Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt parti vill utrota vargen

Featured Replies

Publicerat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952186.ab

Ett nytt parti med en enda fråga – att utrota vargen i Sverige – börjar tar form. Naturdemokraterna hoppas kunna få in en fot i riksdagen, och därmed inflytande över rovdjurspolitiken.

– Folk är trötta på att bli överkörda och att plöja ner en till synes outsinlig mängd skattepengar på ett djur som inte ens är utrotningshotat, säger en av initiativtagarna, Gunilla Grönvall, till Norrtelje Tidning.

Ordförande i partiet är jägaren Marcus Werjefelt.

Publicerat
  • Författare

Lite trångt med en fråga i partiet kan ju tyckas. Men en ack så viktig fråga. ;)

Mvh John

Publicerat

Problemet med enfrågespartier är att om de nu får något mandat, vad gör de i de andra frågorna då?

Piratpartiet t ex visade ju sig bli ett nytt vänsterparti när det i början hade mer drag åt höger...

Publicerat

Framför allt kommer det säker fram en än tydligare motpart. Att stå för en total utrotning (oavsett vad)

är politiskt självmord och faktiskt komplett ignorant i mina ögon. Det enda det leder till är fler muppar i

skogen som gör jakt osäker (de som vill stoppa jakten) samt att den politiska debatten aldrig kommer

att tas på allvar - ingen kommer att lyssna på den andre och den kommer att hålla på till nästa istid.

Publicerat

Tror inte heller riktigt på satsningen som sådan, alltså långsiktig överlevnad baserat på varg och rovdjur. Det är en grupp "vanliga förbannade människor" som driver en fråga med hjärtat utan, förmodad, större politisk erfarenhet.

Men det kan ge viss stress på de andra partierna åtminståne på det regionala planet att agera mer kraftfullt. Nån måste ta svarte petter rollen att vara obekväm, och för det har dom mina fulla sympatier.

Kan man bredda sin agenda till ett landsbygdsparti som tar vara fler frågor som vi brottas med på landsbygden tror jag dock dom kan vara att räkna med.

Publicerat

Lokalt och regionalt kan de nog komma in i maktens korridorer. Det finns ju en uppsjö enfrågepartier som gjort det, exvis sjukvårdspartiet, pensionärspartiet samt en bunt lokala partier typ "kommunens väl"... En del av dom har faktiskt kommit in i region/landsting och inte bara kommun.

Publicerat

Inget parti som jag kommer stötta men jag får nog endå ge en liten applåd till initativtagarna för att dom faktiskt göra något.

Jag ställer mig tvivlande till att budskapet "utrota vargen" ska ta dom längre än till komunal nivå (om ens dit) men den som lever får se, kanske växer dom, kanske försvinner dom.

Publicerat

Ha ha... Vilka dårfinkar.

Men vi är ju en demokrati, så de kommer såklart att får den makt och inflytande de förtjänar.

Publicerat

Det är knappast bästa sättet att angripa problemet med varg, men jag är ändå lite nyfiken att se hur det går för dem.

Man läser ofta om hur många som är positiva till en livskraftig vargstam men när man talar med folk mellan fyra ögon känns det inte helt ovanligt med dem som önskar att vargen utrotas.

Publicerat

Det är knappast bästa sättet att angripa problemet med varg, men jag är ändå lite nyfiken att se hur det går för dem.

Man läser ofta om hur många som är positiva till en livskraftig vargstam men när man talar med folk mellan fyra ögon känns det inte helt ovanligt med dem som önskar att vargen utrotas.

Visst är det så, frågan är dock om folk är beredda att stötta ett parti som bara driver den frågan eller om det kanske finns andra frågor som känns viktigare. Skall onekligen bli spännande att se hur det går för dom.

Publicerat

Skeptisk till att de trummar ut budskapet "utrota varg" men iövrigt så känns det här betydligt mer kreativt och rumsrent än allehanda hot och skit gentemot bevarandesidan. Och inte heller jag kommer att stötta partiet även om jag kan känna någonslags medkänsla för initiativet. Nuvarande frånvaro av förvaltning känns INTE bra..

Mvh!

Publicerat

Skrev följande idag i ett helt privat mail om saken,

-"Att det kommer till detta visar bara på det totala misslyckande som den rådande "förvaltningen" har kommit att bli,

egentligen inte förvånad men ändå lite förundrad,

om ni har läst NVV:s uttalande häromdagen så var det ett av de mest förvirrade budskap jag sett sentida,

jag är otroligt kluven inför detta, dels applåderar jag ett demokratiskt initiativ, å andra sidan tar jag min för pannan då det är ett politiskt självmord att driva en politik som inte kan förankras i verkligheten eller realiseras.

