Publicerat Juli 24, 20205 yr 5 hours ago, Hipshot said: Dagpass 3/3.. gårdagens fiske sög på riktigt.. lite för mycket vind, stökigt.. svårt att ha jiggen i konen hela tiden.. såg massor av fisk, smågös eller ngt som stiger och tittar på jiggen och skiter i det därefter. Börjar bli lite less på fisket, skönt att rävjakten tarvid så man kan tagga ned detta trams.. Ska ut ngr gånger till, ska ut med en kompis från uppväxten som var sugen.. men inte förrän kommande vecka. Två gäddor.. och en ..30 grams borre på spinn typ.. urk. Du skulle passa som karpfiskare du ?
Publicerat Juli 27, 20205 yr Den här har klarat sig från brasan är det en sån där fantastisk rulle eller ska jag elda upp skrotet ??
Publicerat Juli 27, 20205 yr ambassadeur 5000 är en lagom stor rulle till gäddfiske och trolling....även till ismete.. Den ska du spara... och vill du inte det så får du gärna skicka den till mig så betalar jag portot..
Publicerat Juli 27, 20205 yr 43 minutes ago culot sa: Den här har klarat sig från brasan är det en sån där fantastisk rulle eller ska jag elda upp skrotet ?? Vad kostar den?
Publicerat Juli 28, 20205 yr 8 hours ago culot sa: Den här har klarat sig från brasan är det en sån där fantastisk rulle eller ska jag elda upp skrotet ?? Inte ska man elda upp en sådan raritet.
Publicerat Juli 28, 20205 yr På 2020-07-24 at 13:52 strävhår sa: Du skulle passa som karpfiskare du ? De är ju helt galna!!! Utrustningen de baxar ut är ju grotesk.. tältsäng.. tält.. stolar.. det tar ju en evighet att bara etablera fisket och för vad? Det är ju inte så att de äter upp firrarna direkt.. åtminstone inte de svenska fiskarna, såvitt jag fattat så käkar utter och öststatare visst karp. Jag skulle aldrig ge mej på detta, no way! 10 hours ago culot sa: Den här har klarat sig från brasan är det en sån där fantastisk rulle eller ska jag elda upp skrotet ?? Den där skulle göra sig i mitt ismeteset.. den kan nog ersättas med en eller två gösar om herrn är less på den!
Publicerat Juli 28, 20205 yr 45 minutes ago Hipshot sa: De är ju helt galna!!! Utrustningen de baxar ut är ju grotesk.. tältsäng.. tält.. stolar.. det tar ju en evighet att bara etablera fisket och för vad? Det är ju inte så att de äter upp firrarna direkt.. åtminstone inte de svenska fiskarna, såvitt jag fattat så käkar utter och öststatare visst karp. Jag skulle aldrig ge mej på detta, no way! Den där skulle göra sig i mitt ismeteset.. den kan nog ersättas med en eller två gösar om herrn är less på den! Har du is där nere??? Jag trodde att det var en bristvara nu för tiden.
Publicerat Juli 28, 20205 yr 3 hours ago Hipshot sa: Näe ingen is i Roslagen nu men det kommer en vinter... Önsketänkande från din sida!
Publicerat Juli 29, 20205 yr Ambivalent som fan.. ska ut och fiska med en gammal polare.. fått tips om nya grynnor i Skedviken.. nollat i gavel sista gångerna (gös på 8 hg räknas inte).. nollade väl i Skedviken med sist bortsett från gäddor.. Ska kolla vind lite så får vi se.. men fiske blir det idag iaf!
Publicerat Juli 29, 20205 yr 7 minutes ago Hipshot sa: Ambivalent som fan.. ska ut och fiska med en gammal polare.. fått tips om nya grynnor i Skedviken.. nollat i gavel sista gångerna (gös på 8 hg räknas inte).. nollade väl i Skedviken med sist bortsett från gäddor.. Ska kolla vind lite så får vi se.. men fiske blir det idag iaf! Vissa får fisken levererad från himlen! https://sverigesradio.se/artikel/7522795 Lyssna på reportaget!
