Publicerat Maj 9, 200620 yr Jaha ni jägare som fiskar medans ni väntar på höstjakten. Vart går eran "stora" tur i sommar? Min tur blir som vanligt till fjälls, vilket jag gör 1-2 ggr/år för att flugfiska. Vi hittade en mycket fin rödings sjö uppe vid Vuogga förra sommaren. (bilder finns sedan tidigare) Nu blir turen dit igen. Valet var mellen den och Välijokk där vi varit flera gånger tidigare. Ni då, vilken blir eran?
Publicerat Maj 9, 200620 yr Tjenare hallen!!!! Jag skall upp till svenstavik till mina släktingar runt svenstavik där jag skall flugfiska öring i några små sjöar på deras jaktmark... Älskar flugfiske då jag just nu bor på västkusten så blir det ju en del öring i haet för min del... Men en stor dröm hade varit att en gång få kommit upp till fjälls och fiskat i ett riktigt fint vatten... jag skall flytta till östersund fr.o.m 1 sep så sedan blir det fiske och jakt för hela pengen. hoppas man hinner träffa lite jaktkompisar som har plats i sitt lag innan jakten är slut. men´men ... hade mvh Tomas
Publicerat Maj 9, 200620 yr Författare Men...har du aldrig varit upp till fjälls...och är flugfiskare... :o Nu måste du planera!!!
Publicerat Maj 9, 200620 yr Ptja.. bor man i Kiruna så är det ju inte så mycket att planera ;D Fjällen såklart!
Publicerat Maj 9, 200620 yr Jaha ni jägare som fiskar medans ni väntar på höstjakten. Vart går eran "stora" tur i sommar? Min tur blir som vanligt till fjälls, vilket jag gör 1-2 ggr/år för att flugfiska. Vi hittade en mycket fin rödings sjö uppe vid Vuogga förra sommaren. (bilder finns sedan tidigare) Nu blir turen dit igen. Valet var mellen den och Välijokk där vi varit flera gånger tidigare.Ni då, vilken blir eran? Har funderingar på Välijokk. HUr ar fisket där? Mest röding eller? Flög ni och var flög ni ifrån om man får fråga?
Publicerat Maj 9, 200620 yr Jag tar med familjen på en veckas tungt havsfiske på Kvenvær på Hitra i Norge.Hoppas på stor sej och torsk!! Jimbo Tänkte oxå antasta Hitras vatten i sommar ;D Mvh/ 6mm rem
Publicerat Maj 10, 200620 yr Författare Har funderingar på Välijokk. HUr ar fisket där? Mest röding eller? Flög ni och var flög ni ifrån om man får fråga? Jag har varit i Välijokk 2ggr, första året var det röding överallt men mycket svårt att få dem intresserade. Det var ca.18 grader i vattnet och mycket slöa fiskar. Men året efter var det ett drömfiske. Men det roligaste är att de små sjöar som vi hittade ifjol, innehåller större fisk och nästan lika mycket.
Publicerat Maj 10, 200620 yr Har funderingar på Välijokk. HUr ar fisket där? Mest röding eller? Flög ni och var flög ni ifrån om man får fråga? Välijokk är drömbäcken/katastrofbäcken! Så är det ju med de flesta rödingvatten. Det finns mycket fisk och grov sådan, men det är lite chansning med huggvilligheten hos dom. Vi brukar gå från Årosjokk (ligger just innan Nikkaloukta), det tar 9-10 timmar att gå med ett vad över laevasbäcken som kan vara klurigt vid högvatten. Ring lokala flygbolagen och hör om vattenståndet i Välijokk/Laevasjokk. Det finns även grov öring i bäcken, men det är rödingen som dominerar. Hallen skrev ett bra tips om sjöarna runt om, där finns det grov röding! Annars är naturen runt bäcken fin, tältplatser finns och inga träd som står och väntar på flugorna! Det är numera en ganska välbesökt bäck varför vi i Kiruna ofta väljer andra bäckar, men fiskmängden är det inget fel på!
