Publicerat September 24, 201114 yr Jaha då har man blivit med varg då. Var ju bara en tidsfråga innan det skulle vara dags för nån att slå sig ner, har haft vandrare tidigare år. Frågan är om det är en ny etablering eller om någon av de som finns till norr eller söder har rört på sig.
Publicerat September 24, 201114 yr Jaha då har man blivit med varg då. Var ju bara en tidsfråga innan det skulle vara dags för nån att slå sig ner, har haft vandrare tidigare år. Frågan är om det är en ny etablering eller om någon av de som finns till norr eller söder har rört på sig. Ja,kalven som blev riven är bara ca 6 mil hemifrån.Fy faan om det ska bli vargstam här nere.
Publicerat September 24, 201114 yr Författare Ja,kalven som blev riven är bara ca 6 mil hemifrån.Fy faan om det ska bli vargstam här nere. Tydligen så har den fastnat på en åtelkamera på grannmarken.
Publicerat September 24, 201114 yr Jaha då har man blivit med varg då. Grattis till den biologiska mångfalden Det finns inget positivt med det i alla fall
Publicerat September 24, 201114 yr grattis vargen är ett vacker djur! Grattis är väl om man vinner en miljon på lotto, gifter sig eller blir pappa... Gråben får nog svårt att kvala in i den kategorin i vår gemenskapskrets. Hoppas den är på genomresa på väg till Kungsträdgården eller liknande...
Publicerat September 24, 201114 yr En fråga, när det gäller att freda boskap. Vi har fälten utarrenderade, men om rovdjur angriper fåren på den utarrenderade marken, har jag rätt att freda arrendatorns boskap? Jag har fortfarande jakträtten på utarrenderad mark.
Publicerat September 24, 201114 yr En fråga, när det gäller att freda boskap. Vi har fälten utarrenderade, men om rovdjur angriper fåren på den utarrenderade marken, har jag rätt att freda arrendatorns boskap? Jag har fortfarande jakträtten på utarrenderad mark. Ja det har du om ägaren har bett dig att "vakta" djuren, för då är du skötare av fåren.
Publicerat September 24, 201114 yr Fy fan alltså. Och jag som gnäller över lodjur. Men dom jävlarna är väll överallt snart så det står nog inte på förens det är dags att ojja sig över att "Zeke" kommit in på marken.
Publicerat September 24, 201114 yr Fy fan alltså. Och jag som gnäller över lodjur. Men dom jävlarna är väll överallt snart så det står nog inte på förens det är dags att ojja sig över att "Zeke" kommit in på marken. Här är det lugnare med Lo, eftersom Terje inte fotar längre...
Publicerat September 25, 201114 yr Här är det lugnare med Lo, eftersom Terje inte fotar längre... HAHAHAHAHA!!! Veckans inlägg!!!
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Tydligen så var det hona och en valp som hade fastnat på bild (finns säkert fler), då kan man nog räkna med att de kommer ganska stationära. Har inte hört nåt mer om att LST har bekräftat det än men det borde ju inte råda några större tvivel om inte Terje har flyttat. Nu är väl inte vi de som blir hårdast drabbade om det är en etablering. Markägaren har bara skogsbruk, visst jakten kommer att bli lidande men de som får ta största smällen är ju alla de gårdar som håller tamdjur (det har slagits en kalv) och det finns ju en och annan runt omkring.
Publicerat September 30, 201114 yr Tråkig inställning till varg här. Det är fina djur och en del av den svenska faunan. Jag har aldrig sett en vild varg men när jag gör det kommer det vara den bästa viltobservationen jag gjort. Om man kunde leva med tusentals vargar i Sverige för flera hundra år sedan och ändå ha omfattande djurhållning och jakt så borde vi klara det nu. En stor del av mitt intresse för jakt, jordbruk och skogsbruk är att jag tycker om att leva MED naturen, jag vill inte att naturen ska formas efter mig.
Publicerat September 30, 201114 yr Tråkig inställning till varg här. Det är fina djur och en del av den svenska faunan. Jag har aldrig sett en vild varg men när jag gör det kommer det vara den bästa viltobservationen jag gjort. Om man kunde leva med tusentals vargar i Sverige för flera hundra år sedan och ändå ha omfattande djurhållning och jakt så borde vi klara det nu. En stor del av mitt intresse för jakt, jordbruk och skogsbruk är att jag tycker om att leva MED naturen, jag vill inte att naturen ska formas efter mig. Tja.. ska du leva med djurhållning och jakt med hundar, och ha tusentals vargar, så bör du ställa in dig på väldigt stora kostnader, då du komemr förlora både hundar och tamdjur i lite större omfattning än vad har räknat med. Du får nog även bereda dig på en hel del sorg och besvikelse då djuren blir tagna..
