Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då var det dags till slut

Featured Replies

Publicerat

Vinsten på ett får är ganska svår att beräkna eftersom de föder lamm. Men man får lite drygt 2000 kronor för dem och det kan man köpa ett nytt för och få pengar över. Ersättningen för ett lamm är lite drygt 1000 kronor och vinsten på ett lamm är ungefär hälften av det.

När det gäller samerna så får ju samebyarna ersättning beräknad på förekomsten av rovdjur. De hävdar att de gör en förlust på ca 1/3 av vinsten jämfört med om det inte fanns några rovdjur alls. Men de använder också ganska fantastiska siffror. Jag hörde på radio i helgen om en renägare som hade 950 vajjor och sa att han förlorade 825 kalvar till björn.

Klart man kan köpa ett nytt för pengarna man får, annars vår det väl ingen mening med ersättningen. Men att vinsten av skulle vara så låg som 2000 kronor låter konstigt. Nu är jag ingen fårbonde men nog borde mjölken, ullen och lammen som ett får kan generera ge mer än så. Eller lever bönder enbart av bidrag?

Men enligt dig borde vi ha Sveriges gladast fårbonde här i trakterna enligt länken som Kerberos postade. 20 döda får och 7 lamm varav 2 hade ätits på.

• Svar 72
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

@Solve

Men de 20 vargreviren ligger på ett område som är 37 gånger större än det område som de två-tre vargreviren i Göteborg och det bor dessutom färre människor där.

Jag har ingen förståelse att de som vill utrota vargen inte bosätter sig i stan.

Vad gäller hundmaten så har jag då inte hittat något foder som innehåller annat än i huvudsak slaktavfall och säd. Men det är utanför ämnet.

@Kerberos

Det är ju bara för de näringsdrivande småbrukarna som det går långt mellan utdelningarna. Skogsbolagen har ju ett ständigt uttag och jaktarrendena är pyttesummor i de här sammanhangen.

Jag har så liten verksamhet så jag räknar inte så noga. Tiden för att hålla sådan koll på varje tacka är inte värd vinsten. Men jag brukar räkna med ett lamm per tacka, men det blir inte annorlunda om vargen tar två tackor och jag köper två nya samt får lite skattade pengar i fickan för det. Jag räknar med lika många lamm för det.

Nej, för honom borde man förklara hur man ska hålla får där det finns varg. Om det nu ens är sant.

Publicerat

Klart man kan köpa ett nytt för pengarna man får, annars vår det väl ingen mening med ersättningen. Men att vinsten av skulle vara så låg som 2000 kronor låter konstigt. Nu är jag ingen fårbonde men nog borde mjölken, ullen och lammen som ett får kan generera ge mer än så. Eller lever bönder enbart av bidrag?

Men enligt dig borde vi ha Sveriges gladast fårbonde här i trakterna enligt länken som Kerberos postade. 20 döda får och 7 lamm varav 2 hade ätits på.

Men varför tänker ingen efter när det är vargdebatt?

Ersättningsfåret ger ju samma avkastning som det vargdödade fåret hade gett. Mjölk och ull är det inga pengar i för en normal fårägare, det är möjligen då till det egna hushållet eller hobbyverksamhet som man tar sådant.

Man blir nog inte så glad av det, men lukrativt är det och argumentet var ju att det var en kostnad. Är man normal så är inte slakten så jävla kul heller, men den ger pengar och är ingen förlust.

Publicerat
  • Författare

@Kerberos

Det är ju bara för de näringsdrivande småbrukarna som det går långt mellan utdelningarna. Skogsbolagen har ju ett ständigt uttag och jaktarrendena är pyttesummor i de här sammanhangen.

Jag har så liten verksamhet så jag räknar inte så noga. Tiden för att hålla sådan koll på varje tacka är inte värd vinsten. Men jag brukar räkna med ett lamm per tacka, men det blir inte annorlunda om vargen tar två tackor och jag köper två nya samt får lite skattade pengar i fickan för det. Jag räknar med lika många lamm för det.

Nej, för honom borde man förklara hur man ska hålla får där det finns varg. Om det nu ens är sant.

Så alla de små och medlebrukare som finsn i Sverige räknas alltså inte?

Då är det väl lika bra att vi löper hela linan ut och låter Sveaskog ta över allt markägande i Sverige då så blir ju förlusterna försvinnande små.

Du har så liten verksamhet men du har hagar som är tillräckligt stora för att dina får inte kan hamna i panik om en vargflock kommer in i hagen?????