Publicerat Maj 10, 200620 yr Nej jag har varken fiskat eller jagat till fjälls. De är två av mina drömmar att få göra det.. jaga ripa över stående fågelhund och sedan fiska harr och öring/röding i nått fint vatten. Men men möjligheterna ökar ju nu när jag lyttar nord över .... mvh tomas
Publicerat Maj 10, 200620 yr Författare Men men möjligheterna ökar ju nu när jag lyttar nord över .... mvh tomas Bara att höra av dig om du flyttar uppåt, jag med fler har sökert bra med jakt och fiske ställen.
Publicerat Maj 10, 200620 yr ja jag ska till fjällen nån gång i sommar men pappa säger inte vars > och så blir det väl nån sväng i fjärden...
Publicerat Maj 10, 200620 yr Man börjar ju bli kopiöst sugen nu. Hm...få se bara vart det blir. Har sökt lite kvoterade vatten men verkar ju vara omöjligt att få dessa men man får hålla tummarna.
Publicerat Maj 10, 200620 yr Finns inge bättre än att sitta utanför svärfars stuga (7km bort) o rycka strömming i solnedgången! Ska försöka lufta flugspöet me ett par gånger. Tar nog de i samband med jakt/hundträning i höst. Men Hårkan i Lit har blivit lite av en vaneresa sen jag själv bodde i Östersund o sedan kompisen me. Tror de blir en "liten" sväng dit me! Storleken på fisken har mig föga betydelse då man får välja doningar efter vatten! Finns välan inge bättre än bäckmete? Men de e klart! En brunöring på över kilot går inte av för hackor! SEN MÅSTE JAG BARA ANGELFISKA MED LEVANDE AGN i ren protest! Tipps på vatten/platser i södra norrland (flugfiske enhands kl 4-5) mottages ALLTID tacksamt
Publicerat Maj 10, 200620 yr 6mm rem!Har du några säkra stall-tips för stor fisk på Hitra?? Jimbo Ingen aning har aldrig fiskat där förut har för den delen aldrig fiskat torsk eller sej heller så mina råd skulle jag anse vara tämligen värdelösa ;D Mvh 6mm rem
Publicerat Maj 10, 200620 yr OK!! Inte jag heller så vi får väl se vem som får störst och flest fiskar!! Jag skall dit vecka 28. När åker du? Jimbo Vecka 28 på måndag var det tänkt ;D 6mm rem
Publicerat Maj 10, 200620 yr Du 6.mm.rem låt fiskarna simma gå till algskogen titta på passen i stället för jag vet vad du fickar på ;D ;D ;D ;D ;D :oMVH.LO gubben.PS i ett annat land
Publicerat Maj 10, 200620 yr jag åker 6 mil väster om sundsvall o fiskar både i bäck o sjö för att förhoppninsvis få någon fisk, brukar ju inte komma hem utan när jag är där uppe o fiskar ;D. så man kan säga att jag håller mig hemma vid i sommar
Publicerat Maj 11, 200620 yr Jo du hallen .... Det gör jag gärna. Usch va jag längtar tills september... skall bli så skönt att flytta... Jag och tjejen drar iväg på ett förhoppningsvis lyckligt äventyr. Östersund är verkligen en underbar stad. Har ju varit är en hel del. Ingen som är från östersund här som spelar fotboll.. Jag skall spela med öfk. men men hade bäst... mvh
Publicerat Maj 11, 200620 yr jo men om man jämför med västkusten så kallar jag det norrut... hehe hade mvh
Publicerat Maj 11, 200620 yr Årets tur går till Höglekardalen (som de senaste 6 åren) och flugsfiske (lite spinnare också) upp efter Storån upp på fjället. Vi åker redan veckan före midsommar för att lura myggen. Nä nu börjar jag bli ordentligt sugen :
Publicerat Maj 11, 200620 yr Först Lysekil, sen liten sväng ut till östra sidan av sweden, senare i sommar så blir det östersund och uppåt. Håller på och slipar krokarna och oljar rullarna. ;D