Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Styckningskurs

Featured Replies

• Svar 57
  • Visningar 13,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det hade varit bra. Jag kan ta på mig att höra med bjärhus om det är något dom kan hjälpa till och i så fall kostnad och max antal. Jag har styckat en del men jag vill gärna mig mer, har bara lärt f

Publicerat

Hur ser det ut med intresse för detta i Västmanland/södra dalarna? Jag har en del kontakter ute bland viltslakterier och slaktare, jag har arrangerat en del kurser och skulle nog kunna få till en styckningskurs med bra kvalité.

Vad för upplägg som önskas vore ju också bra att veta. Slaktarna jag har kontakt med ligger just i norra västmanland och södra dalarna så det är någonstans härikring Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Söderbärke får det bli.

• 2 weeks later...
Publicerat

En bit att åka men jag drar om det inte finns något annat, kanske man kan kombinera med annat kul.

Publicerat

Jag var på Öster-Malma i höstas, kursen varade ioförsig bara i 2 timmar men var riktigt lärorik. Jag var själv med "läraren" som var riktigt duktig och gav lite tillagningstips på sådant som brukar hamna i kvarnen.

Jag kombinerade kursen med en weekend med tanten: http://www.jagareforbundet.se/Oster-Malma/Weekend-/ och det enda jag skulle göra annorlunda om jag skulle göra det igen är att jag skulle anteckna mer...

//Mekus

Publicerat

Hur ser det ut med intresse för detta i Västmanland/södra dalarna? Jag har en del kontakter ute bland viltslakterier och slaktare, jag har arrangerat en del kurser och skulle nog kunna få till en styckningskurs med bra kvalité.

Vad för upplägg som önskas vore ju också bra att veta. Slaktarna jag har kontakt med ligger just i norra västmanland och södra dalarna så det är någonstans härikring Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Söderbärke får det bli.

Det är någonting jag skulle ha nappat på, bor i trakterna så det skulle nog inte va några problem att åka nån mil för en bra kurs.

Publicerat

För oss som bor i Skåne ser det sämre ut, i alla fall har jag inte lyckats få fram mer än det jag redan redovisat. Jag var kontakt med ett ställe idag som håller i kurser för jägarexamensgrupper och det är endast omhändertagande av viltet.

Jag själv vill lära mig mer om styckning så om någon annan kan fixa något så hänger jag gärna på.

Publicerat

Jag var inne på kött och viltboden här i löddeköpinge idag o frågade om dom vet nått ställe där det ordnas kurser.

Anders som är deras "fin" styckare skall kolla upp om hur o var o vad som kan ingå i en sån kurs om det är han själv som skall göra det.

troligt vis om vi skall hålla priset nere så får nog vi kurdeltagare stå för grisen.

Anders skall återkomma till mig . så änså länge finns det hopp om en kurs.

må bäst

Eas

Publicerat

Är det ingen som känner till någon som anordnar kurser i styckning i norra Sverige i exempelvis Västerbotten/Norrbotten och trakterna kring Skellefteå, Umeå och Piteå?

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Lyft av ganska gammal tråd, men i Blekinge är det en kurs i vinter.. Kika här...

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Är det någon kurs på gång

Publicerat

Studiefrämjandet i Blekinge har en i höst hos Stengrepen, börjar den 5 sept... Själv är jag anmäld! :thumbsup:

Publicerat

Studiefrämjandet i Blekinge har en i höst hos Stengrepen, börjar den 5 sept... Själv är jag anmäld! :thumbsup:

Se där ja, då blir vi iaf två från forumet där, jag är oxå anmäld nämligen.. :)

Publicerat

Se där ja, då blir vi iaf två från forumet där, jag är oxå anmäld nämligen.. :)

Trevligt, trevligt.. Då får man med andra ord se någon i verkligheten!! :ohmy::biggrin:

Publicerat

Skulle nog kunna dra ihop en kurs på jobbet. Men då är det styckning av nöt och slaktsvin. Kanske kan åka ner till charken också och kolla på korv och få lite info om rökning och rimning. Då resultatet av rökningen beror hur skottet tagit bla.

Nyttig teori också, då min chef är doktorand i köttvetenskap, hon kan det här med mörning ;)

Publicerat

ny blev jag lite nyfiken. Vart jobbar du någonstans??..

Publicerat

Skulle nog kunna dra ihop en kurs på jobbet. Men då är det styckning av nöt och slaktsvin. Kanske kan åka ner till charken också och kolla på korv och få lite info om rökning och rimning. Då resultatet av rökningen beror hur skottet tagit bla.

Nyttig teori också, då min chef är doktorand i köttvetenskap, hon kan det här med mörning ;)

går det att dra ihop något någon helg eller kanske en fredag så man kan ta ledigt......alltid nyttigt att lära nytt

Publicerat

går det att dra ihop något någon helg eller kanske en fredag så man kan ta ledigt......alltid nyttigt att lära nytt

Fredagar styckar vi bara till 11 ungefär.

Jag har semester nu, men jag drar iväg ett mail till chefen. Har ju fått frågan förut lite då och då.

ny blev jag lite nyfiken. Vart jobbar du någonstans??..

Lövsta Kött, sen hjälper jag till på Andersson och Tillman.

Publicerat

hör av dig om hur det blir....

annars får väl du ut och skjuta lite vildsvin älg och något lamm och kanske någon kossa som utbildning matrl...... :yes:

Publicerat

Fast jag sitter ju inte riktigt på lika mycket kunskap som hon,

Och lamm, när det finns rådjur! ;)

Publicerat

Fast jag sitter ju inte riktigt på lika mycket kunskap som hon,

Och lamm, när det finns rådjur! ;)

småsaker skjut en av varje bara :thumbsup:

Publicerat

Pratat med chefen.

Hon tyckte detta var väldigt intressant, men inget som det tyvärr finns tid för just precis nu :)

Publicerat

kanske kan flörta till en kurs vid ett senare tillfälle :smile:

Publicerat

Finns de inget i Skåneland ? :(

Publicerat

Jag har den ofantliga turen att sambons far har jobbat på Scan i över 40 år, han är chef över slakt och styckning samt huvudinstruktör, så tror det kommer gå galant att lära sig ta hand om vilt, min egen far jobbade som slaktare/styckare i över 6 år med, kan säkert höra med han om man kan samköra något när det blir tal om ta hand om vilt osv!