon gör saker hon inte ska göra, tex stryka runt bordet då vi äter. Men det glöms rätt fort Fick ett riktigt bra tips av en same som jag känner. Bit hunden i örat när du menar nej. Han gjorde så med sina hundar utifrån hur tiken gör med valparna. Att lyfta i nackskinnet gör inte ont på hunden eftersom den också bärs i nackskinnet. Däremot biter tiken i valpens öron när hon säger nej. Det handlar givetvis inte om något hårt bett utan en markering. Hundens känsligaste del verkar vara öronen. Jag tror nämligen inte på att slå eller daska hunden. Däremot har jag tagit ner min tax på golvet och nafsat henne i öran. Det blir ett snabbt yl av obekvämhet och sedan är det över. Idag när min taxtik börjar närma sig 2,5 år så tycker jag att dressyren är helt acceptabel även om jag vet att hon är en ögontjänare. Men hon är trots allt en tax.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Testa att binada tex en krov i en literkanna med vatten och ställ den på bänken.. Brukar funka fint. Dom gör bara det en gång.
Publicerat November 11, 201114 yr Testa att binada tex en krov i en literkanna med vatten och ställ den på bänken.. Brukar funka fint. Dom gör bara det en gång. Du har uppenbarligen inte träffat våran huligan, han har lärt sig hur råttfällorna ser ut när de har slagit igen, en laddad fälla på spisen/matbordet och han rör inget, fällan igenslagen och han rensar rent.. Han har fått vatten över sig och tycker det är hur kul som helst, han snodde en jalapeno hos min mamma och tuggade i sig utan någon som helst min... Det enda som han har rejäl respekt för är kompostgaller grindar, så numera har jag en sådan ständigt lutad mot spisen för att inte behöva passa vid all matlagning... Så länge någon finns i rummet så kan han ligga och sova som en stock, går man utanför så går det sekundsnabbt... Ett par gånger har jag hunnit på honom och då lyft honom rakt upp i luften i "kinderna" och morrat fram vad jag anser om att bli av med min mat, vilket har gjort att jag numera ialla fall kan lämna honom korta stunder med någon ätbart i närheten men jag litar inte på honom för fem öre... En bekant hade en ännu hungrigare hund, han blev tvungen att sätta lås på kylskåpet eftersom hunden lärde sig att öppna det, mindre kul att komma hem och hitta sitt kylskåp rensat på allt ätbart... Jag tror inte det handlar om "ledarskap" en hungrig hund ser till att få i sig mat oavsett om den är lägst i rang, visst den snor inte ur munnen på dig men kan den smyga sig till mat, ja då är det fritt fram. Sen finns det så pass förarveka individer att de tappar sin "födgeni" eller oxå är det inte lika hungrig... Våran förra hund hade jag inte alls samma ledarskap över men han rörde aldrig något på vare sig bord eller spis eller om man satt ute och fika på en filt, han var överhuvudtaget inte så intresserad av mat, det enda godis han kunde slå knut på sig själv att få var ostbågar men annars svarade han bättre på röst och kroppspråk än godis.
Publicerat November 18, 201114 yr Författare Kom hem efter en sväng till morsan och hittar 4 tomma bananskal på golvet. Hundkräket har sopat i sig dom. Sen har hon mage att gnälla och vill ha middag. Funderar seriöst på att prova det där med att skriva budskap på en planka å drämma till
Publicerat December 26, 201114 yr Författare Har lagt en korvskiva indränkt med tigersås på bordet nu. Får se vad hon tycker om det
Publicerat December 26, 201114 yr Har lagt en korvskiva indränkt med tigersås på bordet nu. Får se vad hon tycker om det Haha! Har du inte fått bukt på hennes dumheter???
Publicerat December 26, 201114 yr Författare Haha! Har du inte fått bukt på hennes dumheter??? Nä, å tigersåsen gjorde bara att hon slickade sig om munnen då korven slank ner. Nu är det 2 råttfällor gillrade på bordet
Publicerat December 26, 201114 yr Nä, å tigersåsen gjorde bara att hon slickade sig om munnen då korven slank ner. Nu är det 2 råttfällor gillrade på bordet Det är bara att konstatera att du valde fel valp Mats.
Publicerat December 26, 201114 yr Författare Börjar tro det Får hoppas hon blir lika "hungrig" i skogen
Publicerat December 26, 201114 yr Börjar tro det Får hoppas hon blir lika "hungrig" i skogen Ja, du får väl göra det!
Publicerat Januari 10, 201214 yr Författare Ja va fan jag får ge er rätt, hon har haft lite issues om vem som är chef. Har funkat vid matning och hon äter inte förrän hon blir tillsagd men vad jag missat är att befästa nytt ledarskap då jag vart ute en snabbis, gått på muggen etc. Har ju hört det men var tvungen läsa om det för att komma ihåg det. I morse kom jag ner till köket och då stod stekpannan orörd på spisen med rester i Jag bugar mig inför er som påstod rätt Vart tipsad av en forist att läsa Förstå din hund av Jan Fennel, satan vilken bra bok. Och lätt att fatta vad hon menar. Nu kunde man ju allt hon skriver i boken men ändå underhållande