Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kula!

Featured Replies

Publicerat

Det gäller väl alla företag? Men vinst och ocker är skilda saker...

Priset styrs inte av tillverkningskostnad.

Det styrs av vid vilket pris funktionen (försäljning = pris * volym) har sitt max värde.

Om ni vill ha lägre priser får ni låta bli att köpa Oryx tills Norma ser att funktionen har sitt max vid ett lägre pris.

• Svar 54
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Et pragmatisk svar från en pragmatisk jägare:

Använd samma patron, som dom andra i laget. Då slippar du ilskna jägare som tyckar att "ungdommarna" använder fel ammunition...

Alternativt skulle jag välja en tung Norma Oryx. Jag har inte erfarenhet av Oryx'n i 30-06, men den duger gott .223, 6 x 70R, 6,5 x 55, 308 win och 8 x 57.

vh Lars

Problemet är att i just det laget är många så ålderstigna att deras ammunition kanske inte tillverkas utan är en kvarleva från typ första världskriget. :)

Många verkar vara nöjda med oryxen och Oryxen känns ju därför som ett tryggt alternativ, men den är så satans dyr. Lapua Mega verkar vara den kula som balanserar pris och effekt.

@ upptag71: Det du säger stämmer. Problemet med Vulcanen denna gång var att jag inte fick genomslag utan hittade två av tre kulor i bogarna. Ett genomskott har jag förstått ger bättre "dödsverkan" då blodtrycksfallet kommer snabbare. Dessutom grisar det ju ner mindre när det inte blir som en explosion inne i viltet. Fast precis som du konstaterar är det en svår balansgång, för man vill ju att djuret ska dö. Svårt det här :rolleyes:

Publicerat

Har testat federal Fusion 3006. 180 grains med bra resultat från rådjur till 150 kg + galt. Den höll ihop fint och chockverkan var bra.

Dem finns i samtliga interjaktbutiker och i jägarbutiken.se. Pris från 350 kr - 450 kr. Kommer bli mitt kulval i min 308 Win.

Länk till hemsidan: Fusionammo.com

Inte för att dissa men har hört ett och annat om Fusion ammon och dess tendens att splitras som gör att jag är högst tveksam. Hade nog hållt mig till rå med den ammon och mindre grisar med träff bak bogen.

Publicerat

Köpte mig en ask Laupa Mega 12g till 30.06:an i veckan.

Bytte bössa ifjol från en lånad 308 till en ärvd 30.06:a. Fick med några skott Norma Alaska som nu börjat sina och eftersom så många här på forumet är nöjda med Laupa så måste man ju prova. Är ju lite billigare iaf! :)

Ska på skjutbanan senare idag och se hur den går. Bör väl inte vara någon jätteskillnad då det är i det närmaste samma kulvikt.?

Publicerat

Mr Keep- det där med träffläget kan man inte säga något om,

tråkigt nog, alla vapen är individer, med undantag för blaser som faktiskt har ett gott rykte om att sätta det mesta på samma riktpunkt så måste man prova ny ammo, noggrant,

det kan med hänvisning till annan V0, annan kulform, annan kulvikt medföra att pipsvängningar såväl som den praktiska rekylupptagningen ändrar träffläget påtagligt,

både i vertikal och horisontel riktning.

Browning- du kan inte utveckla dig lite mer om det du hört om Fusion, har du sett några resultat för egen hand? Det är alltid intressant att läsa om utvärderingar av kulor.

/Christian

Publicerat

Har jagat en hel del med Oryx med gott resultat, och den kulans kvaliteter dyker ju upp till diskussion titt som tätt här. Utan att ta ställning till om den är för dyr anser jag att det är ojuste att jämföra en bondad kula med icke-bondade; det är fullt rimligt att en bondad kula är dyrare då den kräver ytterligare moment vid tillverkning. Och dessutom ger en säkrare funktion.

Ed: eller rättare sagt- klart man kan jämföra men den bondade ska rimligen vara dyrare. Frågan kvarstår dock hur mycket...

