Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Christians pipbytare för jakt.

Featured Replies

Publicerat

ja det gör det. jag gör så ;)

Synd bara att gårdagens 30 lottorader var tvärfel... :P

Då får Robblan riva en lämplig überfet pipa till mig när suget faller in någon gång i framtiden!!! :wub:

Slut OT och tack för svar

• Svar 133
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

OK- sent om sider, var o sköt i går, tack till dem som var där o "gjorde" tillfället. Så här ser tvillingarna ut i bild, med sin fula styvsyster invid. Jag sköt lite också med lillpangen, testa

Posted Images

Publicerat

Jensa- det är helt ok att ha en andra pipa på G innan man har gjort slut på nr 1

Må- du bad om den :), vikten ligger nog runt 4,2-3 sådär på ett ungefär, häng i ett tioskottsmagasin och det är 5 kilo,

men vikten ligger mest mellan händerna och det gör det hela otroligt hanterbart.

/Christian

Publicerat

Robban har massor med tur som vanligt och får till ännu en pang som levererar. Han skulle få dremla in en pipa på min bössa vilken dag som helst den där bönhaswannabeen :wub:

Publicerat

Du får ta med pangen till mötet imorgon. B)

Publicerat

Vore lite intressant att veta hur länge du gått och sugit på denna karamell innan den blev verklighet. :) Brukar ju vara en ganska angenäm sak att gå och lura på. :wub:

Publicerat

Adam- det är klart att jag kan och skall, det får bli paus underhållningen.

Naturalis- tja som projekt betraktat så ligger starten på det mer än två år tillbaka i tiden, sen kan jag iofs då tillägga att som idé betraktat är den ytterligare några år till äldre men då iofs enbart i konceptform då jag vid den tidpunkten var ganska insnöad på Sako lås och knappast kunde tänka mig ett Rem 700 lås,

iofs är jag inte direkt svag för dem i dag heller men de fyller en otroligt god funktion och är tämligens enkla att hitta delar till.

Sammantaget gör det dem till en bra bas för projekt.

Nu har jag bara kvar något, några projekt i tankarna men det är material för en annan dag.

/Christian

Publicerat

Avslöjas slutnotan på bygget offentligt eller kommer den endast fram sena kvällar efter några droppar skotskt? ^_^

Publicerat

Sidelock- det är nog otroligt svårt att härleda ens om jag så försöker att göra det,

stocken är köp på "special price för you only" på Mcm:s hemsida

Underbeslaget i ett gruppköp på SH,

pipa (or), trycke, låda är från Tuben dvs sådant jag hade sedan innan, iofs inköpt till en för mig maxad kostnad

skenan är köpt av någon här eller på RS som jag inte längre minns vem det var, tråkigt men sant och den har jag haft kanske 2 år.

Så inköpspriserna är så att säga oklara, Robbans priser är enkla att erhålla, det är bara att fråga honom.

Kostnaden i detta fallet har varit så att säga lång och jag har ingen koll eller vill ens ha koll, jag njuter av min nya rigg och ser fram emot att jaga med den.

/Christan

Publicerat

Självfallet är det så,

och eftersom man aldrig får tillbaka pengarna på ett bygge av vare sig bil eller pang så bör man göra precis det man önskar sig och bedöma prislappen som antingen överkomlig eller inte överkomlig,

och därefter se projektet som en rolig resa, alternativt låta det vänta tills den ekonomiska situationen har hunnit ikapp prislappen.

Publicerat

Man skall aldrig stirra sig blind på kostnaden för saker och ting av flera skäl.

1. Sakers värde förändras över tid men oftast handlar det om värdeminskning.

2. Den svenska avundsjukan är också en anledning till att man inte alltid vill tala om vad något kostade.

3. Bygger man en sak över tid eller med ihopplock av andra saker så är det inte lätt att veta...

Men vill någon annan bygga en liknande rigg (i detta fallet) så kan man ju kanske skicka ett PM om estimat på en del av detaljerna i alla fall.

Jag satt och funderade på vad min nya rigg har kostat mig till dags dato och jag vet inte heller riktigt hur mycket jag har lagt ner men jag har ett hum...

Det har dock absolut noll betydelse eftersom det känns helt rätt att göra det nu och jag vill satsa på det hela!

...sen vet ju alla att dyrare saker är bättre också... :lol::P

Sådärja Christian, upp med lite mer bilder på riggen nu så vi får njuta lite mer av ett vackert redskap! :wub:

Publicerat

Tihi,

njo jau, jag har så taskiga grannar att utomhus bilder inte är att tala om, inte utan att det blir "knas" som det heter.

Jag vet att W-man tog lite bilder från helgen och om han är snäll så kanske han kan lägga upp dem.

Men jag skall traktera er till mer bilder.

BTW- rengjorde pipan som igår, iofs vara 50-talet pilar genom den efter det nya läget var slaget men den var knappt kopprig alls, kul för mig, därtill kan anges att de hastigheter eller snarare mil värden som jag sköt fram ur pangen i helgen gav för handen att pipan äntligen gav lite farter.

Tjohooo säger jag om det.

Nu sitter där min lilla 2,5-10x42 Variopoint på riggen, iofs lite högt men det gillar jag för stående skytte, jag noterade efter en initial skottställning/nollning genom pipan att jag har 8 mil uppåt i justering, inte för att jag kommer att skjuta på 800 meter med det siktet,

men jag tvekar inte för en sekund att ta skott på ut till 300 meter med det, klicken är väldigt bra på dessa tuber.

Lite humor var det allt att skjuta på plåtmål som täcktes av pricken i sikten, rm 0 på 355 meter, en plåt som är 10x10 ser man precis hörnen på om man centrerar rm:et, när jag gjorde det i helgen så var det iofs med en annan pang men rigg som rigg enligt mig.

