Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ert första egna vapen?

Featured Replies

Publicerat

En hagel automat av märke Winchester modell har ett svagt minne av 1200 men inte säker har ångrat :( många gånger att jag avyttrade den men var tvungen då det blev lite förmycket vapen i garderoben vid ett tillfälle.

Samtidigt inhandlades en Tika M65 308:a används ännu idag sköt en liten älgtjur i oktober med denna bössa. :D

Men vapen som den största :wub: är till är min gammla Husqvarna tillverkad 1936 9,3x57 sköt en kalv senast i dag med den ok lite ombyggd men helt underbar vid eftersök och drevjakt.

• Svar 85
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För många många årsedan plockade min far fram sitt gamla BSA Meteor ur gömmorna och gav den till oss för syskon att skjuta prick med. fungerade kanon men jag ville ha ett eget luftgevär så sparpengar

Publicerat

Jag började min jaktliga karrär på sportskyttescenen vid 6 års ålder och således var mitt första vapen en luftpistol.

Jakten började jag med något senare men eftersom bara min morbror jagade i hela släkten så hade jag ingen att ärva några vapen av utan fick bygga min egen garderob.

Mitt första hagelgevär var ett Silma Supreme som var så skitig när jag köpte den att det tog mig tre dagar att rengöra den tills den funkade!

Mitt första kulvapen var en Classic 90 i 6.5x55 (som jag fortfarande har kvar) men är i dag duktigt kapad och försedd med dämpare.

Mina barn kommer troligen aldrig att kvalificera sig för vapenlicens så när den dagen kommer så kommer jag nog att skänka mina vapen till någon slyngel som har påbörjat sin jaktliga karriär! :)

Ja, förutom min Browning då för den är testamenterad till en här på forumet :P

Jag står redo att bli skänkt vapen till :-)

Publicerat

Min första en CG 1900 308 fick jag av min far då jag fyllde 5. Fick naturligtvis inte licens förrän jag fyllde 18. Har fortfarande kvar den dock lite modifierad. Ny kolv och ljuddämpare bland annat. Använder fortfarande originalpipan då den skjuter mycket bra fortfarande. Kommer aldrig att sälja den bössan!!!! Fick också ett luftgevär av min morbror då jag var liten pöjk. Ett Weirauch hw 36. Den hade han använt som ung och den finns också kvar i mina ägor. Har bytt lite packningar på den och den skjuter fortfarande mycket bra. Min första egna bössa som jag köpt själv var en Miroku hagelbock som jag använde i många år men den byttes ut mot en Benelli Beccaccia som var ett så kallat spontanköp. Jag provade en på skjutbanan och sköt en bra serie. For sen till Piteå på semester och gick in på Fritid och Vildmarksliv och klämde på en en stund för att sedan köpa den direkt. Var lite svårt att förklara för frun varför jag inte hade råd att göra alla kostsamma aktiviteter under semestern...../Flash

Publicerat

Jag började min jaktliga karrär på sportskyttescenen vid 6 års ålder och således var mitt första vapen en luftpistol.

Jakten började jag med något senare men eftersom bara min morbror jagade i hela släkten så hade jag ingen att ärva några vapen av utan fick bygga min egen garderob.

Mitt första hagelgevär var ett Silma Supreme som var så skitig när jag köpte den att det tog mig tre dagar att rengöra den tills den funkade!

Mitt första kulvapen var en Classic 90 i 6.5x55 (som jag fortfarande har kvar) men är i dag duktigt kapad och försedd med dämpare.

Mina barn kommer troligen aldrig att kvalificera sig för vapenlicens så när den dagen kommer så kommer jag nog att skänka mina vapen till någon slyngel som har påbörjat sin jaktliga karriär! :)

Ja, förutom min Browning då för den är testamenterad till en här på forumet :P

Avslöja inte vem för då kan den personen försvinna spårlöst. ;)

Publicerat

Bsa 30-06 svärfars gamla kanon.Ett gammalt och väl fungerande vapen. Har inte jagat så jättelänge så garderoben lär nog fyllas på så småningom:-)

Publicerat

Jobbade på en järnaffär och hade förmånen att plocka undan lite bössor innan allt var klart, på den tiden betalade man inte för varje vapen.

Tikka M55 308win, inbytt

Miroku 3000 finns fortfarande kvar

Krico 300 22mw inbytt mot en Tikka M77K finns fortfarande kvar.

Hva 9,3x57 stod länge och är nu aktiv på forumet.

Publicerat

Räknar man inte luftgevär så var min första en gammal s/s hijas sarasqueta eller hur de nu stavas både farfar och pappa hade haft den innan mig och farfar köpte den av en som kallades harskräcken, står fortfarande kvar i min fars ägo. Funderade på å ta ut den i höst av nostalgiska skäl finns många jaktminnen med den

Publicerat

Första va en CG 3000 i 308 med den skjöt jag första bocken. den byttes mot en tikka t3 hunter 308 för ca 3 år sedan :)

Publicerat

En Beretta S55 med fast borrning , den bössan gav mig en massa stryk.

Publicerat

När jag fyllde 15 år fick jag av farsan valet mellan att få en moppe eller en Beretta 686 som jag hade dreglat över i Vapen Depôten's (nån som kommer ihåg dem!? B)) katalog...gissa vad jag valde ^_^ Det var 1982...tiden går! :blink:

Publicerat

Avslöja inte vem för då kan den personen försvinna spårlöst. ;)

Tror faktiskt personen har en aning om att det är han men man vet aldrig...

