Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska vi ha varg i Sverige? Gå in och rösta på länken

Featured Replies

Publicerat

Nope, nix, njet !

Publicerat

Nu har jag röstat

Publicerat

Hur ska du ha det...'nej' eller 'nja' ;)

Jag kan tänka mig att leva med en kompromiss någonstans kring 100-200 vargar.

Skulle man däremot böra diskutera en stam på 4-500 individer så faller i mina ögon trovärdigheten vad gäller att det skulle vara GYBS som styr.

Att man har inavelsproblem idag beror på att man har en väldigt liten genetisk bredd. 100 individer men ur en "anfader/moders stam på 10 individer skulle ha en mycket större chans att bli stämplad GYBS. Visst. Det finns undersökningar som pekar mot att det skall behövas 500-1000 individer innnan risken för innavel är borta. Men det är då med noll i utbyte med den finsk/ryska stammen.

Skulle däremot möjligheten att försvara husdjur försämras ytterligare, (Anser att stora rovdjur på gårdsplan automatiskt skulle ses som självförsvar) så kommer svaret att ändras.

Publicerat

Det är ganska intressant att läsa och kolla på debatter om vad folk tycker om Vargen:). Vi som bor i dom länen som inte är utsatta för varg har lätt att sitta och säga att man ska ha fler vargar och liknande. Men den dagen vargen börjar få revir längre ner i landet och dom börjar ge sig på hästgårdar, jakthundar och liknande så kommer det bli en helt annan syn på dom. Folk som bor i stan (Fjollträsk) hehe och alldrig är i skogen har ganska lätt för sig att säga att det ska finnas massor med vargXD. Man vet inte hur mkt dom undanhåller för allmänheten om vargattacker och liknande, folk som inte är i dom vargtäta områdena får inte veta allt som vargen gör.

Själv bor jag ganska bra i Nyköping (södermaland) med bra skogar och villt men jag har fortfarande ett medlidande till dom som inte kan gå ut i skogen och jaga med hund:/

Inte meningen att någon ska ta åt sig av innlägget men det här är min syn på saken;), Man kan säga vad man vill men det blir som sagt ingen skillnad:/

Publicerat

Det är ganska intressant att läsa och kolla på debatter om vad folk tycker om Vargen:). Vi som bor i dom länen som inte är utsatta för varg har lätt att sitta och säga att man ska ha fler vargar och liknande. Men den dagen vargen börjar få revir längre ner i landet och dom börjar ge sig på hästgårdar, jakthundar och liknande så kommer det bli en helt annan syn på dom. Folk som bor i stan (Fjollträsk) hehe och alldrig är i skogen har ganska lätt för sig att säga att det ska finnas massor med vargXD. Man vet inte hur mkt dom undanhåller för allmänheten om vargattacker och liknande, folk som inte är i dom vargtäta områdena får inte veta allt som vargen gör.

Själv bor jag ganska bra i Nyköping (södermaland) med bra skogar och villt men jag har fortfarande ett medlidande till dom som inte kan gå ut i skogen och jaga med hund:/

Inte meningen att någon ska ta åt sig av innlägget men det här är min syn på saken;), Man kan säga vad man vill men det blir som sagt ingen skillnad:/

Amen.. ! Du verkar vara en klok man du. bra skrivet!
Publicerat

Det tråkiga är att 100 vargar spridda över landet är på tok för lite om man ser det i vargens perspektiv. Man pratar om inavel nu med 3-400 vargar på halva Sverige är ett inavels problem. F*n bara Värmland har 100 vargrar. Och att flytta runt dom har ju visat sig inte funka.

http://sverigesradio...artikel=4494905

http://www.jagarefor...ust-nu-1.18848/

http://sverigesradio...artikel=4891122

Samma tik som får sig sightseeing i Sverige. Och inte tror jag att det skulle bli någon skillnad om man hämtad hit finnar eller ryssar. Vi snackar hyfsat stora belopp på trams som borde kunna gå till något vettigare. Ena sekunden ska det kosta miljoner för att bevare en ras som inte längre hör hemma i Sverige (Den ursprungliga skandinaviska vargstammen finns inte längre) och andra sekunden ska dom utrota raser i Sverige som någon annan inte tycker hör hemma här (t.ex mårdhund)

Ska vi ha varg i Sverige så måste den avdramatiseras

- Låt den finnas i HELA landet.

- Slut med att betala ut en massa ersättningar för dom skador den gör.

- Och inför allmän jakt på den.

Jag håller med dig i flera av dina åsikter!

Speciellt de sista raderna! men om du läser Henkes inlägg här ovan så har han en del ganska sunda tankar, enligt mig i varje fall :mellow:

Mina tankar!