Publicerat

Browning- du kan inte utveckla dig lite mer om det du hört om Fusion, har du sett några resultat för egen hand? Det är alltid intressant att läsa om utvärderingar av kulor.

/Christian

Gick eftersök på en 40 kilos gris skjuten med FF mitt i bogen, manteln hade delat sig och jag grävde ur den ena biten cirka 60-70cm ovanför markhöjd från en gran (svår att avgöra höjden pga snö och dåligt minne)

Vet att polaren sköt en till gris i den storleken, bogskott och samma sak. Till rådjur har de ju funkat bra.

Tänk att gå som hundförare med en opålitlig ammo som splitras? Kan man lika gärna skjuta slugs :ph34r:

Har något minne om att det även var något i den stilen skrivet i någon jaktblaska men vilken minns jag ej.

Har själv inte skjutit med dessa och det finns ju som många ovan nämnt bra ammunitionsval till rimlig peng.

Publicerat

Browning,

gott då vet man var dina erfarenheter kommer ifrån, helt klart udda resultat från en kula, alltid lika intressant med detta.

Personligen är jag en stark förespråkare för vanliga kulor SGK, SST mfl, bondat/mono kulor är i mycket överkurs enligt mig för det svenska viltet.

Men alla är vi olika o har olika uppfattningar om vad som är "bra" prestanda från en kula.

Råden som har angetts ovan är så pass goda att de i mångt skulle kunna utgöra en "sticky" eller motsvarande för val av jaktkula, då särskilt med hänsyn till jaktlagets krav.

/Christian

Publicerat

Håller med dig Christian. Finns en uppsjö goda kulor icke bondade och bondade sådana.

Men om man nu har ett kräset jaktlag så kan man göra som "de flesta", köra en Lapua eller Oryx. Då kan ingen klaga på pluggen i varje fall.

Publicerat
  • Författare

Har jagat en hel del med Oryx med gott resultat, och den kulans kvaliteter dyker ju upp till diskussion titt som tätt här. Utan att ta ställning till om den är för dyr anser jag att det är ojuste att jämföra en bondad kula med icke-bondade; det är fullt rimligt att en bondad kula är dyrare då den kräver ytterligare moment vid tillverkning. Och dessutom ger en säkrare funktion.

Ed: eller rättare sagt- klart man kan jämföra men den bondade ska rimligen vara dyrare. Frågan kvarstår dock hur mycket...

Som jag har förstått saken är Oryxen inte så galet mycket dyrare för de som handladdar. Oryxkulan där kostar ju typ 8 spänn styck. säg att det är en produktionskostnad om max 15 spänn smällen.

Lösningen verkar vara att antingen skjuta annan köpeammunition eller handladda.

/J

Publicerat

Jag använder oryx 10,1 gram i min 7mm. Lätt kula med hög fart.....(Laddar dock själv, kostnaden/skott kanske är runt 10-12kr utan ha räknat på gällande priser idag...)

Bra skottverkan, utan onödig köttförstörning på det som jag skjutit. Dock exploderade ett bogblad vid ett skott nästan rakt fram ifrån. Endast liten vinkel och på ca 30m. Där kasserades det nog 5-8kg kött. Annars måttligt med bortskuret kött(Max 0,5kg-1kg/skjuten älg)

Inga genomskott, den som blev skjuten nästan rakt fram ifrån nådde kulan ej vommen.

Så Oryx kulan är jag mycket nöjd med. Men sen är det här med priset..... Har tänkt att testa Sciroccon istället(Men det har inte blivit av än då jag fortfarande har ett gäng oryx kvar). Samma typ av kula fast lite billigare.

Publicerat

Inte för att dissa men har hört ett och annat om Fusion ammon och dess tendens att splitras som gör att jag är högst tveksam. Hade nog hållt mig till rå med den ammon och mindre grisar med träff bak bogen.

kan bara tala för mig själv och det är som sagt alltför få vilt som har nedlagt med kulan för att man skall veta. men men det han bli 4 vilt med 3006:an och den kulan innan den såldes.