Publicerat September 30, 201114 yr Tråkig inställning till varg här. Det är fina djur och en del av den svenska faunan. Jag har aldrig sett en vild varg men när jag gör det kommer det vara den bästa viltobservationen jag gjort. Om man kunde leva med tusentals vargar i Sverige för flera hundra år sedan och ändå ha omfattande djurhållning och jakt så borde vi klara det nu. En stor del av mitt intresse för jakt, jordbruk och skogsbruk är att jag tycker om att leva MED naturen, jag vill inte att naturen ska formas efter mig. Varför tror du att våra förfäder för hundra år sen försökte utrota vargen? Kanske för att det helt enkelt inte gick att leva i symbios med dessa djur samt vara jordbrukare/djurhållare..
Publicerat September 30, 201114 yr Om man har jakthundar ( i synnerhet drivande och löshundar som löper extra stor risk) så är man inte så stormförtjust i att ha varg på sin jaktmark Det är i alla fall min mardröm att finna sin bästa jaktkompis på detta sätt http://www.jaktojagare.se/aktuellt/inka-styckades-av-vargar
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Var är dessa siktade, närmare bestämt? Söder om Åtvidaberg längs väg 35, länsgränsen är nog det bästa landmärket. Tråkig inställning till varg här. Det är fina djur och en del av den svenska faunan. Jag har aldrig sett en vild varg men när jag gör det kommer det vara den bästa viltobservationen jag gjort. Om man kunde leva med tusentals vargar i Sverige för flera hundra år sedan och ändå ha omfattande djurhållning och jakt så borde vi klara det nu. En stor del av mitt intresse för jakt, jordbruk och skogsbruk är att jag tycker om att leva MED naturen, jag vill inte att naturen ska formas efter mig. Visst är vargar vackra och på många sätt väldigt imponerande djur, precis som björn, lo, älg, kronhjort, dovhjort etc. Grisen är väl långt från vacker men likafullt ett väldigt imponerande djur. Sen så är människan en del av naturen och påverkar den vara sig han vill eller inte, varje handling du gör i ditt liv påverkar naturen på något sätt, tom att du andas. Så naturen och du formas av och med varandra hela tiden. Det var väl just det som var problemet, man kunde inte leva med tusentals vargar, varför tror du att den jagades så hårt?
Publicerat September 30, 201114 yr @MaxW Jag har inte sagt att vi ska ha flera tusen vargar, bara att man klarade det förr och därför borde klara det nu. Med dagens vargstam så dödas ändå fler hundar av både älgar och jägare än av varg. Om det var ett skäl att ha mindre varg så borde vi väl först minska älgstammen och jägarkåren? Några får till vargen kan jag bjuda på, precis som att jag bjuder räven på nån höna då och då. Det är så att leva nära naturen. Skulle det bli problem med tamdjuren så får jag se till att vargen inte kommer åt dem. Att det är en stor sorg att få ett husdjur dödat är en annan sak, men där är fortfarande älgar, trafiken och andra jägare en större risk. @Oink För att de ansåg att naturen skulle formas efter människan. Det är precis som att skogsägare* vill minska hjortstammarna. *Plantageägare borde man kalla de flesta, en tallåker är ingen skog. @djkj Men du borde ju första se till att bli av med trafikerade vägar, jägare och älgar eftersom risken är större att hunden dödas av någon av dem än av vargen. Både förr i vårt land och nu i andra länder med mycket mer varg än vad vi har så skyddarna man lösa hundar från vargen med vargkragar. @Kerberos Det är just det. Jag vill vara en del av naturen och både ge och ta. Jag vill t.ex. inte ha en tallåker jag vill ha skog, men sen påverkar jag såklart skogen genom att skatta den. Jag vill ha ett rikt och varierat djurliv omkring mig inte bara mina bytesdjur. Naturen bjuder på utmaningar, att leva sida vid sida med vargen är en av dem. Gillade jag det inte så skulle jag väl kunna bo i stan jaga i hägn.
