Publicerat Februari 3, 201214 yr Några tusen byggde på en beräkning som extrapolerade den nu gällande vargpolitiken. De 54% av landytan där rennäring bedrivs är enligt denna nu gällande politik undantagna från fast förekomst av varg. Om detta politiska beslut skall ändras så blir det nog 5000 vargar. Även med nuvarande politik ökas väl antalet strövargar i Jämtland/Härjedalen märkbart, men i övre Norrland blir det nog ganska ostört. Ok! Det skulle aldrig gå ihop sig med en sådan vargstam. Det skulle ju bli hur mycket tjuvjakt som helst här uppe. Det är inget som jag önskar mig, för det är då inte till gagn för jägarkåren. För ca. 1 mån sedan så hade vi fyra strövargar här uppe. Dom befann sig då norr om Överkalix och mot Finland. Allt enl. min kontakt.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Ok! Det skulle aldrig gå ihop sig med en sådan vargstam. Det skulle ju bli hur mycket tjuvjakt som helst här uppe. Det är inget som jag önskar mig, för det är då inte till gagn för jägarkåren. För ca. 1 mån sedan så hade vi fyra strövargar här uppe. Dom befann sig då norr om Överkalix och mot Finland. Allt enl. min kontakt. Med all respekt för tjuvjägares skicklighet och kapacitet tror jag inte att de klarar av att minska ett par tusen vargar när de inte klarade av att reducera ens från hundra. Det var nog en strövarg norr om Överkalix, men den kom säkert från Finland och det har inte med vargstammens storlek i vargbältet att göra. Min vargprognos antar att nuvarande politik förlängs och om den ändras bara genom rovdjursutredningens liggande förslag. Nu tror jag inte detta är särskilt troligt. Det fattas nog ett nytt vargpolitiskt svenskt beslut hösten 2012, som kanske den här gången kommer att respekteras av Sverige, trots morrningar från Bryssel. Om din kontakt känner till strövande invandrare från Finland, så rekommenderar jag en kontakt med naturvårdsverket. Efterfrågan på invandrade vargar från Finland är nu mycket stor i vargbältet och speciella mottagningscentraler har organiserats.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Med all respekt för tjuvjägares skicklighet och kapacitet tror jag inte att de klarar av att minska ett par tusen vargar när de inte klarade av att reducera ens från hundra. Det var nog en strövarg norr om Överkalix, men den kom säkert från Finland och det har inte med vargstammens storlek i vargbältet att göra. Min vargprognos antar att nuvarande politik förlängs och om den ändras bara genom rovdjursutredningens liggande förslag. Nu tror jag inte detta är särskilt troligt. Det fattas nog ett nytt vargpolitiskt svenskt beslut hösten 2012, som kanske den här gången kommer att respekteras av Sverige, trots morrningar från Bryssel. Om din kontakt känner till strövande invandrare från Finland, så rekommenderar jag en kontakt med naturvårdsverket. Efterfrågan på invandrade vargar från Finland är nu mycket stor i vargbältet och speciella mottagningscentraler har organiserats. Nej, det klarar dom inte av och inte ens om en stor del av jägarsverige skulle mobilisera sig. Ja visst är det invandrare från öst. För det mesta så brukar dom gå in norr om Övertorneå och sedan inlandet in och därefter söder ut genom inlandet. Så har ju beteendet varit hos dom flesta invandrarna. LST:s naturbevakare känner nog till dom redan. Dom är ganska så flitiga på att hålla sig ute i naturen och pejla läget. Jag känner en av dom så där.
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hittade en varg-händelse i Finland, detta har dock inte hänt nu, men det har hänt !! Dessa vackra djur som vi har i detta land, som alla natur-muppar säger är ofarlig för männskligheten !!! Detta kommer hända igen, frågan är inte om utan snarare när det händer... http://www.vargfakta.se/nyheter/sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/