Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 eller 8x57JS som förstastudsare?

Featured Replies

Publicerat

Förhoppningsvis klar med jägarexamen till våren så nu undrar jag vad ni tycker och tänker om de två kalibrarna jag har snöat in mig på.

6,5x55 lutar det nog lite mera åt som allroundstudsare, skall även ge mig på handladdning eftersom far min köpte en laddpress till sin .308 win Mauser M03 i somras. Winchester 70 XTR är jag sugen på om det blir 6,5x55. Eller någon gammal begagnad Husqvarna 1900 till vettigt pris.

8x57JS är väl en lite långsammare kaliber och mer rekyl?

Så kom gärna med för och nackdelar för båda.

Mvh

Niklas

• Svar 86
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

6,5x55 pga den otroligt billiga ammokostnaden. spec om du laddar själv så är priset skrattletande lågt :rolleyes:

8x57är en fin kaliber MEN 6,5x55 gör allt som en klass 1:a behöver kunna. tråkig japp men de är många andra oxå :lol: gillar du o skjuta inte bara på på älgbanan utan även lite "skjuta prick" så är 6,5 ännu ännu bättre val!

mvh

Publicerat

6,5x55 pga den otroligt billiga ammokostnaden. spec om du laddar själv så är priset skrattletande lågt :rolleyes:

8x57är en fin kaliber MEN 6,5x55 gör allt som en klass 1:a behöver kunna. tråkig japp men de är många andra oxå :lol: gillar du o skjuta inte bara på på älgbanan utan även lite "skjuta prick" så är 6,5 ännu ännu bättre val!

mvh

Bara att hålla med :D

Publicerat
  • Författare

Ja, precis 6,5:an är nog vettigare pga priset på kulorna. Om jag gillar att skjuta prick, det är ju kul som sjutton.

Har varit med farsan och skjutit 22 long, 17HMR och .308 win i somras, det var riktigt kul.

Publicerat

Håller med turbo hunter 6,5 är ju nog en av den mest omtyckta kalibern här i sverige och en otrolig bra presicon i den också. Men jag tycker att du glömt en annan bra kandidat och det är ju 308an för den har nästan samma presicion som 6,5an men lite mera död i och är även den ganska billig att handladda

Publicerat

då skulle jag säga att 6,5 är det självklara valet! för det priset en 6,5 patron god nog o träffa väldigt små mål på avstånd långt över 300m hittar du knappt norma jaktmatch till 8x57:an ( inte någon vidare patron till långhålls skytte alls faktiskt. )

Winchester funderade du på i vapenväg. låter helt vettigt enligt mig. skaffa gärna dämpare oxå. en VÄLDIGT bra uppfinning och gör övning/träningsskyttet mycket gott då rekylen blir väldigt väldigt liten o behaglig.

mvh

Publicerat
  • Författare

Jo, iofs så .308 win är det ju inget fel på, det lilla jag skjutit med farsans. Men jag tänkte som förstastudsare får det bli 6,5 sedan när jag har lite mera inkomst blir det en Sauer 202 eller någon annan med pipbytessystem så man kan variera lite utan att köpa en helt ny studsare varje gång man vill ha annan kaliber :D

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla era synpunkter och tips, guld värt för en gröngöling.

Publicerat

Även jag tycker att det är vettigt med 6,5 som första bössa !

Väldigt allround, billig fabriksövning... ofta bra precision med det mesta.

Behöver ingen mer närmare presentation tror jag.. alla vet

Publicerat

Jag hatar 6,5:an.

Har en till toppfågel men jag gillar inte snärten i rekylen.

Har en 8,57 i skåpet som är som en dröm, inge snärt den har en mer mjuk rekyl tycker jag.

Men 8,57 kanske inte passar så bra när det gäller toppfågel.

Så lotten hamnar väl på 6,5 i alla fall <_<

Publicerat
  • Författare

Haha, ja precis. Kanske är lite "overkill" med 8x57 för toppfågeljakt. Men annars tror jag den skulle fungera bra också som första studsare men inte på för långa avstånd då. Har inte tänkt att öva längre än 100-150m i början i alla fall.

