Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 eller 8x57JS som förstastudsare?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen och synpunkter angående vilket vapen för precisionsskytte och drev/vakjakt.

Ska nog kolla närmare på det där med 8x57:an sen när man har skjutit in sig lite med 6.5:an.

Mycket bra information för en som är ny på området.

• Svar 86
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Du kan ju köpa dig en blaser och köp en pipa i 6,5 och en i 8x57 :):P

Publicerat
  • Författare

Jovisst, det skulle ju gå om man hade pengarna för de :P Men det får bli en studsare med pipbytessystem senare när man har fast jobb, antingen Blaser R8, Merkel Helix eller Sauer 202.

Publicerat

man får väl hoppas blyförbudet slipper träda i kraft då, så vi slipper problem med 6,5 som klass 1 ( men den risken är väl minimal :ph34r: )

Ja ä int bitter!

Publicerat

Jag önskar själv att jag var en av de få som kan hantera en kraftig kaliber som 375H&H i stort sett lika bra som en 6,5x55, men nu är det inte så och då får man anpassa sig.

Önskar det var fler som är så kloka som dig. Jag har varit funktionär på olika skjutbanor de senaste 25 åren...och det finns bara ett sånt otroligt överflöd av muppar som skjuter med kraftigare kaliber än de kan hantera. Syns som tydligast vid uppskjutning för 'Björnpasset' odyl tillställningar >_> :wacko::D

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Har en 8x57 i skåpet. Jagade i ca 8 år med en 6,5(lånebössa från min far).

6,5 en funkade utmärkt till all jakt inkl fågel mm. 8x57 är overkill på fågel.

Dessutom verkar utbudet av fmj kulor till 8x57 vara klart begränsat. Har bara hittat Normas korta kula och en selier berlot som inte sköt bra.... Resten verkar bara vara med hålspets, varmint osv.....

Näe 6,5 med bondad kula klipper alla klass 1 vilt i Sverige. En ok fmj funkar ua till fågel.

8x57 blir det trixigare med för att få det att funka.

Min bedömning och åsikt är att 8x57 funkar bra upp till max 140-150m om du inte ska skjuta fågel. 6,5 funkar ok till allt och ut till 200.

Jagar allt numer med en Sako, 7mm RM med rekylbroms.

Slår inte värre än en 6,5 eller 308. Kulan hittar ut på 200+ utan att behöva ändra siktet. Funkar ua till allt klass 1 vilt. Slår inte sönder fågel mm med en fmj.

Sitter och rapar samma som jag tidigare skrivit. Men för mig är kalibern det ultimata jaktverktyget.

Välj en bondad kula till klass 1 och en fmj till fågel. Nästan omöjligt att bli besviken.

Mitt kaliberval blev 7mm RM pga att jag har ett öga och taskig avståndsbedömmning på längre håll utan fasta referenspunkter. Kulbanan är rätt förlåtande om du missbedömmer avstånden ute kring 200m, med 60-80m.... Om bössan är inskjuten på 175-200m. Ca 4 cm högt på 100m och lika mycket lågt strax över 200m.

Finns någon mer flackskjutande kaliber, men då börjar den bli overkill till fågel och med en kraftigare rekyl....

Ska du använda bössan till allt, på alla avstånd och även kunna använda den om det blir blyförbud så köp en 7mm RM med rekylbroms/ljuddämpare.

Så slipper du kompletera skåpet med fler klass 1 bössor beroende på vad du vill jaga....

Publicerat

Ingen tvekan 6,5

Publicerat
  • Författare

Ja, det får nog bli 6,5 i slutändan ändå. Antingen en Winchester 70 XTR, Tikka M65 eller Husqvarna 1900 :)

Publicerat

Ja, det får nog bli 6,5 i slutändan ändå. Antingen en Winchester 70 XTR, Tikka M65 eller Husqvarna 1900 :)

Låter som ett bra val oavsett vad för bössa du väljer:)

mvh

Publicerat

Jag önskar att jag köpt en 6,5x55 som första vapen och skjutit slut på minst en pipa innan jag funderade på något annat då hade jag sparat in säkert 5års skytteträning för att rätta till alla fel som vapen med tyngre rekyl gett mig.

