Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

Hippen, testa att kolla efter fiskarna med värmekikare istället... 🥳

Dom har väl sådan utrustning hos polisen. Ska väl inte vara några problem för hippen att få låna hem sådan på prov.:thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
10 hours ago lsjonsson sa:

....och du tror att du ska få mer fisk nu?

Nej det tror jag inte men kanske lite bättre koll på botten vad vet jag? Skiter i vilket, kändes som jag ville ha denna i alla fall..

3 hours ago lsjonsson sa:

Dom har väl sådan utrustning hos polisen. Ska väl inte vara några problem för hippen att få låna hem sådan på prov.:thumbsup:

Våran värmekamera sitter på helikoptern, blir som svårt att montera loss. Vi ser ganska lätt sälar, sjöfågel och annat i normalfallet. Ligger solen på så blir det svårare. Att se fisk är jag skeptisk till, kropp strax under ytan kan funka om det är ngn nyligen avliden.

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Nej det tror jag inte men kanske lite bättre koll på botten vad vet jag? Skiter i vilket, kändes som jag ville ha denna i alla fall..

Våran värmekamera sitter på helikoptern, blir som svårt att montera loss. Vi ser ganska lätt sälar, sjöfågel och annat i normalfallet. Ligger solen på så blir det svårare. Att se fisk är jag skeptisk till, kropp strax under ytan kan funka om det är ngn nyligen avliden.

Ja, det kommer du att ha! Fisk o fiskstim kommer du säkert att se också men om dom vill nappa är en annan femma.

Jag tänkte på en handvärmekamera skulle kanske ha varit bra.

Publicerat
2 hours ago, lsjonsson said:

Ja, det kommer du att ha! Fisk o fiskstim kommer du säkert att se också men om dom vill nappa är en annan femma.

Jag tänkte på en handvärmekamera skulle kanske ha varit bra.

Det funkar inte. Vatten är inte genomskinligt för värmestrålning. Man ser bara vattenytan.

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Så länge dom inte ser mina busiga redskap e jag nöjd B)

Publicerat

Ska man skaffa ekolod?

Jag har en näst intill egen liten sjö som jag fiskat i under några år. Finns gott om snipor och tusenbröder och småvuxen vitfisk, men största gäddan är väl på drygt 2 kg och abborre 2-3 hg (sällsynt).

Finns en person som nätfiskar för husbehov, annars så är jag nog enda brukaren.

https://minkarta.lantmateriet.se/?e=588218.666829427&n=6448724&z=9&background=1&boundaries=false

Har aldrig använt ekolod, men är lite sugen. Jag fiskar för nöjes skull, men tar upp någon enstaka gädda och något knippe abborrar.

Är ekolod frälsningen?

Publicerat
21 minutes ago Hobelius sa:

Ska man skaffa ekolod?

Jag har en näst intill egen liten sjö som jag fiskat i under några år. Finns gott om snipor och tusenbröder och småvuxen vitfisk, men största gäddan är väl på drygt 2 kg och abborre 2-3 hg (sällsynt).

https://minkarta.lantmateriet.se/?e=588218.666829427&n=6448724&z=9&background=1&boundaries=false

Har aldrig använt ekolod, men är lite sugen. Jag fiskar för nöjes skull, men tar upp någon enstaka gädda och något knippe abborrar.

Är ekolod frälsningen?

Hmmm, beror på dina förväntningar och hur du tänkt använda ekolodet.  
Finns ju i princip tre olika varianter på ekolod:

• Ett "vanligt" ekolod som tittar ner. Funkar oftast ok för vertikalfiske. Inte speciellt dyrt

• Sen steppar du upp och tar ett ekolod som också har sidoseende. Fördelen är att det är enklare att se bottenstrukturer.  Det går förstås utmärkt att vertikalfiska också.  Man kan ofta se betesfisk i stim på det sidoseende.

