Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ert första egna vapen?

Featured Replies

Publicerat

Julafton 2001, jag var 14år. Fick en Lamber Condor. (skriven på mamma tills jag vart 18)

Ingen kvalitetsbössa direkt, men den har funkat utan något krångel och den har varit med mej på mycket sköjj :yes:

Har den kvar än, men sist den fick vara med på skjutbanan så gick det ett slagstift tror jag så den ska få lite service!

• Svar 85
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För många många årsedan plockade min far fram sitt gamla BSA Meteor ur gömmorna och gav den till oss för syskon att skjuta prick med. fungerade kanon men jag ville ha ett eget luftgevär så sparpengar

Publicerat

Mina första vapen var en merkel sida sida kaliber 12hagelspruta och studsare var en hammal hederlig husqvarna 1640 30-06 som jag fortfarande har kvar. Fungerar perfekt:)

Publicerat

tikka m70,,8 år och första haren skjuten med denna tikka,,men så är det när jakt följer i blodet

Publicerat

CG1900 standard 30-06 som jag köpte av min farbror för 4000kr. När jag köpte den så var den i nyskick och 2 älgar var det enda vilt som var skjutet med den :)

Nu står den mest i skåpet och samlar damm :( Men en vacker dag så kan det hända att jag bygger om den till något roligt :)

Publicerat

Mitt första, och hitintills enda, vapen är ett gammalt Hva-1640 exemplar i kaliber 30-06. Ska ut nu både fredag och lördag på vildsvinsjakt så nåt borde man få sänka med den:)

Bössan skjuter fint på papp-figurer och jag tänker behålla den länge! Jag vet dock att ja kommer bli av med den i maj 2025, min son blir då 18 och ska få den i present:)

Första haglet är på ingång och papper skall skickas till länsman nu snart. Blir en hederlig sida-sida i kaliber 12/70.

Studsaren byggd år 1960, haglet ännu äldre och jag är bara 27:)

De bössor jag har när jag dör skall skänkas till nån nybliven fattig jägare, då jag vet hur det känns att skrapa ihop en vapengarderob medans man hankar sig fram på CSN-pengar.

Trevlig tråd den här:)

Publicerat

En Tikkka 658 i den hederliga kalajbern 6.5x55 inhandlades för drygt 20år sen och den tjänstgör fortfarande med den heder. En Leupold 3-9x50 prydde den länge men numera sitter där en Trijicon 5-20x50 istället.

Den kommer med all sannolikhet bli kvar till döden skiljer oss åt.

Publicerat

En Sako Finnwolf 308 i mitten på -80talet.

Fast det riktigt första var ett Walther luftgevär när jag var valp och jagade med klass 5...

Publicerat
En Sako Finnwolf 308 i mitten på -80talet.

Kult! :)

Publicerat

Baikal .358 svs kaliber 12.fick den av far när jag var 15 bast, och den är kvar än. Fulsnygg bössa med mycket charm och minnen.

Publicerat

Första egna vapnet var en Webley Tempest cal 22 luftpistol vid 9års ålder.

Jag var sen med att ta min jägarexamen då jag tog den förra året (33år) och den första jaktbössan var en Husqvarna 1900 lyx 6.5x55.

Fick den av far min som i sin tur fått den av en kompis som inte kan jaga längre pga viltolycka med bilen...Revenge of the wild!

• 1 month later...
Publicerat

Skickat in första licensen på en Carl Gustaf 3000 i kaliber .308, kanske en rätt tråkig standardbössa men den kändes jävligt rätt :)

Men nu börjar det intressanta, iaf för mig, när jag klarat av examen i somras så påminde pappa mig om att farfar lämnat efter sig två vapen, visserligen småkalibriga men ändå.

Vapen nr1 är ett Winchester model52 .22lr från 1928! Googlade på modellen och jänkarna verkar avguda denna bössa såpass att man kan tro att den är Messias själv, enligt vissa siter så ligger värdet på allt från 600-5000 dollar och stigande beroende på skick, serienr osv.. Tänker aldrig sälja den dock pga det sentimentala värdet, det enda jag ska göra är att beställa ett magasin från USA då detta saknades, i övrigt är bössan i kanonskick!

Bössa nr2 är inte fullt lika intressant men rätt rolig ändå, det är en gammal amerikansk Savage kombi, .22 för kula och 410 för hagel, väldigt kompakt bössa men rätt snygg och funkar nog fint till att hålla kråkor osv borta från fruktträden ;)