Publicerat Februari 3, 201214 yr Nu får du ge dig - det var ju bara räv och annat som skulle mulas ändå... Start nu en egen tråd för din stundande ompipning hos Robban och sluta befläcka denna Nja något rådjur lär man väl pilla ikull med! Med det är inte aktuellt just i dessa dagar ingen ekonomi för det. Men 204 verkar spännande oavsett! Nu får Christian tillbaka sin tråd tycker jag
Publicerat Februari 3, 201214 yr 223AI? 22 PPC? Båda låter kul i mina öron... Robban Jag åker om ca en timme, kan hjälpa till med flyttlasset...åtminstone kan jag bära in svarven Christian Varför bär dina trådar alltid iväg offtopic?! Jag menar, dom är ju superintressanta från start!
Publicerat Februari 3, 201214 yr På a, svarar jag tråkiga b, grattis, teckna extra försäkring c, det är knappast mitt fel, jag är en openminded kind of guy som tillåter alla att reflektera sina egna tankar i mina trådar. /C
Publicerat Februari 3, 201214 yr Christian Varför bär dina trådar alltid iväg offtopic?! Jag menar, dom är ju superintressanta från start! Det beror på att C anlitar " Den glappkäftade mögel-smeden från Knugsbacka"...
Publicerat Februari 3, 201214 yr lutar det starkt mot 6PPC i tantens vixen just nu men skit kan ändra sig... Om inte annat får du en bra lektion i matningsbesvär
Publicerat Februari 3, 201214 yr Författare Om inte annat får du en bra lektion i matningsbesvär Kanske det men å andra sidan ser jag inte det som nått negativt. Idag hände det inte så mycket, fick svarvat 3 uppsättningar av pelare. Övrig tid gick åt att snacka i telefon och svara på email samt pm. En bit 6061 alu fanns i lådan och den åkte raka vägen upp i svarven. Man ser hur stort hål det är lämnat för pelare i mcm-kolven. Pelarna som åkte med var lite väl små då jag vill ha limmat dom först innan plastbädningen. Nya pelare passar bättre för min metod. I helgen blir nog inte mycket gjort då jag måste ägna uppmärksamheten åt andra håll med.
Publicerat Februari 3, 201214 yr Påa, svarar jag tråkiga b, grattis, teckna extra försäkring c, det är knappast mitt fel, jag är en openminded kind of guy som tillåter alla att reflektera sina egna tankar i mina trådar. /C a, ok... b, ? c, japp /Peter - som nyss var i Täby
Publicerat Februari 3, 201214 yr a, ok... b, ? c, japp /Peter - som nyss var i Täby B= ja när du knäck ryggen på svarven så vill du vara extra väl försäkrad... /Christian
Publicerat Februari 11, 201214 yr Författare Jupp! Skit är blästrat å redo för badet. Imorgon blir det färg på grejorna minsann och sen under veckan blir det bäddning. Bilder kommer så snart jag fått ihop lite som är värt att posta vilket innebär imorgon kväll eller på måndag.
Publicerat Februari 13, 201214 yr Författare Jo men visst... Det blev att åka in till götet i lördags för en fet blästringsorgie. 5 bössor fick samma behandling och slutresultatet från det var kliniskt ren metall. Dessvärre blev det inga bilder på den rena metallen och knappt några under tiden det blånerades för jag var faktiskt fullt upptagen med att torka rent allt, hänga upp delarna i ståltråd, koka pinalerna samt skölja och olja in så håll till godo med vad som finns. Stort tack till Johan som lånat mig blåneringsbad och ett par extra händer! Att komma ihåg att ta bilder är nog det jobbigaste av allt. Nu vet jag att Christian är sugen på att se slutstycket men den som väntar på nått gott...
Publicerat Februari 14, 201214 yr Ser riktigt bra ut detta, trevligt med picatinnyskena, lite sugen på det själv men vet inte om det blir för osmidigt när man måste mata magasinet uppifrån.
Publicerat Februari 26, 201214 yr Robban, hade helt missat detta inlägg, fn va fin den blev lådan o resten med, Trodde nog nf aldrig att det skulle bli "folk" av lådan som den såg ut tidigare. /Christian
Publicerat Februari 26, 201214 yr Författare Vänta bara tills du ser slutstycket... Jag sade till dig i förra veckan att jag antagligen skickar nu i veckan dock vill jag bekänna att jag nog vart lite för optimistisk men jag skall försöka. En sak som är lite bajs är att få till det med legeringar kontra blåneringar. Slutstyckeshandtaget är gjutet och legeringarna stämmer inte riktigt överens med dom stålsorterna jag har liggandes det kan i värsta fall bli en färgskiftning här...
