Publicerat Januari 24, 20215 yr 38 minutes ago Hipshot sa: Behöver tips! Ska fiska betesfisk.. budget mjärde fr jula eller paraplymjärde från gudvet vart? Köp dig en mörtstuga och lite mäsk som du blandar ihop med ett extrakt, majskorn o maggot till en bra konsistens så att dom inte blottar upp direkt. Jag hade en vanlig rund stående och den gav mig alltid mört. https://www.batofiske.se/fiskeredskap/tillbehor-fiske/havar-kastnat/mortstuga-xl?gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCdgla_4n8PrULKhrG3alwQfPHOGG7Jc83YeGHCo6Ddm5-odQ-_OgMAaAmhYEALw_wcB Det som brukar vara svårast är att hitta djupet som dom befinner sig på. Abborrar o mört brukar befinna sig på samma djup.
Publicerat Januari 25, 20215 yr Ok.. Jag har kollat runt lite, jula har ngn budgetmjärde som ska funka sen en paraplyvariant som ska funka med.. Har haft två paraplyvarianter i sjön där farsan bor men inte ett fjäll där. Ska testa lite längre ut tänkte jag. Ska köpa två till och köra i sjön där syrran bor tänkte jag..
Publicerat Januari 25, 20215 yr Slog till på en stor som du länkade in Jonsson sen två paraplymjärdar.. ska bli kul att testa Så less på all jävla annonsering, bara för att jag sökt på mjärde så är alla skitannonser numera mjärdar. isfiske mm..
Publicerat Januari 25, 20215 yr 57 minutes ago Hipshot sa: Slog till på en stor som du länkade in Jonsson sen två paraplymjärdar.. ska bli kul att testa Så less på all jävla annonsering, bara för att jag sökt på mjärde så är alla skitannonser numera mjärdar. isfiske mm.. Ha vänta du tills du får reklam om saker du har pratat om
Publicerat Januari 25, 20215 yr 3 hours ago Hipshot sa: Slog till på en stor som du länkade in Jonsson sen två paraplymjärdar.. ska bli kul att testa Så less på all jävla annonsering, bara för att jag sökt på mjärde så är alla skitannonser numera mjärdar. isfiske mm.. Bra val hippen! Mäsk till mörtstugan då? Sök på mörtstuga istället för mjärde för det brukar ge fler träffar. Iaf för mig. När jag handlade mäsk så hade dom ett bra sortiment på Fiskarnas redskapshandel och om jag inte minns fel så hade dom en butik inne i centrala S-holm. Minns ej gatunamnet har inte kvar den adressen. https://www.naturkompaniet.se/butiker/stockholm-sickla-koepkvarter/
Publicerat Januari 25, 20215 yr 2 hours ago killer_mouse sa: Ha vänta du tills du får reklam om saker du har pratat om Det var inte dåligt att hippen gick på min rekommendation .
Publicerat Januari 26, 20215 yr 12 hours ago killer_mouse sa: Ha vänta du tills du får reklam om saker du har pratat om Siri ligger och lyssnar ....
Publicerat Januari 26, 20215 yr 16 hours ago culot sa: Siri ligger och lyssnar .... Inte bara Siri utan diverse andra appar (dom flesta som vill använda mikrofonen)
Publicerat Januari 26, 20215 yr Tänkte försöka göra egen mäsk.. vi får väl se, får kladda med det på torsdag.
Publicerat Januari 27, 20215 yr 4 hours ago Hipshot sa: Tänkte försöka göra egen mäsk.. vi får väl se, får kladda med det på torsdag. Ok!
Publicerat Januari 27, 20215 yr Detta är en populär post. 12 hours ago Hipshot sa: Tänkte försöka göra egen mäsk.. vi får väl se, får kladda med det på torsdag. Man får bra procent om man använder potatis ? /Markus
Publicerat Januari 27, 20215 yr koka havregrynsgröt och blanda ner rikligt med linfrön, krydda med vaniljsocker och kanel... det brukar göra susen.. Jag brukar använda apelsinnät att lägga en stor degklump i, sen fäster du lite klumpar med mäskdegen vid öppningarna till mjärden...
Publicerat Januari 27, 20215 yr 18 hours ago Hipshot sa: Tänkte försöka göra egen mäsk.. vi får väl se, får kladda med det på torsdag. Som sagt prova ostbågar
Publicerat Januari 28, 20215 yr Fick rapporter om kass is så jag ställde in tänkta fisket i morgon. Ska fixa med mörtstugorna istället, isen verkar bättre här så jag fattar inte gnället riktigt. Får se om jag åker upp och provborrrar.. en kompis till Per som jag brukar fiska med hade tydligen åkt igenom isen ned till midjan innan han fick stopp och kröp upp. Läskigt! Fattar det inte, hos farsan är det ju nära på en dm is..
Publicerat Januari 29, 20215 yr Obegripligt.. minusgrader jättelänge och på metsjön var det över en dm is.. hur kan det vara dålig is? Skit samma, totalt 4 paraplymjärdar i och en stor mörtstuga nu. Allt betat med hemkokt mäsk eller vafan det heter.. Havregryn, anis, sirap, vaniljsocker. Tror det vart ok, hade kanske kunnat vara mer kletigt/mjukt så det fastnat bättre i nätet i ingångarna. Får se om jag kollar i helgen... sågade upp isen för stora stugan, gick rätt bra. Måste såga ett hål till för mörtsumpen om det blir ngt att spara..
