Publicerat December 26, 201114 yr Första egna vapnet brukar ha en förmåga att stanna kvar. Använde i unga år farsans och farfars bössor innan jag som 16-åring fick min första egna. Det var en Brno kombi i kaliber 12/7x57R. I skena satt en Mirouki 4x40. Innan dess hade jag mest jagat med hagel men mången smygjagad rådjur/räv har det blivit för den kombin i min ägo. Väldigt välskjutande men ful som stryk. Tyvärr finns den inte kvar utan såldes för en struntsumma på tidigt 90-tal. Min andra egna bössa finns dock kvar, en Heym i 308W inköpt 1990. Allt utom låda är egentligen utnött och bytt men själen finns kvar. Vilken var Er första egna bössa?
Publicerat December 26, 201114 yr Beretta 300 halvauto cal 12. Hade nog den i 10 år sen byttes den mot en bock men idag står en 302:a i skåpet. Tillbaka till rötterna alltså. Men den är nog bra dammig vid det här laget.
Publicerat December 26, 201114 yr en gammal husqvarna från 52 med en historia bakom sej så man skulle ha tjänat stora summor på om man hade skrivit ner allt som föregående ägaren hade gjort på jakten stigar bland annat så lyckades han skjuta 2 kvigor utan att inse att det var två olika djur då ena låg ner och reste sej först efter den andra rasa omkull vapnet finns fortfarande kvar i min ägo
Publicerat December 26, 201114 yr Mitt första var den hdf titan II i sexåenhalv från 1980-talet som syns i min profil. Bra, pålitligt och välskjutande vapen om än rätt tungt.
Publicerat December 26, 201114 yr anväde farsans o äldre kompisars bössor innan ja vid 16år fick min första egna licens mitt första var en husqvarna 640 tro ja modellen heter i 9,3x57 riktigt trevlg bössa fick även en Winchester 94 22lr samtidig. men den är nu såld för plats åt annat skoj har rammlat en del vilt för knallpåken. satt ett buchnel 4x32 på när ja fick den men de blev snabbt kikar byte till en Miruko kikare som efter 2 sesånger blev slut skjuten så nu sotter de en leupold 1-4 på den
Publicerat December 26, 201114 yr Jag började min jaktliga karrär på sportskyttescenen vid 6 års ålder och således var mitt första vapen en luftpistol. Jakten började jag med något senare men eftersom bara min morbror jagade i hela släkten så hade jag ingen att ärva några vapen av utan fick bygga min egen garderob. Mitt första hagelgevär var ett Silma Supreme som var så skitig när jag köpte den att det tog mig tre dagar att rengöra den tills den funkade! Mitt första kulvapen var en Classic 90 i 6.5x55 (som jag fortfarande har kvar) men är i dag duktigt kapad och försedd med dämpare. Mina barn kommer troligen aldrig att kvalificera sig för vapenlicens så när den dagen kommer så kommer jag nog att skänka mina vapen till någon slyngel som har påbörjat sin jaktliga karriär! Ja, förutom min Browning då för den är testamenterad till en här på forumet
Publicerat December 26, 201114 yr Första hagelbössan var en sprittans Beretta 685 första studsaren var en Sako Finnwolf 308w toppad med en nikko stirling 4x40 med tysk etta. Berettan sköt jag aldrig nåt med men finnwolfen sänkte min första råbock och första älgen har dock ingen av dom kvar
Publicerat December 26, 201114 yr En hva/zoli 1900 338wm ,win 70xtr 222rem och sist men inte minst en merkel 8 . Sökte licens på alla tre samtidigt så jag har ingen "första" Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Publicerat December 26, 201114 yr Jag kikade mycket uppe på vapenavd. på Husqvarna AB medan jag jobbade där men det blev en beg. 8*57 JS som stannade i min ägo drygt 1 år innan jag köpte 8 mm rem mag. Min första hagelbössa finns dock kvar och det är en Husqvarna 1410 C som var en f. d. demo som dom skulle sälja. Jag har även haft en Krico 22 lr som jag sålde när jag köpte 8 mm rem mag.
Publicerat December 26, 201114 yr Mitt första gervär var ett redan begagnat diana mod 35 luftgevär kaliber 4,5 som jag ficka av min morfar när jag var åtta. Sköt en herrans massa skott med den. Finns inte i livet idag När jag fyllde 18 ärvde jag en parker hale i 6,5 av morfar. Finns fortfarande i skåpet idag, pipan tog slut i höstas så nu ska den pipas om till 8x57js
Publicerat December 26, 201114 yr Mitt första var en browning citori.. Hade den i ett par år men kom aldrig riktigt överens så jag bytte bort den..