Publicerat

asch... på normas jaktmatch i kaliber 9,3x62 så står det "Fågel" så 8x57JS är väl för gråsparv då ^_^

Publicerat
  • Författare

Okej, då är det väl ingen fara då kanske.

Publicerat

Håller verkligen med alla som säger att 6,5an är en allround kaliber! Jag både tävlar och jagar med min 6,5a och det funkar hur bra som helst. Bra presision, bra pris. Och rekylen är inte alls farlig, men om du inte ska gå så mkt med hund eller så så kan jag rekomendera en lite tyngre bössa( typ en med match pipa) då blir det ingen riktig snärt i rekylen. Min väger 4998g och är mkt behaglig!

Börja med 6,5 och är du inte nöjd så byt, man går oftast inte så mkt back på att byta :)

Lycka till

Publicerat

Märkligt... tror aldrig jag sett en så ensidig lovsång till den förvisso utmärkta kalibern 6,5... så brukar det inte vara, då denna fråga brukar locka fram lika bestämda åsikter för som mot. Hur som- 8x57 närmast definierar allround inom klass 1 enligt min mening... och fortsätter dessutom att vara klass 1 även med gällande regler om det blir ett blyförbud. Samt gör det möjligt att skjuta kopparkulor även om det inte blir ett tvingande förbud. Enkelt val i dagens läge. I min värld, i alla fall...

Publicerat

Håller med Outdoorsman att 8x57'n är en riktigt fin allroundkaliber, dock så hade jag själv nog ändå valt 6,5x55 som förstastudsare just av den anledningen att det är någorlunda billigt. Man bör träna mycket, speciellt som nybörjare och ung, sedan kommer det att knata på för sig själv när man väl upptäcker skyttet... ;)

Mvh Christer, som har båda kalibrarna i skåpet. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Det står att du bor i Mariestad.

Är det även där du jagar?

Vad är det för jakter du tror du skall med på?

Jag skulle själv utan tvekan välja 6,5:an (igen)

Men det beror på att toppfågeljakt i Norra Jämtland är en väldigt viktig del av min jakt.

Utan den så hade jag lika definitivt valt den lite grövre kalibern.

Sedan tror jag inte att du behöver vara så fruktansvärt rädd för att 6,5:an skall trilla ur Klass 1.

Åtminstone inte för dig som tänker ladda själv. Jag skjuter själv med en gammal 1900 och har laddat upp flera 9,1 grams kulor i klass 1 fart utan trycktecken och med bibehållen precision. Och då skulle jag ändå vilja påstå att jag absolut inte pressat laddningarna mot max.

Men det här är ju bara intressant om du tror att du kommer att jaga både klass 1 villt och toppfågel med samma studsare.

Ett tipps är att börja med en 6,5:a som du utrustar för skytte på lite längre håll på stillastående villt.

Om du senare blir intresserad av lite drevjakter på älg eller gris så kommer du säkert att vilja komplettera oavsett vilken kaliber du valt på första bössan. Sikte, längd/höjd på kolv, längd på pipan m.m. vill man gärna optimera för precision resp snabba skott på rörligt mål.

Publicerat
  • Författare

Henke67, jag kommer nog främst till att börja med sitta på pass för älg och rådjur. Men även jaga räv. Så jag tror 6.5:an blir en ypperlig första studsare även pga det överkomliga priset på kulor för handladdning.

Publicerat

Nu tänker jag vara "kärringen mot strömmen" här och säga 8X57...

Wolfman kommer ju att börja handladda och då finns alla möjligheter att hitta laddningar, även till toppfågel och flitig övning.

Och den har tillräckligt med pulver för det mesta på fyra ben.

Rekylen är inte alls jobbig i en välstockad studsare, inte värre än den meningslösa .30-06, t.ex...

6,5X55 är utan tvekan en skitbra patron för både sport och jakt. Jag har använt den för tävling sedan mitten av 80-talet och jakt sedan början av 90...

Aldrig ett dåligt allroundval.

Men det finns annat...

//mv. Danne

Publicerat
  • Författare

Tack för din input på saken Danne :P

Jo, såg att det fanns väldigt mycket i kulväg att välja på inom 8mm.