• Till sist kan du ta fram stora plånboken och köpa tex ett Lowrance Livesight. Googla på youtube så ser du vad man kan göra.

Själv har jag ett sidoseende men jag fiskar ofta på nya platser och då kan det vara rätt bra att se stim med betesfisk.
Som jag ser det är ekolodet mer ett hjälpmedel som i vissa lägen förenklar livet men inte alltid avgörande....

Publicerat
5 hours ago redtop sa:

Det funkar inte. Vatten är inte genomskinligt för värmestrålning. Man ser bara vattenytan.

Ok! Det visst jag inte!

Publicerat
5 hours ago redtop sa:

Tror kameran på helikoptern av av lite bättre snitt.. En nyligen avliden som ligger på grunt vatten typ direkt under ytan men inte över den samma går att se. Vi jagade inbrottstjuvar på Lovön i Stockholm för några år sedan.. vet inte om helikoptern såg dem bryta sig in i en stuga eller om vittnen pekade ut stugan men när operatören ombord började studera stugan i närbild med värmekameran så såg man tydligt hur en person stod och tryckte invid ett fönster och spanade på helikoptern. Var väl rätt tunna väggar eller något men fläckvis kunde värmestrålningen fr kroppen gå igenom väggen/fönstret.

2 hours ago culot sa:

Så länge dom inte ser mina busiga redskap e jag nöjd B)

Tror du förväxlar oss med KBV.. snackade med dem igår, då låg de och sov på Djurö.. De är väl mer intresserade av fulfiske :whistling:

2 hours ago Hobelius sa:

Ska man skaffa ekolod?

Är ekolod frälsningen?

Svårt att säga, tror du fått svar redan ovan.. Men när jag skaffade lod så vart jag nog besviken på hur j-la platt botten var mest över allt. En kul grej är att OM man hittar stenstrukurer/grynnor så hittar man garanterat fisk. Är det en liten sjö så har du rätt snart spanat av den.. 

Finns det Gös? Då kan det vara en poäng, rätt kul att prickskjuta på dem med en vertikaljigg.. 

Publicerat

Ok, finns det några billigare sidoseende modeller?

Jag får bara småfisk som det är nu, kanske finns det bara smått i sjön. Skulle dock vilja testa med ett ekolod iaf.

Det finns troligen inte gös, men jag har fått tillstånd av LS att plantera in om jag vill.

Publicerat

Det är bara att kolla, denna

Publicerat

Publicerat
På 2021-06-07 at 21:03 lsjonsson sa:

Dom har väl sådan utrustning hos polisen. Ska väl inte vara några problem för hippen att få låna hem sådan på prov.

Fungerar nog dåligt när fisken borde vara samma temp som vattnet.

21 hours ago Hipshot sa:

Om det man ser är varmare än vattnet och vid ytan kan det nog fungera men annars svårt.

Såg om det du skrev om inbrotten och är väggarna svalare än personen och inte allt för tjocka kan det nog fungera.

Hörde då det var testat på en skyddsjakt när det var snö, stenar, stubbar och träd lyste så det gick sämre men mer mot kvällen gick det bättre och när det var kallare än på våren. 

Såg när det var skjutet en björn dom sänkte ner på vägen så gick det bra se och från blodet som blev kvar på vägen lyste det en stund efteråt.

Men till fiske tror jag det går sämre fast dom är bra till annat.

Publicerat
På 2021-06-08 at 13:19 Hipshot sa:

Det är bara att kolla, denna

Tack, men då tror jag det blir någon enklare modell.

Publicerat

Ska testa nya spöt och rullen nu ikväll när det slutat regna, tänkte jag. Länge sen jag var ute i roddbåt med hunden dock, vettesjutton hur han kommer reagera om jag drar upp en sprattlig en.. :P

Edit: Nada napp, men en trevlig stund om än många myggbett :) Hunden skötte sig exemplariskt, inga problem att fiska med honom framöver tror jag whatsoever.

