Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 eller 8x57JS som förstastudsare?

Featured Replies

Publicerat

är rekyl i min 22a med känns lika mkt som rekylen i min 6,5a. om du fortfarande känner av rekylen i 6,5 så kanske inte du har skjutit tillräckligt mkt?

• Svar 86
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

är rekyl i min 22a med känns lika mkt som rekylen i min 6,5a. om du fortfarande känner av rekylen i 6,5 så kanske inte du har skjutit tillräckligt mkt?

johan 85 skjuter mer på ett år än vad 99 % av jägar kåren skjuter på ett liv, om han nu är den jag tror. jobbigt med nick ibland.

Publicerat

Beretta- är du medvetet pinsam eller är det någon annan brist du lider av?

Machismo o andra dumheter är just det, dumheter, från kalibrar som 22 Hornet o uppåt i lätta vapen eller tyngre har man rekylpåverkan på skytten,

hur väl den hanterar saken är beroende på träning, vana, vilja att uthärda smärta osv, allt i en alternerande ordning med stegrande grad av rekyl/kaliber.

Min gräns att skjuta väl gick vid 9,3x74R/62 i två lätta vapen, en ds och en husqv M98,

i korthet krävde de båda alltför mycket av den tillgängliga koncentrationen för att skjutas väl med, konsekvent o under jakt.

Ergo- vad som är lagom för en skytt är för mycket för en annan, därtill är det inte sällan så att många har väldigt skillda uppfattningar om hur väl man behöver skjuta med ett vapen för att anse sig klara av det.

/Christian

Publicerat

Klart man känner rekylen. Det tillhör ju utvärdering av skottet, både det man känner och ser.

Jag har skjutit en del med lite grövre grejer och sett hur folk skjuter. Jag började med en 7mm rem mag och sköt rätt mycket med den. Hade någon bössa mellan och sedan en 375H&H som jag sköt ca 700 skott med på dryga året. Har nu landat på en 30-06 med ljuddämpare och jag skulle tro att det är max eller något över för mig för att kunna prestera bra i längden.

Det är enormt många som är skotträdda men det är väldigt få som erkänner det.

Jag skjuter ganska mycket per år ca 1000 skott med klass 1 och 2 och ca 14000 skott med tävlings 22:an. Skjuter ca 8 timmar per vecka skarpt och på det tillkommer ganska mycket blindavfyringar och dessutom mental träning och visualisering.

Det beror på vad kraven är men mina krav är att kunna utföra skottet utan att påverkas av medvetna eller omedvetna saker som att rycka av skottet eller liknande och jag ska dessutom pricka inom mitt tilltänkta område.

Publicerat

Johan

Du skriver att det är många som är skotträdda utan att erkänna det. Jag vill inte säga emot. Men kanske tona ner vikten av det.

Bössor med mer rekyl påverkar din förmåga att träffa målet oavsett om du är rädd för rekylen eller ej. Självklart finns risken att du utför konstigheter om du är rädd. Men i övrigt så skulle jag vilja påstå att okunnskap om hur rekylupptagningen påverkar skottet är nästan lika illa som skotträdsla.

Jag har sett allt för många människor som skjuter in bössan i skjutbänk med vänster hand under "tån" när de är påväg ut på drevjakt.

På bössor med lite värre rekyl ger detta problem. Kanske inte på en 22:a eller genomsnittslig 6.5:a. Men definitivt på en dåligt stockad 30:06 som åkt med på grisjakt. Framförallt om man betänker att genomsnittslig övningsdos för en svensk älgjägare ligger på några få promillen av den dos du själv skjuter. MVH // Henrik

Publicerat

Johan

Du skriver att det är många som är skotträdda utan att erkänna det. Jag vill inte säga emot. Men kanske tona ner vikten av det.