3 vildsvin och ett rådjur. Alla grisarna sköts genom båda bogarna med knall fall som rsultat. På den större galten så orkade den inte ta sig genom pälsen på andra sidan efter passerat genom bogarna(träffade även ryggradens nedredel om jag int eminns helt fel). Avståndet var bredsida från 45 m.

Nedan kommer en bild på kulan urtagen ur galten.

Din erfarenhet av kulan verkar ju inte bra alls, kanske är som med allt annat som säljs billigt att det skiljer sig en del kvalitetsmässigt mellan askarna...

Har testat Oryx i 375 HH och gillade inte effekten i den gav när jag placerade kulan i bogen! Mycket grisigt! Kanske för mjuk för en såpass kraftig kaliber?

post-3201-0-11579300-1318629110_thumb.jp

post-3201-0-92759700-1318629131_thumb.jp

Publicerat

Här är en 13gr oryx kula skjuten ur en Tikka T3 Varmint 300 vin mag på 80m genom en 20l vattendunk o fram grävd ur sandvallen o har även skjutit 5st rådjur som inte har gått en meter o köttförstöringen har vart minimal.

post-906-0-04883400-1318658532_thumb.jpgpost-906-0-14168900-1318658557_thumb.jpgpost-906-0-84718900-1318658580_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Det är alltid intressant att höra om andra jägares erfarenheter med olika kulor.

Nu är jag rätt fast övertygad om att det absolut viktigaste för korta flyktsträckor är skottplaceringen, kulvalet och vilken hylsa kulan skjuts ur har i sammanhanget lite mindre betydelse.

Det gäller att välja träffläge efter kula, använder du en hårdare kula så kanske du skall sätta den i bogen för fullgod effekt. Väljer du iställt att använda en mjukare kula så är givetvis spjälstaketet en lämpligare skottplacering. Sätter du en mjuk kula som t ex vulkan i bogen så kommer det att bli lite grisigt men frågan är om man kan skylla det på kulan :unsure: Vulkan är ju annars normalt sett en kula som ger lite kortare flyktsträckor med rätt stor effekt/vävnadsskada. Att älgarna har en flyktsträcka på 10-50m är fullständigt normalt oavsett kaliber och kulval, skall du komma ifrån det så gäller det att träffa CNS på ena eller andra sättet.

Jag har genom åren använt allt ifrån hårda kulor som t ex Barnes X eller Swift A frame till så kallat blöta blyspetsar som ballistic tip och sierra gameking med alldeles utmärkt resultat.

Däremot gäller det så klart att använda en kula som du som jägare tror på för det egna välbefinnandet skull, vad jaktkompisarna tycker om saken har också en viss påverkan. Använder du 30-06 med Oryx eller Mega har du såklart gjort ett riktigt "svenssonval" vilket torde vara rätt safe i de flesta miljöer :D

Henrik

Publicerat

Tar kort paus från husrenoveringen (dum helg; jag vet... självvalt genom att inte satt igång tidigare, men inte självvalt just nu...:blush: ).

Utvärderade Oryx 200 grs när jag började använda den i min .308 genom att skjuta i blött tidningspapper på olika avstånd från 0 till 225 meter. Resultatet i uppsvampning ses på bilden, och viktförlusten mot avstånden syns i grafen. Utgångshastighet 724 m/s; om jag minns rätt borde den enligt Normas ballistikprogram vara nere i 551 på 225 meter. Med reservation för att det var en del år sedan jag gjorde detta... och att jag inte orkar kolla igen.

Oryx1.jpg

ViktminskningOryx.png

• 8 months later...
Publicerat

vulcan är en riktigt blöt kula! använt den till räv förut pga dess blöthet i 6,5.

oryx eller megan är mkt bättre lämpade.

