Publicerat Maj 26, 20214 yr 6 hours ago detstorabla sa: Kan man gå in på en sportfiskeaffär utan att bli minst 500 spänn fattigare? Brände många 500a när jag höll på som mest (till glädje för särbons son som med jämna mellanrum fyller på sina lådor från överflödet). Kom fram till att problemet med fiskeaffärer är att varje grej kostar rätt lite så det är lätt att plocka på sig många. 79, 79, 129, och vips pipps 500. Spön är inte heller så farligt 799, 1299 och vips pipps 10000. Jag fiskar med 2 av 10 spön nu för tiden. Några är ofiskade.
Publicerat Maj 26, 20214 yr 7 hours ago detstorabla sa: Kan man gå in på en sportfiskeaffär utan att bli minst 500 spänn fattigare? Det var inte ens svårt att bränna den summan på 70-80-talet när man skulle på eller förnya. Tur att man var sponsrad delvis eller kunde få kraftig rabatt på utrustning i vissa butiker och direkthandel från grossister. Det man vann på fisketävling i form av fiskeredskap och inte gillade grejorna sålde jag till någon på Husqvarna AB där jag jobbade. Det fanns många fisketok där.
Publicerat Maj 26, 20214 yr 10 hours ago Hipshot sa: skulle vilja hitta en lite större curly att testa vid vertikalfisket. Jag har en mangeboy azkikr som blivit lite keff... den väger runt 350 gram och du kan få den billigt för en femhunka... blya ner den lite i nosen med en hundragrammare så funkar den som en jigg...
Publicerat Maj 26, 20214 yr 5 hours ago MagnusN sa: Brände många 500a när jag höll på som mest (till glädje för särbons son som med jämna mellanrum fyller på sina lådor från överflödet). Kom fram till att problemet med fiskeaffärer är att varje grej kostar rätt lite så det är lätt att plocka på sig många. 79, 79, 129, och vips pipps 500. Spön är inte heller så farligt 799, 1299 och vips pipps 10000. Jag fiskar med 2 av 10 spön nu för tiden. Några är ofiskade. Jag är sugen på ett lätt, lite längre jiggspö med bättre ryggrad, mjuk topp men sen ganska snabb aktion eller vad jag ska säga.. Något sådant som skräpar så kan jag köpa av dej 👍
Publicerat Maj 26, 20214 yr 2 hours ago Dahla sa: Jag har en mangeboy azkikr som blivit lite keff... den väger runt 350 gram och du kan få den billigt för en femhunka... blya ner den lite i nosen med en hundragrammare så funkar den som en jigg... Till hälleflundra i Norge eller Isjannes gösar?? Mina tyngsta skallar väger 30 gram..
Publicerat Maj 27, 20214 yr 9 hours ago Hipshot sa: Jag är sugen på ett lätt, lite längre jiggspö med bättre ryggrad, mjuk topp men sen ganska snabb aktion eller vad jag ska säga.. Något sådant som skräpar så kan jag köpa av dej 👍 Det är spön av den karaktären som jag fiskar med. Dragon pro selection-någonting 2.4 m upp till 42gr m x-fast klinga är min favorit. Har nog 10 år på nacken så den modellen är nog bytt till annat namn. Säljer inte av något, man får så dåligt betalt för beggad grejer att det är roligare att ha kvar om lusten faller på.
Publicerat Juni 1, 20214 yr Detta är en populär post. Inne i en curly period 😳 Och gårdagens 5,5 kg klump 😍
Publicerat Juni 1, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Inne i en curly period 😳 Och gårdagens 5,5 kg klump 😍 Se där ja! Grattis hippen!
Publicerat Juni 1, 20214 yr 1 hour ago, Hipshot said: Inne i en curly period 😳 Och gårdagens 5,5 kg klump 😍 wow!