Bössor med mer rekyl påverkar din förmåga att träffa målet oavsett om du är rädd för rekylen eller ej. Självklart finns risken att du utför konstigheter om du är rädd. Men i övrigt så skulle jag vilja påstå att okunnskap om hur rekylupptagningen påverkar skottet är nästan lika illa som skotträdsla.

Jag har sett allt för många människor som skjuter in bössan i skjutbänk med vänster hand under "tån" när de är påväg ut på drevjakt.

På bössor med lite värre rekyl ger detta problem. Kanske inte på en 22:a eller genomsnittslig 6.5:a. Men definitivt på en dåligt stockad 30:06 som åkt med på grisjakt. Framförallt om man betänker att genomsnittslig övningsdos för en svensk älgjägare ligger på några få promillen av den dos du själv skjuter. MVH // Henrik

Jag skulle snarare vilja tona upp det, fler är skotträdda än vad man tror. Sedan det där med rekylupptagningen är klart att det påverkar mer ju kraftigare rekyl det är när det gäller patroner med högre hastighet. När det gäller .22 lr så är den ruskigt svårhanterlig i rekylen, det är inte många som tror det men så är det. Jag tror att det beror på förhållandevis lång lopptid och en rekyl som kan räknas som kraftig i förhållande till lopptiden. Att skjuta banskytte med 6,5 känns mer förlåtande för små fel i rekylupptagningen.

Var och en få tro vad dom vill men det är mycket gojja som pratas när det gäller kalibrar och rekyl. Skulle man undersöka saken lite närmare så är det nog väldigt få i sverige som inte reagerar på rekylen från en kraftig kaliber, gör dom det så är dom rekylrädda.

Länkar till en film som jag tycker visar detta, för mig ser det ut som om han blundar före smällen. Det gör man inte om man njuter av rekylen och smällen.

Publicerat

F-n Jag tror du har rätt ang 22:an. Har inte tänkt på det tidigare men det är klart att det blir viktigt med avfyrningsteknik och rekylupptagning på ett helt nytt sätt när kulan befinner sig i pipan under lite längre tid. Men jag skulle nog inte kalla det för rädsla bara för att detta ger vissa människor sämre resultat vi provskjutning än andra. Jag håller alltså med dig i sak men är lite tveksam till benämningen rädsla.

MVH // Henrik

Publicerat

F-n Jag tror du har rätt ang 22:an. Har inte tänkt på det tidigare men det är klart att det blir viktigt med avfyrningsteknik och rekylupptagning på ett helt nytt sätt när kulan befinner sig i pipan under lite längre tid. Men jag skulle nog inte kalla det för rädsla bara för att detta ger vissa människor sämre resultat vi provskjutning än andra. Jag håller alltså med dig i sak men är lite tveksam till benämningen rädsla.

MVH // Henrik

Alltså när det gäller .22:an är det ingen rädsla däremot kan det vara dålig rekylupptagning. Det jag menar med rädsla är att om man överhuvudtaget får en tanke på den kommande rekylen eller får en medveten eller omdeveten reaktion rent fysiskt så är man rädd för rekylen. Man vet att man får en smäll helt enkelt.

Han i filmen säger jag är rädd för rekylen för han blundar före smällen och sedan blundar han enormt hårt och ser inte ut att njuta.

Publicerat

Han i filmen håller jag defintivt med om.

Sedan håller jag inte med om definitionen på Rädsla. Men det kanske vi skall bortse från.

Vi verkar ju i alla fall överens om att många skyttar som inte anser sig rädda för rekylen ändå låter sig påverkas av densamma.

Ibland/ofta utan att ha koll på det.

// Henrik

Publicerat

Länkar till en som inte blundar vid skytte med 375 H&H B)

/ Bror Duktig

Publicerat

Exabit - såg fint ut! ^_^

.375 H&H är verkligen äkta och sann kärlek.

(Dock har jag inte provat den med en 350 grains granat ännu)

Publicerat

Ser egentligen ingen som helst reaktion hos honom innan det smäller. Och inte blundar han heller.