30-06 har jag haft 2st och äger för närvarande 1st och har varit tvungen att sätta dämpare på den för att kunna skjuta problemfritt, kanske är jag klen eller så har jag bara större krav. Har för övrigt snart skjuit 15000 kulskott i år så jag tränar litegrann.

har du skjutit 15 000 kl1 skott i år? det var rejält! tänk om man hade gjort det själv, pipat om 2ggr om året hehe...

Publicerat

har du skjutit 15 000 kl1 skott i år? det var rejält! tänk om man hade gjort det själv, pipat om 2ggr om året hehe...

Nej jag har inte skjutit 15 000 klass 1 skott. Jag tävlar först och främst i 50m skytte med .22lr så där ligger ca 13000 skott men ca 1500 skott med klass ett och två borde det vara.

Tränar i snitt ca 8 timmar 50m skytte i veckan och har i år skjutit dryga 40 tävlingar.

Publicerat

Nej jag har inte skjutit 15 000 klass 1 skott. Jag tävlar först och främst i 50m skytte med .22lr så där ligger ca 13000 skott men ca 1500 skott med klass ett och två borde det vara.

Tränar i snitt ca 8 timmar 50m skytte i veckan och har i år skjutit dryga 40 tävlingar.

jaha,

jo det tar en del tid minst sagt. skjuter inte alls de mängderna själv, högst en tredjedel där 1500 är med luftgeväret!

tiil trådskaparen vill jag passa på att nämna att titta efter om det är så att du ev kommer bygga på din bössa eftersom. då kanske du ska kolla vad som finns till den bössan du tänker skaffa i form av aftermarket-grejer.

Publicerat
  • Författare

Tackar Karl, det hade jag inte ens tänkt på.

Publicerat
  • Författare

Någon som har tips på någon bra och hyffsat billig ljuddämpare till kaliber 6,5x55? Eller vilket fabrikat ni tycker bäst om :)

Publicerat

6.55x55 är som många här säger en utmärkt kaliber, jag har jagat med denna kaliber sedan starten och såväl gris som orre har fallit för den. Jag har även tävlat med denna kaliber i fältskyttet och älskar den över allt annat.

MEN 8x57 är inte att förakta, den är kanske lite i grövsta laget för toppfågel och kan man inte hantera rekyl (och inte har tillgång till instruktör som kan lära en) så ska man akta sig för allt grövre än 308 tycker jag. 8x57 är dock en underbar kaliber om man lär sig hantera den, 6.5x55 klarar allt bra men är egentligen inte bra på något medan 8x57 klarar allt och är riktigt duktig på att snabbt slå ikull större vilt, går det till eftersök kommer du dessutom troligen att ha mycket mer blod med 8x57 än med 6.5x55 och är det t ex vildsvin du skjutit på kan skillnaden vara direkt avgörande.

Publicerat
  • Författare

6.55x55 är som många här säger en utmärkt kaliber, jag har jagat med denna kaliber sedan starten och såväl gris som orre har fallit för den. Jag har även tävlat med denna kaliber i fältskyttet och älskar den över allt annat.

MEN 8x57 är inte att förakta, den är kanske lite i grövsta laget för toppfågel och kan man inte hantera rekyl (och inte har tillgång till instruktör som kan lära en) så ska man akta sig för allt grövre än 308 tycker jag. 8x57 är dock en underbar kaliber om man lär sig hantera den, 6.5x55 klarar allt bra men är egentligen inte bra på något medan 8x57 klarar allt och är riktigt duktig på att snabbt slå ikull större vilt, går det till eftersök kommer du dessutom troligen att ha mycket mer blod med 8x57 än med 6.5x55 och är det t ex vildsvin du skjutit på kan skillnaden vara direkt avgörande.

