Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har lixom aldrig varit med om detta att V-max INTE skjuter.. så fast i den övertygelsen att jag nog söker andra förklaringar.. pissigt stöd.. fel längd.. knasfästen.. tom faktiskt börjat fundera på siktet, det är ju helt nytt för mej.. Dock, det jag sköt igår talar för att jag kan reducera grupperna med laddning och stöd/ställning.

Visst kan man testa andra kulor men jag vet inte, det har inte resulterat innan. Det som skulle kunna funka är att testa V-max 50 gr.. 

Däremot så ska jag göra rent pipan rejält nu! Och känna på skruvarna där så den sitter fast..

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Utan att ha läst igenom hela tråden från början igen; vilken stigning har du på pipan?

Publicerat
  • Författare

1:10 dvs inte optimal för lättare kulor såvitt jag inhämtat..

Publicerat
  • Författare

Fick ngn mindre vettig idé och sen satte Wilda och jag ihop 15 pilar till.. Därefter snackade jag med WT.. Därefter slog jag isär 15 pilar :huh:

Testat att backa i laddning och längd både på 40, 50 och 52 gr kulorna.. Tror faktiskt att varenda en av dem nu har krutmängder som man vågar publicera :whistling:

Får se när det blir provskjutning.. 

Publicerat

Vart lite dött här.

Fick själv hem en Kahles Helia-Super 8x56 med Tyska 1'ans riktmedel igår, tänkte hiva den på rävräsern. Bör fungera fint till vak och lockjakten sen i höst, bara hiva på en camo wrap så den passar ihop med bössan först. :)

/Baner

Publicerat
  • Författare

Tagit en liten time-out.. har ett gäng laddade pilar som ska provskjutas såfort jag hinner men nu stundar en vecka utomlands så det ligger nere. Konstaterade att jag måste få ordning på ladderiet, litade på köpeskott speciellt nu när jag fått nytt slagstift och ny slagfjäder.. Igår klickade Normapluggen igen. Skulle skrämma väck odjur ur ett viltvatten som jagade ällingar.. Första pilen ville inte men andra gick. 

Norma är väl ändå för tråkiga?? Om Sako, arme, Selleribelleri samt hemladdat alltid smäller.. så fortsätter Norma att klicka!

Publicerat

Dom har lite hårdare tändhatt, men det ska en ny bössa klara av utan problem tycker jag.

Inte hört att någon med en sako, tikka eller liknande som har haft problem med deras pilar?

Publicerat
  • Författare

Drog en fråga till dem om recept på deras skott.. vet inte hur knepiga de är att släppa sånt? Lite inne på att slå isär de jag har kvar och trycka ut gamla tändhattarna och byta ut dem not nya. Börjar kännas lite jobbigt nu, vill gärna ha ordning på detta inom kort.. när jag kommer hem typ..

Nej inget hört alls om andra tillverkare..

Publicerat

Har inga problem med den nya tändhatten. I någon av 222 orna eller 22-250 de enda var att kompisens 22-250 öppnade upp träff bilden med den nya silvriga tändhatten. Vi har nog skjutit ca 6-7 askar tillsammans på dem bössorna med Norma V-max. Om inte mer?Nu kör vi Hornadys super Performence. Tills dem är slut. Pga pris och tillgång. 

S

Publicerat
  • Författare

Norma hörde av sig, de ville ha klickarna åter.. Orka? Skiter lite i detta, kan tänka mej att slå isär dem och ladda om.. har liksom inte så stor nytta av ytterligare ett nytt paket.

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Christian N sa:

inte ladda på för kung och fosterland, hastighet slår inte precision och har man väl hittar en nod där det skjuter kan man oftast stega upp och hitta en till, 

Snackat med WT händelsevis? :D

Jag är faktiskt helt lugn.. betänk att jag ställer bössan nu utan ångest.. 

Men seriöst, jag har snackat med WT och plockat ned laddningarna något vansinnigt, de ligger nu mera i värsta coop klass...tror jag.. det jag på allvar VET är att de laddningar jag ska testa nästa gång inte är heta på något sätt.

Iövrigt..