Bössan verkar gå rakt bakåt en bra bit innan "något" tar emot i bakänden. Först då stökar det till lite grann. Vore intressant att se hur långt kulan kommit då... Utan att ha några direkta bevis så skulle jag ändå vilja påstå att den här killen i alla fall skjuter några fler skott/år än genomsnittslig Svensk älgjägare. Någon som vet mer detaljer och kan bekräfta eller förkasta den teorin?

// Henrik

Publicerat

Eftersom det är jag som figurerar i klippet så kan jag nog besvara eventuella frågor ;)

I bänk så kramar jag avtryckaren och vet inte när det smäller - därför kan jag inte heller hinna blunda eller svara med kroppen. I stående brukar det i regel dock inte vara lika snygga avfyrningar så det är en annan historia.

Publicerat

Länkar till en som inte blundar vid skytte med 375 H&H B)

/ Bror Duktig

Jo jag har sett det klippet och utan att veta så mycket om dig så skulle jag gissa att du är en av ganska få i Sverige som kan skjuta kalibrar med tung rekyl bra och avslappnat. Detta är dock bara baserat på det jag läst på forum där du är aktiv.

Publicerat

jäklar om jag hade hållit i den så hade jag flugit en meter det var inte dåligt som dom sa vara så avslappnad med en sådan kaliber 375 HH är väl en av dom 5 största i sverige i alla fall. men fick du en liten smäll av den ? såg nästan ut som den snuddade ögonbrynet i så fall hur gick det ? det är ju inte att underskatta det där väl man kan väl få en redig blåtira och en fråga du som har en den är väl mycket större än 9,3 62 eller är den inte det ?

Publicerat

eller det var inte din studsare va i så fall förlåt :wub: :wub:

Publicerat

Siktet träffade inte ögonbrynet och har aldrig gjort det heller, vare sig med 375an eller de andra grovsingarna upp t.o.m. 460 Wby jag haft. Ironiskt är det bara 30-06 och 300 Win Mag som krävt mig på blod :lol:

Publicerat

jasså men en 7,62 på 900 m/s är inte heller att leka med :D

Publicerat

6.5 dock har jag en 30-06 som första bössa och jag lär säga att skillnaden på rekyl är inte så stor alls :-)

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Hittade en riktigt fin Carl Gustav Mod 96 i 6,5x55 för 2400:- på Kjells Vapen i måndags. Är dom något att ha?

Publicerat

Hittade en riktigt fin Carl Gustav Mod 96 i 6,5x55 för 2400:- på Kjells Vapen i måndags. Är dom något att ha?

Låter som mycket pengar för en 96:a... Kolla efter en 1600/1640. Borde gå att finna för 2-2500:-

/Må

Publicerat

Är det inte m96erna som man ska passa sig för eller har jag fel??? Satsa på en m98 eller 1640 istället.

Publicerat

Nejnejnej, köp inte en 96a för de pengarna. Du får en med 98mekanism och lite förbättrad stock för under 3000. kan du lägga en tusing till kan du få en Win 70 eller nåt.

Kollade lite på Kjells nu, de har en Hva 640 i kaliber 8x57 för 2900, det är ett mycket bättre köp. Den ser ut att vara bättre stockad än de 1640 med originalstock du kan köpa för samma pengar.

Publicerat

Ett tydligt råd är att inte välja någon av dessa kalibrar, köp en 308w då gärna en modell 70. Kanonfin kaliber till alla jakter, stort utbud av ammunition och sedan är Winchester mod 70 en mycket bra bössa. Köp en bössa du är nöjd med en lång tid framöver...

//RG

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mm det får bli .308 win som första bössa istället. Då har jag ju lite mera kraft ifall det skulle råka bli vak på vildsvin någon gång. Sen får det bli en 6,5:a vid ett senare tillfälle. :)