Publicerat December 26, 201114 yr Första vapnet var ett luftgevär från jula som fortfarande finns kvar men används dock inte längre, skjöt som liten massor med den. Första jaktvapnet var en ombyggd mauser i kal 6.5x55, den finns fortfarande kvar i min ägo och tjänar som räv och tjäderdräpare. Med den fällde jag första rådjuret, första räven, första gåsen, första grävlingen, första vildsvinet, första tjädern och första haren, många första alltså, sedan dess har det också ramlat flertalet djur för den bössan, bara i år har 6 rävar ramlat för den.
Publicerat December 26, 201114 yr Har jagat med en min HVA 1900 30-06 sen jag var 15, som jag sedan fick som mitt första egna vapen. Numer är den i 338-06 och har McMillan-kolv, men original-kolven och pipan har jag kvar om jag skulle vilja återställa den.
Publicerat December 26, 201114 yr Förutom ett luftgevär som jag inte vet märket på som har spridit så mycket bly att jag troligen kan jämföra mig med åtgången av balansvikter till västsveriges alla bilar så inhandlade jag en spritt ny Savage 30-06 av bristfällig kvalitet men med ok precision som det ramlade en del älg och Rå för bla! Den såldes när den började klicka och Kikarsiktet ramlade av
Publicerat December 26, 201114 yr Mitt första vapen var en Tikka T3 varmint 300 win mag kunde inget om vapen men läste ett reportage om bössan o att den höll en snusdosa på 300m perfekt tyckte jag med mina nack o ryggproblem då jag mest skulle sitta på ett ställe efter en smäll så tog det en kvart o återhämta sig från värken i nacken som uppkom efter rekylen så det blev runt 15-20 smällar sen bytte jag till 222. Mvh.
Publicerat December 26, 201114 yr En Husqvarna model 350 Sida vid sida 12/70 den står tryggt o fint i vapenskåpet.
Publicerat December 27, 201114 yr Mitt första riktiga vapen blev en Browning 425, eftersom ingen i släkten jagar så fick jag börja från början med samlandet o lita på handlaren att den va bra.
Publicerat December 27, 201114 yr Remington Mohawk 600 i .222 R., som jag dock sålde när den började sprida för mycket för toppfågeljakten. Strax därefter en Beretta 685 och en gammal Carl Gustaf Mauser. Ingendera finns kvar, vilket är litet synd. Det ätr lätt att byta vapen som man senare inser att det vore kul att ha haft kvar...
Publicerat December 27, 201114 yr Första egna vapnet var ett luftgevär av fabrikat Diana. Vet inte vart det finns nuförtiden tyvärr. Jag lånade ut det till en granne för ca. 100 år sen och fick aldrig tillbaka det. Första "riktiga" bössan är min Beretta 687 som jag köpte för några år sedan. Innan den jagade jag med farsans gamla skramliga Valmet Leijona. En ganska charmig bössa som inte passar varken mig eller farsan för fem öre. Kolven är löjligt kort, förstocken sitter lite löst osv. Tror jag var 12 år när jag sköt min första mås med den... //F
Publicerat December 27, 201114 yr El Gamo modell Expo, kaliber .177. Plåtburkarnas mardröm. När jag sedan ville vara lite mer "long range" så blev det en Gamo Hunter .22. Sen köpte vi en Beretta 303M 12/70. Farsan hade licensen men det var jag som använde den. När jag fyllde 18 så hade jag helt snöat in på sport- och nationellt gevärsskytte. Så jag köpte en fin CG-63, ett par lådor Norma Elit och bosatte mig på Valbo SKG:s 300 meters bana. //mv. Danne
Publicerat December 27, 201114 yr Mitt första vapen var en Sako Hunter i 300wm. Den har tjänat mig väl i alla lägen och skjuter mycket bra men nu är den till salu då den aldrig används sen 308an köptes.
Publicerat December 27, 201114 yr Första bössan med mitt namn på licensen var min Tikka m55 i 308w. Och den kommer alltid att finnas kvar i min ägo.
Publicerat December 27, 201114 yr Mitt allra första egna vapen var en 6,5 husqvarna 1640 och den var bara Länge sedan den avyttrades faktiskt.
Publicerat December 27, 201114 yr Diana 27 och det första licenspliktiga vapnet var en Baikal bock med dubbla avtryck. Den blev inte gammal ska jag säga
Publicerat December 27, 201114 yr Winchester modell 28 kal 12 från 1928 en goosegun som åxå användes flitigt som trickshooting gun av dom som kunde. ångrar än idag att jag fick sälja den..