Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kula!

Featured Replies

Publicerat

Hej Alla,

Sköt en älgtjur i helgen med 30-06 11,2g Vulcan som jag blev "påprackad" hos handlaren för ett tag se med löfte om att älgen faller på plats.

Trots tre smällar rakt i lungorna drog tjuren iväg en betydande bit innan den lade sig och givetvis var då bogarna rejält nedblodade. Det var som om någon kört med en mixer där inne.

Nu till min fråga.

Jag vill byta kula eftersom jag tycker att Vulcanen inte levererade i enlighet med mina förväntningar. Har funderat på en 14 g Lapua Mega eller liknande. de av mina bekanta som skjutit med den tunga Lapuan har fått önskad effekt, dvs. älgen har lagt sig ner på plats och ytterligare smällar har inte behövts. Likaså har inte lika stor del av älgen gått till spillo. Jag skjuter hellre ett bra skott med en tung kula än är tvungen att drämma iväg tre "små" för att få omkull älgen.

So, go ahead och ge mig råd om vilken kula jag ska använda.

/Jon

• Svar 54
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

vulcan är en riktigt blöt kula! använt den till räv förut pga dess blöthet i 6,5.

oryx eller megan är mkt bättre lämpade.

Publicerat

Jag har skjutit flera älgar med .30-06 Vulcan 11,2 utan bekymmer, de brukar gå typ 20-30 meter och lägga sig ner sen. Förstår inte bekymret riktigt?, är mina kulor så speciella som jag fått?

Publicerat

Skottplacering.

Valet av mjuka kulor skall ske med eftertanke o med insikten om att ett direkt bogskott blir onödigt "kletigt" att då skjuta tre bogskott,

tja, det gör saken än mer tydlig.

/Christian

Publicerat

Du verkar söka köpeskott och då skulle nog jag med satsa på Lapua Mega.

Publicerat
  • Författare

Skottplacering.

Valet av mjuka kulor skall ske med eftertanke o med insikten om att ett direkt bogskott blir onödigt "kletigt" att då skjuta tre bogskott,

tja, det gör saken än mer tydlig.

/Christian

Givetvis avfyrades antalet skott utan vetskapen att det skulle bli som en satans köttfärs i älgen. Jag är ingen kunnig person vad gäller kulor och dess egenskaper. Det är därför jag ställer frågan.

Tack Side Lock. Det var den sortens information jag efterfrågade.

/J

Publicerat

Måste verkligen älgen falla där den står. Kan inte komma ihåg många sådana tillfällen i vårat jaktlag iallafall trots bra träff oavsett kaliber. Om man vet att man träffar med första skottet. Spelar det någon roll om älgen springer 70 meter efter träffen. (givetvis pratar jag om träff i det "normala" området då)

Jag har provat oryx i 308 och det har fungerat bra men visst har den sprungit kanske 50-70m innan den stupat med lungträff.

Mvh

Tobbe

Publicerat

Redrum,

det är ingen kritik av dig, om det är någon form av kritik så är den av din lätt illvilliga jaktbutiksföreståndare som säljer mjuka kulor utan att berätta/förklara om saken.

Mega är bra, Oryx är ok men typ dubbelt så dyr, Remington laddar bra ammo, både med Accu-tip i 150/180 grain alt om man inte gillar Remington, 180 grain Federal Accubond, de två sistnämnda tillverkarna är inte så vanliga i Svedala men helt ok.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Sorry C, jag blev bara lite "påhoppad" av jaktlaget som var sura för att delar av deras lott gått till spillo. Jag är också sjukt besviken på idioten som tyckte det var kanske den bästa kulan nånsin.

Jag vill ha en kula som sätter stopp så snart som möjligt. Det verkar som om Lapua Mega är den som flest personer här rekommenderar. Jag har funderat på Oryxen men har av vissa (och jag lovar att jag kommer att få mothugg här) hört att Oryxen inte är optimal i just 30-06 då den går lite för fort.

En tung Lapua Mega får det bli, såvida ingen annan har något bra att säga.

/J

Publicerat

Finns ju en uppsjö av fabrikspatroner för högviltsjakt med 30-06. Norma laddar Nosler Partition, Accubond, Swift A-frame m.m. Sako laddar både Barnes TSX och Swift Scirroco. Lapua Mega och Naturalis.

RWS, Blaser, Rhino, S&B..

Sen finns det förståss en jä-la massa amerikanska patroner utöver dessa.. :P

Edit: Blir lite upprepning av C:s inlägg ovan..

/Må

Publicerat

Jag kan rekommendera Lapua Mega, det är enligt mig den bästa fabriksladdade älgpatronen som finns i kaliber .30 åtminstone.

Dock kommer älgarna fortfarande gå olika långt dvs vissa gånger faller dom inom 20m och andra går dom 200m trots likvärdig träff. Enda sättet att få stopp direkt är träff i CNS. Jag strävar efter ett såpass högt lungskott så kulan snuddar underkant på ryggraden, då får man både knall och fall och urblodning vilket jag tycker ger ett bättre resultat än en träff som inte ger urblodning och kräver stickning. Dock har jag för lite erfarenhet för att säga säkert men det är så jag upplevt saken.