Publicerat September 30, 201114 yr @MaxW Jag har inte sagt att vi ska ha flera tusen vargar, bara att man klarade det förr och därför borde klara det nu. Med dagens vargstam så dödas ändå fler hundar av både älgar och jägare än av varg. Om det var ett skäl att ha mindre varg så borde vi väl först minska älgstammen och jägarkåren? Några får till vargen kan jag bjuda på, precis som att jag bjuder räven på nån höna då och då. Det är så att leva nära naturen. Skulle det bli problem med tamdjuren så får jag se till att vargen inte kommer åt dem. Att det är en stor sorg att få ett husdjur dödat är en annan sak, men där är fortfarande älgar, trafiken och andra jägare en större risk. @Oink För att de ansåg att naturen skulle formas efter människan. Det är precis som att skogsägare* vill minska hjortstammarna. *Plantageägare borde man kalla de flesta, en tallåker är ingen skog. @djkj Men du borde ju första se till att bli av med trafikerade vägar, jägare och älgar eftersom risken är större att hunden dödas av någon av dem än av vargen. Både förr i vårt land och nu i andra länder med mycket mer varg än vad vi har så skyddarna man lösa hundar från vargen med vargkragar. @Kerberos Det är just det. Jag vill vara en del av naturen och både ge och ta. Jag vill t.ex. inte ha en tallåker jag vill ha skog, men sen påverkar jag såklart skogen genom att skatta den. Jag vill ha ett rikt och varierat djurliv omkring mig inte bara mina bytesdjur. Naturen bjuder på utmaningar, att leva sida vid sida med vargen är en av dem. Gillade jag det inte så skulle jag väl kunna bo i stan jaga i hägn. Ska alla sluta köra bil då oxå eller? För vem ska ta hand om alla eftersök på trafikskadat vilt? För jag tror inte att det är många jägare som har hundar om 20 år om vargen förtsätter öka...Jag tror inte att rovdjuren klarar av alla dessa eftersöken på egen hand! Så vem är det egentligen som ska anpassas, vargen eller människan? Jag vet iallafall vad ja tycker!
Publicerat September 30, 201114 yr Jag köper faktiskt inte det gamla slitna argumentet att fler hundar dör i trafiken, blir skjutna av jägare eller liknande. Det blir väldigt missvisande statistik när man ser på antal bilar/jägare respektive vargar i landet. Att säga att man kan bjuda på ett par får till vargen låter förstås hedervärt, men problemet är väl att den notan blir ganska snett fördelad. Det är inte så att alla djurägare blir av med ett par lamm under sin livstid och att det är något man får räkna med. Det är väl snarare så att det är samma stackars djurägare som blir drabbad gång efter gång, för att de råkar vara bosatta i ett område där vargen? bestämt sig för att vistas. Ja, den uppmärksamme noterar att det är ett frågetecken bakom vargen, för är det verkligen den som väljer biotop, eller sköts det numera på EU nivå? Jag hade från början en ganska liberal syn på återinförandet av varg till den svenska faunan, men efter att ha följt händelseutvecklingen det senaste åren/året så kan jag erkänna att min tålamod börjar tryta. Jag har faktiskt inget som helst intresse av att se en varg i den svenska naturen längre, främst eftersom det inte skulle kännas ett dugg naturligt.
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Klarade och klarade, man gjorde nog vad man kunde för att ta ihjäl den så fort man fick chansen. Sen så kan vi ju direkt sluta att jämföra äpplen och päron, ska man jämföra vargdödade hundar med trafik, jägare, älgar andra hundar eller vad du vill så måste man ta med antalet av "förövarna" i den beräkningen annars är den fullkomligt meningslös. Vad kul att du kan bjuda både på höns och får, misstänker att du gärna tar resten av den merkostnad som du får iom varg för att inte tala om det merarbete det blir efter att fåren i panik har rammat ett stängsel och kommit lösa eller sitter intrasslade i nämnda stängsel. Om du tänker efter lite så inser du nog att det är inte förlusten i intäckter som några vargtagna får genererar som är den stora delen av kakan utan det är de ökade utgifter som det innebär. Skulle det vara så enkelt att det bara var vi jägare som blev drabbade med mindre vilt att jaga och saknad möjlighet till löshundsjakt så skulle vi kunna hysa en ganska stor vargstam men nu så ser ju samhället lite annorlunda ut.