Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Jag dödar alltid fisken jag ska behålla omedelbart. Antingen bryter jag nacken på dem som här eller så knackar jag dem i skallen.  Jag tycker illa om att se fisk som sakta kvävs på isen. Det handlar om respekt för allt levande även det jag fiskar. Finns säkert många som inte får ihop det där med att döda och ändå känna ett ansvar. 

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Grattis Nils! Fin fångst o fina matfiskar!:thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Testade gösarna i Skedviken igen idag... sjukt kallt och väldigt griniga gösar!

Gäddorna var desto mer "på".. så fort jag driftade liiite för nära land klev slemhelgarna på och pajjade mina jiggar.. Hade tre tillbud, ett pet, en som högg rejält och var med två meter upp för att sedan kliva av och sakta gå ned mot botten. Sen på slutet fick jag se en pelagisk jättefisk ute på sjön.. lyfte jiggen och den högg benhårt! 

Klev av lika fort, så sjukt ledsamt.. den firren hade jag velat se. Det vart rejält stumt.. av tyngen och storleken på ekot så skulle jag  säga +5 kg..

På´t igen när det är vettigare väder!

Publicerat

Man får klä sig varmt!

IMG-20191015-WA0000.jpg

Publicerat
16 minutes ago Hipshot sa:

Testade gösarna i Skedviken igen idag... sjukt kallt och väldigt griniga gösar!

Gäddorna var desto mer "på".. så fort jag driftade liiite för nära land klev slemhelgarna på och pajjade mina jiggar.. Hade tre tillbud, ett pet, en som högg rejält och var med två meter upp för att sedan kliva av och sakta gå ned mot botten. Sen på slutet fick jag se en pelagisk jättefisk ute på sjön.. lyfte jiggen och den högg benhårt! 

Klev av lika fort, så sjukt ledsamt.. den firren hade jag velat se. Det vart rejält stumt.. av tyngen och storleken på ekot så skulle jag  säga +5 kg..

På´t igen när det är vettigare väder!

Fixa lite betesfisk och prova att meta upp dom så att gösen får god tid på sig att ta och svälja betet.:thumbsup:

Publicerat
12 hours ago lsjonsson sa:

Fixa lite betesfisk och prova att meta upp dom så att gösen får god tid på sig att ta och svälja betet.

Gud vad tråkigt att behöva klubba ihjäl alla fiskar som krokats i magsäcken!

Publicerat
53 minutes ago Dahla sa:

Gud vad tråkigt att behöva klubba ihjäl alla fiskar som krokats i magsäcken!

Det får väl bli matfisk då! Det blir ju alltid någon som sväljer kroken oavsett trolling eller mete. Egen erfarenhet. 

Publicerat

De är så spridda pelagiskt så det är ingen mening att meta dem.. Däremot i augusti, då kan det faktiskt vara ett alternativ att testa!

Publicerat
På 2021-04-16 at 23:12 Nils l sa:

Jag dödar alltid fisken jag ska behålla omedelbart. Antingen bryter jag nacken på dem som här eller så knackar jag dem i skallen.  Jag tycker illa om att se fisk som sakta kvävs på isen. Det handlar om respekt för allt levande även det jag fiskar. Finns säkert många som inte får ihop det där med att döda och ändå känna ett ansvar. 

Jag strupskär dom gärna så dom blodar ur, tycker köttet blir " vitare " då ( dock netfiskar jag ) 

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

De är så spridda pelagiskt så det är ingen mening att meta dem.. Däremot i augusti, då kan det faktiskt vara ett alternativ att testa!

Prova på olika djup eller där det finns en å som rinner ut i sjön.

När jag bodde i Huskvarna så var jag o 2 kompisar ner till Värnamo och fiskade i Lagan för gösen går upp där och leker från sjön Vidösten. Fina gösar fick man men det var på vobbler o skeddrag som dom nappade på. Detta var runt -70-71 och då var vi ner i april-maj månadsskifte. Jag tror att dom har förbjudit det fisket för att man inte ska fiska ut beståndet. Det var många romstinna honor som åkte upp. Ena kompisen fick en på ca 10 kg där och det året var han 2 i Norden och förlorade kampen om en drömresa hos Abu med några hg om jag inte minns fel, men han fick lite plåster på såren i form av ett presentkort på 750 kr. 

Prova på olika djup om du skulle ångra dig!

