Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mård och minkjakten 2012

Featured Replies

Publicerat

tänkte att man skulle kunna skriva några rader om hur jakterna hade gått och gärna några bilder.

om ni har spårat mård så får ni gärna skriva hur långt ni spåra? hur den hade tagit daglega? hålträd stenröse mmpost-11011-0-48361800-1327434229_thumb.j

en finnspets utan tvekan den mest ultimata allround hunden! hunden på bilden är 12 år och har nyss varit med på sin sista jakt...

• Svar 123
  • Visningar 16,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

var ute och letade mårdspår idag och jag gittade 3 st det är förmodligen samma mård som har sprungit fram och tillbaka... och när jag inte har kökort själv så tar jag mig inte dit så den mården fick leva...

Publicerat

Tog en mård i fällan idag :D

Som bete hadde jag ett tjäder huvud.

Publicerat

En mård i fälla igår

Publicerat

Hej. Jag har fått en mink in i sjöboden. Har hittat en massa abborrar och en and död och halvt uppätna där så är tämligen säker på att det är mink

Hur får jag den ur daga? kan säkert låna någon fälla men är det effektivt?

Så jag tar emot alla svar med tacksamhet. Är inte bra att ha en mink där fåglarna häckar.

Publicerat
  • Författare

har du någon sorts hund? jag gillar att jaga med hund när tillfälle ges men en fälla som du betar med en abbore är nog ganska så effektivt! annars så är ju hund 22lr och ett hagelgevär mycket roligare enligt mig!

Publicerat
  • Författare

jag har satt ut en minkfälla där jag har sett en del spår och jag undrar om det gör någonting att den sitter i ett träd? för då jag inte har någon skyddstunnel så satte jag den 1,5 m över marken på en stam som hade ramlat..

Publicerat

Vet ej hur det är med mink, men vi har tagit två mårdar och två illrar i fälla i år. Håller på och lurar en iller ur dagarna som äter hundmaten.

Men fällor tycker jag är effektivt :) kanske kan gör någon rolig sörja som luktar något annat än gott och sitta o vänta, eller om du känner någon med terrier som leter upp den och ni gräver ut den ut lyan? Vet inte vad som är bäst, men Fälla är enkelt bara fixa något som lukta illa o lägga i den.

Publicerat

Menar givetvis förra året eller om du vill detta jakt året! :D

Publicerat

Jo jag har en tjt som är märkbart intresserad och fälla är inte speciellt aktuellt eftersom jag inte kan kolla varje dag. Men hon var som sagt mycket intresserad hon gick och luktade överallt och är säker på att om den hade varit där så hade dens saga varit all. Men jag misstänker att den smiter ut när man kommer och ska gå in? Ja jag har ingen aning tjt:n är duktigt på mårdhund och hon spränger rävagryt men har inte en aning om hur hon funkar på mink. Har aldrig testat för det är dåligt av dom på ön där detta är aktuellt. och tacka gud för det. Mhv!

Publicerat

Funkar det inte om du släpper hunden ute och den får gå och snoka upp minken? Kanske ligger i lyan om du inte får tag på den där, kan du kanske sätt en fälla där eller försöker du få med en kompis ut som håller i bössan och du gräver ut den. Till slut springer den nog ut och då ska det smälla :)

Tog min tredje mård inatt! Förmodligen en yngre mård med fin päls. Inte undra på att vi har haft dåligt med hare. Först detta jaktåret vi startat med aktiv fällfångst.

2 Illrar 3 Mårdar.

Publicerat

jag har satt ut en minkfälla där jag har sett en del spår och jag undrar om det gör någonting att den sitter i ett träd? för då jag inte har någon skyddstunnel så satte jag den 1,5 m över marken på en stam som hade ramlat..

Jag hade inte satt den i trädet utan byggt en tunnel och satt den där i, Tror inte mården är någon höjdare på att klättra, Du kanske kan sätta en stock upp till fällan om du vill ha den upp i trädet så den kan gå upp. Tror Mört är bättre än abbore, Då mört luktar mer. men jag vet inte mycket om mink.

Publicerat

Blev väl många inlägg på rad, men bilder är väl alltid kul Nattens mård. Yngre variant med fin päls. Hade flyttat fällan från en ställ där det alltid är djur, till ett dike vid en skogsväg, där vi såg spår av mård. Hade kokt kött i fällan lungor/lever. Funkar perfekt, Nu när det är kallt gäller det bara få det att lukta långt nog. Tror dem är rätt hungriga nu när det är kallt och snö ute mycket enklare nu.

post-10303-0-52506100-1328045856_thumb.j

post-10303-0-25955900-1328045907_thumb.j

Publicerat

Tack han inte prova destu mera men jag ska absolut testa. Tack för svar

Mvh!

Publicerat

Jag hade inte satt den i trädet utan byggt en tunnel och satt den där i, Tror inte MINK är någon höjdare på att klättra, Du kanske kan sätta en stock upp till fällan om du vill ha den upp i trädet så den kan gå upp. Tror Mört är bättre än abbore, Då mört luktar mer. men jag vet inte mycket om mink.

Såg att jag skrev fel, skrev att mård inte va bra på klättra men det är dem, mink tror jag dock inte är bra klättrare.

Publicerat
  • Författare

nog är minken en bra klättrare men den är inte lika grym som mården! däremot är det mer naturligt för en mård att leta mat i träden än vad det är för en mink, en mink kan ju tex tömma knipholkar och andra fågelbon..

Publicerat

Det har du nog rätt i, va lite slarvig när jag tänkte :-) vad är det för fälla du har?:-)

Publicerat
  • Författare

jag har 2 trapper 90 giller och 3 gåvleborgsfällor... enligt mig så måste man bygga om gävleborgsfällorna för annars kan det hända tråkiga saker som mårdar som fångas i tassen och minkar som får nosen avslagen...

Publicerat

Tarpper 90 funkar perfekt tycker jag, men vet inte va gävleborgsfällan är för någon. Vi har barra byggt en låda med dem rätta måtten runt om.

Publicerat
  • Författare

det är den jägareförbundet säljer.

Publicerat

Blir det bara lite nysnö så ska jag ge mig ut nån kväll och leta mink och iller med tant Lina.

Publicerat

Jameson116: har funderat på att köpa den, är den bra eller? ska köpa till mård då. Då kan man väl ta alla tre iller, mink och mård? fast vi inte har någon mink.

Musköt: det låter kul! funderade ett tag på att köpa laika och bara jaga predatorer med den. ligger djuren i lya eller hur går det till?

Publicerat
  • Författare

den är inte bra... köp trapper 90 istället...

Publicerat

Musköt: det låter kul! funderade ett tag på att köpa laika och bara jaga predatorer med den. ligger djuren i lya eller hur går det till?

Är långt ifrån någon expert. Jag går ut på kvällen och hoppas på att hunden ska spåra upp någon ovan jord. Ligger de inkrupna så skiter jag i dom. vill inte ha hundar som håller på och gräver efter dom. Får väl erkänna att de flesta vi tagit är som bonus under annan jakt.

Publicerat

Hehe okej!