Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska vi ha varg i Sverige? Gå in och rösta på länken

Featured Replies

Publicerat

Just nu är det 62% som säger nej till Varg

Publicerat

Vilken idiotisk fråga!!

Klart det ska få finnas varg i Sverige, det är antalet som är fel och det fundamentalt felaktiga handhavandet som inte borde få förekomma!!

Jag hade själv tryckt på ja om det fanns ett alternativ som passade (exempelvis ja! men i ett starkt begränsat antal och med rättigheter att få skydda sig mot dem vid problem).

I min värld räcker det med 100 vargar men de borde bytas ut mot friska individer från bra genbanker så inaveln försvinner..

Det finns inga Svenska vargar!

Publicerat

Håller med det borde finnas fler svarsalternativ inte bara 2 stycken.

Publicerat

Hur det där än slutar så spelar det ingen roll, det går att rösta hur många gånger man vill, bara att stänga av cookies... :)

Publicerat

Visst man kan rösta flera gånger och det borde finnas fler alternativ osv. men i slutändan är det ändå inte expressen som avgör om det ska finnas varg eller ej, även om 100% röstar på nej.....

ps: jag röstade ja :P

Publicerat

Vilken idiotisk fråga!!

Klart det ska få finnas varg i Sverige, det är antalet som är fel och det fundamentalt felaktiga handhavandet som inte borde få förekomma!!

Jag hade själv tryckt på ja om det fanns ett alternativ som passade (exempelvis ja! men i ett starkt begränsat antal och med rättigheter att få skydda sig mot dem vid problem).

I min värld räcker det med 100 vargar men de borde bytas ut mot friska individer från bra genbanker så inaveln försvinner..

Det finns inga Svenska vargar!

Tycker verkligen inte det är en idiotisk fråga!

I din värld med 100 vargar vart ska dom vara? På Tjörn?

För i Värmland vill jag inte ha en endaste en.

Publicerat

Visst man kan rösta flera gånger och det borde finnas fler alternativ osv. men i slutändan är det ändå inte expressen som avgör om det ska finnas varg eller ej, även om 100% röstar på nej.....

ps: jag röstade ja :P

Nej det är klart men expressen har många läsare och om fler och fler startar diagram och röstar för och emot så måste det i slutändan leda någon stans om 100% röstar emot:) Fler alternativ behövs inte för röstar man nej så är det nej och ja så är det ja och under ja så finns allt det andra som ett max antal osv och det funkar ju inte med några sådana förslag:) Det är sånt mörkertal kring vargen så något "maxantal" funkar inte, dom som sköter hanteringen med varg kan göra precis som dom vill och har alltid gjort det med flyttar osv så något förtroende för dessa kommer aldrig att finnas tror jag:)
Publicerat

Det som är jobbigt med den här frågan är att om det blir ja. (Vilket det brukar bli) så används detta som ett slagträ i debatten så fort man vill ha någon form av begränsning på vargens framfart. Kolla på Foffes och Dunderklumpens inlägg i debatten kring §28. Hur lång tid / hur många kommentarer hann det komma innan de blev beskyllda för att vilja utrota vargen?

// Henrik

Publicerat

Kanske är Tjörn lite för litet för 100 vargar men om de var spridda över hela Sverige så hade det varit bättre än 500st, inte sant.

Vargen har existensberättigande i Sverige men landet ser inte ut som för 200 år sedan så de får bli färre och om Vargen på något sätt ökade i antal på ett ställe så hade det varit fint med avskjutning så det stabiliserade sig.

Att tro på en nollvision är inte riktigt ok eftersom fler än jägarna är med och tycker.

Att det var en idiotisk fråga menade jag i första hand att de som tycker vargen är skit men inte vill ha bort den till 100% kommer att rösta ja men egentligen är de emot vargen/vargpolitiken.

Det är att försöka kräva fram ett svar som antingen är för mycket åt ena eller andra hållet.

Resten var mina egna åsikter endast. :mellow:

Publicerat

Jag är realist och inser att ett nollmål förmodligen är omöjligt men vill ändå inte ha en enda jävla varg någonstans. Behandla de som vägglöss (tydligen är det ok att utrota vägglöss med alla till buds stående medel och de tillför precis lika mycket som varg).

Röstade typ NEJ.

Publicerat

+1 inte i gävleborg heller.
Publicerat

Ja, snacka om svart/vitt. Ja eller nej. Här tillåts inga gråsoner.

Vad jagar du med?

1. kula

2. hagel

Ungefär lika givande...

Publicerat

Jag har inget emot att det finns 100 vargar utspridda över sverige men det är bara att det kommer inte gå att ha bara 100 och det kommer inte gå att ha dem utspridda så därför klarar vi oss utan vargen, vi har ju gjort det förr tills det var ett gäng klåpare som planterade in dem, men det är klart dem ska väl ha jobb de, utmärkt affärside dess utom. Precis som vargspåraren här hemma som nekar varje gång han sett vargspår eller varg vid tätbebyggtområde:) Det är så det funkar, alla är väl rädd om sina jobb. Jag hade inte tackat nej till gratis bil och gratis bensin:) Därför det finns bara 350 vargar i sverige, jag tror snarare 500 st:)

Publicerat

Jag har inget emot att det finns 100 vargar utspridda över sverige men det är bara att det kommer inte gå att ha bara 100 och det kommer inte gå att ha dem utspridda så därför klarar vi oss utan vargen, vi har ju gjort det förr tills det var ett gäng klåpare som planterade in dem, men det är klart dem ska väl ha jobb de, utmärkt affärside dess utom. Precis som vargspåraren här hemma som nekar varje gång han sett vargspår eller varg vid tätbebyggtområde:) Det är så det funkar, alla är väl rädd om sina jobb. Jag hade inte tackat nej till gratis bil och gratis bensin:) Därför det finns bara 350 vargar i sverige, jag tror snarare 500 st:)

Det du beskriver är det dåliga handhavandet av Vargfrågan som jag skriver i första inlägget, ta ifrån de berörda gökarna ärendet och låt andra ta över som inte är blinda för realism.