Skitfiske!:thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Var ut i förrgår.. lite för mycket vind dessvärre, var inte så där lugnt och skönt som det kan vara att sitta och glo på lodet och vertikala. Hade några gösar i båten och ngr gäddor, testade ett nytt spö och det var ju kul. Klev på gädda direkt i första kastet.. de är fan galna nu slemhelgarna!

Gösarna var desto mer försiktiga, inga våldsamma hugg på jiggarna.. vinden och jag vet inte vad gjorde att jag tappade flera. Antingen klena hugg eller dålig kontakt m jiggen.. Några gösar var rätt fina för att vara denna sjö men alla fick gå tillbaka.

Var till en grynna som jag inte fiskat av sedan förra året.. var lite roligt, hann med två kontakter på en drift över grundet.. I den friska vinden så drev man av grynnan på nolltid trots hemgjort drivankare.

Fick ett båthaveri även, styrningen upphörde att fungera. Lyckades krypa under pulpeten och ta isär mekaniken..för att sedan inse att bulten i centrum av ratten släppt.. När allt var isärtaget drog jag åt bulten, lyckades återmontera styrningen, sen fungerade det igen!

Publicerat

Gäddorna är som mer aggressiva när det gäller att nappa den här årstiden jämfört med gösen. Egen erfarenhet.

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

När allt var isärtaget drog jag åt bulten, lyckades återmontera styrningen, sen fungerade det igen!

Du är ju ämne till nånting stort

😁

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

Man måste fan älska gamla grejer.. man kan fan lösta det mesta med silvertejp och ett mulitverktyg!

Lämna aldrig hemmet utan en Letherman är mitt måtto ...

Den gamla wave är min absoluta favvo, den nya är inte lika smidig.

Publicerat

Jag har dissat Letherman sen länge, kört Gerber de sista två. Den jag har nu är helt ok dock.. Jag använder Gerbern för att avliva fågel och förra tången hade platt tång, dödade bättre. Den jag har nu där är tången en smula spetsig vilket inte är helt optimalt. Men det fungerar.

Sjukt bra grejer!!

Tången får inte vara för liten, många är det..

Publicerat

Som multiverktyg är Gerber bara tung stor och klumpig, då är Leathermans fasen så mycket smidigare!

Publicerat
På 2021-04-30 at 12:20 lsjonsson sa:

När jag bodde i Huskvarna så var jag o 2 kompisar ner till Värnamo och fiskade i Lagan för gösen går upp där och leker från sjön Vidösten.

Skitfiske!

Testade du Rödingfisket när du bodde där ?   :)

Publicerat
26 minutes ago Galne sa:

Som multiverktyg är Gerber bara tung stor och klumpig, då är Leathernecks fasen så mycket smidigare!

Som avlivningsverktyg är Letherman för klen :P

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Jag har dissat Letherman sen länge, kört Gerber de sista två. Den jag har nu är helt ok dock.. Jag använder Gerbern för att avliva fågel och förra tången hade platt tång, dödade bättre. Den jag har nu där är tången en smula spetsig vilket inte är helt optimalt. Men det fungerar.

Sjukt bra grejer!!

Tången får inte vara för liten, många är det..

Ja du såg ju ut att ha ” tränat lite” så du orkar nog bära en 950g Gerber utan vitare 😎

Publicerat

Jag gillar Gerbers vändbara skär, mkt genomtänkt. 

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Testade du Rödingfisket när du bodde där ?   :)

I Vättern ja men det var med djuplod, trolling, m. m. Inga större fiskar men 1-2 kg så att man fick matfisk.:) Vättern är svårfiskad p g a sin storlek.

Tittat på röding i småbåtshamnen vid lek.

Man kunde åka ner dit under lunchen på jobbet (Husqvarna AB) och glo en stund.

Det hände att man fick se 4-5 kg rödingar simma där inne. Välbesökt plats under leken.

Jag hade även sällskap med en tjej mellan Huskvarna-Gränna och hon visste var man kunde gå ner o titta på rödinglek nedanför sitt hus.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Som avlivningsverktyg är Letherman för klen :P

Som avlivningsverktyg på gös o gädda så använde jag en platsklubba med halkskydd på handtaget och det var medans fisken hängde på huggkroken så fick dom ett slag eller 2 på huvudet och sedan var det lugnt. Hade den även till havsfisket!IMG_20210513_122955555_MP.thumb.jpg.f1514d7f7edf3423d5553f56c8541fb6.jpg

Publicerat

Jag sågade av ett stolsben på tippen, funkar utmärkt på fisk! 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Jag sågade av ett stolsben på tippen, funkar utmärkt på fisk! 

Det gör det också!:thumbsup: