Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Attackerande varg

Featured Replies

Publicerat

Har ju varit en pågående sak inne i de djupare delarna av ryssland, kylan och den dåliga tillgången på bytesvilt har gjort vargarna till stadsvargar,

tom björnar har kommit att bli stadsbjörnar.

Men om det som sker nu har jag ingen merkunskap, annat än att det är spännande tider vi lever i/Christian

Publicerat

Varför blir man inte förvånad... Och dem flesta varg-kramarna säger att vargen är ofarlig för människor... Undra hur det där hade slutat om det hade var obeväpnat folk ?

Publicerat

Varför blir man inte förvånad... Och dem flesta varg-kramarna säger att vargen är ofarlig för människor... Undra hur det där hade slutat om det hade var obeväpnat folk ?

Det är bara en tids fråga innan det händer i svergie... Hade det varit norsk polis då hade det blivit spännande..
Publicerat

Kanske blir en APU:are som blir antastad på väg ut ur polisbilen !

Då är ju bytesbristen löst för stunden i varje fall B)

Publicerat

Om jag inte minns fel så på 70-talet någon gång så blev Murmansk invaderat av ex antal isbjörnar under vintern.

Jag vet inte hur det gick till. Om dom kom från Novaja Zemlja el. om dom drev med ett isflak som hade brutit sig loss vet jag inte.

Om någon människa blev angripen minns jag inte.

Jag vet inte hur det slutade för isbjörnarna.

Publicerat

Något som jag tycker ska bli roligt att se är hur många människor som kan anses acceptabelt som vargbyte innan man vidtar några åtgärder. Två till tre skadade eller dödade per år av börn är helt ok så någon nollvision ska vi inte hoppas på i allafall. Men det kanske är skillnad var dessa människor kommer ifrån geografiskt för att det ska anses som godtagbart.

Publicerat
  • Författare

Inte bara var de kommer från geografiskt.

Har de jägarexamen så får de skylla sig själva. Oavsett om de var ute på jakt eller på väg till/från skithuset...

Nåja. Jag tycker det är lite signifikativt att man fokuserar på att det skall undersökas om polisen gjorde rätt.

Att vargar anfaller människor verkar inte vara någon nyhet värd att fokusera på!

Publicerat

Det var inte mycket varg i Slovenien. :o

Vargjakt i Potocniks hemland

http://www.jaktojaga...t.php?id=491961

Sverige borde väl sätta press på deras milökommissionär.

Slovenien är ju inte ett stort land så ska man se det så och jämföra det med Sverige så skulle det antalet björn och varg rymmas på en yta som är 2 * Skåne.. Vi får väl iaf hoppas på att vi inte får den varg och björn-tätheten i detta land...

Publicerat

Slovenien är ju inte ett stort land så ska man se det så och jämföra det med Sverige så skulle det antalet björn och varg rymmas på en yta som är 2 * Skåne.. Vi får väl iaf hoppas på att vi inte får den varg och björn-tätheten i detta land...

Ja, jag vet det! Nej, det ska vi verkligen inte hoppas på det, men dom har mycket berg och skog också.

Sloveninen 99 inv/km2 och Skåne 113inv/km2.

Det är bra att Gunnar håller koll på den milökommissinären och kikar på djurbeståndet där. ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Det är väl intressantare att jämföra Slovenien med Värmland eller Dalarna.

Båda dessa länen har väl idag mer än de 70-100 vargar som Slovenerna skryter med att hysa...

Eller överdrev jag lite nu igen...

Publicerat

Båda dessa länen har väl idag mer än de 70-100 vargar som Slovenerna skryter med att hysa...

Det stämmer nog att dessa län har en sån vargstam, men ser man just till ytan på Slovenien så är det snarare jämförbart med Gävleborg.... Där finns det nog inte fullt så mycket varg... ÄN, men nog så mycket problem med dem som finns... Det skulle vara lagomt om det fanns 75-100 varg i Sverige oxå och dem kan dem låsa in på djurparker och möjligtvis innanför vägtullarna i Stockholm....

