Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlicens som straffad.

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop!

Hoppas jag lagt detta rätt i forumet.

Har en fråga angående om man kan få vapenlicens som tidigare straffad, har sökt på nätet men allting står mycket luddigt.

Förstår även om en del kommer dömma mig efter hur jag levt mitt liv men det får ni själva stå för.

För snart 5 år sedan blev jag dömd för ett brott som i lagens namn kallas för "grov fridskränkning". Jag fick under min uppväxt utstå misshandel vilket gjorde att jag svarade tillbaka vid två tillfällen.

Jakt o fiske har alltid varit en stor del av mitt liv och därför har jag beslutat att ta jägarexamen under året. Min fråga är därför om jag kommer kunna få licens på ett eller två jaktvapen eftersom jag har en prick i mitt förflutna. Vill tillägga att detta är det "enda" som finns så inga fyllor, trafikbrott förekommer då jag lever ett ordnat liv.

Har ni tankar och erfarenheter kring detta så får ni gärna komma med lite respons.

Tack på förhand!

Publicerat

tråkigt att det blev så men jag TROR att det är indraget max 5 år efter dom är dock osäker så ha inte för stora förhoppningar på att mitt svar är rätt finns mer kunnigt folk här men klockan är mycket och dom lär sova nu så bättre svar bör komma i morgon

hej och välkommen förresten det finns en area som heter medlemmar som du kan skriva lite mer om dej själv och så

Publicerat

3-5 år efter brottet ( inte domen ) har iaf jag hört att man kan få licens.. Men kontakta Ola W på jägarförbundet, han har koll på sånt..

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar, jag talade med en licenshandläggare om detta men inte ens denna visste. Ansöka kan du ju alltid fick jag till svar.

Publicerat

Kolla med Ola W på jägarförbundet... Han finns här på forumet oxå men jag minns inte hans namn här.. Han har koll på sånt där..

Publicerat

Ovanstående med en spärrtid på 3-5 år är i grunden korrekt när man talar om tiden efter avtjänat straff,

utöver det så sker det en sedvanlig allmän vandels/lämplighetsprövning,

det är möjligt att polisen kommer att acceptera en ansökan från din sida, lämpligast är väl att söka tillstånd på ett lite billigare hagelvapen för att prova om de kan tänka sig att acceptera dig som tillståndsinnehavare.

Det kan bli som så att du får arbeta lite extra med intyg för att påvisa lämplighet och så vidare.

/Christian

Publicerat

Jag har genom mitt yrke kontakt med människor som i många fall har ett brokigt förflytet, och en del av dessa har jägarexamen och då naturligtvis också sökt vapenlicens, min erfarenhet är att dom som hade tidigare brott som inkluderade vapen av olika slag hade det väldigt svårt att få licens, mens andra inte. Så mitt förslag är som det tidigare nämnts sök och följ med ansökan. Jag har om jag inte minns fel också hört om spärrtid liknande den man kan få på körkort. Om du gått i samtal av något slag kan det vara bra med intyg, det gillar myndigheterna.

Publicerat

Jag TROR att din ansökan underlättas av att du inte för fram missförhållanden i din barndom som du gjorde här i tråden, det kan tolkas som att du inte tar ansvar och tar på dig det brott du har begått - "det var egentligen inte mitt fel". Om licenstanterna trilskas behöver du ju övertyga om att ditt brott inte kommer att ske igen. Bara mina funderingar, inte min avsikt att peta dig i ögat så att säga.

Publicerat

Jag satt i fängelse för att jag vägrade göra värnplikt. Har aldrig haft några problem att få igenom mina licensansökningar. Men det är å andra sidan en helt annan typ av brott och kanske bedöms det annorlunda.

Publicerat

Jag satt i fängelse för att jag vägrade göra värnplikt. Har aldrig haft några problem att få igenom mina licensansökningar. Men det är å andra sidan en helt annan typ av brott och kanske bedöms det annorlunda.