Publicerat

Jag önskar att jag köpt en 6,5x55 som första vapen och skjutit slut på minst en pipa innan jag funderade på något annat då hade jag sparat in säkert 5års skytteträning för att rätta till alla fel som vapen med tyngre rekyl gett mig.

30-06 har jag haft 2st och äger för närvarande 1st och har varit tvungen att sätta dämpare på den för att kunna skjuta problemfritt, kanske är jag klen eller så har jag bara större krav. Har för övrigt snart skjuit 15000 kulskott i år så jag tränar litegrann.

Publicerat
  • Författare

Haha gott att höra att det övas lite :D

Jag har testat att skjuta ett skott med en dämpad Husqvarna 1640 i 30-06 och den rekylen var ändå lite mycket för mig. Men med ett annat vapen så kanske det funkar bättre.

Publicerat

Haha gott att höra att det övas lite :D

Jag har testat att skjuta ett skott med en dämpad Husqvarna 1640 i 30-06 och den rekylen var ändå lite mycket för mig. Men med ett annat vapen så kanske det funkar bättre.

Jo de är väl inte kända för att stockningen ger en trevlig rekylupplevelse, jag har aldrig provat någon så jag vet inte själv. Jag tycker 30-06 levererar mycket rekyl och för mig är det en acceptabel rekyl med dämpare men jag sneglar ändå mot klenare kalibrar.

Placerar man skottet rätt så duger alla klass 1 vapen till allt klass 1 vilt i sverige. Däremot kan det vid felplacerat skott eller eftersök vara skönt med större marginaler men det är en annan femma. Största marginalen man kan få är enligt mig att träna skytte mer, inte gå upp i kaliber. Undantaget eftersök då.

Jag önskar själv att jag var en av de få som kan hantera en kraftig kaliber som 375H&H i stort sett lika bra som en 6,5x55, men nu är det inte så och då får man anpassa sig.

Kanske går det att träna upp sig att klara de grova bössorna men jag har försökt utan att lyckas och nu vill jag inte rubba något eftersom jag tävlingsskjuter mycket och inte vill påverka resultaten negativt.

Publicerat

Förhoppningsvis klar med jägarexamen till våren så nu undrar jag vad ni tycker och tänker om de två kalibrarna jag har snöat in mig på.

6,5x55 lutar det nog lite mera åt som allroundstudsare, skall även ge mig på handladdning eftersom far min köpte en laddpress till sin .308 win Mauser M03 i somras. Winchester 70 XTR är jag sugen på om det blir 6,5x55. Eller någon gammal begagnad Husqvarna 1900 till vettigt pris.

8x57JS är väl en lite långsammare kaliber och mer rekyl?

Så kom gärna med för och nackdelar för båda.

Mvh

Niklas

Om du vill va allround skulle jag välja 6,5x55 eftersom den är lite roligare att använda på småvilt typ toppfågel och räv i och med mindre rekyl och flack kulbana med lättare kulor samtidigt som den dräper allt större vilt också. Med 6-7 gramskulor och en pipa som inte understiger 60cm kan du skjuta mycket flackt ut till 300m. Tänk på att de äldre winchester 70 XTR "bara" har 56cm pipor (vet inte om de nyproducerade har längre). Om du skall utnyttja 6,5x55 kapacitet till fullo skulle inte jag gå under 60cm i alla fall. När du väl har 6,5:an tycker jag att du även skall köpa dig en Hva 8x57JS och kapa pipan till 55cm. Då har du en precisionsbössa i 6,5 och en drevjakt/vakjaktsbössa i 8x57.

Publicerat

Som första studsare spelar kalibern som sådan mindre roll, det viktigaste är att du har råd att öva så mycket som mäjligt. Laddar du själv så kommer du lindrigare undan oavsett kaliber. Du kommer högst sannolikt, precis som många av oss andra, att vilja komplettera med ytterligare vapen och kalibrar.

När det gäller 8x57 kontra 6,5x55 så tycker jag också att 8x57 är en trevligare kaliber. Beträffande rekyl så är stockning det viktigaste för rekylupplevelsen. Det finns en del att läsa om detta här på forumet, sök på.

Om du planerar att skjuta mycket på håll runt 500 meter och över det så har såklart 6,5x55 ett övertag rent ballistiskt men på jaktliga avstånd så har 8x57an allt du behöver.