Publicerat

Vart en sväng på sjön för att testa nya lodet och ha det lite bra.. tanken var att försöka avvakta så länge som möjligt och köra ut på em för att få kvällsfisket.. typ nu.. men det sket sig, var ute för lunch. 

Tog ett tag innan jag fick fason på lodet men det ser bra ut. Rejält med pollen och skit i vattnet så det är svårt att utvärdera men det såg vettigt ut iaf. 

Sen gick det fan troll i fisket.. la mej invid ett grund med ett träd på och började jigga.. massa kontakter men mest nafs bara någon krokad. Skiftade taktik till en liten spinnare jiger heter den.. Hade tre och sumpade samtliga. En i en fisk oklart vad, ett linbrott i kastet och en i botten. Beställt fyra nya nu, de var sjukt effektiva! Hade väl fisk i vartannat kast typ dessvärre flera slemhelgar men några bra abborrar med.

Sen mörkade det på himlen så jag for hemåt.

Ingen gös idag.. 

087B939B-1152-406F-9B4D-E2EBA7E603E0.jpeg

C7CE89C1-C3FD-4A66-AD48-C8AB1881F4AA.png

758A343A-A4C2-41D6-9A99-52D7214D871B.png

Publicerat
5 hours ago Nils l sa:

Jag har också varit ut första svängen med båt. Inga gäddtafsar med och det kostade tiotalet jiggar. Fick ca 50 mataborrar och runt tjugo gäddor. Men de största snodde runt trettio cm fluorcarbon vid varje hugg och allt man hann känna var en stöt i spöet eller ett snabbt spöböj. Vet att det finns krokodiler till gäddor i det där vattnet.

Krokodilerna är stora i käften och tar mycket lina när dom hugger och det inte finns någon tafs.

Publicerat

Var förbi kompisen o tillika laxfiskaren som nyss var hemkommen från Kalix älv efter en natt- o förmiddagsrunda. Vi fick en 6 kg lax av honom tidigare i veckan som var färdigfiléad.

Man kan nästan tro att han lider av prylhysteri när man ser hans bil.:lol:

IMG_20210620_121143456_HDR.thumb.jpg.35ed120ba57fb8ca6ab4402a7c4a5b7e.jpg

Publicerat

Bra med båt o kapell, man lastar allt i båten hemma innan man rullar till sjön.. Går det inte att ta isär de där pinnarna??

Sista kvällen denna helg på jobbet, inte så hysteriskt pådrag som vi väntat oss.. Massor att göra men inte galet.

I morgon blir det sjön.. Ska klippa lite gräs och böka innan bara. Lurar på att inventera spöna, skulle behöva renodla något spinnspö med lekande och hålla två spön kittade för jigg.. När jag började köra spinnare på jiggspöna så jävlar vad lina det gick, minsta slack så tvinnade det något förjävligt!

I morgon blir det gös och vertikalfiske.. 

Publicerat
15 minutes ago Hipshot sa:

Bra med båt o kapell, man lastar allt i båten hemma innan man rullar till sjön.. Går det inte att ta isär de där pinnarna??

Sista kvällen denna helg på jobbet, inte så hysteriskt pådrag som vi väntat oss.. Massor att göra men inte galet.

I morgon blir det sjön.. Ska klippa lite gräs och böka innan bara. Lurar på att inventera spöna, skulle behöva renodla något spinnspö med lekande och hålla två spön kittade för jigg.. När jag började köra spinnare på jiggspöna så jävlar vad lina det gick, minsta slack så tvinnade det något förjävligt!

I morgon blir det gös och vertikalfiske.. 

Skitfiske på dig då hippen!:lol:

Publicerat

Ska upp till fjällen snart nog, nån som vill dela med sig av sina bästa tips för öring/röding? Tänkte nog enbart använda mitt nya haspelspö så spinnare och jiggar är väl vad jag tänkte jobba med, men i övrigt? Ja, förutom metandet i bäckarna då..