Det tycker jag var bra gjort av dig,

nej det ses inte alls som ett "brott" oaktat lagföringen och har inte gjort det på ett större antal år,

lite udda men väl så sant.

Till trådstartaren, herr Bergs råd är sunt, efter att man är lagförd är det få eller ingen som egentligen lägger vikt vid om man själv ansåg sig skyldig,

det viktiga är att du har avtjänat och inte har några andra bekymmer med vandeln.

/Christian

Publicerat
...jag talade med en licenshandläggare om detta men...

...denne var inte läskunnig. I deras egen FAP står följande att läsa, jag har markerat vissa särskilt intressanta stycken:

Allmänna lämplighetskrav

Allmänna råd

En förutsättning för tillstånd till innehav av vapen bör vara att sökanden gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig. Brister han eller hon i något av dessa avseenden bör tillstånd inte meddelas.

Den som begått ett sådant brott som påverkar lämpligheten att inneha skjutvapen bör inte meddelas tillstånd att inneha skjutvapen förrän en viss tid gått sedan brottet begicks. Tiden bör stå i relation till brottets svårhetsgrad.

En sökande som har gjort sig skyldig till ett brott med ett inte ringa inslag av våld eller hot bör inte meddelas tillstånd att inneha vapen.

Under sådana omständigheter bör sökanden i vart fall inte kunna få tillstånd förrän en avsevärd tid förflutit, i regel tre till fem år räknat från den dag då den brottsliga gärningen begicks.

En sökande som har gjort sig skyldig till ett så allvarligt brott mot jaktlagstiftningen att han dömts till fängelse, skyddstillsyn, villkorlig dom eller överlämnande till särskild vård bör i regel inte beviljas tillstånd förrän omkring fem år från den dag då gärningen begicks. Detsamma bör gälla beträffande andra fall av kriminalitet där vapen kommit till användning. Synnerligen allvarlig brottslighet, t.ex. grovt rån, bör föranleda att tillstånd är uteslutet under ännu längre tid.

Är det fråga om lindrigare brott eller någon annan form av kriminalitet som bedöms vara diskvalificerande, kan ett tillstånd meddelas även om en kortare tid förflutit, i normalfallet dock minst två år från den dag då den brottsliga gärningen begicks.

Tyvärr känner alltför få handläggare till denna skrift, än färre det bakomliggande regelverket, eftersom deras kunskaper och åsikter erhålls av deras chef - eller i fikarummet...

Vad gäller de brott du begått och deras "svårhetsgrad" vet du själv bäst, Christian är sen förmodligen den bäste att tycka till om deras eventuella inverkan.

-- Mats

Publicerat

Jag satt i fängelse för att jag vägrade göra värnplikt.

Jag fick två månader villkorligt för samma, det kom upp vid min förstaansökan (ett år senare) men jag förklarade bara vad det gällde och varför - sen var det biff.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jag ringde en till handläggare idag, och förstår jag saken rätt så är det helt upp till handläggaren då alla verkar fatta sina beslut på egna grunder och ställningstaganden.

Men eftersom det stod i lagtexten att man kan få det efter att en viss tid har förflutit så får jag väl helt enkelt överklaga om jag får ett nekande.

Kan tänka mig att rätten ger mig klartecken för licens på 5minuter isf just för att det står som det gör i lagen.

Christian N: Hur menade du med ett billigare hagelvapen?

Publicerat

"Christian N: Hur menade du med ett billigare hagelvapen? "

Att för det fall att det inte blir som så att du meddelas tillstånd att du har bundit upp en massa pengar i ett vapen som du inte kan få ut,

förslagsvis handlar du från en vapenhandlare så blir det lättare att häva köpet.