Vi kan inte få en gynnsam status för varg när genbanken är rutten.

Vi behöver rensa bort och byta ut till friska individer helt och hållet om det ska funka att ha en liten stam.

Då räcker förhoppningsvis 100 individer( vi ska inte sätta in 100 individer utan låta naturen ha sin gång från ett 10/20tal djur, dessutom så kan man ju välja varg från hårt jagade områden så får man en naturlig skygghet med på köpet som sedan bara är att bibehålla med att de förblir jagade under ordnade former (Skydds/Licensjakt).

Eftersom det redan finns pengar att få för de skador som de orsakar så förstår jag inte varför den ersättningen ska tas bort den blir ju plåster på såren och minskad ekonomisk förlust vid en eventuell attack.

Att se vargen som den som bestämmer över glesbygden är en aning bisarrt!

Låt istället de vargar som håller sig till rätt områden bli fler och de som drar sig mot bebyggelse/tamdjur etc jagas.

Visst är det en utopi med nuvarande politiska läge men något måste ju göras(annorlunda än det görs idag)

Dessutom så borde mode industrin skämmas när de går på fuskpäls när skogen vimmlar av varg ;)

Publicerat

Det är ganska mycket så som du beskriver din åsikt sen kan det vara svårt att inse det själv för många, jag brydde mig inte mycket om varg förr och skiter fullständigt om dom äter upp rådjuren, skogsfåglarna och älgarna, det är det minsta problemet men när man blir av med en hund i familjen och grannarna kommer och gråter över fåren och man får åka och avliva får när barnen står bredvid och är ledsen och hela kommunens får och tjejer som rider i skogsgläntan på sina hästar blir förföljda och skrämda det är då man börjar förstå att något inte står rätt till. Om sverige hade vart ett bra land för varg så hade dom här sakerna aldrig hänt, då kommer dom inte in på gårdar och tar hundar, katter och får så är det bara men nu är det 2012 och vargen platsar inte i samhället. Finns många människor här omkring som är emot jakt och hyttar med näven när dom passerar en när man står på rävpost men dom är helt plötsligt för jakt,och det bara för rådjuren söker sig till gårdarna för det är för mycket snö på skogen, lodjuren följer efter och lika så vargen sen hittar antijakt människorna sönderbetade rabatter och äppelträd, döda rådjur och sen varg och lodjursspår och helt plötsligt stannar dom och pratar med en vid vägen och vill man ska skjuta bort rubbet, Rådjuren, lon och vargen bara för dom förstör på gården. Och många av dem är nu varghatare och tycker de blivit blåsta av regeringen. Lätt att bli för eller emot något, det går fort att ändra sig, vänta ni bara:)

Jag tror inte det kommer fungera att ha varg i Sverige, även om vi har jakt på dem, Ni ser hur det är med räven tex, visserligen har intresset för rävjakt blivit mycket större för det har delats mycket jaktkunskap oss emellan, men det är ändå många som endast jagar rådjur, älg och fågel för att det är så "svårt" att jaga räv. Det är nog längesen som de skjutits så mycket räv i Sverige som de senaste fem åren men det har tagit väldigt lång tid att lära sig jagar räv effektivt eller vad säger ni? Och ska vi då börja jaga vargen för att hålla nere stammen, vilka ska göra det? Det är svårt att jaga varg, har gjort det ett antal gånger och det var under tiden det fanns tre revir här och det är inte lätt, och vad händer om de blir fler än maxantalet? tror ni staten kommer åka ut och spåra dom i dygn ut och i dygn in och sen kanske skjuta en i månaden bästa fall? jag tror inte det iaf. Det kommer dröja länge innan man har lärt sig jaga varg effektivt och när det börjar ta form så är det förmodligen redan katastrof och jakt kommer ske med bil, helikopter, minfält? hehe skämt å sido mn bil skulle säkert bli aktuellt som de gör nu för att rädda fjällräven, jaga rödräv från bil eller var det skoter? minns inte men då är det RÖDRÄV dom ska jaga, vargen är mycket mer svårjagad, ni kanske förstår hur jag tänker. Jag menar inget illa emot någon utan jag respekterar allas tankar och funderingar och det här är mina teorier.