Dock så är det ett mindre träffområde än ett centralt placerat lungskott har.

Publicerat

Jag har användt Lapua Mega i min 6,5x55 under flera år utan att älgarna sprungit nämnvärt, (Max 60m med 1 skott i bogen)

Har dock inte användt den till min 30-06 men om den nu rekommenderas där också så får det väl bli det där också.

Kul att en av de mer prisvärda kulorna är de som lyfts fram :wub:

Publicerat

Jag har användt Lapua Mega i min 6,5x55 under flera år utan att älgarna sprungit nämnvärt, (Max 60m med 1 skott i bogen)

Har dock inte användt den till min 30-06 men om den nu rekommenderas där också så får det väl bli det där också.

Kul att en av de mer prisvärda kulorna är de som lyfts fram :wub:

Dräpte min första älg på många år nu i måndags med just Lapua Mega i 6,5.. Så Tikka, Schmidt&Bender och Lapua Mega verkar vara mitt framgångsrecept just nu.. :lol:

/Må

Publicerat

Dräpte min första älg på många år nu i måndags med just Lapua Mega i 6,5.. Så Tikka, Schmidt&Bender och Lapua Mega verkar vara mitt framgångsrecept just nu.. :lol:

/Må

Må- kul o grattis, men lät du potatiskastaren stanna hemma från jakten?

/Christian

Publicerat

/Må

Grattis till Älgen ^_^

Det behövs inte mer för att få en perfekt dag i skogen :lol:

Publicerat

Må- kul o grattis, men lät du potatiskastaren stanna hemma från jakten?

/Christian

Nejdå, 9,3:an fanns med och var laddad vid trånga skogspass.. ^_^

post-698-0-47722000-1318504517_thumb.jpg

Grattis till Älgen ^_^

Det behövs inte mer för att få en perfekt dag i skogen :lol:

Tack för det!

Nog om detta i denna tråd.. :P

/Må

Publicerat

Finns en hel del som inverkar på hur snabbt älgen lägger sig, tex spelar det roll om lungorna är fylld med luft,inte många som tänker på det, men det spelar ganska stor roll,är det en tjur kan den vara helt "stirrig" när det är brunst, är älgen påmotad av hund eller drev kan det åxå spela in.

Bara som en reflektion att det kanske inte enbart är kulan. Vulcan är som sagt "blöt" och kan ge ganska bra chock i älgen, så en sån i lungpaketet "borde" ge hyffsat snabb effekt, men samtidigt grisar den ju ber lite mer vid träff i hårdare partier. Tyvärr är det ju så att ju längre en älg går efter skottet ju mer blod pumpar det ut i hinnor. En svår balansgång..............

Publicerat

Hej, har själv använt de flesta kulor ovan, ett tips är Remingtons Core-lokt SP 180 grain, till 308 ger jag mellan 215-275 kr/20 st. En kanonkula för både rå, gris och älg.

Sedan ska man vara medveten om svårigheten att jämföra kulor efter de klövvilt man skjuter. Ska det vara någon statistisk säkerhet så kommer de flesta jägare inte upp i det antalet fällda djur under en livstid.

Tips!

RG

Publicerat

30-06 Norma Oryx, 11.7 gram

Publicerat

Jag sköt min första älg med oryx i 6,5*55 1 skott i bogen, så gott som inget förstört i bogarna och den gick 20 meter innan den la sig. Kan inte säga annat än att jag är rejält nöjd med oryx.

Publicerat

Et pragmatisk svar från en pragmatisk jägare:

Använd samma patron, som dom andra i laget. Då slippar du ilskna jägare som tyckar att "ungdommarna" använder fel ammunition...

Alternativt skulle jag välja en tung Norma Oryx. Jag har inte erfarenhet av Oryx'n i 30-06, men den duger gott .223, 6 x 70R, 6,5 x 55, 308 win och 8 x 57.

vh Lars

Publicerat

Jag undrar bara hur Oryxen kan vara så dyr? Är det bara för att folk betalar?

~20 kr pangen för 6,5x55...

Var ligger pengarna? Kulan? För krut + hylsa är ju inte 2 kr i tillverkningsledet.

Publicerat

Norma är ett vinstdrivande företag så tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Dels ska löner betalas och dels ska ägarna tjäna en hacka också. Det är inte välgörenhet de bedriver.

Publicerat

Norma är ett vinstdrivande företag så tillverkningskostnaden är ganska ointressant. Dels ska löner betalas och dels ska ägarna tjäna en hacka också. Det är inte välgörenhet de bedriver.

Det gäller väl alla företag? Men vinst och ocker är skilda saker...

Publicerat

Har testat federal Fusion 3006. 180 grains med bra resultat från rådjur till 150 kg + galt. Den höll ihop fint och chockverkan var bra.

Dem finns i samtliga interjaktbutiker och i jägarbutiken.se. Pris från 350 kr - 450 kr. Kommer bli mitt kulval i min 308 Win.

Länk till hemsidan: Fusionammo.com