Publicerat Juli 29, 20205 yr Agerat guide på Gavel.. Såfort Thomas gav fan i att använda mina grejer och mina beten så fick han fisk.. Han drog en sjysst gös och en borre på jigg.. typ diagonaljigg dvs han hade ingen vikt på sin jigg så den låt långt från båten, då klev en gös på. Jag hade två pet enbar, såg rejält med fisk men ingen ville kliva på rejält. De pet jag hade var väldigt försiktiga.. Nästa sväng Skedviken.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Norra Sverige på väg mot laxrekordBeståndet av lax ökar kraftigt i norra Sverige, rapporterar TV4 Nyheterna. Minskat sportfiske under pandemin spår tros vara en avgörande orsak. NORRBOTTEN 8 AUGUSTI 2020 11:50 Med hjälp av ekolod räknas antalet laxar som vandrar upp i Torne älv i Norrbotten. Årets siffror visar att återväxten är god och att antalet laxar börjar närma sig rekordnoteringen från 2016. Enligt prognos ska uppemot 75 000 laxar vandra upp för älven i år. Älven står för ungefär en tredjedel av återväxten av lax i Bottenhavet. En anledning till det höga antalet laxar tros vara en EU-överenskommelse från förra året om att begränsa yrkesfisket. – Kvotreglerna tillåter mer fisk att återvända till lekplatserna vilket är bra för laxbeståndet, säger Atso Romakkaniemi, seniorforskare på Luke Naturresursinstitut till TV4. Men var femte vandringslax som dras upp ur vattnet beräknas i dag vara fångad av sportfiskare. Till följd av coronapandemin har det i år inte sålts några fiskekort vid det populäraste laxfiskestället i Torneälven, Matkakoski, vilket även det tros bidra till laxens återhämtning. Artikeln är kopierad från dagens webbupplaga av Norrbottens-Kuriren.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Stäng laxfisket några år så blir det kanske bättre i slutet ändå. Varit mycket gnäll i media och lite varstans om just jockfall att det är stängt för fisket i år, tycker iaf att dom som har fiskerätten gjorde det bra. Låt fisket vara stängt några år så kommer det kanske mer lax i älven och mindre sjukdomar när det inte utövas c&r på samma sätt.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Om sportfisket endast står för en femtedel av fisken som tas upp är det ju inte sportfiske som ska begränsas.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Jag misstänker att högt vatten flöde/stånd med lite lägre temperaturer i vattnet har större på verkan på hur mycket fisk som stiger upp i vår ta älvar.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr Laxen går väl upp i älven för att leka när den är stor nog för det oavsett vattenflöde. Kollar man istället tillbaka i tid för åren då dessa lekmogna fiskar kläcktes kanske man kan se ett mönster som är värt att jobba vidare med.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr 5 hours ago Galne sa: Jag misstänker att högt vatten flöde/stånd med lite lägre temperaturer i vattnet har större på verkan på hur mycket fisk som stiger upp i vår ta älvar. Det var ju mycket snö i vintras på sina håll och sedan har vi även fått en ansenlig mängd regn över Norrbotten. På fotot ligger vattenståndet ca 70-80 cm över vad det brukar göra den här årstiden. Man kan gå ut på ett stenröse till ön längst t höger.
Publicerat Augusti 9, 20205 yr 1/5del av vad som går upp i älven tas upp räknas det sen allt som släpps tillbaka eller skadas är nog betydligt mer, sen fångas säkert bra många mer än det som sägs också. Undra hur många tappade laxar och tillbaka släppta dom som fiskar mycket har Blir nog ändå en rätt sån stor mängd fisk.
Publicerat Augusti 10, 20205 yr På 27 juli 2020 at 21:45 Dansken sa: Vad kostar den? Om du tar en allvarlig funderare på att låta mig köpa de lite udda brotcharna så får du den av mig då jag aldrig kommer spöfiska mer. /P
Publicerat Augusti 27, 20205 yr Sommaren börjar bli höst innebär att temperaturen sjunker i sjön vilket verkar leda till aktivare gösar. Var ut igår, såg riktigt mycket fisk och flera som steg och kikade på jiggen.. Mer intresse än på länge. Två klev på och fick följa med hem, syrran förser mej med hundfoder och får gös i utbyte. Blir en sväng idag med tror jag, var rätt kul igår helt klart. Hade behövt fiska borre men förmodar att man blir sittande på samma ställe med samma fiskar som igår.
Publicerat Augusti 27, 20205 yr 4 hours ago Hipshot sa: Sommaren börjar bli höst innebär att temperaturen sjunker i sjön vilket verkar leda till aktivare gösar. Var ut igår, såg riktigt mycket fisk och flera som steg och kikade på jiggen.. Mer intresse än på länge. Två klev på och fick följa med hem, syrran förser mej med hundfoder och får gös i utbyte. Blir en sväng idag med tror jag, var rätt kul igår helt klart. Hade behövt fiska borre men förmodar att man blir sittande på samma ställe med samma fiskar som igår. Den ena orsaken till att fisken har blivit aktivare nu är att rötmånaden är förbi. Det är den erfarenheten som jag har från min aktiva tid.
Publicerat Augusti 27, 20205 yr 4 hours ago lsjonsson sa: Den ena orsaken till att fisken har blivit aktivare nu är att rötmånaden är förbi. Det är den erfarenheten som jag har från min aktiva tid. Jag påstår att gösens ökade aktivitet vid denna tid på året har med mera mörker att göra.
Publicerat Augusti 27, 20205 yr 7 minutes ago Slommen sa: Jag påstår att gösens ökade aktivitet vid denna tid på året har med mera mörker att göra. Då har du inte sett hur gösens aktivitet är under sommarmånaderna i riktiga gössjöar som Ylen, St. Nätaren, Ralången, m. fl. sjöar söder över. Jag kommer själv från Huskvarna och har själv upplevt kvällar när det runt 100 båtar ute på varje sjö frånsett Ralången. I Huskvarna är kvällarna mörka redan under sommaren om jag ska jämföra våra ljusa sommarnätter uppe i Kalix. Här är solen nere under horisonten ca 45 min runt midsommar innan den är uppe igen.