Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Varmint 222.

Featured Replies

Publicerat

Då dom senaste 2 åren så har jagandet blivit minimalt så jag ändrade om lite i garderoben o nu köpte jag mig en Sako Varmint i 222 men den här bettan har en 51cm pipa o hur mycket fart tappar man i mot en 60cm pipa.

post-906-0-92233500-1318350158_thumb.jpg

Mvh.

• Svar 93
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Flex,

räkna med att du tappar 25-30 m/s.....

Henrik

Publicerat
  • Författare

Flex,

räkna med att du tappar 25-30 m/s.....

Henrik

Tackar o bockar Henrik då är det inga problem o ladda upp den till lite över 1000m/s med en 40gr kula :D

Mvh.

Publicerat

Tackar o bockar Henrik då är det inga problem o ladda upp den till lite över 1000m/s med en 40gr kula :D

Mvh.

Du får rumstera om lite i signaturen. ;)

Publicerat

Då dom senaste 2 åren så har jagandet blivit minimalt så jag ändrade om lite i garderoben o nu köpte jag mig en Sako Varmint i 222 men den här bettan har en 51cm pipa o hur mycket fart tappar man i mot en 60cm pipa.

post-906-0-92233500-1318350158_thumb.jpg

Mvh.

Perfekt piplängd för att gänga på en kompakt-dämpare (har en Stalon Compact själv på en Sako AI kapad till 50 cm piplängd) :)

Publicerat

Flex,

jag hjälpte en kille att ladda upp 40 grains Vmax i 1050 m/s i hans lilla vixen helstock utan några problem.

Effekten i räven blev mycket bra och jag ser egentligen ingen anledning att skaffa sig en större bössa om det skall skjutas 40 grains piller.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Du får rumstera om lite i signaturen. ;)

Stämmer :D

Perfekt piplängd för att gänga på en kompakt-dämpare (har en Stalon Compact själv på en Sako AI kapad till 50 cm piplängd) :)

Jag har lite funderingar åt det hållet :D

Flex,

jag hjälpte en kille att ladda upp 40 grains Vmax i 1050 m/s i hans lilla vixen helstock utan några problem.

Effekten i räven blev mycket bra och jag ser egentligen ingen anledning att skaffa sig en större bössa om det skall skjutas 40 grains piller.

Henrik

Jag tänkte köra med Sierra varminter tror den är lite blötare än v-maxen.

Har du nåt grundrecept som man kan utgå i från då jag tänkte börja på 21gr Norma 200 o pröva mig lite uppåt :D

Mvh.

Publicerat

Tror jag pytsar i 22 gr 200 krut, möjligen 23 minns inte exakt. Mina pilar är inte kronografskjuta men QL beräknade till 1060 och detta med en 50 pipa.

Och behövs verkligen ngt blötare än v-max? :lol: Har för mej att varminterkulorna är platta i botten medan V-max har en svag boattail.. lättare att ladda och blöta som f-n gör att valet är enkelt tycker jag :rolleyes:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tror jag pytsar i 22 gr 200 krut, möjligen 23 minns inte exakt. Mina pilar är inte kronografskjuta men QL beräknade till 1060 och detta med en 50 pipa.

Och behövs verkligen ngt blötare än v-max? :lol: Har för mej att varminterkulorna är platta i botten medan V-max har en svag boattail.. lättare att ladda och blöta som f-n gör att valet är enkelt tycker jag :rolleyes:

Mvh!

He he låter fint de :D

Jo jag tycker att sierran är blötare men som du säger så är nog v-maxen av boattail varianten o liiite lättate o få i hylsan men liiite hårdare :D

Mvh.

Publicerat

Flex,

jag var tvungen att konsultera min laddjournal efter laddningen. Vi laddade 23.0 grains Norma 200 till 1050 m/s.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Flex,

jag var tvungen att konsultera min laddjournal efter laddningen. Vi laddade 23.0 grains Norma 200 till 1050 m/s.

//Henrik

Ok tackar för receptet får köra en stege upp då från 21gr o kolla precisionen :D

Mvh.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Måste lyfta torsbo beställde 100st Norma 222 hylsor vid 15.00 i går o fick dom nu på morgonen 10.00 det är servis :D

Ja då har man alla komponenter för o ladda mellan bettan så nu är det bara o vänta på licensen så man kan hämta ut bössan sen väntar jag på mitt andra Vortex sikte med mil-dot sen är det bara o vänta in kallare väder sen ska det lockas räv :D

post-906-0-88659300-1321528978_thumb.jpg post-906-0-60726000-1321529015_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Måste lyfta torsbo beställde 100st Norma 222 hylsor vid 15.00 i går o fick dom nu på morgonen 10.00 det är servis :D

Ja då har man alla komponenter för o ladda mellan bettan så nu är det bara o vänta på licensen så man kan hämta ut bössan sen väntar jag på mitt andra Vortex sikte med mil-dot sen är det bara o vänta in kallare väder sen ska det lockas räv :D

post-906-0-88659300-1321528978_thumb.jpg post-906-0-60726000-1321529015_thumb.jpg

Mvh.

Säg till senare om du vill handla en burk krut eller två. ;)

Publicerat

Grattis Flex - Sako Varmint is the shit! Har ju en enkelskottare i 6 PPC som jag håller hårt i :wub:

Publicerat
  • Författare

Säg till senare om du vill handla en burk krut eller två. ;)

Ska göra detta men jag har 1kg N530 som jag ska pröva lite laddningar med förs :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Grattis Flex - Sako Varmint is the shit! Har ju en enkelskottare i 6 PPC som jag håller hårt i :wub:

Tack så mycket Rikard :D

Mvh.