Publicerat Juni 1, 20214 yr Funderar då på att köpa mig ett enkelt set så jag kan åka ut och kasta lite. Abborrar, öringar vore det väl i huvudsak i sjö och fjällälv. Vad tros om detta med 5-25-spöt? Vilken rulle ska man ta, spelar det roll? Jag har gärna ett som blir så korta delar som möjligt så det är lättare att ta med på vandring också. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/ron-thompson-alaris-travel-xp-combo.html
Publicerat Juni 1, 20214 yr 20 minutes ago sexfemåtta sa: Funderar då på att köpa mig ett enkelt set så jag kan åka ut och kasta lite. Abborrar, öringar vore det väl i huvudsak i sjö och fjällälv. Vad tros om detta med 5-25-spöt? Vilken rulle ska man ta, spelar det roll? Jag har gärna ett som blir så korta delar som möjligt så det är lättare att ta med på vandring också. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/ron-thompson-alaris-travel-xp-combo.html Man bör matcha alla tre (4) delarna så gott det går så jag skulle välja antingen 30 rullen eller 20 Mer troligt 20 rullen med en 0.10-0.15 spunnen premium lina speciellt mot abborre (Sen ska jag väl inte riktigt säga vad jag tycker om ron thompson spön)
Publicerat Juni 1, 20214 yr 40 minutes ago, killer_mouse said: Man bör matcha alla tre (4) delarna så gott det går så jag skulle välja antingen 30 rullen eller 20 Mer troligt 20 rullen med en 0.10-0.15 spunnen premium lina speciellt mot abborre (Sen ska jag väl inte riktigt säga vad jag tycker om ron thompson spön) Jag kan ingenting om nån typ av spön, så struntsamma om du vill ge din åsikt? Vad tänker man på med lintjocklekarna? Vikten på fiskarna? Vad funkar en 0.10-0.15 lina upp till? har du kanske nån annan spö+rullkombo att föreslå?
Publicerat Juni 1, 20214 yr 2 hours ago sexfemåtta sa: Jag kan ingenting om nån typ av spön, så struntsamma om du vill ge din åsikt? Vad tänker man på med lintjocklekarna? Vikten på fiskarna? Vad funkar en 0.10-0.15 lina upp till? har du kanske nån annan spö+rullkombo att föreslå? Betesvikten så lättare bete så tunnare lina för att linan inte hindar/bromsar betet Vi kan väl säga hittills så har det märket lyckats leverera spön och rullar som har varit under all kritik gällande kvalitet och märkning av spine hade ett UL spö som borde ha varit märkt "no spine no action" kändes ok i affären men vart så mjukt att spöt laddade ur innan den kunde driva iväg betet. Prova ett tyngre spö lite senare knäcktes som en torr kvist med en liten gädda på vobblern Ett par rullar inte riktigt tålde att användas Visst var över 20 år sen men tvivlar att QC har blivit bättre
Publicerat Juni 1, 20214 yr 3 hours ago sexfemåtta sa: Jag kan ingenting om nån typ av spön, så struntsamma om du vill ge din åsikt? Vad tänker man på med lintjocklekarna? Vikten på fiskarna? Vad funkar en 0.10-0.15 lina upp till? har du kanske nån annan spö+rullkombo att föreslå? Jag upplever ingen baksida med att köra 0.20. Bra när man ska rycka loss bottennapp.
Publicerat Juni 1, 20214 yr Tunnare lina ger bättre känsla, lättare kast men samtidigt.. 0,20 som MagnusN skriver.. ger en jävla styrka och är fortfarande en tunn lina i min värld. När det gäller spö och rulle.. Mina tankar är att du måste själva sätta ihop något i en välsorterad butik. Att köpa på nätet är svinsvårt.. i butik kan du i alla fall känna på grejerna!
Publicerat Juni 2, 20214 yr 11 hours ago, Hipshot said: Tunnare lina ger bättre känsla, lättare kast men samtidigt.. 0,20 som MagnusN skriver.. ger en jävla styrka och är fortfarande en tunn lina i min värld. När det gäller spö och rulle.. Mina tankar är att du måste själva sätta ihop något i en välsorterad butik. Att köpa på nätet är svinsvårt.. i butik kan du i alla fall känna på grejerna! Ska åka och kolla i butik idag tror jag.. Alternativt imorgon. Men hur är annars nått i den här stilen då? Spö (skulle hellre haft 4-delat men kan sjutton inte hitta nått som inte är BETYDLIGT dyrare då..) https://www.fiske.se/w3-spin-3-sec-1 Rulle (2500?) https://www.fiske.se/shim-nexavefe Lina https://www.fiske.se/fline8
Publicerat Juni 2, 20214 yr 3 hours ago, sexfemåtta said: Ska åka och kolla i butik idag tror jag.. Alternativt imorgon. Men hur är annars nått i den här stilen då? Spö (skulle hellre haft 4-delat men kan sjutton inte hitta nått som inte är BETYDLIGT dyrare då..) https://www.fiske.se/w3-spin-3-sec-1 Rulle (2500?) https://www.fiske.se/shim-nexavefe Lina https://www.fiske.se/fline8 Äsh. Jag snackade med snubben i butiken, han var kunnig och det är roligare att köpa så än online. Köpte mig ett 4-delat spö (7 fot) som verkade väldigt smidigt att ta med sig för mig. Och en Shimano-rulle för ca ~650kr (Sedona 2500). Även några jiggar, verkar som ett roligt sätt att fiska! Så nu ska jag försöka mig ut snart och testa lite, har fiskerätt i en sjö i närheten som enl uppgift ska vara bra att hitta abborrar i.. Min snabba åsikt är att herregud vad lätta och smidiga fiskegrejer är... i jämförelse med åbäkena jag höll på med som liten/ung !
