Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Styckningskurs

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som vet om någon styckningskurs.Gärna en paketlösning där man skjuta och ta hand om det.Främst vildsvin men även hjort.Skulle även vara kul att göra korv med.Helst i södra sverige.Kanske det finns något gymnasium med jaklig inriktning som har lokaler och hägn som kan sälja ett sånt paket.

• Svar 57
  • Visningar 13,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det hade varit bra. Jag kan ta på mig att höra med bjärhus om det är något dom kan hjälpa till och i så fall kostnad och max antal. Jag har styckat en del men jag vill gärna mig mer, har bara lärt f

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset.Det kunde va kul och åka iväg på lite semester.Vad har ni för grillar,tänkte använda köttet och grilla mycke i sommar,kanske bygga en utomhusgrill.Är det någon som gjort det visa gärna lite bilder på den.Snart börjar grill säsongen.

Publicerat

Om nån vet något i skånetrakten så hojta till !

Publicerat

Är vi några stycken som är intresserade kan man säkert prata med dom som har bjärhus. Frågan är ju fri

Publicerat

Är vi några stycken som är intresserade kan man säkert prata med dom som har bjärhus. Frågan är ju fri

Jag är absolut på!

Har styckat ofantligt mycket redan och har koll på styckningsmetoder från olika länder men är alltid intresserad av att lära mig mer!

Det viktigaste inom styckningens ädla konst är att man får göra det ofta och mycket. Man kan inte lära sig utan att få skära och ibland så skär man sönder i början men då kan man alltid göra köttfärs av det i värsta fall.

Jag tycker att de yngre förmågorna i jaktlagen skall få stycka för att få lära sig men ofta möter jag ett ointresse vilket stör mig lite... <_<

Skitkul att ni vill lära er mer och ring och fråga hur många som behövs för att det skall vara ekonomiskt försvarbart så försöker vi få ihop ett gäng ^_^

Publicerat

tjena

Jobbar som jaktinstruktör på naturbruksgymnasiet i osby på deras jakt & viltvårdslinje...ska ta och kolla med mina kollegor lite om det är något av intresse?

Mvh

Marcus

Publicerat

Jag är gärna med på dylika kurs då det är nyttigt o lära sig :)

MVH

Eas

Publicerat

tjena

Jobbar som jaktinstruktör på naturbruksgymnasiet i osby på deras jakt & viltvårdslinje...ska ta och kolla med mina kollegor lite om det är något av intresse?

Mvh

Marcus

Det hade varit bra.

Jag kan ta på mig att höra med bjärhus om det är något dom kan hjälpa till och i så fall kostnad och max antal.

Jag har styckat en del men jag vill gärna mig mer, har bara lärt från andra jägare och böcker.

Publicerat

När jag jagar med farssan å gubbarna i norr då blir det bara å skära köttfärss. När jag sköt en kalv här nere i höstas då köppte ja en bok som heter styckning av vilt, och med hjälp av den så gjorde jag allt själv och det var inte svårt men det tog ju så klart lite längre tid än när en gammel räv gör det.

Men jag är stolt å kan säga att det blev jävligt bra iaf.

Det är bara "våga" å prova!

Publicerat
  • Författare

Det skulle va kul att laga till en riktig middag efter en sån kurs. Jag kommer gärna ned till skåne.

Publicerat

Jag har pratat med Bjärhus och dom mailar förslag i veckan.

Dock slog det mig att det finns viltslakterier och viltbutiker som kanske också kan hjälpa. Där finns t.ex. Sjunkaröd och viltbutiken i brösarp, kvalitén på dessa känner jag dock inte till.

Eller så är det om marcus g kunde ordna något?

Publicerat

Det är också vettigt att få specificerat vilken/vilka styckningsmetoder som kommer att demonstreras.

I dag är det mycket sönderskuret och köttfärs som gäller medans kunskaperna om de större stekarnas plats i köket försvinner allt mer...