...men jag kommer nog inte att avslöja vem det är ;)

Publicerat

Mitt första vapen var en Husqvarna m/20 från 1907, arvegods efter farmors kusin. Den hade inte fått se mycket vapenvård genom åren så den är lämnad till smeden för att få en ny strykblånering av pipsetet och ny flamhärdning av låsen. Stocken är dock riktigt trevlig med livligt trä. Ekonomiskt vansinne måhända men bössan har affektionsvärde och är trevlig till den rörliga hageljakten. Den har senare kompletterats med en Beretta A300 halvautomat med Docter-sikte för skytte med stålhagel och slugs.

Publicerat

Mitt första vapen var en Suhl s/s med omstockad kolv, som förmodligen är något felkonstruerad. För det finns ingen bössa som sparkar som denna, skjutit lite jaktstig med den och fick alltid blåmärken på axel och kinden!

Men otroligt mycket död i denna bössan, 50 meter och vänsterpipan tar död på det mesta! Ägs och brukas numera av sonen och det har fallit ett antal rådjur genom åren för den bössan.

Publicerat

Första hagelbössan va en Beretta 686 som inhandlades för pengarna på bankboken när jag var 14 år. Såld för ganska precis 1 år sen.

Första kulgeväret var en Husqvarna 640 8x57JS med en grumlig no name 1-4 med tyska ettan, detta då jag var 16 år. Står kvar på min far men ska skrivas över på mig framöver.

Publicerat

Farfars Gebruder Merkel hagelbock.

Tillverkad i juli -63, välvårdad och försiktigt använd fram till någon gång 95/96 då jag ärvde den genom min far.

Därefter å det grövsta vanvårdad och misshandlad. Isärplockad och nerstucken i grusiga ryggsäckar. Medsmugglad på flakmoppe till jaktmarken. Sprucken, najad och silvertejpad. Vapenfett 101 under försommarvilan.

Trots den något "omilda" behandlingen går det fortfarande inte många skott som inte resulterar i en grusad lerduva eller paketerad fasan. Det är den första och sista bössan jag någonsin kommer att ha.

Amen.

• 2 months later...
Publicerat

Första studsaren var farfars HVA 1900 i kaliber .30-06. Den gick aldrig vägen genom min far utan direkt till mig.

Efter första vändan på skjutbanan med en liten halvmåne efter Nickelkikarens stålkanter ville jag helst bara skjuta luftgevär för resten av livet.

Resultatet blev att originalkolven utsattes för mycket hemma-kostymisering, då farfar till skillnad från mig var lång och ståtlig.

Kolven kapades och bakeliten ersattes snabbt av skumgummi hårdpackat i eltejp.

Kammen "höjdes" på samma sätt.

Den "fyrkantiga" framstocken rundades av med en rasp, därefter filades ett fingergrepp efter mina små knubbiga fingrar in på framstocken.

Resultatet såg ut som en påse skit, men var funktionsenligt och hade den obestridliga fördelen av att passa mig perfekt.

Publicerat

En classic hagelbock inhandlades för egna pengar -93 när man blev 18 och kunde få licens. Den är kvar än idag och har mosat många lerduvor och en hel del jaktstigsvilt, någon hare och några rådjur med för den delen!!!

Publicerat

Mitt första egna vapen lämnade jag in ansökan på en Antonio Zoli hagelbock, den blev inte kvar i skåpet överdrivet länge till förmån för en ny Beretta SilverPigeon 686. Förövrigt det enda vapen jag sålt hittills.

Publicerat

Usch å fy sickna minnen...

Första vapnet en AZ1900 i 9,3x62 vilken gav mig en fet smäll i ögat samt en rätt dyr rehabilitering på skjutbanan för att bli av med skotträdslan.

Nä den är long gone, ersatt med betydligt trevliga saker!

Publicerat

Baikal sida-sida. Hade den ganska många år. Det jobbigaste med den var att det krävdes rejält med kraft för att lägga ihop den och för att bryta den. Numera är den skrotad.

Publicerat

Fick ta över en sako hunter 6,5x55 av min far nu i september och en beretta 390 halvautomat och båda är kvar i min ägo men sakon ryker nog efter studenten och då blir det nog en blajser :P

Publicerat

En tikka t3 battue 308w med ett leupold 2-7x33

kanon fin bössa som jag fick av min far.

Nu använder jag en blaser r8 proffesional 9,3x62 som jag är ännu mer nöjd med!

• 1 month later...
Publicerat

Köpte mina första bössor i söndags, men får inte hem dom förens i maj.. snacka om längtan :P

Blev iallafall en Tikka m55 .308 med snabbfästen, har gått max 100 smällar genom loppet -_-

samt en Tikka m77 som aldrig varit i skogen, och som aldrig avlossats ett skott med :wub: :wub:

Publicerat

Köpte mina första bössor i söndags, men får inte hem dom förens i maj.. snacka om längtan :P

Blev iallafall en Tikka m55 .308 med snabbfästen, har gått max 100 smällar genom loppet -_-

samt en Tikka m77 som aldrig varit i skogen, och som aldrig avlossats ett skott med :wub: :wub:

Välkommen yngling under förutsättning att du klarar av proven! :lol:;):P

Praktiskt som teoretiskt. :D

Publicerat

det blev fyra st på en gång, en classic 6,5x55, en brno 12/22 savage hi power, m96 9,3x62 (allt toppat med kinajunk) och en sbs suhl kal 12. ett ganska bra paket rent kalibermässigt

har aldrig ägt ett släktvapen och skulle inte villja ha någon av min familjs vapen ens gratis, dom är för dåliga. jo visst ja min farbror har en fin drilling den är ok.