Publicerat

Det är ganska mycket så som du beskriver din åsikt sen kan det vara svårt att inse det själv för många, jag brydde mig inte mycket om varg förr och skiter fullständigt om dom äter upp rådjuren, skogsfåglarna och älgarna, det är det minsta problemet men när man blir av med en hund i familjen och grannarna kommer och gråter över fåren och man får åka och avliva får när barnen står bredvid och är ledsen och hela kommunens får och tjejer som rider i skogsgläntan på sina hästar blir förföljda och skrämda det är då man börjar förstå att något inte står rätt till. Om sverige hade vart ett bra land för varg så hade dom här sakerna aldrig hänt, då kommer dom inte in på gårdar och tar hundar, katter och får så är det bara men nu är det 2012 och vargen platsar inte i samhället. Finns många människor här omkring som är emot jakt och hyttar med näven när dom passerar en när man står på rävpost men dom är helt plötsligt för jakt,och det bara för rådjuren söker sig till gårdarna för det är för mycket snö på skogen, lodjuren följer efter och lika så vargen sen hittar antijakt människorna sönderbetade rabatter och äppelträd, döda rådjur och sen varg och lodjursspår och helt plötsligt stannar dom och pratar med en vid vägen och vill man ska skjuta bort rubbet, Rådjuren, lon och vargen bara för dom förstör på gården. Och många av dem är nu varghatare och tycker de blivit blåsta av regeringen. Lätt att bli för eller emot något, det går fort att ändra sig, vänta ni bara:)

Jag tror inte det kommer fungera att ha varg i Sverige, även om vi har jakt på dem, Ni ser hur det är med räven tex, visserligen har intresset för rävjakt blivit mycket större för det har delats mycket jaktkunskap oss emellan, men det är ändå många som endast jagar rådjur, älg och fågel för att det är så "svårt" att jaga räv. Det är nog längesen som de skjutits så mycket räv i Sverige som de senaste fem åren men det har tagit väldigt lång tid att lära sig jagar räv effektivt eller vad säger ni? Och ska vi då börja jaga vargen för att hålla nere stammen, vilka ska göra det? Det är svårt att jaga varg, har gjort det ett antal gånger och det var under tiden det fanns tre revir här och det är inte lätt, och vad händer om de blir fler än maxantalet? tror ni staten kommer åka ut och spåra dom i dygn ut och i dygn in och sen kanske skjuta en i månaden bästa fall? jag tror inte det iaf. Det kommer dröja länge innan man har lärt sig jaga varg effektivt och när det börjar ta form så är det förmodligen redan katastrof och jakt kommer ske med bil, helikopter, minfält? hehe skämt å sido mn bil skulle säkert bli aktuellt som de gör nu för att rädda fjällräven, jaga rödräv från bil eller var det skoter? minns inte men då är det RÖDRÄV dom ska jaga, vargen är mycket mer svårjagad, ni kanske förstår hur jag tänker. Jag menar inget illa emot någon utan jag respekterar allas tankar och funderingar och det här är mina teorier.

En till som vet vad han pratar om :)
Publicerat

Men nu har man ju smygpropaganda i svenska språket i skolorna. "Vargen har aldrig anfallit någon och den tar bara jakthundar som förföljer den" står det bland annat. Sverige är ett underbart land med indoktrinering från unga år och den som inte håller med får sänkt betyg. Vi får inte diskutera invandringen i Sverige utan för att automatiskt förknippas med en tysk förbundskansler verksam fram till 1945. Man begriper inte att de problem som skapas då man förtrycker folk slår tillbaka och skapar grogrund för extremister oavsett om det gäller rovdjur eller invandring.

Publicerat

Men nu har man ju smygpropaganda i svenska språket i skolorna. "Vargen har aldrig anfallit någon och den tar bara jakthundar som förföljer den" står det bland annat. Sverige är ett underbart land med indoktrinering från unga år och den som inte håller med får sänkt betyg. Vi får inte diskutera invandringen i Sverige utan för att automatiskt förknippas med en tysk förbundskansler verksam fram till 1945. Man begriper inte att de problem som skapas då man förtrycker folk slår tillbaka och skapar grogrund för extremister oavsett om det gäller rovdjur eller invandring.

Jo så är det ju med allt, inte konstigt att samhället ser ut som det gör, inte många elever som har förtroende för lärare, dom tjafsar, de hamnar i slagsmål osvosv men egentligen inte så konstigt för världen är en stor, grym lögn och det märker barnen i tidig ålder och börjar säga emot allt och alla, respekt är något som försvinner i tidig ålder.. Lärarna blir för personlig, de lär ut efter sina egna teorier och tankar, är läraren emot något så sätter de i barnen samma sak. Vem fick inte höra när man gick i sjunde klass att röka hasch var dödligt och att testa kunde man dö av, vad händer när de får reda på att så inte är fallet jo de testar och kommer på i 15 års ålder att röka på är bättre än att ta två starköl, halva byns 15 åringar springer ju runt och röker på.. hehe nä nu är ja lite negativ men man börjar ju lessna ärligt talat :)