Sätt dig ner och räkna och så kan du presentera hur du kan öka din vinst genom att förlora får till vargen istöllet frö att ha dem produktiva under hela sin livstid.

Så bar du kan ju du som sitter inne med lösningen anmäla dig frivilligt att åka ner och visa exakt hur man gör för att hålla får på Vikbolandet utan att riskera att de tas av varg.

Ang ditt sista uttalande så finns det väl inget att säga det förklarar ganska bra vad du är för typ.

Publicerat

Vinsten på ett får är ganska svår att beräkna eftersom de föder lamm. Men man får lite drygt 2000 kronor för dem och det kan man köpa ett nytt för och få pengar över. Ersättningen för ett lamm är lite drygt 1000 kronor och vinsten på ett lamm är ungefär hälften av det.

När det gäller samerna så får ju samebyarna ersättning beräknad på förekomsten av rovdjur. De hävdar att de gör en förlust på ca 1/3 av vinsten jämfört med om det inte fanns några rovdjur alls. Men de använder också ganska fantastiska siffror. Jag hörde på radio i helgen om en renägare som hade 950 vajjor och sa att han förlorade 825 kalvar till björn.

Du vet ju absolut inte vad du pratar om!!

Publicerat

Ja visst är ytan större i både värmland och dalarna, men det skulle vara väldigt roligt att se en uppdaterad karta på revirens täckning... Sen vet jag inte om man kan utgå ifrån att det är dem tätaste reviren bara för att ytan är mindre och mer tätbefolkat. Jag skulle nog ha räknat på antal vargar och storlek på revir ? Annars så blir väl 2 varg på Åland fruktansvärt vargtät ?

Publicerat

Hittade en karta över hur reviren finns, sen när den är uppdaterad vet jag inte...

http://vargreviret.com/revir.htm

Publicerat

Tråkig inställning till varg här.

Det är fina djur och en del av den svenska faunan. Jag har aldrig sett en vild varg men när jag gör det kommer det vara den bästa viltobservationen jag gjort.

Om man kunde leva med tusentals vargar i Sverige för flera hundra år sedan och ändå ha omfattande djurhållning och jakt så borde vi klara det nu. En stor del av mitt intresse för jakt, jordbruk och skogsbruk är att jag tycker om att leva MED naturen, jag vill inte att naturen ska formas efter mig.

Man levde inte med tusentals vargar i Sverige för några hundra år sedan .

Linné beskrev vargen som tämligen sällsynt i Sverige.

För några hundra år sedan så var varje sockenbo skyldig att medverka i vargjakt, lapptygen som användes under jakten förvarades i kyrkan .

Man pratade om vargplågan, det var inte någon harmoni i samlevnaden.

Boskap vallades de fick inte beta för sig själv i hagar, till saken hör också att boskaps vallare var samhällets fattigaste invånare.

//Lasse D

Publicerat

@Kerberos

Jo men för oss räcker inte jaktarrende ens till morgonkaffe.

Ja man får anpassa verksamheten till marken man har, liksom till naturens krav.

Det är ju inte ovanligt att vargattackerna överdrivs. Men jag tar tillbaka det för att underlätta tonen i diskussionen.

@Solve

Det kommer aldrig bli samma täthet där uppe eftersom markerna inte bär så mycket varg. Reviren blir större per individ i flocken. Efter vargjakten så är det nog omöjligt att veta hur reviren ser ut så uppdaterade kartor är lika delar gissningar som kunskap. När man skjuter en varg ur föräldraparet så splittras ju flocken och vargarna som var del i reviret sätter upp egna revir, man har ännu inte koll på vilka skjutna vargar som var föräldravargar.

@LEHD

För två hundra år sedan fanns det upp till 2000 vargar i Sverige.

På Linnés tid var det troligen mellan 500-1000, vilket mycket riktigt uppfattades som att den var ovanlig.

Konstigt att man för 200 år sedan kunde leva på landet, jaga, ha hund, ha boskap och släppa ut småbarn i skogen med 2000 vargar men idag inte ens klarar av 200 vargar.

Publicerat

@Kerberos

Det är ju inte ovanligt att vargattackerna överdrivs. Men jag tar tillbaka det för att underlätta tonen i diskussionen.

@Solve

Det kommer aldrig bli samma täthet där uppe eftersom markerna inte bär så mycket varg. Reviren blir större per individ i flocken. Efter vargjakten så är det nog omöjligt att veta hur reviren ser ut så uppdaterade kartor är lika delar gissningar som kunskap. När man skjuter en varg ur föräldraparet så splittras ju flocken och vargarna som var del i reviret sätter upp egna revir, man har ännu inte koll på vilka skjutna vargar som var föräldravargar.