Publicerat Februari 26, 201214 yr Dude, det är lugnt, jag vet att du vill ha det ûberperfekt men kom ihåg att jag har lovat att dra den där pangen genom skiten x2, den kommer att vara som din barndoms nalle inom två år, dvs sliten förbi det stadiet att ingen annan än bara du/jag kommer att älska den och minnas den i sin urspungliga glans, det är mitt löfte till dig, jag kommer att älska pangen till döds. btw- vi skall ju ändå ses till slutet av mars... /Christian
Publicerat April 5, 201214 yr Författare Ja då var det dags för en sista uppdatering från min sida... Resten är upp till Chris som nu tålmodigt väntat riktigt länge på att få tillbaks sin bössa. Det är några detaljer som jag inte varit helt nöjd med och som jag i normala fall inte hade släppt ifrån mig men som jag nämnt för Chris så vill vi (antagligen) bägge få ett avslut på denna vändan. Har uppmanat Chris att kritisera bygget noggrant och återkomma med eventuella reklamationer till sommaren så skall jag fixa det som fixas bör. Känner starkt att även då det är dålig reklam att inte lämna ifrån sig ett perfekt resultat så tror jag fullt ut på att ärlighet varar längst i såna här fall. Nå... Det låter som om jag sågat bössan totalt men det har jag inte. Faktum är att jag gladeligen skulle ha ägt den själv då den blev mycket trevlig bortsett från några porer som uppstod vid svetsningen av bultknoppen. Remmys handtag är antingen pressat/sintrat mög alt så är det gjutet. Har vid de flesta fall funnit inneboende håligheter/porer i handtagen när jag gängat för taktiskt bolt knob. Detta kan vara en av orsakerna till att porerna som uppstod sen kan det vara det faktum att jag slarvat vid avfettningen. Ja ja... Das was det och nu till lite bilder på bygget i sig. Var uppe i Skövde och sköt med Christer, passade på att sno hans jigg för stiftning av klack. Men så vill man ha den åt rätt håll varje gång det byts pipa så därför.... En bolt knob tillverkas av en bit ämne, bommade kort på finputsningen samt svetsningen. Men så här blev det, ni ser även en pora samt fenomenet som uppstår om man inte lyckas matcha med rätt tillsatsmaterial. Det lustiga är att det borde vara rätt iom att knoppen är gjord av 1312 och tillsatsmaterialet är Böhlers EMK-6. Sen bäddades byssen såklart, pipan har ingen kontakt med bäddningen då jag hade flertalet lager med tejp runt. Och så skruvar vi ihop alles och då blir det så här: Sen fick jag ta ur lite där i slutstyckes urtaget på stocken för den tog minsann emot ganska rejält. Och så var det lite bilder på utfyllnaden av hålrummet runt underbeslaget. Det är inte jättelätt att matcha färger kan jag lova men jag har gjort så gott jag kunnat iaf. Sen så var det ju bara gravering av kaliberförteckning samt tillverkningsnummer kvar. SE-märkningen graverade jag på undersidan av pipan för att inte klottra för mycket på pipan. Det som gjordes mer var att få dämpgängan att lira med dämparen vilket den inte gjorde. Fick på dämpet ett halvt varv men nu så funkar det som det skall. Det var allt för stunden... Nu bär det av in till postkontoret och sen håller vi tummarna på att dom levererar allt till rätt destination.
Publicerat April 5, 201214 yr Tjohooooooo det är så där en LTR skall se ut, vänta bara till hösten då kan han prins Ferdinand slänga sig i diket när jag avlossar riktad verkanseld i en takt som varken han eller några vildsvin har sett tidigare, 178 grain i taget i blixtrande tempo. Robban- så satans fint jobb och då är det bara du o jag som vet vad du hade att börja att arbeta med. (sicket mög)
Publicerat April 5, 201214 yr Najs pojkar, Läge att vänta otåligt vid brevinkasten nu Chris? Är det tubemöget som jag provsköt på Remmene som nu blivit riktig bössa? Det är bara att gratulera C, vilket påskägg
Publicerat April 5, 201214 yr Skoja inte, kommer att vara som en mask genom brevinkastet och som du vet är jag ju trådsmal, snacka om motiverad. Som svar på din fråga, ja, det är det tidigare MÖP-iga Möget, Så otroligt glad idag.... /C
Publicerat April 5, 201214 yr Författare Jo den blev riktigt trevlig att hantera faktiskt. Patronläget är som klippt och skuret för 155grs kulor i nollåttan. Kolven är underbar! Mvh. Robban Sent from my Iphone using Tapatalk
Publicerat April 5, 201214 yr hade man varit lagd åt det hållet hade man kallat detta för porr Skitsnyggt jobb Kan tänka mig att C är som ett barn på julafton nu /M
Publicerat April 5, 201214 yr Hepp!! Den där blir perfekt som födelsedagspresent till mig usch va snygg den blev..... /Mike
Publicerat April 5, 201214 yr Grattis C! Det där såg rikligt mycket trevligt ut Med tanke på utfallet lider jag med dig, för det måste tagit åtskillig tid i anspråk att få vår käre bönhas att begripa vad som skulle göras. Jag mådde dåligt i flera dagar efter ett samtal med honom som endast varade i lite drygt 40min Utan att ha förstått helheten av de som postats i denna tråden under tiden bygget framskridit kan jag nu säga att det är så min egen önskade påk ser ut (- pipbyte). Får dock drömma ett tag till tyvärr Snyggt jobbat Robban
Publicerat April 5, 201214 yr Tack M, tja det är kul att se att fler än jag o Robban gillar utformningen, som sagt, det som inte syns i bild är skena o dämp, på pangen skall Hensoldten få vila en kortis över våren för sedan skall det bli Varipointen som får tjäna som tub på riggen. /C
Publicerat April 5, 201214 yr Riktigt fint, hoppas att Chris levererar några bilder in action så att säga :-)