En bra slaktare slaktar med kniv och inte bandsåg som är det primära verktyget i dag. Jag hatar benmjöl och finner bandsågen menlös om man inte pratar om karré och sista snittet på kotletterna! (samt lägg :wub:)

Nu har jag slaktat och styckat i en herrans massa år men jag tycker detta är ofantligt intressant och vill alltid lära mig mer, men då skall det vara bra och inte industriellt effektivt ;)

Publicerat

Om ni är några stycken så kan ni anmäla en styckningskurs som en Studiecirkel via Studiefrämjandet och få bidrag för kursen. ;) ;)

Publicerat

Det är också vettigt att få specificerat vilken/vilka styckningsmetoder som kommer att demonstreras.

I dag är det mycket sönderskuret och köttfärs som gäller medans kunskaperna om de större stekarnas plats i köket försvinner allt mer...

En bra slaktare slaktar med kniv och inte bandsåg som är det primära verktyget i dag. Jag hatar benmjöl och finner bandsågen menlös om man inte pratar om karré och sista snittet på kotletterna! (samt lägg :wub:)

Nu har jag slaktat och styckat i en herrans massa år men jag tycker detta är ofantligt intressant och vill alltid lära mig mer, men då skall det vara bra och inte industriellt effektivt ;)

+1

Jag får kolla med dom hur dom gör, jag har för mig att det mest är kniv. Något bandsågat kött vill jag ej ha.

Jag har köpt halv gris där ett par ggr och det har då varit bra styckat.

Jag glömde nämna att dom håller kurser i korvtillverkning. Jag vet inte med er andra, men jag ska gå en sådan. Nu är det inget tvång att detta ska göras i samband med en ev. styckkurs men finns intresset så hade vi nog kunna diskutera priser

Publicerat

Jag e på som sagt och kan nog ev få med nån till, kvittar var i Skåne

Men för min del måste de nästan vara på nybörjarnivå

Publicerat

Ja, jag har varit på en kurs som kretsen ordnade. Detta var kretsen Nord-västra Skåne som ordnade kursen. Gå in på Jägareförbundet Skåne och kolla.
Publicerat

Det är någonting jag, som nybliven jägare absolut skulle vilja lära mig :-)

Publicerat

Styckningskurs i Skåne: jag är på!

Missade den som Jägarförbundet anordnade i dec och januari tyvärr.

Publicerat
  • Författare

Har köpt nya knivar på Fähallens jakt.Det blev ett Eka slaktset i orange.Dom hadde bra priser http://fahallenjakt.se/info/vi-pa-fahallen/

Publicerat

Finns det en mojlighet sa slanger jag mig garna pa, jag ar forvisso utomlands nu men kommer snart hem,

Publicerat

Jag har fått priser på kurser nu.

Styckningskurs (vildsvin) där vi är åskådare kostar 2500:-/grupp + 150:-/ deltagare. Max antal 15 st. Vid maxantal blir således priset ca 300:-/deltagare. Denna kurs tar 2,5 timme.

Styckningskurs där vi själva karvar kostar 1100:-/deltagare, jag väntar på pris om kött ska ingå. Maxantal 8 st. Denna kurs tar 4 timmar.

Korvkurs.

Kostar 1300:-, maxantal 8-10 st. Här får man ca 4 kg korv. Kursen hålls mellan 8-17, två st fika och en lunch ingår.

Detta är vad jag fått fram från ett ställe, vad tycker ni?

Jag själv tycker gärna att vi kan kolla fler ställen, dock så vill jag inte tulla på kvalitén.

Publicerat

Alltid bra med flera alternativ, personligen ville jag gärna vara med på en kurs där man får ta i köttet själv, är även intresserad av korv kurs.

Publicerat

Har pratat med en annan idag, han som håller kurser där är dock på semester och är tillbaka i mitten på mars. Men dom håller kurser för bl.a. jägarexamensgrupper. Jag fick inga priser idag, men det får jag i mitten på mars.

Jag tycker dessa verkar bra, men jag kollar några till

• 2 weeks later...
Publicerat

Skåningen: Låter bra, återkom!