@LEHD

På Linnés tid var det troligen mellan 500-1000, vilket mycket riktigt uppfattades som att den var ovanlig.

Konstigt att man för 200 år sedan kunde leva på landet, jaga, ha hund, ha boskap och släppa ut småbarn i skogen med 2000 vargar men idag inte ens klarar av 200 vargar.

Publicerat

200 år sedan är vi tillbaka kring 1800, kring 1800 fanns det faktiskt inte 2000 vargar.

Vargstammen i Sverige har flukturerat väldig, i vissa perioder i Sveriges historia har det funnits mer varg i andra mindre .

Slutet av 1700 talet & början av 1800 talet var inte någon period med mycket varg.

1600 talet var vad jag vill minnas en period med en kraftigare stam .

Nu är det så att det är väldigt svårt att veta för inverteringar var inte så vanliga.

Först 1789 fick bonde rätt till jakten på sin mark, vilket innebar att klövilts stammar gick ner katastrofalt.

I detta läget svalt helt enket vargen & hade inte mycket till val än att börja jaga boskap.

Vargen blev i detta ett mer eller mindre akut problem, vilket då innebar väldiga utrotningskampanjer.

//Lasse D.

Ps jag kan minnas fel men tror inte det.

Publicerat

@Kerberos

@Solve

@LEHD

Nä jag förstår att Stockholm och uppland inte kan bära upp en stor vargstam, men att säga att Norrtälje är det vargtätaste området det tror jag inte ett dugg på... Det som jag tycker är fel i vargdebatten är väl egentligen uttsättning utav valpar och vuxna djur.. Om dem ska vara endel av naturen ska dem väl även spridas utav sig själv... Älgen var väl kraftigt sönder skjuten längre tillbaka, födde dem upp sådana oxå och släppte ut för att stärka och undvika inavel ?

Ta bara den genetiskt viktiga "Galven"-hanen, han skall ha tagit en promenad genom svenskafjällvärlden för att sedemera etablera ett revir på en plats där ingen tik fanns ? Kanske han slogs sig ner där för matens skull ? Knappast troligt då skulle han nog ha vänt om och gått norrut igen, han läre ju trots allt ha passerat några samebyar utan att stanna ??

Publicerat
  • Författare

@Kerberos

Du är ju så totalt ute och cyklar så man undrar om du någonsin ska hamna på rätt spår igen, du ser världen på samma sätt som din egen lilla vrå och totalt saknar förståelse för att det inte ser likadant ut överallt.

Du får gärna definera oss lite närmre då du inte verkar ha en minsta aning om hur förutsättningarna ser ut här nere.

Jaktarrenden kan vara en ganska stor inkomst för alla de små till medelstora markägare som finns, allt är inte SCA, Sveaskog och Holmen.

Jag väntar fortfarande på att få din din genial uträkning om hur man ökar sin vinst med hjälp av vargattacker samt din ultimata lösning hur man undviker dom.

Ser väldigt mycket fram mot det.

Som sagt du har inte mycket koll på läget det här handlar om vargattacker som är konstaterade av LST som är kontrollerande statligt organ i de här frågorna.

Det kan ju vara bra att ta reda på fakta innan man anklagar folk för att vara lögnare men det är ju alltid lätt att kasta ur sig skit när man sitter skyddad bakom skärmen.

Publicerat

+1 TROLLeri trollera låter det som :ph34r:

Publicerat

Nu är det så hetsigt så jag drar mig ur diskussionen. Synd att det ska vara på det sättet för om man kunde diskutera vargen civiliserat så skulle man kunna lösa konflikter, nu blir det bara så att de flesta ser hela gruppen jägare som hetsiga varghatare utan nyanser.

Kerberos belyser det väl när han skriver att ingen skulle våga diskutera med vargmotståndare i verkligheten.

Publicerat
  • Författare

Nu är det så hetsigt så jag drar mig ur diskussionen. Synd att det ska vara på det sättet för om man kunde diskutera vargen civiliserat så skulle man kunna lösa konflikter, nu blir det bara så att de flesta ser hela gruppen jägare som hetsiga varghatare utan nyanser.

Kerberos belyser det väl när han skriver att ingen skulle våga diskutera med vargmotståndare i verkligheten.

Hetsigt?