Farsans 308 är det ingen farlig rekyl på, han har en Mauser M03 så 8x57 rätt stockad och med bra bakkappa borde ju inte vara så farligt. Ska skaffa en 8x57 efter 6,5:an tänkte jag.

Publicerat

Undrar var herrn håller hus som förespråkar 378 Wby Mag som förstabössa... :D

Publicerat
  • Författare

Undrar var herrn håller hus som förespråkar 378 Wby Mag som förstabössa... :D

Då lär jag väl bli så pass skotträdd att jag aldrig vågar skjuta något mer :P

Publicerat

Eller gör du som jag, köper både en 6,5*55 och en 8*57JS :)

Jag gillar att skjuta, så därför vill jag ha en 6,5, billig ammunition jämfört med 8*57, för själva jagandet har jag faktiskt jagat älg med 6,5 i höst, skulle jaga med 8*57, men nu gick det bra med 6,5 också. Nästa häst tror jag dock jag ska ta o jaga med 8*57.

Känns iaf bra att ha bägg kalibrarna. (Husqvarna bägge två och bägge med kikarsikten har hamnat på 4300kr, 6,5 2000kr + ett Lupold 3-9x40 sikte för 1500, 8x57 hamnade på drygt 800kr med en extra kolv och Weaver 4x sikte).

Rekylen är bra i bägge, även fast det är Husqvarna. Kan skjuta väldigt många skott innan det ens känns i axeln.

Publicerat
  • Författare

Låter bra och billigt det där :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej, jag är förvisso ung men har skjutit både på banan o på passet i 5-6 år o ja måste säga att 6,5 är ingen kaliber för gris, jag säger inte att det är en dålig kaliber men många "grisjägare" vill ha en kaliber som ger genomslag. Den bössan som jag kommit att trivas bäst med är en ruger m77 mark II 30-06 och den har utmärkt precision och det som jag tycker är den bästa rekylen. Rekylen i lite tyngre kalibrar är lite kraftigare men också grovare o känns "långsamare" så enligt mig så om man har tänkt sig att bränna av mågra skott på följd så är en kaliber med tung rekyl bättre än de lite klenare som rycker o har en snabbare rekyl. Med vänlig hälsning, isak

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Ok, tack för inlägget Isak. Jag kommer nog att skaffa en studsare i kaliber 8x57JS sen efter att jag har skaffat 6,5:an för att ha just till vildsvin men även älg =)

Publicerat

såg ni skrev om rekyl i 6,5, är det ens rekyl i en 6,5 a? inte kännt ngn på flera år....

Publicerat

såg ni skrev om rekyl i 6,5, är det ens rekyl i en 6,5 a? inte kännt ngn på flera år....

Klart det är rekyl, det är det i alla kalibrar. Har du inte kännt den så har du inte skjutit.

Fortsätter du hävda att det inte är någon rekyl så prova sätta kolven mot pannan och tryck av eller för all del sätt kikaren mot ögonbrynet och prova.

Mycket macho skit när det gäller rekyl och kalibrar, många hävdar att deras 375H&H inte sparkar mer än deras 6,5:a och det är bara totalt omöjligt om inte vikten mellan dom har gigantiskt stor skillnad.

Publicerat

Klart det är rekyl, det är det i alla kalibrar. Har du inte kännt den så har du inte skjutit.

Fortsätter du hävda att det inte är någon rekyl så prova sätta kolven mot pannan och tryck av eller för all del sätt kikaren mot ögonbrynet och prova.

Mycket macho skit när det gäller rekyl och kalibrar, många hävdar att deras 375H&H inte sparkar mer än deras 6,5:a och det är bara totalt omöjligt om inte vikten mellan dom har gigantiskt stor skillnad.

+1...