Det hade troligen lättat på rovdjurshatet som bara blir värre ju längre idioterna håller på.

Publicerat

Jag har inget mot vargen, om de bara kunde ge f-n i hundar och tamboskap, och koncetrerat sig på alla de djur som blir skadade vid tex. jakt och bilolyckor, som tyvärr aldrig blir hittade...

Men det är nog bara en dröm....

Publicerat

Ser ovan i tråden, att på svenskt 'mellanmjölksvis' vill många svara 'nja'.... :wacko::P

Publicerat

Två alternativ räcker långt. Ska vi ha varg så ska den finnas över hela landet och den skall alltid känna sig jagad. Ska vi inte ha varg så är det enkelt, utrotning.

Jag vill inte ha varg, det vill nog inte de flesta som (kommer att) påverkas av den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag klarar mig utmärkt utan varg!

Så som vargläget och debatten har blivit så är jag närmare 0visionär än vargkramare.

När vargen nämns så tillåts man inte att tycka att det ska finnas en gräns på hur många vargar vi ska ha.

Vill man begränsa antalet vargar där vargen ställer till problem eller önskar att vargar som attackerar tamdjur ska skjutas. Då är man i vargkramarnas ögon en vargutrotare och ond människa......

Så i valet mellan att ha skogen nedlusad av varg och övriga viltstammar nära krasch, eller välmående vilt men ingen varg. Då föredrar jag ingen varg!

I en sansad debatt där man ser att vargen orsakar problem och tar itu med problemen, där kan jag eg tycka det är ok med att vi har lite varg i landet.

För vem är jag att diktera vilkoren för andras önskningar om dom är beredda att ta hänsyn till mina.

Publicerat

Krall:

Lite nyfiken är väl du också på vad svaret hade blivit om det hade funnits alternativt som sa:

- Ja men bara minsta möjliga antal för att säkra GYBS.

- Ja men max 2 föryngringar/län.

Jag vill inte ha varg (Måste erkänna att jag svängt, var betydligt mer positiv innan senaste sveken från politikerna)

Men, jag skulle som en kompromiss kunna tänka mig att låta det finnas 100-150 om de får spridas någorlunda jämt över större delar av Sverige.

Publicerat

Krall:

Lite nyfiken är väl du också på vad svaret hade blivit om det hade funnits alternativt som sa:

- Ja men bara minsta möjliga antal för att säkra GYBS.

- Ja men max 2 föryngringar/län.

Inte så värst nyfiken...bara två olika sätt att säga 'nja' :P

Jag vill inte ha varg (Måste erkänna att jag svängt, var betydligt mer positiv innan senaste sveken från politikerna)

Men, jag skulle som en kompromiss kunna tänka mig att låta det finnas 100-150 om de får spridas någorlunda jämt över större delar av Sverige.

Hur ska du ha det...'nej' eller 'nja' ;)

Publicerat

Varg,varg och en till vargar som ställer till det för alla hundförare och djuruppfödare, dom är nästan lika opålitlig som en politiker! 00000Vi

Publicerat

Kanske är Tjörn lite för litet för 100 vargar men om de var spridda över hela Sverige så hade det varit bättre än 500st, inte sant.

Vargen har existensberättigande i Sverige men landet ser inte ut som för 200 år sedan så de får bli färre och om Vargen på något sätt ökade i antal på ett ställe så hade det varit fint med avskjutning så det stabiliserade sig.

Att tro på en nollvision är inte riktigt ok eftersom fler än jägarna är med och tycker.

Att det var en idiotisk fråga menade jag i första hand att de som tycker vargen är skit men inte vill ha bort den till 100% kommer att rösta ja men egentligen är de emot vargen/vargpolitiken.

Det är att försöka kräva fram ett svar som antingen är för mycket åt ena eller andra hållet.

Resten var mina egna åsikter endast. :mellow:

Det tråkiga är att 100 vargar spridda över landet är på tok för lite om man ser det i vargens perspektiv. Man pratar om inavel nu med 3-400 vargar på halva Sverige är ett inavels problem. F*n bara Värmland har 100 vargrar. Och att flytta runt dom har ju visat sig inte funka.

http://sverigesradio...artikel=4494905

http://www.jagarefor...ust-nu-1.18848/

http://sverigesradio...artikel=4891122

Samma tik som får sig sightseeing i Sverige. Och inte tror jag att det skulle bli någon skillnad om man hämtad hit finnar eller ryssar. Vi snackar hyfsat stora belopp på trams som borde kunna gå till något vettigare. Ena sekunden ska det kosta miljoner för att bevare en ras som inte längre hör hemma i Sverige (Den ursprungliga skandinaviska vargstammen finns inte längre) och andra sekunden ska dom utrota raser i Sverige som någon annan inte tycker hör hemma här (t.ex mårdhund)

Ska vi ha varg i Sverige så måste den avdramatiseras

- Låt den finnas i HELA landet.

- Slut med att betala ut en massa ersättningar för dom skador den gör.

- Och inför allmän jakt på den.

Publicerat

För mig har svaret blivit enkelt!

Nej!

Och det beror på sveket från makthavarna.

Publicerat

Vi behöver inte ha en enda frilevande varg i detta land, de tillför inget annat än sorg, elände, kostnader och förtvivlan för de flesta som kommer i kontakt med dom och vargklapparna har ju fortfarande alternativet Kolmården kvar så

NEJ!