Till klargörande kan anges att du inte redan nu skall börja tala om godtycke mm hos handläggare, ditt ärende kommer garanterat att beslutas av en jurist på den myndighet inom vars upptagningsområde du bor med anledning av din historik,

därtill hör att för det fall man/du får ett avslag skall man vara mycket återhållsam med att klandra det, skälen skall i så fall vara mycket sakliga. ( en obändig envishet kan komma att uppfattas som brister i vandel)

Med din utgångspunkt är det vid ett sådant utfall mycket bättre att återkomma en tid senare med exempelvis en ansökan på tillstånd för ett sportskyttevapen,

förslagvis även den gången ett sedvanligt hagelvapen samt att du under tiden dit fram har varit mycket aktiv på skyttebanan, dvs kunna visa på aktivitet, intresse och lämplighet.

Det här är inte hjärnkirurgi men det kräver en fingerspetskänsla och kyla.

/Christian

Publicerat

Ang. vapen så spelar det ingen roll vad du köper, så länge du inte har trubbel med Kronofogden vill sägas... Vapen valet/priset har absolut inget med själva licensen att göra, köpet av vapenet blir iaf ALDRIG slutfört innan du har licensen klar.. Däremot ska du fixa med eventuella intyg osv innan du ansöker om licens, första licensen är dyrast att ansöka om och ett avslag kostar lika mycket... Och om jag har fattat allt rätt så är en ny ansökan på första vapnet om typ 2 år lika dyr igen...

Publicerat

Tycker det verkar taskigt att två tillfällen blir bedömda som upprepning. Visst samma sak två gånger är en upprepning men likväl tycker jag det var hårt dömt...

Det än taskigare är att det inte spelar någon som helst roll. HerrBerg och Christian har väldigt kloka råd. Det finns nog mer än en vapenhandläggare som skulle dra öronen åt sig om du "skyller ifrån dig".

Kan ju vara att tänka på handläggarens situation. Det skall nog till extrema omständigheter om de skall få några värre replisarier för att ha nekat någon som borde fått licens. Men om de beviljar licens till någon som skjuter svärfar några månader senare så blir de nog bestraffade, både av kollegor och sitt eget samvete. Kanske blir även deras kompetens ifrågasatt av överordnade...

Publicerat
  • Författare

Tur jag inte har någon svärfar då :P

Skämtåsido, jag lämnar ju isf in ansökan precis som vem som helst utan motivering till något. Att jag skrev ut det här var för att ni skulle få en klarare bild av min situation. Sen skulle jag aldrig skylla ifrån mig, jag står för det jag gjort, det är gammalt och bearbetat nu och har lagt det bakom mig.

Sen begriper jag inte vad kronkalle skulle ha med ett vapenköp att göra, nu har jag ingen skuld men får ändå inte ihop det. Att de skulle driva in en skuld hos någon genom att mäta ut dennes jaktvapen känns väl ganska långsökt. Isf får det ju vara duktigt dyra bössor.

Publicerat

Sen begriper jag inte vad kronkalle skulle ha med ett vapenköp att göra, nu har jag ingen skuld men får ändå inte ihop det. Att de skulle driva in en skuld hos någon genom att mäta ut dennes jaktvapen känns väl ganska långsökt. Isf får det ju vara duktigt dyra bössor.

Nä det behöver inte vara dyra vapen för att "kronkalle" ska vara där och "nalla" allt hänger på skuld och hur inkomst-situationen ser ut..

Det jag menade just med kronofogden är att om du har en skuld så ser dem ganska snabbt om du har skaffat vapen, har du då ett vapen som är värt 10,000:- kan du vara säker på att dem vill åt den... Jag har en kompis som blev av med sin Baikal sida sida till "kronkalle"..

Publicerat
  • Författare

Då är jag med på hur du menar, trodde inte de fick reda på sådant eftersom det egentligen bara angår vapeninnehavaren samt polismyndigheten.

