Publicerat Februari 2, 201214 yr Robban, ditt kvalster..hur kan nån med en hjärna gjord av trolldeg åstadkomma nått som ser så bra ut, ger mig fan på att du fuskar och att det är din bättre och betydligt snyggare hälft som gör jobben..
Publicerat Februari 2, 201214 yr Robban, ditt kvalster..hur kan nån med en hjärna gjord av trolldeg åstadkomma nått som ser så bra ut, ger mig fan på att du fuskar och att det är din bättre och betydligt snyggare hälft som gör jobben.. Fan Janne, denna kvalar lätt in i TDI-tråden!! Snyggt
Publicerat Februari 2, 201214 yr Tack Hippen, men det är ju liksom öppet mål när det gäller att häckla Äggbert.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Markus, som alla goda skyttar från 08:a land eller från Katrineholm har jag en liten bitch som villigt agerar vapenbärare, det är ett svårt o tungt arbete och jag förutspår att behöva minst en ny varje år. Å andra sidan orkade jag bära på prylarna när det var en tube så nog fn orkar jag nu med, annars får den åka med i pulka. /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr grymt snyggt robban! som vanligt skulle jag dock vilja säga!! fan att ens egna tumme är så centralt placerad suger ju getpung! spec när man vet att man kanske kommer bo i hus från hösten som kommer med bra garage! spännande o se slutresultatet när man har sätt delvis av sakerna.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Mer info om själva tanken bakom bygge, pipbytessystemet, kaliber val och användningsområde osv... Mindre vem tar vem...
Publicerat Februari 2, 201214 yr Mer info om själva tanken bakom bygge, pipbytessystemet, kaliber val och användningsområde osv... Mindre vem tar vem... +1
Publicerat Februari 2, 201214 yr Åhå jag förstår Chris, du tränar inte på gym för att orka bära bössan, men för att kunna tukta din Uppländska bitch Jag håller med om at det vore lite kul att få höra hela den kärleksfulla filosofin bakom detta projekt, i långa omständiga målande ordalag
Publicerat Februari 2, 201214 yr Blir fint det där christian, pm-a mig när du har skjutit dig less på den Jag kan lova att den får stå brevid din gamla vixen Mvh magnus.
Publicerat Februari 2, 201214 yr Nåjo, det är nog faktiskt bra mycket mer som Robbish skrev i inledningen, han fick som en låda lego att pyssla samman, pipor o låda kommer från min Tube som jag kom att känna var lite off för jakten och samtidigt som jag hade behov av en drevjaktspang. Så en HTG stock från Snippan införskaffades samt ett badger klon underbeslag o en Atec dämp för att matcha resten av prylarna. Med en lång, lång lista av tankar o fundering fick robban inleda arbetet med riggen. 308 Win pipan är tänkt till all drevjakt o slaskskytte, den kommer att huvudsakligen att skjuta A-max 155/178:or, efter ganska mycket testande av andra har det visat sig vara en bra allround kula. 6 Br pipan är en 1:10 pipa, dvs fel för allt typ, stabiliserar inte 100+ grain kulor och är inte optimal för lätta fb kulor heller, så valet därvid är 75 grains V-max en kula jag har god erfarenhet av från tidigare, avsikten med br pipan är enbart den att skall sitta monterad när jag verkligen jaga med precision, fördelen med pipan är den att den har visat god potential, jag har stenroos verktyg ie arbor varianten och jag har en hel drös med både Lapua o Norma hylsor. Den genomgående tanken med pangen är att ha en lätt modulär pang, dvs den kan gå från praktisk dängare av drivet vilt, mer portabelt klass 1 vapen för lite begränsade avstånd, dvs under 300 meter samt att ha utbytespipa där det är en mycket potent kaliber för klass 2 vilt och predatorer ut till så långt avstånd som jag har optik monterad för att klara ut det. Slutligen, pangen skall varierande bära min Varipoint 2,5-10x42 rm 0 och Hensoldten som jag inte får såld. Då alla vet om att jag brukar åka på drevjakten där jag skjuter 10+ vilt i varje vända o nyttjar lådvis med ammo var det motiverat med ett AICS underbeslag så att jag kan byta mag och fortsätta panga. Eller mer jordnära, jag kommer förmodligen att nyttja pangen till att träna på Virå/älgbanan osv där en 308 pipa kan slitas ut i "stilla" takt. /Christian
Publicerat Februari 2, 201214 yr Sådana bilder gör att man ännu en gång inser att livet blir odrägligt utan customvapen... Jag måste skynda på planeringen inför nästa projekt! En .338 WM eller .375. Tänkte först köpa en fabriksbössa och nöja mig med det - för en gångs skull... Men innerst inne vet jag ju vad som kommer att hända... : )
Publicerat Februari 2, 201214 yr Mmm såna här trådar gillar jag faktiskt inte.. börjat lura på vad man kan göra för kul med en Vixen om specen är kort och smidig bössa men högre hastighet än nuvarande .222
Publicerat Februari 3, 201214 yr Mmm såna här trådar gillar jag faktiskt inte.. börjat lura på vad man kan göra för kul med en Vixen om specen är kort och smidig bössa men högre hastighet än nuvarande .222 Håller inte just vår käre Robban på att utveckla något liknande till gumman sin? Har för mig jag läste något om det på grannkanalen. Kanske han kan göra en klon till dig också?