Publicerat

spännande detta har också en s491 varmint med 60cm pipa på. hängde dit en bushnell elite 6500 4.5-30 i går. ser ganska stor utt på bössan ^_^

du får höra av dej flex när du fått licensen och provat lite olika laddningar så jag vet på ett ungefär va som kan funka i min!

den köppe ammon jag har fått till att gå bra är v-max 40gr och oryx 55gr

sakos jakt ammo normas övnings sprider som barra den!

Publicerat

Även om jag är kusligt förtjust i kalibern du precis gjort dej av med så tror jag oavett att du blir nöjd med .222. Den löser alla situationer inom de avstånd som blir aktuella när man lockar. Ingen räv under normala omständigheter inom 200 m har klarat sig undan min Vixen och då vet jag att Varminten du har är mer "skjutbar". Nirvana för min del vore en varmint i kal. 223... liiite mer pulver och speed. Inte för att rävarna märker ngn skillnad men det känns lite roligare.

Hade ju en Varmint .243 som MKJ sedemera köpte.. minns så väl en räv på 180 m som satt på en sten och tittade mot mej. Vet att jag tänkte död räv i samma ögonblick som jag fick se den.. tokstabil bössa, liggandes på golvet i tornet, enkelt skott avståndet tilltrots. Tror du blir lycklig med din bössa, kirra dämp på den med så vinner du ytterligare lite skjutbarhet.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

spännande detta har också en s491 varmint med 60cm pipa på. hängde dit en bushnell elite 6500 4.5-30 i går. ser ganska stor utt på bössan ^_^

du får höra av dej flex när du fått licensen och provat lite olika laddningar så jag vet på ett ungefär va som kan funka i min!

den köppe ammon jag har fått till att gå bra är v-max 40gr och oryx 55gr

sakos jakt ammo normas övnings sprider som barra den!

Trevlig rigg :D

Det ska jag göra :D

Tack för tipset :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Även om jag är kusligt förtjust i kalibern du precis gjort dej av med så tror jag oavett att du blir nöjd med .222. Den löser alla situationer inom de avstånd som blir aktuella när man lockar. Ingen räv under normala omständigheter inom 200 m har klarat sig undan min Vixen och då vet jag att Varminten du har är mer "skjutbar". Nirvana för min del vore en varmint i kal. 223... liiite mer pulver och speed. Inte för att rävarna märker ngn skillnad men det känns lite roligare.

Hade ju en Varmint .243 som MKJ sedemera köpte.. minns så väl en räv på 180 m som satt på en sten och tittade mot mej. Vet att jag tänkte död räv i samma ögonblick som jag fick se den.. tokstabil bössa, liggandes på golvet i tornet, enkelt skott avståndet tilltrots. Tror du blir lycklig med din bössa, kirra dämp på den med så vinner du ytterligare lite skjutbarhet.

Mvh!

Nja hippen nu har du inte hängt med riktigt :D

Jag hade ju en Schultz & Larsen men sen ville jag ju ha en Remington sps varmint i 243 men det tog ju så lång dit så då tog jag ju en i 308 som dom hade hemma istället men med den lilla jakten jag ägnar mig åt nu så hade jag svårt o motivera att 30 tusen stog o damma i skåpet så då tyckte jag att de var bättre o sälja så det kom till användning i stället :D

Sen håller jag med dig fult ut när det kommer till 222 i ditt tänk :D

Om jag ska ge lite info hur jag har tänkt med o få i hop en hyfsad bössa så var det tvunget att kosta max 10.000 med tillbehör sen ett absolut krav en grov pipa o kort låda o rak stock o skjuter bra ut till max 200m där känner jag att det är mitt max o prestera kontinuerliga träffbilder.

Då mitt intresse för klass ett vilt är obefintligt så då föll valet på en smidig bössa i 222 den gör sig bra i skåpet o bra på jakt :D

Mvh.

Publicerat

Rörigt.. men hade du inte en .243 innan du satte igång och byta?

Skit samma, till räveriet så blir denna bössa ursmutt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Rörigt.. men hade du inte en .243 innan du satte igång och byta?

Skit samma, till räveriet så blir denna bössa ursmutt!

Mvh!

Stämmer :D

Det tycker jag med :D

Mvh.

Publicerat

Ja, Sako Varmint regerar! (Tikka får vara med på ett hörn också)

Jag hade en Sako 591 Varmint .243 i några år. En kalasbössa att skjuta med, och fjäderfän upplöstes i atomer vid träff : )

Den såldes när jag fick någon idé om att bara ha klass 1 kalibrar. Mest på grund av jakt- och viltmålsskyttet.

Så jag lät custombygga en nästan likadan varmint, men i "trött och gäsp" kalibern .308W.

Kalibern är väl praktisk, men menlös...

Så jag börjar längta tillbaka till en flackskjutare...

//Mv. Danne

Publicerat
  • Författare

Ja, Sako Varmint regerar! (Tikka får vara med på ett hörn också)

Jag hade en Sako 591 Varmint .243 i några år. En kalasbössa att skjuta med, och fjäderfän upplöstes i atomer vid träff : )

Den såldes när jag fick någon idé om att bara ha klass 1 kalibrar. Mest på grund av jakt- och viltmålsskyttet.

Så jag lät custombygga en nästan likadan varmint, men i "trött och gäsp" kalibern .308W.

Kalibern är väl praktisk, men menlös...

Så jag börjar längta tillbaka till en flackskjutare...

//Mv. Danne

Ja 243 är en mycket trevlig kaliber :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Fick mitt andra Vortex sikte i dag med Mil-dot o är tok nöjd mycket sikte för pengarna o grymt bra synfält :wub:

post-906-0-37236300-1321622782_thumb.jpg post-906-0-78555200-1321622783_thumb.jpg

Mvh.