Publicerat Juni 2, 20214 yr Den utrustning du köpt kommer att vara en bra språngbräda för att komma igång. Jag kör 0.20 till mitt fiske, har många platser där det kan finnas rejäla bonusfiskar och har varit med om att mista fisk man verkligen skulle vilja landa så efter det kör jag 0.20 och kasten räcker till ändå.
Publicerat Juni 2, 20214 yr Om jag planerar lite.. upp i hygglig tid i morgon, avverka ett antal inköp som lilla ❤️ noterat på min lista för morgondagen.. sen torde man fan hinna ut med båten ngr timmar!
Publicerat Juni 3, 20214 yr Tog en snabbtur med båten. Ska tävla i Oxelösund nästa vecka och det är ju bra om allt faktiskt fungerar. Hade Enzo med mig och han blev helt galen när jag dängde iväg drag. Som tur var hade jag bundit honom. Blev tre kast med varje spö sen en cigarr i solen. Ibland behöver man inte nöta mer än så😁 Elmotorn fungerar som den ska och toppade upp styrningen med hydraulolja. På måndag eftermiddag tar jag upp båten på trailern igen och sen rekar vi lite på fredag i Oxelösund för att sen tävla på lördag.
Publicerat Juni 3, 20214 yr 1 hour ago detstorabla sa: Tog en snabbtur med båten. Ska tävla i Oxelösund nästa vecka och det är ju bra om allt faktiskt fungerar. Hade Enzo med mig och han blev helt galen när jag dängde iväg drag. Som tur var hade jag bundit honom. Blev tre kast med varje spö sen en cigarr i solen. Ibland behöver man inte nöta mer än så😁 Elmotorn fungerar som den ska och toppade upp styrningen med hydraulolja. På måndag eftermiddag tar jag upp båten på trailern igen och sen rekar vi lite på fredag i Oxelösund för att sen tävla på lördag. Är det gäddfiske? Då finns det ett ställe att kolla i Marsviken, vet inte om det funkar nu för tiden, men för 40-50 år sen var det en gubbe i byn som plockade mycket stor gädda när han rodde drag. Och det på en plats man inte väntar sig gädda. Finns en ö som heter Bergö, ligger innerst av öarna. det sträcker sig en undervattens ås som sträcker sig norr ut från ostudden med ett djup på runt tre meter som grundar upp lite längst ut. det var där han plockade mycket gädda. Du får väl åka över med lodet på Fredagen om det är intressant. Om du hamnar långt in i Marsviken vill jag varna för gamla stenkistor som finns straxt väster om badplatsen vid Krognäs, dom ligger säkert 30-50 meter utanför vassen.
Publicerat Juni 3, 20214 yr 1 hour ago Mulle mek sa: Är det gäddfiske? Då finns det ett ställe att kolla i Marsviken, vet inte om det funkar nu för tiden, men för 40-50 år sen var det en gubbe i byn som plockade mycket stor gädda när han rodde drag. Och det på en plats man inte väntar sig gädda. Finns en ö som heter Bergö, ligger innerst av öarna. det sträcker sig en undervattens ås som sträcker sig norr ut från ostudden med ett djup på runt tre meter som grundar upp lite längst ut. det var där han plockade mycket gädda. Du får väl åka över med lodet på Fredagen om det är intressant. Om du hamnar långt in i Marsviken vill jag varna för gamla stenkistor som finns straxt väster om badplatsen vid Krognäs, dom ligger säkert 30-50 meter utanför vassen. Jepp gädda. Tack för tipset. Hittade det på sjökortet.
Publicerat Juni 7, 20214 yr Staten kom på att de skulle lämna tillbaka lite skattepengar så jag har precis omsatt dem till ett nytt lod. Garmin 9 vivid något med sidtitt.. säljer det gamla, snart två år gamla, för 2000 kr.. ett bud på 1800 nu. Hopps ha fått det nya tills på fredag för då blir det sjön igen 😍
Publicerat Juni 7, 20214 yr 50 minutes ago Hipshot sa: Staten kom på att de skulle lämna tillbaka lite skattepengar så jag har precis omsatt dem till ett nytt lod. Garmin 9 vivid något med sidtitt.. säljer det gamla, snart två år gamla, för 2000 kr.. ett bud på 1800 nu. Hopps ha fått det nya tills på fredag för då blir det sjön igen 😍 ....och du tror att du ska få mer fisk nu?