Publicerat

Har varit i Slovenien 2 gånger o aldrig sett en varg :D . Tror att vi snart får se en verklig attack här i Sverige från gråben. Daltas ju mer med dessa ulvar än med vissa grupper av Homo Sapiens

Publicerat

Värmland har på 2/5 delar av Slovakiens yta någon stans mellan 100-150 vargar.

Så jämnförelsen är ................................................... Ja va f*n ska man säga!

Helt rätt? Onödig? Befäng? Men inte överdriven!

Publicerat
  • Författare

Slovakien eller Slovenien...

Äh skit samma. Jag tror vi är överens om att felet ligger i att överhuvudtaget jämföra med län där vi inte har varg.

Det är lätt att säga att det eller det landet som bara är 1/5 så stort som Sverige klarar av att hysa en si eller så stor rovdjurs stam.

Fel nummer ett är att vi bara har varg i vissa små delar av Sverige. (OK blir fler och fler delar)

Nummer två är att man oftast glömmer att ta reda på om landet i fråga har några problem och hur man i så fall hanterar dessa.

Publicerat

Har varit i Slovenien 2 gånger o aldrig sett en varg :D . Tror att vi snart får se en verklig attack här i Sverige från gråben. Daltas ju mer med dessa ulvar än med vissa grupper av Homo Sapiens

Haha! Du har väl bara suttit i baren då och sett för djupt i glaset. ;):P:lol:

Publicerat

Nummer två är att man oftast glömmer att ta reda på om landet i fråga har några problem och hur man i så fall hanterar dessa.

Och att kolla om de har en inventering värd namnet.

Verkar ju vara lite si och så med den saken..

Publicerat

Träffade en same här om veckan som sade att vi i Sverige skall ha ca 200 vargar, men då räknas inte årsungar och strövargar. Sammantaget menade han att det idag finns ca 400 vargar i Sverige.

Kan detta stämma?

Publicerat

På samma sätt som den svenska björnstammen som steg från tusen till tretusen individer över en natt så kan det säkert stämma.

Publicerat

Det lutar mot några tusen vargar i Sverige snart, http://vargdag.wordpress.com/

Publicerat

Det lutar mot några tusen vargar i Sverige snart, http://vargdag.wordpress.com/

Oh shit! :angry::o Det blir ju inget kvar att jaga för er i varglänen. :( Hur kommer det att gå för den norra landsändan med renäringen???

Publicerat

Träffade en same här om veckan som sade att vi i Sverige skall ha ca 200 vargar, men då räknas inte årsungar och strövargar. Sammantaget menade han att det idag finns ca 400 vargar i Sverige.

Kan detta stämma?

Hur många vargar det finns i Sverige beror på när man räknar, vid valpningen åker antalet upp så där 40% eller kanske mer. Det beror på hur man räknar in vargarna i gränsen mot Norge, Sverige har annekterat några vargar från Norge. Det beror på om man bara räknar kvalitetssäkrade vargar. Det har inte definierats av Sveriges Riksdag när de satte gränsen max 210. Sättet att räkna är mycket oklart, jag har ännu inte fattat riktigt trots att jag försökt att förstå, se nedanstående

http://vargdag.wordpress.com/2011/09/12/antal-vargar-i-sverige-ar-inte-entydigt-och-ganska-osakert/

Publicerat

Oh shit! :angry::o Det blir ju inget kvar att jaga för er i varglänen. :( Hur kommer det att gå för den norra landsändan med renäringen???

Några tusen byggde på en beräkning som extrapolerade den nu gällande vargpolitiken. De 54% av landytan där rennäring bedrivs är enligt denna nu gällande politik undantagna från fast förekomst av varg. Om detta politiska beslut skall ändras så blir det nog 5000 vargar. Även med nuvarande politik ökas väl antalet strövargar i Jämtland/Härjedalen märkbart, men i övre Norrland blir det nog ganska ostört.