Publicerat

Har en plump protokollet som kom för ca 19 år sen. Inget fängelse men en fällande dom. Hade vapen redan då men det verkar ingen brytt sig om. Hade bara en hagelbrakare då. Men när jag skulle ha en klass 1:a så skulle polischefen först skriva under innan godkännande, varför kan man fråga sig just på den klassen. Men idag har jag både gevär å pistoler å ingen har ifrågasatt nåt.

Publicerat
  • Författare

Vill tillägga att jag inte fick fängelse, domaren var ledsen för min skull och förstod mig vilket resulterade i att jag fick tala med en kurator ett par gånger. Talade dock med en kvinna i eftermiddags som sa att jag inte borde ha något problem med licens för det gått en avsevärd tid och har ett fläckfritt övrigt. Som Christian skrev kommer en jurist avgöra det men görs ju under samma regelverk o bårde på så sätt inte påverka något. Alla är ju lika under lagen.

Publicerat

Vill tillägga att jag inte fick fängelse...

Har du fått villkorlig dom så är det definitivt något som talar till din fördel även om brottet i sig räknas som allvarligt, speciellt om det inte kombinerats med ytterligare påföljd som dagsböter och/eller samhällstjänst.

Ibland blir det fel och man gör saker man inte borde. Jag vet av personlig erfarenhet att en tråkig barn/ungdom tar ett jävla tag att växa ifrån, ärren och smärtan sitter i och påverkar under en lång tid - själv hade jag också kunnat göra mig skyldig till väldigt grov fridskränkning/misshandel, eller värre, när jag blivit stor nog att ge igen. Det är väl bara slumpen/lyckliga omständigheter som gjort att så inte blev fallet, för spärrarna satt inte på rätt plats gentemot vissa.

Ifall du är en skötsam pojk som inte begått fler misstag än det du beskrivit så befinner du dig i samma sits som många av oss andra.

Det går nog bra, ska du se... ;)

-- Mats

Publicerat

Belastnings registret lär nog gälla vapen ansökan också!

Information om gallringsreglerna för belastningsregistret

Här hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar.

Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning, ur belastningsregistret finns i Lagen om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§.

Uppgifter tas bort 3 år efter beslut

• När inget åtal har väcks och personen är under 18 år (SFS 2008:47)

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande

• Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
  • Dagsböter
  • Tillträdesförbud
  • Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats
  • Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen)
  • Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
  • Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
  • Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
  • Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
  • Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter tas bort 10 år efter dom eller beslut

• Villkorlig dom
  • När inget åtal har väckts om personen var 18 år och äldre vid tidpunkten för brottet (SFS 2008:47)
  • Skyddstillsyn
  • Sluten ungdomsvård
  • Ungdomstjänst
  • Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
  • Fri från påföljd
  • Kontaktförbud

Uppgifter tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats

• Fängelse
  • Sluten ungdomsvård
  • Rättspsykiatrisk vård

En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, borttagningstid, inte har infallit. Undantaget är penningböter, de påverkar inte gallringstiden för andra uppgifter.

Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§).

Om ett anmält brott inte leder till någon dom hamnar det inte i belastningsregistret. Friande dom i första instans hamnar heller aldrig i registret. Blir det en friande dom i högre instans försvinner belastningen efter laga kraft datum från belastningsregistret.

Publicerat

Nja,

det är många distrikt som får kritik av Datainspektionen för att de inte har gallrat, o då menar jag inte alls, (senast på nyheterna här i veckan)

sen har iofs dessa regler inget med frågan om tillståndsprövningen att göra, man är skyldig som sökande att visa sin vandel, dvs det är inte tillåtet att undanhålla information,

det är ok att inte positivt kräkas fram den, men på fråga, har du någon "belastning" är man skyldig att svara sanningsenligt, annars kan ett tillstånd återkallas av plisen i efterhand.

Men det var ett bra inlägg Kralgar, mycket bra info i det för många.

/Christian

Publicerat

Det är bra information, men registreringen är sekundär: det är vad du gjort och när du gjort det som kan ligga dig i fatet - inte att du förekommer i belastningsregistret.

-- Mats