Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat

det är synd att det bara är blötsnö som kommer.

hade det varit "riktig" snö så hade det varit perfekt att snara nu.

det är då full aktivitet på åtlarna.

Hur många var det ni tog iår? :)
  • Svar 516
  • Visningar 48,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

Nej jag fick skjuta min första räv i måndags på åteln som jag startade nu i vinter :) Annars har jag bara skjutit en skabb förra veckan på gården :) Såg en till igår men fick aldrig skottläge på den :( Man kanske ska skriva om vakjakten här istället :) Och grattis till 12 skjutna rävar! Inte illa pinkat :P

Mvh

Grattis!!!

Såg igår kväll när räv nr13 korsade isen, men sedan försvann den. Ikväll kring kl 21:00 så spanade jag över isen och strax efter nio så dök den upp igen, smög upp på lagårds botten, 5min senare var tiken skjuten.

post-4534-0-44995600-1334350792_thumb.jp

Publicerat

Grattis!!!

Såg igår kväll när räv nr13 korsade isen, men sedan försvann den. Ikväll kring kl 21:00 så spanade jag över isen och strax efter nio så dök den upp igen, smög upp på lagårds botten, 5min senare var tiken skjuten.

post-4534-0-44995600-1334350792_thumb.jp

Grattis ännu en gång :) Blir nog enklare för mig att få in rävar till åteln nästa år då jag ska börja åtla redan före augusti i år :) Började i januari i år :)

Mvh

Publicerat

PICT0056

DSC00580

Lägger upp en bild på räven jag sköt och fönstret i vakkojan :)

Mvh
Publicerat

jag har tänkt bygga mig en vakkoja till räv i sommar :D

men jag undrar vad ni har för att värma upp kojan (har inte tillgång till ström)

MVH

Publicerat

Corona värmare

Publicerat

men jag undrar vad ni har för att värma upp kojan (har inte tillgång till ström)

MVH

Corona fotogen värmare & gasol element.

Fotogen värmaren använder jag bara till att få upp värmen i kojan, första timmen eller så.

Den avger ganska mycket ljus så det är bra om man kan skärma av. Kan lukta lite

beroende på fotogen. Lite bjekligt att fylla på när det är kolsvart.

Gasolen funkar som underhållsvärme. Avger inte så mycket ljus så den är lättare att avskärma. Luktar inte.

Tänk på att ha bra ventilation :)

Publicerat

Corona fotogen värmare & gasol element.

Fotogen värmaren använder jag bara till att få upp värmen i kojan, första timmen eller så.

Den avger ganska mycket ljus så det är bra om man kan skärma av. Kan lukta lite

beroende på fotogen. Lite bjekligt att fylla på när det är kolsvart.

Gasolen funkar som underhållsvärme. Avger inte så mycket ljus så den är lättare att avskärma. Luktar inte.

Tänk på att ha bra ventilation :)

okej får ta och skaffa mig en fotogen värmare :D

Publicerat

MVH

Bluecat gasol värmare

Den är liten, behändig och ger lagom med värme :)

Den är dessutom sådan att man kan stoppa den i ryggsäcken (när den kallnat något :blink: ) för att sedan användas på passet , i tornet eller i nästa koja.

Lite dyra flaskor men de håller ganska länge.

Ska tillägga att de knappt ger något ljus eller ljud ifrån sig

Publicerat

Bluecat gasol värmare

Den är liten, behändig och ger lagom med värme :)

Den är dessutom sådan att man kan stoppa den i ryggsäcken (när den kallnat något :blink: ) för att sedan användas på passet , i tornet eller i nästa koja.

Lite dyra flaskor men de håller ganska länge.

Ska tillägga att de knappt ger något ljus eller ljud ifrån sig

okej tack för svaret det verkar vara ett bättre alternativ :D

Publicerat

okej tack för svaret det verkar vara ett bättre alternativ :D

Ingen orsak!

Däremot så kan jag inte klanka ner på fotogenvärmaren för den saknar jag erfarenhet av, jag kan bara rekommendera det jag använt och är nöjd med. B)

Publicerat

Drar igång coronan 1-2 Tim i förväg beroende hur kallt, drar sedan ned den på lägsta när jag sätter mig. Ang ljuset har jag skärmat av med en gammal handduk funkar bra

Publicerat

jag får ta och fundera ett tag men båda verkar ju funka bra :D

tack för alla svar.

• 3 months later...
Publicerat

snart drar det igång igen...börjar lite med att locka på markerna, sen kör jag vakjakten på de "lata" nätterna :)

Publicerat

Funderar på att dra igång en åtel, hur funkar det med använda fisk? Hur stora mängder kan tänkas behöva? Ska det lukta fan och jävulskap eller bara köra på hela fiskar som man slänger ut på lämpligt ställe?

Publicerat

Funderar på att dra igång en åtel, hur funkar det med använda fisk? Hur stora mängder kan tänkas behöva? Ska det lukta fan och jävulskap eller bara köra på hela fiskar som man slänger ut på lämpligt ställe?

Fisk är perfekt för de luktar ju samtidigt som räven nog tycker det är gott :D Osså är de bra om de luktar :D

Mvh

Publicerat

Tyvärr! Har inte fisk funkat för mig, kommer det räv så tar dem fisk men den kommer inte :(

Publicerat

Blir nog till att försöka åtla in med firre. Kanske blir en kväll med gäddfiske och mete :D

Publicerat

Jag åtlar me all fisk jag kan få tag på och de funkar bra :D Så de är bara att gesig ut och försöka dra lite fisk :D

Mvh

Publicerat

Fick en gädda som skall ut, måste dra upp lite mer småfisk för vassdraget dog efter första fighten :(

Publicerat

Fick en gädda som skall ut, måste dra upp lite mer småfisk för vassdraget dog efter första fighten :(

Härligt :D Är i stugan nu och samlar på mig fisk förra gången vi var här så for jag hem med tio kilo fisk :D

Mvh

Publicerat

Du kan ju göra fisken lite mer attraktiv genom att kapa upp den i bitar och lägga dem i en hink vatten med lock i några dagar (sura till den )

Då kanske den drar in lite med lukten :yes:

Själv så får jag mest vitfågel på åteln när jag lägger dit fisk men det beror väl på att jag bor på en ö :tongue:

Publicerat

Skall nog ordna så den blir attraktiv :D Men behöver mera, massor med mera! Hoppas jag vaknar tidigt imorgon så jag kan börja med rovfisket. Enklast hade varit att ta gädda, vikt/tidsenhet sett :)

Publicerat

är i stugan i helgen och har fiskat upp 8 kilo fisk som ska gå till åteln :) Förra gången jag var här så for jag hem med tio kilo :) ska även prova göra någon stinkbomb me att hacka upp två gäddor i bitar och lägga i vatten och låta de gosa upp sig i värmen och sen stänka ut de på åteln :D

Mvh

Publicerat

:tongue: Det låter som det kommer lukta sur fisk hos er :yes:

Jag har precis varit ute vid hönshuset och expiderat en ung skabbräv som förirrat sig in i fällan som jag gillrade förrgår när jag såg honom första gången.

Hoppas inte hans kamrater från grytet har hittat samma parasiter, det hade varit trevligt med några fullpälsade gynnare till vintern..