Det ända jag har begärt av dig är att du ska lägga fram fakta som styrker dina påståenden.

Jag skulle gärna vilja på ett svar på vad som gör mig till en varghatare, känn dig fri att citera mig.

Publicerat

Hetsigt?

Det ända jag har begärt av dig är att du ska lägga fram fakta som styrker dina påståenden.

Jag skulle gärna vilja på ett svar på vad som gör mig till en varghatare, känn dig fri att citera mig.

Jag är som sagt inte med på den här vargdebatten längre.

Men angående det sista så har jag inte kallat dig eller någon annan för varghatare, men det är den synen som folk i allmänhet får av de som inte kan diskutera vargfrågan utan att hetsa upp sig.

Publicerat
  • Författare

Nu är det väl i första hand ersättningen för boskap som varg har slagit som vi har diskuterat inte vargens vara eller inte vara?

Där du påstår dig besitta kunskap som har gått de flesta förbi.

Hur man kan gå plus på att förlora t.ex. ett får pga av vargar.

Du har även lyckats knäcka nöten för hur rovdjurstängsel ska finansierats, det har undgått alla inklusive våra nationalekonomer då den kassa som finns för att finansiera dessa är bra mycket mindre än vad behovet är.

Du säger att intäkterna för jaktarrenden är en piss i missisippi men det du missar där är att mycket av den mark som finns i vårt avlånga land ägs inte av storbolag, dessa kan vara beroende av att få x antal kronor varje år i rörelsekapital för att få sin verksamhet att gå runt.

Att ett jaktarrende inte räcker till en kopp kaffe kanske är sant långt uppe i norr men när du börjar komma upp i 100 + sek per hektar så kan det börja röra sig om ganska stora summor som kan gå förlorade.

Det handlar om att se längre än sin egen bakgård.

Att du sedan har mage att ifrågasätta sanningshalten i vargattackerna på Vikbolandet får väl närmast ses som en spottloska i ansiktet på den som blivit drabbad.

Jag är fortfarande väldigt intresserad av att höra hur du får siffrorna att gå ihop med slagna får och rovdjurstängsling för du måste ju sitta på någon hemlighet som ingen annan har upptäckt.

Publicerat

@Kerberos:

Ja jag gör ett försök till då, men då får du sluta med den hetsiga stilen.

Om du har 60 saker som är värda 1000 kronor styck, du blir av med två stycken och får 5000 i ersättning, du köper två nya och stoppar 3000 skattade pengar rakt i fickan. Kan du verkligen, verkligen, inte se vad vinsten är?

100 kronor per hektar är ju småpengar. Säg att du har 100 hektar så blir det 10 000 men du kan ha ett årligt uttag ur skogen på minst 100 000. Har du varg så förlorar du kanske 3000kr, tar du bort älgen så kan du ta ut skog för 10 000 till om året. Jaktarrendena handlar inte om pengar.

Publicerat

Rovdjursstängsel fungerade INTE den här gången!!!

http://www.jaktojagare.se/vargstangsel-hjalpte-inte

Den fårägaren funderar nu allvarligt på att lägga ner. Länk

Han verkar inte se samma vinst med rivna får som ALAB gör.

Publicerat
  • Författare

@Kerberos:

Ja jag gör ett försök till då, men då får du sluta med den hetsiga stilen.

Om du har 60 saker som är värda 1000 kronor styck, du blir av med två stycken och får 5000 i ersättning, du köper två nya och stoppar 3000 skattade pengar rakt i fickan. Kan du verkligen, verkligen, inte se vad vinsten är?

Jag önskar verkligen att världen skulle vara så enkel som du beskriver.

Jag ser en helt ny stadsfinansierad industri som kan växa fram här.

Om vi för en sekund tänker oss att det är så som du säger, varför hör vi inget jubel från fårarmare, föbodbrukare etc?

Det borde ju bara vara att luta sig tillbaka och se pengarna rulla in, eller kan det vara så att du är ute och cyklar?

Kan vi iaf vara överens om att vinst är intäkter - utgifter.

Snälla ta dig en stund och fundera nu på vad som händer från den stund då ditt får blir slaget tills att du har din nya tacka hemma på gården.

Intäkten vet vi redan vilka kostnader finns det på resans gång?

Jag hinner inte med att svara på allt nu men det kommer.

Publicerat

Illa illa, det här gick att läsa i Gävletidningarnai morse. Skulle detta bli verklighet så "planterar" staten in vargar rätt in på mina jaktmarker, man känner sig maktlös.

//Stefan