Givet är att man genom att komma med i riksdag, kommun faktiskt får ett mer direkt inflytande och kan bli mer initierade."

Något jag står för även offentligt,

tror jag att de kommer att lyckas, nej,

är det bra för en omdaning av det politiska agendan och spelplanen, absolut,

kan det leda till att det etableras en aktiv förvaltning av rovdjur, kanske och det gör det hela i mina ögon helt klart värt hela projektet.

/Christian

Publicerat

Är benägen att hålla med Christians resonemang.

Vad jag däremot tycker är olyckligt är att syftet är så in i vassen radikalt att jag tror att det riskerar att få ett löjets skimmer över sig. Precis som det tenderar att bli oavsett agenda när det kommer till radikalism/extremism/rasism osv.

Att föra fram "utrotning" i en fråga som är så pass infekterad i både politiken men framförallt media känns spontant lite fel även om jag både förstår och hyser sympati för företeelsen.

//F

Publicerat

Nu är det faktiskt inte så att partiet driver på för utrotning utan endast för en vettig förvaltning.

Nu kan ett sådant här parti göra riktig nytta genom att visa att det är ingen liten fråga för väldigt många människor.

//Lasse D.

Publicerat

Nu är det faktiskt inte så att partiet driver på för utrotning utan endast för en vettig förvaltning.

Nu kan ett sådant här parti göra riktig nytta genom att visa att det är ingen liten fråga för väldigt många människor.

//Lasse D.

Gick bara på vad som stod i länken till Aftonbladet. Det ska man naturligtvis vara försiktig med.

//F

Publicerat

Såg onekligen lite bättre ut, ja.

//F

Det här är faktiskt lite intresant för den första rubriken som DN hade var att de ville utrota vargen.

Detta backade DN ifrån med blixtens hastighet,

inom en halvtimma så hade tagit in en dementi & den blivande partiledaren fick presentera sig.

Jämför detta med då Magnus Rapp pratade om att tjuvjakten eskalerade det tog dagar innan någon annan fick utala sig.

Du kan inte ignora ett politiskt parti och kalla det för en jägarlobby .

//Lasse D.

Publicerat

Nu har jag letat men inte sett en enda länk till partiet utan en till aftonslaskan som jag inte tänker öppna därför att det är väl som att låta satan citera bibeln, dn kan vara bättre men finns det ingen länk direkt till partiet? det enda jag fick upp var fejjan!

Tänker man igenom det hela och lägger fram en trolig politik, gäller ju inte bara ett område utan en balans i allt, skulle mycket väl kunna hjälpa till för att få mitt intresse bevarat!

Publicerat

"Aftonhoran", "Aftonslasket", "Aftonförtalet"...kärt barn har många namn :D

Publicerat

Nu har jag letat men inte sett en enda länk till partiet utan en till aftonslaskan som jag inte tänker öppna därför att det är väl som att såta satan citera bibeln, dn kan vara bättre men finns det ingen länk direkt till partiet? det enda jag fick upp var fejjan!

Tänker man igenom det hela och lägger fram en trolig politik, gäller ju inte bara ett område utan en balans i allt, skulle mycket väl kunna hjälpa till för att få mitt intresse bevarat!

Vi får väl hoppas att det kommer en länk, jag tror att en parti som tar upp glesbygds frågor & jaktfrågor kan ha en framtid.

Speciellt om alla företrädarna inte kommer från glesbygd såsom det är i detta fallet.

Ett av de främsta argumente som SNF kör med är "Jägarlobbyn" detta argumentet faller platt gentemot ett politiskt parti.

Det roliga är det att om SNF försöker argumentera emot ett parti så blir de ett särintresse.

Om ni tittar på webfrågar (I DN) just nu så kan 12 % tänka sig att på ett sådant här parti,

skulle det visa sig hålla i tex en SIFO undersökning skulle vi få en helt annan situation i vargfrågan.

Det går inte att avfärda ett parti som har lika många röster som Kd + C.

Det skulle vara ett av de större partierna i Sveriges riksdag.

//Lasse D

Publicerat

:D när jag blir stor så har de inget presstöd! ;)

Vi får väl hoppas att det kommer en länk, jag tror att en parti som tar upp glesbygds frågor & jaktfrågor kan ha en framtid.

Speciellt om alla företrädarna inte kommer från glesbygd såsom det är i detta fallet.

Ett av de främsta argumente som SNF kör med är "Jägarlobbyn" detta argumentet faller platt gentemot ett politiskt parti.

Det roliga är det att om SNF försöker argumentera emot ett parti så blir de ett särintresse.

//Lasse D.

Det skulle behövas, när gamla sådana partier fiskar mer röster hamnar man i städerna, finns en hel del saker att ta i som etablerade partier ser som lite het potatis. glesbygd, miljö och rättsfrågor!