Hur kommer det sig att norma utmärker vulkanen som en utmärkt vildsvinskula trots att den är så blöt? Får man inte dålig genomträngning till de vitala delarna i svinet med en blöt kula?

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Komponenter/Kulor/Norma-Vulkan/

Publicerat

@Outdoorsman...riktigt trevlig presentation...heders! Har också bra erfarenheter av Oryx 200 grains i kal .30 vid Vo ca 775 m/s (30-06). Den är ganska initialblöt men håller ihop bra och håller kursen bra i viltet...åtminstone de handfull älgar jag skjutit med den :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Publicerat

Hur kommer det sig att norma utmärker vulkanen som en utmärkt vildsvinskula trots att den är så blöt? Får man inte dålig genomträngning till de vitala delarna i svinet med en blöt kula?

http://www.norma.cc/...r/Norma-Vulkan/

Det är väl som tidigare nämnts en fråga om skottplacering (samt storlek på gris).

Norma har ju också marknadsfört Kalahari som en utmärkt jaktkula på längre håll........Reklam är något fantastiskt.

Raggarö

Publicerat

http://www.norma.cc/...r/Norma-Vulkan/

Har nu bara skjutit några svin med vulcan men de har då gett fullgod effekt, lite för mkt för min smak så jag har därför numera oryx i skåpet.

Däremot känner jag ett par st som skjuter mkt gris och de fördedrar vulcanen för dess ofta "drösa i backen fort" effekt, nu är det ju som oftast -100kg gris som fälls och hur prestandan ser ut på 150kg galtar ska jag inte uttala mig om.

Jag tar hellre jycken och spårar några meter än alternativet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tycker att du ska testa ammo från rhino för jag tycker att den funkar utmärkt och svampar upp sig fint och ger mycket död och skjuter inte sönder allt förmycket på dom älgar jag har sett, en av dom värsta jag sett var fabriks laddad 13g oryx i 30-06 för det var riktigt grisigt men som ni säger beror det mycket på skott placeringen. För jag upplever rhinon som en ganska hård kula.

Publicerat

Är inte Rhino belagd med molly-coating. Det ska innebära att man får ett högre tryck, eller?

Kan man blanda dem med kulor som inte är molly behandlade utan att tappa precision?

Publicerat

Är inte Rhino belagd med molly-coating. Det ska innebära att man får ett högre tryck, eller?

Kan man blanda dem med kulor som inte är molly behandlade utan att tappa precision?

Jo det stämmer bra det, de vet ja inget om faktiskt men är det inte för att få ett längre pipliv eller har jag fel??

Vissa säger att det inte går men dom jag har vare kontakt med som kört med rhino har du inte märkt nån skillnad men beror väl mycket mellan olika vapen, men varför man inte ska blanda molly behandlade och blanka kulor är det inte för att det nötter mer på pipan eller hur är det???

Publicerat

Hur är Normas Swift A-frame? Några bra/dåliga erfarenheter? Tänker främst vid jakt på älg och gris.

Publicerat
Hur är Normas Swift A-frame? Några bra/dåliga erfarenheter? Tänker främst vid jakt på älg och gris.

Har bara använt den vid älgjakt, snabb men begränsad expansion, oftast genomskott. Laddar 16,2g a-frame kulan själv, har aldrig provat Normas fabriksladdade.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har laddat upp en drös Rhino till 6,5:an till klass 1. (9,1 gram)

Har dock inte provskjutit i djur än. Använder än så länge Oryx.

Anledningen till att jag köpte in mina Rhino (Som visat sig vara riktiga tätskjutare) är att jag använder Mollade Scenar till toppfågeln.

Och om vi tittar på toppfågelammon så får jag både en träffläges förändring och en ökad spridning om jag blandar blanka och mollad ammo.

EFter ca dussinet avfyrningar med mollad plugg kryper träffbilderna ihop igen. Det skall dock sägas att vi talar om ganska små förändringar som ligger på gränsen av vda jag med min skjutskicklighet kan säkerställa.