Publicerat Januari 29, 20215 yr 35 minutes ago Hipshot sa: Obegripligt.. minusgrader jättelänge och på metsjön var det över en dm is.. hur kan det vara dålig is? Skit samma, totalt 4 paraplymjärdar i och en stor mörtstuga nu. Allt betat med hemkokt mäsk eller vafan det heter.. Havregryn, anis, sirap, vaniljsocker. Tror det vart ok, hade kanske kunnat vara mer kletigt/mjukt så det fastnat bättre i nätet i ingångarna. Får se om jag kollar i helgen... såg ade upp isen för stora stugan, gick rätt bra. Måste såga ett hål till för mörtsumpen om det blir ngt att spara.. Inte så konstigt egentligen finns många parametrar som kan spöka när det gäller istjockleken var ute på en där tjockleken gick från 15 cm till skitnödiga 5 cm på 10 meter då vart det bara å backa å börja inspektera varför den tunnade ut utflöde med en trolig grynna som vi tror
Publicerat Januari 29, 20215 yr 48 minutes ago Hipshot sa: Obegripligt.. minusgrader jättelänge och på metsjön var det över en dm is.. hur kan det vara dålig is? Skit samma, totalt 4 paraplymjärdar i och en stor mörtstuga nu. Allt betat med hemkokt mäsk eller vafan det heter.. Havregryn, anis, sirap, vaniljsocker. Tror det vart ok, hade kanske kunnat vara mer kletigt/mjukt så det fastnat bättre i nätet i ingångarna. Får se om jag kollar i helgen... sågade upp isen för stora stugan, gick rätt bra. Måste såga ett hål till för mörtsumpen om det blir ngt att spara.. Är du riktigt fiskesugen och vill komma ut så tar du med dig ett gäng brädor och lägger ovanpå isen så sprider du ut din vikt på längre sträcka. Jag vet sådana som gjorde det söder ut som hade med sig 3 st 4 m plank så att dom kom ut en bit utanför strandkanten så att dom kunde borra håll och då var isen inte mer än ca 5 cm. Då är man fiskesugen hippen! Jag var inte en av dom som gjorde det.
Publicerat Januari 30, 20215 yr Nej fy fan.. Jag tror mer att isen är bra, varit 5-6 grader kallt ett dygn nu.. Ska ut och kolla stugorna om en stund, är det fisk så blir det nog premiär på isen på måndag. Ska baka lite mer mörtmat bara.
Publicerat Januari 30, 20215 yr 34 minutes ago Hipshot sa: Nej fy fan.. Jag tror mer att isen är bra, varit 5-6 grader kallt ett dygn nu.. Ska ut och kolla stugorna om en stund, är det fisk så blir det nog premiär på isen på måndag. Ska baka lite mer mörtmat bara. Det var bara ett tips på hur man kan göra när man är riktigt fiskekåt hippen! Ok! Skitfiske o lycka till med mäskbaket!
Publicerat Januari 30, 20215 yr Förbannat.. Inte ett fjäll i någon av de 5 stugorna/mjärdarna.. Sen fuckade fjärren till garageporten upp sig så nu är jag less på riktigt! Slängde i tre av de fem mjärdarna igen, flyttade in paralplymjärdarna en smula men jag är skeptisk. Aldrig fått det där att fungera någonsin. Känns knepigt, flyttar man runt grejerna så försvinner de helt garanterat så man är lite begränsad när det gäller att prova andra ställen. Nu testar jag bara där jag vet att folk har uppsikt.
Publicerat Januari 30, 20215 yr 1 hour ago Hipshot sa: Förbannat.. Inte ett fjäll i någon av de 5 stugorna/mjärdarna.. Sen fuckade fjärren till garageporten upp sig så nu är jag less på riktigt! Slängde i tre av de fem mjärdarna igen, flyttade in paralplymjärdarna en smula men jag är skeptisk. Aldrig fått det där att fungera någonsin. Känns knepigt, flyttar man runt grejerna så försvinner de helt garanterat så man är lite begränsad när det gäller att prova andra ställen. Nu testar jag bara där jag vet att folk har uppsikt. Hm! Vilket djup har du haft dom på? Det blir så vissa dagar när allt går emot en, och då blir man less på riktigt!
Publicerat Januari 30, 20215 yr Stugan i Långsjön kan väl hängt på 3 meter? Paraply på 2 kanske? Nu ställde jag in dem på botten nära land, såg dem väl uppifrån så nu står de på max en meter. Får köpa mört.. kanske i morgon om man ska fiska på måndag.
Publicerat Januari 30, 20215 yr 25 minutes ago vildmark sa: skicka ner stugorna på 5m utanför en vass eller strand. . Bra förslag! Man kan ju hitta abborre på pimpel neråt 3-5 m på pimpeltävlingar förr i tiden i yngre dagar. Man fick även mört på det djupet mellan varven. Dom åren det var is på Vättern och man kunde ta sig ut till sandgrynnan så satt vi och pimplade på ca 12 m i februari. Fina feta abborrar och var det bra fiske så tog det inte lång tid att fylla en gammal konsumkasse el. vad man nu hade tillgång till.