Publicerat Februari 3, 201214 yr Mmm såna här trådar gillar jag faktiskt inte.. börjat lura på vad man kan göra för kul med en Vixen om specen är kort och smidig bössa men högre hastighet än nuvarande .222 Det man kan göra är en 6x45 - SAMMA hastighet men med tyngre kula. Högre BC ger bättre kulbana i alla fall så att den mer motsvarar .223, och 6mm-kulor är det ju lite mer FUMP i. Scenar för matvilt på långhåll, det är heller inga problem att ta upp en lätt 60gr Sierra HP i Hipshot-hastigheter för tokmulande av räv, och även om jag inte har skjutit rådjur med den så är det ju bara att konstatera att 6mm gör jobbet. Hylsorna gör man direkt i kalibreringsverktyget av 223-hylsor. I min värld är nog 6x45 det klokaste valet att sätta i en Vixen, det blir storebrorsan till .223 så att säga. Lite större, lite mognare, men precis lika elak om han bestämmer sig för det.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Mmm såna här trådar gillar jag faktiskt inte.. börjat lura på vad man kan göra för kul med en Vixen om specen är kort och smidig bössa men högre hastighet än nuvarande .222 Vill du ha mer hastighet och rådjur inte är intressant så borde väl 204 Ruger vara en väg att gå
Publicerat Februari 3, 201214 yr Författare Jo BB har väldigt rätt i det han skriver för det krävs inga extra modifieringar utöver en ny pipa om man vill köra på 6x45 dock lutar det starkt mot 6PPC i tantens vixen just nu men skit kan ändra sig... Som ren räv/skatdräpare ligger dock Exabits förslag rätt till.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Med erfarenheter från just ett slikt lås men en 6TCU, den är förrresten omnämnd ovan så kan jag säga att, med en variation från 1100+m/s för 56 grains kulor till 800 med 85 grains kulor är kalibern som ett litet smörgåsbord. Hippen den dag din vixens pipa skall pensioneras har du en hel del mycket trevliga val att företa. /Christian
Publicerat Februari 3, 201214 yr Snacka om trådkapning Kort fråga bara, 204 Ruger har jag kollat på och är nyfiken på! Dock, visst fn är det en klass III? Mvh!
Publicerat Februari 3, 201214 yr Snacka om trådkapning Kort fråga bara, 204 Ruger har jag kollat på och är nyfiken på! Dock, visst fn är det en klass III? Mvh! Persk heller, http://www.bergerbullets.com/Products/All%20Bullets.html kan skjuta upp till 55 grains kulor o då blir det ingen klass III av den eller hur? Vad som krävs dock är en pipa med rätt snurr i för att göra det möjligt att skjuta dem där kulorna, annars ligger den normala kulvikten kring 32-37 grain. /Christian
Publicerat Februari 3, 201214 yr Har inga som helst problem med att det är ett gränsfall och laddtekniskt huvudsaken det står klass II i licensen Undrar om inte 204 är en vinnare trots allt, gillar detta "Less is more"..
Publicerat Februari 3, 201214 yr Måste stoppa i en 1:10 elle 1:10,5 twist för att få ordning på 45+ grain kulorna i kalibern men säg ack vad det går fort då....
Publicerat Februari 3, 201214 yr Kort fråga bara, 204 Ruger har jag kollat på och är nyfiken på! Dock, visst fn är det en klass III? Nu får du ge dig - det var ju bara räv och annat som skulle mulas ändå... Start nu en egen tråd för din stundande ompipning hos Robban och sluta befläcka denna
Publicerat Februari 3, 201214 yr Har inga som helst problem med att det är ett gränsfall och laddtekniskt huvudsaken det står klass II i licensen Undrar om inte 204 är en vinnare trots allt, gillar detta "Less is more".. Det är en 20 vartarg du ska ha Mvh.