/Christian

Publicerat

Skoj att det blir som tänkt går bevisligen bra att träffa små mål på riktigt långa avstånd utan att man bygger en superoptimerad fläskbössa för liggande skytte :)

Jag tror att kort throt ofta ger mera fart vilket känns logiskt då hylsvolymen faktiskt minskar hade samma fenomen på min förra 6,5x55 pipa som skars med bomkontakt på Norma DL fält.

Man bör dock lägga på minnet att farten inte kommer "gratis" utan säkerligen ger ett sådan patronläge högre tryck så att ladda till Vo över max innebär att man troligen också ligger över max i tryck men allt detta vet jag att du har koll på.

Publicerat

Fortfarande taskigt med bilder här, det är egentligen helt och hållet oförlåtligt, men eftersom Wizard redan har påtalat detta graverande faktum och du har kommet med bleka ursäkter så ska jag inte hala och dra i saken mer. :lol:

Du poänterar en sak som blivit mer och mer uppenbart för mig, nämligen att riktmedlet som sådant har mindre betydelse för resultatet än konsten att hållla i skaftet. Det kan låta som en självklarhet, men med alla engagerade diskussioner om optik och riktmedel så är det faktiskt lätt att negligera detta enkla faktum.

Publicerat

Markus,

ja och nej, att träffa går bra med vad som helst men det går snabbare med mer utstuderade riktmedel, Mike sköt för första gången i sitt liv ;) med mildot rm på riktigt,

i helgen, om jag säger så här, en redan ruggigt duktig skytt kom att bli än läskigt mycket snabbare och exakt i målet.

Men det största vinsten tror jag främst kommer i sådant där det är möjlig/tillåtet med flera skott, dvs för jakt är det egentligen helt obehövligt,

där är det bara "handen som håller i skaftet" kvalitén som avgör.

Lars- ibland har man mer tur än skicklighet. där av att plåtarna dinglar även när jag skjuter. Men som rigg betraktat svarar denna upp och mot förväntningarna väl, sen ligger jag kort om max i laddata och avser inte att lägga mig högre,

det tidigare "bänkskyttepatronläget" var lite oklart i dimensionerna och helt klart med en överkort throat, denna gång är det ett normalt men bra läge med anpassad throat,

ie vettigt. Tidigare hade jag övertryck utan att ens nå halva laddatavärdena, nu är jag i varje fall nära max men på rätt sida.

/Christian

Publicerat

skenan är köpt av någon här eller på RS som jag inte längre minns vem det var, tråkigt men sant och den har jag haft kanske 2 år.

/Christan

Är det egw-skenan du köpte av mej?

Publicerat

Tjohoo så var det,

tack för påminnelsen Neo.

/Christian

Publicerat

Om du rensar lite i beundrarposten så man kan skicka dig lite seriös post! ;):D

Publicerat

Hahahah- ja jag skall fimpa lite i inboxen....

/Christian

Publicerat

Jag har följt denna tråden med stort intresse, och nu måste jag krypa till korset och erkänna ett sting av avund.

Liksom dig har jag under en längre tid grunnat på vad det är man verkligen vill göra/ha.

Även om mitt egna projekt är av en lite annan karaktär så är ju processen liknande.

Och du har nu efter ett par års processande fått den pang du velat ha!

Det är bara till å säga grattis till pangen och med tillönskningar om många fina rundor till bana/skogs.

Publicerat

Uteiskogen- bra vinkel som fler har beaktat,

det är inte så mycket målet som vägen fram dit som räknas och i det omfattas även formuleringen av behovet.

Du skall inte känna någon avund, det är en fin pang och så men du har säkert motsvarande eller mer välanpassade riggar för dina behov.

/Christian

• 4 weeks later...
Publicerat

OK- sent om sider,

var o sköt i går, tack till dem som var där o "gjorde" tillfället.

Så här ser tvillingarna ut i bild,

med sin fula styvsyster invid.

IMAG0774.jpg

Jag sköt lite också med lillpangen,

testade 155 o 178 A-max i två laddningar, den ena laddad med Lapua hylsor o 150 krut visar ganska påtaliga trycktecken,

men 178:orna laddade med en bra dos 550 krut var absolut inga som helst bekymmer, lite roligt då 550 tidigare gav bekymmer i pangen.

Nåja, sköt på 300/400 och 500 meter med riggen,

på 500 meter var parrallaxen så jävligt att jag helt enkelt inte kunna hålla samman träffbilderna,

här är en bild på 500 meter med 178:or, då talar vi 10x, 0 rm och jag som skruvar på rattarna, (btw jo jag har noterat vilken antal klick det bör vara så nu är jag med i matchen ut till 500 med lillriggen)

IMAG0776.jpg

Nu är det dags att stänga boken om denna pang, iofs hade jag gärna gjort det med första viltet men då det lär dröja har jag nöjt mig så här.

Just det, sköt enbart över säckar under hela denna skjutning.

/Christian

• 3 weeks later...
Publicerat

Njo,

är det någon som kan gissa vad jag gjorde i går, en gång vid 22:05 och en gång vid 23 tiden,

Ett litet tips,

IMAG0788.jpg

Kulan i mitten är vad som är kvar av en 178 grains A-max efter två bogblad, restvikt, 144 grain.

Robban- återigen tack du har skapat "min" pang, ty ärligt talat jag är ingen bra skytt men riggen gör mig bra, tom två gånger så bra.

/Christian

Publicerat

Fetegrattis, shit va kul :D

Publicerat

Grattis!!

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2