Värdesätter dina tankar Christian men just nu känner jag inte att jag kan hedra dem med ett mer nyanserat svar än detta då jag hittad en liten flaska med någon konstig rom i källaren. Då packning inför utlandsresa är rätt trist så kändes det av nöden tvunget att spilla upp en eller tre rom o cola så nu är packningen nästan helt klar!

Men inte riktigt och rommen är slut..åtminstone den som man kan blanda med cola... så nu ska jag se om en GT kan slutföra packningen :whistling:

Jo.. stöd.. måste till.. taget! 

Publicerat

In i dimman, där är tryggt att vistas;)

Publicerat

Monterade Helia supern idag, och vart tamigfan vm i lågt montage, 0.2-0.3mm till godo kanske, får iaf inte in en sedel...

Det efter att jag skar bort camo wrapen under klockan och chimsade upp med en bit från en ölburk(var det som fanns tillhands :) ) i nedre ringhalvan...

Lär bli att man köper tikka optilock för 26mm tub lite senare.

Nu sitter den iaf och har syftat in riktmedlet, verkar ligga helt centralt i siktbilden så det är ju iaf positivt.

Ev blir det en sväng till banan imorgon, beroende på väder.

img-20170524-192449.jpg

Publicerat

Var och sköt idag(igår), testade laddstegen med 40 gr Berger match varmint BT.

Tror första och sista steget var bäst, men retarderad som man är så sköt man även med 300wsm på 300m och sen glömde jag att kolla träffbilden med tikkan... kollade bara hur 300wsm sköt, kom på det först när jag var nästan hemma. Men hade med 3 bössor så vart nog lite för mycket.

Hade min första hylsbristning också, en ny Hornady hylsa som sprack nere vid hylsbotten. Extremt litet men ändå störande. och det var på första steget, inga trycktecken, hade kronografen på och hastigheten skiljde 3ms från skottet innan. Så var nog garanterat hylsan det var fel på...

Tyska 1'ans riktmedel gjorde skyttet förjäkla lätt, perfekt för precisionsskytte.

• 2 weeks later...
Publicerat

Alltså, det här är tråden som vägrar dö.... älskar det!!! :D

Publicerat

Jag vill ju att bössan ska skjuta hål i hål med 204 ruger innan tråden känns färdig...

Publicerat

Gattis! Skönt att läsa nånting positivt kring kalibern... eller om bössan :) Kalibern har ju fungerat för många andra tidigare så det var väl bara en tidsfråga innan du hittade rätt laddning... är det tre tiondelar från maxladdning som skjuter bra nu? Går det att göra någonting med friflykten på 40 grainskulorna?

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Dahla sa:

Gattis! Skönt att läsa nånting positivt kring kalibern... eller om bössan :) Kalibern har ju fungerat för många andra tidigare så det var väl bara en tidsfråga innan du hittade rätt laddning... är det tre tiondelar från maxladdning som skjuter bra nu? Går det att göra någonting med friflykten på 40 grainskulorna?

Du.. den är så j-la safe den här laddningen så det finns inte :rolleyes: Jag ska ärligt säga att jag inte vet exakt hur det ligger till men WT har hackat på mej för hysteriska laddningar tidigare.. typ tio tiondelar över max.. hittade ingen vinnare där så jag testade Kalles supersafa laddningar och hittade rätt där.

Det går helt klart att öka friflykten på pilarna.. men helt ärligt så spelar det ingen roll för 40 gr pilarna, de skjuter tätt nog. Blir det ngt meckande så blir det med A-maxen.. där lurar jag på att öka col m ngr mm samt testa ett halvt grain till med krut. Vmaxen kröp ihop som fan på bara 0,5 gr kruts ökning så kanske A-maxen gör det samma.. Och skulle det inte ske så skjuter den nog bra som det är.

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Och skulle det inte ske så skjuter den nog bra som det är.

:D

Ja, strunta i att labba mer nu... tröttna på bössan och sälj den till förmån för nånting annat att få hjärnblödning över ;)

Skjut som tusan med den nu istället och ha kul under sommaren tills det blir dags att använda den på riktigt!

Publicerat
  • Författare

:D:D

Jobbigt att ladda så här nöjesskjuts inte i onödan :huh:

Sen blir det nog en sväng i spenaten redan lördag kväll känns det som..