Publicerat

Kom på en sak!

Vem är värd vad? alla partier står ju för utrotning av någonting så varför inte ett vargutrotarparti, alliansen har ju försökt utrota latmasken och den grönröda röran har ju försökt utrota möjligheten till välfärd, SD har ju ensamt försökt utrota invandringen och nu får vi se i nästa val om naturdemokraterna slår SD:s 7.8% annars vet vi ju vem som är värd mest eller!

Publicerat

Aftonpisset får du inte glömma!

Publicerat

Snokade lite... tog detta från deras Facebook Naturdemokraterna

Så på sätt och vis har ju Aftonbladet inte varit helt ute och cyklat denna gång..

Gunilla Grönvall

Nytt riksdagsparti har bildats-Naturdemokraterna.

Naturdemokraterna vågar stå rakryggade för det många önskar men inte vågar uttala.

Vi är ett enfrågeparti som står för NOLLVISION i vargfrågan.

Vi kan inte leva med oskygga vargar runt husknuten. PUNKT!

Naturdemokraterna ska verka för en levande landsbygd.

För att få landsbygden att överleva finns det många viktiga frågor att engagera oss i men ingen så viktig som vargens återkomst!

Får vi inte rätsida på rovdjurspolitiken kommer varken frågor om mobilnät eller annan service vara viktiga om några år för då har folk

gett upp sina livsverk!

Folk är trötta på att bli överkörda och att plöja ner en till synes outsinlig mängd skattepengar på ett djur som inte ens är utrotningshotat.

Sveriges rovdjurspolitik har förvandlats till en lekstuga som förvaltar skattepengarna som just leksakspengar!

Man kan inte flytta vargar för miljontals kronor till ingen nytta. Det är dessutom djurplågeri på hög nivå att hantera vilda djur på detta sätt.

Inte ens rovdjurshandläggarna orkar ju med sina jobb längre!

Hade rovdjurspolitiken förts med normal vett och sans från början och man inte släppt det vind för våg till att spåra ur helt hade många fler kunnat acceptera att leva med ett BEGRÄNSAT antal vargar i landet!

Nu har det skevat ur helt o hållet-ingen vet hur många vargar som ränner runt i skogen med säkerhet och vi plöjer ner fånigt stora belopp på att utföra konstgjord andning på ett djur som inte är utrotningshotat!

För att få debatten framåt och göra våra röster hörda kan vi endera anpassa oss till den politik som nu råder med ett obefintligt tak, dvs obegränsat antal vargar eller så slår vi klackarna i backen och säger NOLL, zero, null, none varg i landet!

Vi kan inte acceptera att bli vräkta från våra livsmiljöer för denna cirkus!

Nollvision är i nuläget det enda korrekta för att komma vidare. Det kanske kan förändras med en annan rovdjurspolitik men det återstår att se!

Vi är politiskt färglösa men långt ifrån tandlösa.

Vargens återkomst drabbar alla-helt oväsentligt om vi är röda,blå eller lila!

Vargen är en miljöbov som i rask takt förstör livskvaliteten på landsbygden.

Att låta vargen förstöra Sveriges mest miljövänliga och klimatsmarta köttproduktion nämligen viltet är ett enda stort vansinne.

Vi vill inte tvingas importera hormonpreparerat oxkött från Brasilien för att föda ett icke utrotningshotat djur i våra skogar.

Människan har i generationer levt hand i hand med naturen. Traditioner och kunskaper har vuxit fram genom en blomstrande landsbygd.

Dessa hotar nu att gå om intet när vårt sätt att bedriva småbruk och fäbodbruk på landsbygden ej längre är möjligt.

Tillsammans med att vargstammen expanderar ut över områden som sedan generationer varit befriade från oron och det merarbete vargen bidrar till läggs allt fler småbruk ner i samband med att vargen etablerar sig.

Arbetsbördan och oron tär allt för hårt i de eldsjälar som fortfarande vill kunna visa och erbjuda det som endast mänskliga händer kan bidra till-nämligen naturlig mångfald.

Vi på landsbygden kräver egentligen inte mycket, dock vill vi bli bemötta med den respekt och hänsyn vi förtjänar.

Vi får faktiskt varje dag ta de konsekvenser en fri levande vargstam innebär för en nu mycket lamslagen landsbygd.

För varje dag som går blir livet allt tuffare och attityden mot oss från myndigheter och organisationer för varg, allt mer frusen, främmande och ovälkomnande.

Vi ber er. Våra bevarade traditioner och kunskaper som gått i arv, generation efter generation hotar att gå oss helt förlorade inom en mycket snar framtid.

Vi måste agera nu när viljan och hoppet fortfarande finns.

Naturdemokraterna för en levande landsbygd.